Gå til innhold

Hva skjer? Det styrter fly i hytt og pine jo!


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Å nei. Mannen min skal på jobbreise på mandag, vanligvis er jeg ikke nervøs i det hele tatt, men nå kjenner jeg en ekkel klump i magen. Selv om jeg egentlig vet at det er noen høyererisiko enn vanlig.

Anonymkode: 40c7c...b12

Småfly styrter da titt og ofte. Rutefly ikke så ofte. Det vi ser usa er resultatet av tricle down economics. Det er ikke lønnsomt å ha ansatte på gølvet så de smøres tynt utover og plutselig er det for få til å vedlikeholde eller være flygeledere.

Anonymkode: b9be3...d7b

Luftfarten har i mange år vært hardt presset. Folk, både i lufttrafikkontroll og i cockpit, er presset til det ytterste. Visste dere at en pilot kan jobbe 60 timer i uka? 
Fun fact som ikke er så fun, er at det økonomisk vil lønne seg at det ramler ned et fly nå og da, mot at menneskene som jobber med dette ikke er utslitt. Folk tynes til det siste. Samtidig har man en plikt å si ifra, men i noen selskaper mister man jobben sin hvis man er syk for ofte. Nesten alle ulykker som skjer, kan forklares med menneskelig feil, altså fatigue, enten det er piloter eller flygeledere. 
Trist utvikling. Og en ting til. Det er snakk om nå å at kravet om to piloter skal skrotes, og at det snart skal være lov med kun én pilot. Da blir det stas. 

Anonymkode: 49b68...edf

  Anonym bruker skrev (På 1.2.2025 den 9.54):

Vel, piloter tjener så fet lønn at de er de siste som burde klage! Menneskelig svikt betyr jo at det er pilotene som har skyld i det som er skjedd de siste dagene. Ingen andre.

Anonymkode: aba38...04e

Ekspander  

Det trenger ikke å være pilotene, det kan like gjerne være en mekaniker som ikke har sjekket eller festet noe godt nok osv. Menneskelig svikt kan oppstå når som helst i en prosess, så man skal aldri skylde på en bestemt person uten veldig klare bevis. 

Anonymkode: 76aed...d37

Annonse

  Anonym bruker skrev (På 1.2.2025 den 9.54):

Vel, piloter tjener så fet lønn at de er de siste som burde klage! Menneskelig svikt betyr jo at det er pilotene som har skyld i det som er skjedd de siste dagene. Ingen andre.

Anonymkode: aba38...04e

Ekspander  

Tjener de virkelig så fett? Rundt 1 mill i Norge for nesten aldri å være hjemme? For å jobbe oppimot 60 timer i uka? For å lette og lande i all slags vær på alle slags flyplasser med ansvar for 300 millioner kroner og nesten 200 mennesker på hver tur? 

Anonymkode: 49b68...edf

  Anonym bruker skrev (På 1.2.2025 den 11.23):

Med alt som skjer virker det som endatida er nær.  Masse slikt vil skje i følge bokserien latt tilbake. Noen andre som har tenkt den tanken?🤔

Anonymkode: 3fd0b...431

Ekspander  

Jeg ser også den retningen. Alt går mye raskere når vi nærmer oss bunnen av stupet. Tenk at Google ikke eksisterte for litt mer enn 26 år siden. Vi hadde ikke internett for 30 år siden. Nå er hele jordkloden avhengig av begge. 

Anonymkode: f9e76...34f

  Anonym bruker skrev (På 1.2.2025 den 8.37):

Trist utvikling. Og en ting til. Det er snakk om nå å at kravet om to piloter skal skrotes, og at det snart skal være lov med kun én pilot. Da blir det stas. 

Ekspander  

Snart er det mer sannsynlig med menneskelige feil enn tekniske feil. Det er en fin utvikling. Selvkjørende fly vil bli de aller sikreste flyene.

Anonymkode: f9e76...34f

  Anonym bruker skrev (På 1.2.2025 den 9.54):

Vel, piloter tjener så fet lønn at de er de siste som burde klage! Menneskelig svikt betyr jo at det er pilotene som har skyld i det som er skjedd de siste dagene. Ingen andre.

Anonymkode: aba38...04e

Ekspander  

Menneskelig feil kan bety feil av mekanikere, bakkemannskap, piloter eller flygeledere. 

Anonymkode: c5235...0df

  Anonym bruker skrev (På 1.2.2025 den 9.54):

Vel, piloter tjener så fet lønn at de er de siste som burde klage! Menneskelig svikt betyr jo at det er pilotene som har skyld i det som er skjedd de siste dagene. Ingen andre.

Anonymkode: aba38...04e

Ekspander  

Med tanke på antall timer de jobber og ansvaret de har på jobb, så ha de ikke "så fet lønn"

Anonymkode: 91b7f...b8a

Annonse

  Anonym bruker skrev (På 1.2.2025 den 13.26):

Menneskelig feil kan bety feil av mekanikere, bakkemannskap, piloter eller flygeledere. 

Anonymkode: c5235...0df

Ekspander  

Når det gjelder flyet som krasjet med helikopteret handlet det vel om underbemanning… 1 flygeleder som skulle ha kontroll på både fly - og helikoptertrafikk..

Selv om Trump hadde sine egne åndssvake forklaringer. Så jævlig pinlig for Amerika å ha en sånn skapning som president 

Anonymkode: 31fed...d42

Trump erklærte sist uke at han hadde "ordnet opp i" Luftfartstilsynet i USA, blandt annet med å sparke ledelsen og sette stopp for nye ansettelser. Der passasjerflyet kræsjet med helikopteret var de heftig underbemannet, uten at det er bekreftet at det er årsaken. Men det hjelper nok ikke..

Anonymkode: d112f...f6f

  Anonym bruker skrev (På 1.2.2025 den 18.38):

Trump erklærte sist uke at han hadde "ordnet opp i" Luftfartstilsynet i USA, blandt annet med å sparke ledelsen og sette stopp for nye ansettelser. Der passasjerflyet kræsjet med helikopteret var de heftig underbemannet, uten at det er bekreftet at det er årsaken. Men det hjelper nok ikke..

Anonymkode: d112f...f6f

Ekspander  

Ganske sikkert flygeleders feil, uten at vedkommende kan klandres. De var for få på jobb i tårnet da ulykken skjedde. Men. Det er uansett flygeleders ansvar å separere trafikk i kontrollert luft. 

Anonymkode: 49b68...edf

  Anonym bruker skrev (På 1.2.2025 den 20.52):

Ganske sikkert flygeleders feil, uten at vedkommende kan klandres. De var for få på jobb i tårnet da ulykken skjedde. Men. Det er uansett flygeleders ansvar å separere trafikk i kontrollert luft. 

Anonymkode: 49b68...edf

Ekspander  

Hadde de flygeleder på jobb da? Det har jo vært ganske store oppsigelser, og de har tydeligvis både fått sluttpakker og fått beskjed om å jobbe mindre og dermed slutte før for å spare penger, så hadde ikke forundret meg om det ikke var nok der, eller det var feil personell der.

Anonymkode: 56dee...b7f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...