Gå til innhold

Hvor mye underholder dere 10-åringen?🥸

Anbefalte innlegg

Han har gamingforbud og YouTube nekt pga oppførsel.  Så nå er det mas. «Skal vi spille dart, skal vi ditt, skal vi datt). Far har spilt dart med han en times tid og spilt ishockey ute. Gutten kjeder seg å maser om noe hele tiden. Om ikke verbalt så med triste øyne og uffing. Ingenting å gjøre og alt er kjedelig. Jeg er sur etter 6t med verbal og non verbal masing. Låst meg inn på badet. Ser jo nå at gaming og YouTube må forsvinne oftere ettersom han ikke vet hva han kan finne på.

Anonymkode: 62cab...e5a

Fortsetter under...

Jeg underholder ingenting. Jeg har en tiåring som underholder seg selv. Kan jo av og til kjede seg, men det er ikke mitt ansvar. I vårt hus får ingen bruke YouTube uten at en voksen er med, og ingen gamer. 

Anonymkode: cfbb6...f4b

Da får han ta seg en tur ut, det er sikkert noen venner som er hjemme. 

Jeg underholder ikke tiåringen, men vi gjør jo ting sammen som å bake, se film eller pusle. Og jeg har aldri brukt å nekte gaming som straff, hva godt kommer egentlig ut av det?

Anonymkode: ff7ed...660

Jeg underholder ikke 10 åringer.

Vi gjør jo ting sammen, og har vært ute et par timer sammen i dag, og skal bake en sjokoladekake etter middag fordi hun sjesket på det, men hun underholder seg selv 

Akkurat nå er hun ute med en venninne, kommer hjem til middag.

Hun har også masse hobbyting ol som hun pusler med, og hun har ipad og mobil.

Har en eldre gutt også, 15 år nå, som er en gamer. Han har en mye større del av sitt sosiale nettverk online og har alltid vært mer på skjem enn henne. Har aldri brukt forbud mot skjerm som straff for noe. Men prater mye med ungene om hvor viktig det er å ha et liv utenom skjerm også, frisk luft, møte folk ansikt til ansikt osv.

Vi har heldigvis hund, så en runde rundt lysløypa med bikkja er et fint avbrekk fra skjerm om jeg synes han har sittet for lenge 🙈 

Anonymkode: 6a11f...cf5

Burde kanskje ha bestemt tid på hvor lenge han får bruke mobilen osv? Underholder heller ikke en 10 åring, kan jo selvsagt spille spill eller gå tur ut osv, men mer enn det, nei.

Selv på 14 åringen har vi tid på telefonen, eller så hadde hun sittet med den hele tiden. 16 åringen har vi ikke tid på nå. Har og ei på 8 der vi ikke har det problemet enda da hun ikke har telefon.

Anonymkode: e3794...4b6

Annonse

Han underholder seg stort selv, med venner enten å spille fotball ute (eller hockey nå på vinteren) eller så gamer han online med venner. Vi har ikke noe skjermtid, han får game så mye han vil. Vi har skrudd av nettet fra kl 21 på alt utenom tv i stua på hverdager og 23 i helgene (har eldre søsken) dette er bra både for foreldre og barn hos oss😅

Anonymkode: 4cec7...8dc

Underholder ikke tiåringen nei. Men om du gir etter for masing en av ti ganger vil han mase non stop. Du må slutte å gi etter. 

Min tiåring (jente) tegner eller fargelegger, eller klipper og limer og lager ting. Sånne type ting. Eller så leker hun med lillesøstera på 6 år. Men hun er også VELDIG glad i YouTube osv. vi har skjermtid som går på tvers av iPhonen hennes og iPaden. Hun har totalt 15 min med YouTube om dagen. Innimellom, kanskje en gang i uka, får hun en time med YouTube. 

Enkelt med skjermtid. Hun kan sende en forespørsel på den appen hun vil ha tilgang til, og den kommer da både til meg og pappaen. Vi kan velge 15 min, 1 time eller hele dagen (eller «nei»).

Fordi vi har skjermtid, og ikke underholder, er hun flink til å finne på ting å gjøre selv og god til å underholde seg selv. 

Anonymkode: 0b762...01f

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Da får han ta seg en tur ut, det er sikkert noen venner som er hjemme. 

Jeg underholder ikke tiåringen, men vi gjør jo ting sammen som å bake, se film eller pusle. Og jeg har aldri brukt å nekte gaming som straff, hva godt kommer egentlig ut av det?

Anonymkode: ff7ed...660

12 åringen min ble tatt for å stjele på senteret å når jeg spurte politiet hvilken straff jeg burde gi,så fikk jeg til svar at å ta vekk mobil;pc og playstation i en uke så han ser at oppførselen hans får en konsekvens. Æ

Anonymkode: df54a...dab

Hvis dere har tatt bort underholdning som straff for dårlig oppførsel, ville jeg ikke lagt meg i selen for å komme opp med ny underholdning.

Men klart han maser. Han har jo ingenting å tape. Om han er litt kvikk, skjønner han også at å mase er en måte han kan straffe dere for å straffe ham, så dere kanskje angrer på å ha tatt underholdningen hans.

Jeg ville snakket litt ordentlig med ham om at dere trenger å se at han klarer å underholde seg selv før han kan få tilbake skjermene. Jo mer han maser, jo mer viser han at han trenger øvelse i å finne på andre ting, og jo lenger tid går det før dere kan gi skjermene tilbake igjen. 

Anonym bruker skrev (På 1.2.2025 den 20.25):

12 åringen min ble tatt for å stjele på senteret å når jeg spurte politiet hvilken straff jeg burde gi,så fikk jeg til svar at å ta vekk mobil;pc og playstation i en uke så han ser at oppførselen hans får en konsekvens. Æ

Anonymkode: df54a...dab

-Jammen jeg kjeeeeeder meg.

-Ja, det er straffen politiet anbefalte for barn som bryter loven. Det blir jo ingen straff om jeg underholder deg med hyggelige ting.  Du får gå en tur, rydde rommet eller finne på noe selv. Denne uka er kjip, og det skal den være, så håper jeg du aldri stjeler igjen!

Anonymkode: 6a11f...cf5

Annonse

Anonym bruker skrev (På 1.2.2025 den 14.17):

Jeg underholder ingenting. Jeg har en tiåring som underholder seg selv. Kan jo av og til kjede seg, men det er ikke mitt ansvar. I vårt hus får ingen bruke YouTube uten at en voksen er med, og ingen gamer. 

Og hvordan håndhever du dette rent praktisk? Er du hjemme hver dag når tiåringen er tilbake fra skolen og følger med hele tiden? Hvordan vet du at han ikke ser YouTube på tv og ikke gamer på skole ipad eller pc?

Anonymkode: 7c453...140

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og hvordan håndhever du dette rent praktisk? Er du hjemme hver dag når tiåringen er tilbake fra skolen og følger med hele tiden? Hvordan vet du at han ikke ser YouTube på tv og ikke gamer på skole ipad eller pc?

Nå får mine bruke YouTube inntil 1,5 tile om dagen. Men det er verdens enkleste sak å begrense. 

Vi har valgt å ikke signere på at de får ta med chromebook hjem. Dette pga uakseptable regler for hvem som har ansvar ved skade. De må bruke egen pc de få gangene de har digitale lekser. Alle enheter de har tilgang til har begrensninger på hvilke apper og programmer de får bruke og hvor lenge. Det inkluderer tv'en.

Anonymkode: 5a09e...670

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

YouTube er blokkert som nettside og finnes ikke som app på mobiltelefonen. Nettbrettene har kode bare jeg kjenner til også. PC-en de får fra skolen er også sperret for YouTube. 

Så du straffer 10-åringen med skjermnekt? Og forsterker straffen ved å sørge for at han kjeder seg? Hva tenker du at han lærer av det? At livet uten skjerm er godt? Å ikke gjenta det negative han gjorde? Min mening er at å nekte barn skjerm som konsekvens for noe helt annet er ganske rart, men vet at mange gjør det. Å ta fra dem det viktigste i livet (satt på spissen) tydeliggjør alvoret. Å i tillegg nekte ham hjelp til å fylle hullet som oppstår er veldig rart for meg. Det viser jo også at du ikke har tenkt ordentlig gjennom konsekvensen før den ble iverksatt. Klart en 10-åring uten skjerm kjeder seg, særlig hvis mye av livet så langt fylles med skjerm. Du kunne benyttet anledningen til å fylle på med andre og mer positive opplevelser, i håp om at han ikke stuper rett inn i det digitale livet igjen når straffen er over, men det er tydeligvis for krevende. 

Anonym bruker skrev (På 1.2.2025 den 13.34):

Han har gamingforbud og YouTube nekt pga oppførsel.  Så nå er det mas. «Skal vi spille dart, skal vi ditt, skal vi datt). Far har spilt dart med han en times tid og spilt ishockey ute. Gutten kjeder seg å maser om noe hele tiden. Om ikke verbalt så med triste øyne og uffing. Ingenting å gjøre og alt er kjedelig. Jeg er sur etter 6t med verbal og non verbal masing. Låst meg inn på badet. Ser jo nå at gaming og YouTube må forsvinne oftere ettersom han ikke vet hva han kan finne på.

Anonymkode: 62cab...e5a

Dette er ene og alene deres skyld som har gjort 10 åringen så inkompetent til å finne på noe selv, leke eller være sosial. Når 10 åringen er vant til mye skjerm så er det «hva han kan». Altfor mange foreldre lar ungene sine være inaktive og initiativløse….helt til det smeller og man må sette inn restriksjoner. Bra jobba😳

Anonymkode: d3e87...fb7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...