Gå til innhold

Golv som trekker til seg alt mulig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier eit hus. Sønnen sølte peanøttsmør på gulvet uten å tørke det opp før skoletid. Da jeg kom hjem fra jobb og skulle tørke opp etterlot det seg merke. Tips til å få det bort? 🤔

IMG_20250201_112850.jpg

Anonymkode: 83020...301

Skrevet

Det er fettet fra peanøttsmøret. Jeg vil tro at det der forsvinner av seg selv når du gjør rent over litt tid. Fett er uansett sjeldent noen krise for treverk. 
Men har du spurt huseier hvordan gulvet skal vaskes og behandles? Jeg ville tro at et slikt gulv er ubehandlet tre. Mulig det bør settes inn med grønnsåpe, eller noe lignende, for å mettes, slik at det ikke trekker til seg f.eks. solbærsirup eller tomatsaus. Da er det plutselig verre🤷🏻‍♀️

Anonymkode: b4b75...853

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er fettet fra peanøttsmøret. Jeg vil tro at det der forsvinner av seg selv når du gjør rent over litt tid. Fett er uansett sjeldent noen krise for treverk. 
Men har du spurt huseier hvordan gulvet skal vaskes og behandles? Jeg ville tro at et slikt gulv er ubehandlet tre. Mulig det bør settes inn med grønnsåpe, eller noe lignende, for å mettes, slik at det ikke trekker til seg f.eks. solbærsirup eller tomatsaus. Da er det plutselig verre🤷🏻‍♀️

Vaske med grønnsåpe? Jeg pleier å bruke Ajax.  Har ikke spurt🙈 har budd her siden januar i fjor. 

Anonymkode: 83020...301

Skrevet

Spør da. Si at du ser at gulvet lett trekker til seg f.eks. fett fra matvarer, og at du er redd for misfarging om dere er uheldige og søler mat. 

Spør om gulvet skal settes inn med noe eller om det er noe annet dere kan gjøre for at det blir mer flekkbestandig. 

Jeg har også hatt et hus med ubehandlet tregulv. Det var det impregnering med grønnsåpe som gjaldt. 

Skrevet

Du kan høre med huseier om han vil behandle gulvet, voks eller noe da det trekker til seg ting. Utrolig fint gulv

Anonymkode: 61cb5...1cd

Skrevet

Ideen om grønnsåpe er en sånn ting som ikke er riktig og vanskelig å bli kvitt. Grønnsåpe skal man bruke på ubehandlet furu, men det er nesten ingen som har slike gulv lenger og da gjelder ikke rådet lenger heller 

https://viivilla.no/interior/slik-vasker-du-tregulv-riktig/

Anonymkode: 6409c...d26

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...