Gå til innhold

Hva forventer du av gudmor til barnet ditt?

Anbefalte innlegg

Jeg ble spurt av min venninne om å være gudmor for barnet hennes, og selvfølgelig vil jeg jo det når hun spør. Men jeg vet ikke hva det innebærer? Hvordan er det rundt omkring i landet? 
I Oslo hvor jeg kommer fra er det ikke vanlig, tror jeg, men her jeg bor nå er det nok mer vanlig. 
Er det noen her som kan opplyse en stakkar?

Anonymkode: 708de...b1b

Fortsetter under...

I den norske kirken er det egentlig ingenting som heter gudmor lenger, men det henger igjen i noen dialekter.

Det heter fadder, og alle barn som blir døpt skal ha minst fire faddere tror jeg det er, ofte foreldrene plutt to til fire stykker til.

Oppgaven til en fadder er å bevitne at barnet er døpt og å hjelpe foreldrene oppdra barnet i den kristne tro. Noe mer enn det er ikke forventet fra kirken ihvertfall.

Noen mener vel at faddere skal ta en tante/onkel rolle i barnets liv, gi det gaver til jul og bursdag osv, men det er helt frivillig altså.

Anonymkode: 8eba0...6f7

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

I den norske kirken er det egentlig ingenting som heter gudmor lenger, men det henger igjen i noen dialekter.

Det heter fadder, og alle barn som blir døpt skal ha minst fire faddere tror jeg det er, ofte foreldrene plutt to til fire stykker til.

Oppgaven til en fadder er å bevitne at barnet er døpt og å hjelpe foreldrene oppdra barnet i den kristne tro. Noe mer enn det er ikke forventet fra kirken ihvertfall.

Noen mener vel at faddere skal ta en tante/onkel rolle i barnets liv, gi det gaver til jul og bursdag osv, men det er helt frivillig altså.

Anonymkode: 8eba0...6f7

Hos oss er Gudmor/Gudfar den som bærer barnet til dåpen eller tar av luen ved døpefonten. Så i selve seriemonien har de egne oppgaver. Ellers tenker nok de fleste at de de velger som faddere er personer de forventer er litt tettere på barnet. Man velger derfor familie og/eller nære venner. 

Anonymkode: 84cd3...1bf

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg ble spurt av min venninne om å være gudmor for barnet hennes, og selvfølgelig vil jeg jo det når hun spør. Men jeg vet ikke hva det innebærer? Hvordan er det rundt omkring i landet? 
I Oslo hvor jeg kommer fra er det ikke vanlig, tror jeg, men her jeg bor nå er det nok mer vanlig. 

Forventets ikke annet enn gaver til jul og at du møter på hvis gudbarnet skal konfirmeres.

Det er veldig vanlig i Oslo også 😊

Anonymkode: 099f8...bda

Annonse

Jeg er fadder til noen av mine venninners barn, bor på Østlandet, så gudmor er ikke et relevant begrep. Har sjekka ut med venninnene når jeg har blitt spurt hva forventningene var. Kristen oppdragelse er ikke helt mitt bord. Jeg ville nok uansett vært tett på dem alle, men for to av dem har det blitt ekstra tydelig de siste årene, etter et heftig samlivsbrudd mellom foreldrene. Det har vært viktig for meg å være en trygg voksen for dem i denne situasjonen. Julegaver, konfirmasjon osv er en selvfølge for barn og ungdommer jeg er glad i. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Absolutt ingenting. Men hyggelig med en gave til jul og bursdag. 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Takk for svar, dere! Det er så fint med forumet, for man kan få svar på alt mulig. 

Du må spørre mammaen til barnet. Hva forventer henne?

Her husker vi ikke hvem som var fadder til hvem engang. Alle er faddere til noen, på kryss og tvers. Forventer 0.

Anonymkode: 0f027...9d8

Jeg ble spurt om å være det for en nær venn som ikke har familie her. Ingen formell sak, slik som fadder med dåp. 

Gir gaver og er innom av og til. Men tror det viktigste er at uansett hva som skjer så kommer jeg til å være en del av livet til barna. Når ikke du har et nettverk som besteforeldre, tanter og onkler, må du skape dit eget. 

Anonymkode: 70afe...3c2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...