Iiiiik Skrevet i går, 00:06 #26 Del Skrevet i går, 00:06 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Det kan selvfølgelig være ungdommer som roter seg borti tull selv med oppegående foreldre. Men jeg tør påstå det er en faktor som er gjennomgående for ungdom som havner utpå, og det er fraværende og dårlige foreldre. Ofte de som unnskylder og bortforklarer barnets adferd når de begynner å få tilbakemeldinger på at dette går feil vei. Eller rett og slett gir faen. Istedenfor å ta grep så tidlig som mulig. Anonymkode: 72a00...86f Hvordan kan du med denne logikken forklare søskenflokker der to-tre klarer seg utmerket, og der én skeier helt ut? Familien Stoltenberg er et godt eksempel. Det å ha fraværende eller veldig autoritære foreldre er en risikofaktor for skjevutvikling, men den viktigste enkeltfaktoren er hvem man er sammen med. Og hvem som er ens venner henger jo sammen med hvordan man klarer seg på skolen, hvilke sosiale ferdigheter man har, hvilke andre ferdigheter man har og rene tilfeldigheter. For meg fremstår det naivt eller arrogant å påstå at alle barn med atferdsproblemer har dårlige foreldre. Så enkel er ikke ungdommers utvikling. Bildet er sammensatt. Det er klart det hadde vært deilig hvis det var sant at hvis jeg er en god forelder, er jeg garantert å få et barn som ikke kan gå på trynet, men det stemmer altså ikke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452358-reagerte-sikkert-helt-feil-men-%E2%80%A6/page/2/#findComment-150180420 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 00:13 #27 Del Skrevet i går, 00:13 Selvfølgelig kan foreldre i mange, kanskje til og med de fleste tilfellene - gjøre mye for at det skal gå bra med ungene og at ungene skal bli kjekke og greie og få gode liv og like alt mulig av mat og være flinke til det meste. Men det er ikke alltid det virker, uansett hva man gjør. Det er det samme med barn som det ikke går så bra med - det kan veldig godt være sånn at man skjønner hvorfor når man kjenner foreldrene, men det finnes også idioter av foreldre som får de flotteste barna. Det er mye som spiller inn. Anonymkode: 9c7b6...044 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452358-reagerte-sikkert-helt-feil-men-%E2%80%A6/page/2/#findComment-150180421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 02:02 #28 Del Skrevet i går, 02:02 Barn og ungdom er egne individer med sin personlighet. Og trekkes de mot feil venner kan det lett skli ut. Mange har dysleksi, adhd og ting som gjør at skolen er krevende, og da er det også lett å bli klassens klovn. Kan ta meg selv som eksempel. Jeg har gode foreldre og hatt en helt fin oppvekst, men hatt en far som har vært fraværende og drukket alkohol. Jeg har hatt mamma som den trygge basen. Jeg er avholds og drikker ikke. Ikke pga pappa, men fordi jeg ikke liker rusen Anonymkode: ebbdb...bc7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452358-reagerte-sikkert-helt-feil-men-%E2%80%A6/page/2/#findComment-150180426 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet i går, 02:34 #29 Del Skrevet i går, 02:34 Min tanke er jo at foreldre gjerne må snakke med egne barn og kanskje si at de ønsker at de er mindre sammen med enkelte fordi at.. osv. samtidig være litt forsiktig, spesielt når de er 16-17 år, da vil de ofte gjøre som de vil uansett. Men derfra til å sende melding til en annen forelder og si: Mitt barn får ikke henge med ditt barn?? Javel, hva skal jeg med den informasjonen? Da må hun nesten bli med gutten ut og passe på selv, for det kan ikke jeg kontrollere. Kan tenke meg det er mange foreldre som ikke ønsker at ungdommen deres ikke skal henge med sønnen deres, men det er få som skriver meldinger til foreldrene om det vil jeg tro. En annen ting er at hun sender meldinger til andre ungdommer og fraråder de til å henge med min sønn.. altså? Hun vil rett og slett støte ut mitt barn, ved å prøve få andre med seg. Da begynner det å bli sykt. Når jeg snakker med mine barn om ungdommene rundt her, kan jeg f eks oppfordre de til å inkludere og dra med seg de som ikke har så mange. Og de som er på kanten prøver jeg å snakke om på den måten at de forstår at det kan ligge ting bak dårlig adferd, og ikke ha foreldre som dømmer og sier stygge ting om andre ungdommer. Min jobb er å sørge for at mine barn oppfører seg ute, og tar gode valg for seg selv og tar vare på vennene sine. Min jobb er ikke å kontakte andre foreldre om at de skal holde ungen sin borte fra min unge, eller prøve påvirke andre ungdommer. Men denne foreldren vil nok møte seg selv i døra en dag. For hvis de ikke får bukt med adferden på sitt barn vil det ende opp venneløs, der ungdommene ikke orker dette mere. Uavhengig av foreldrene. Når de nå har politi og barnevern inne så går det kanskje opp et lys for foreldrene at gutten har store utfordringer, og at de trenger hjelp. Kanskje de da roer seg ned med å angripe andre foreldre Anonymkode: ebbdb...bc7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452358-reagerte-sikkert-helt-feil-men-%E2%80%A6/page/2/#findComment-150180428 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #30 Del Skrevet 22 timer siden Anonym bruker skrev (På 30.1.2025 den 23.04): For noen dager siden fikk jeg en helt grusom melding av en forelder. Jeg kjenner ikke vedkommende i det hele tatt. Barna våre henger litt sammen og de hadde vært på et stemne sammen. Jeg sende en melding til denne forelderen og sa jeg kunne hente denne gangen. Det er 1,5 time kjøring. Fikk da tilbake at min unge var slik og slik, og at hennes unge ikke fikk lov å henge med min unge. Jeg fikk helt sjokk, begynte å grine. Knakk helt sammen. de er ungdommer og har begge sine ting å sti med på ulike ting. Ungdommen deres sliter både med vold, trusler, bilkjøring uten lappen (ikke gammel nok) selger ulovlige ting og har mye politi greier i bildet, samt barnevern. Jeg er ikke spesielt begeistret for at vår ungdom henger med han, men klarer heller ikke kontrollere det. Da må vi jo gå ute sammen med de. De er 16-17 år. hvordan hadde dere reagert på en slik melding? Jeg fyrte av tilbake fordi jeg følte meg så tråkket på og jeg ble så skuffet. Anonymkode: ebbdb...bc7 Oi!! Det hadde jeg også reagert kraftig på. Greit nok at dere som foreldre kunne tatt en prat ang ungdommene deres og hva de driver med, men det er veldig spesielt og lite konstruktivt å oppføre seg sånn mot deg, særlig når du tilbyr å hente. Hvis de er venner og henger sammen og begge sliter med ting så er det som du sier ikke mulig å hindre dem i det og hvis de uansett har vært på et arrangement sammen så er det ikke noe problem at de sitter i samme bil på vei hjem. Problemet løses ikke av å nekte dem å være sammen og det beste dere kan gjøre som foreldre er å samarbeide med å følge med på hva de gjør, hente og følge opp disse ungdommene. Anonymkode: 7b6bf...736 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452358-reagerte-sikkert-helt-feil-men-%E2%80%A6/page/2/#findComment-150180442 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #31 Del Skrevet 19 timer siden Anonym bruker skrev (19 timer siden): Så å si at det handler om flaks/uflaks blir for dumt. Anonymkode: 72a00...86f Bare det, ja. Barn som vokser opp med foreldre som er engasjerte i dem, bryr seg, er ressurssterke, terper inn gode verdier og er gode rollemodeller, og legger opp til at barnet skal føle at de alltid kan komme til dem uansett hva, har selvfølgelig et bedre og sterkere utgangspunkt for å komme helskinnet gjennom ungdomstiden enn en som er vokst opp med foreldre som enten er fraværende, veldig autoritære, ustabile på grunn av rus og/eller tung psykisk sykdom osv. Det er ingen i denne tråden som prøver å påstå at oppdragelse og grunnlaget fra barndommen ikke teller. Men derfra er det også en porsjon flaks eller uflaks involvert rundt om ens egen ungdom vil bli en av dem som havner skjevt utpå. Selv om risikoen er mye større for de som har vokst opp i et ustabilt hjem, betyr ikke det at den er ikke-eksisterende for dem som er vokst opp i et trygt og ressurssterkt hjem. For det skjer jo. Anonymkode: 01931...cc4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452358-reagerte-sikkert-helt-feil-men-%E2%80%A6/page/2/#findComment-150180484 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 19 timer siden #32 Del Skrevet 19 timer siden Anonym bruker skrev (20 timer siden): Så å si at det handler om flaks/uflaks blir for dumt. Anonymkode: 72a00...86f Ja, det er dumt. Det er det heller ingen som har sagt i denne tråden. Det som er like dumt er å si at man kan unngå at barna faller utpå bare man er gode nok foreldre. Anonymkode: e1b68...069 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452358-reagerte-sikkert-helt-feil-men-%E2%80%A6/page/2/#findComment-150180486 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 18 timer siden #33 Del Skrevet 18 timer siden Du kan ikke legge deg ned og grine for dette. Det er typisk foreldre med problembarn, å skyve over at det er ditt barn som er problemet. Jeg kontaktet moren til et barn som mobbet barnet mitt daglig, fikk i retur at det var mitt barn som hadde gjort alle disse tingene... Lærer, rektor, medelever, alle vet at dette ikke stemmer. Hun nektet å ta det innover seg at barnet hennes gjorde ugangn mot folk. Er det noe sannhet i den meld da? Eller er barnet ditt faktisk uskyldig? Ville sett fremover. Anonymkode: ae1a7...8f5 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452358-reagerte-sikkert-helt-feil-men-%E2%80%A6/page/2/#findComment-150180503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #34 Del Skrevet 14 timer siden Anonym bruker skrev (4 timer siden): Du kan ikke legge deg ned og grine for dette. Det er typisk foreldre med problembarn, å skyve over at det er ditt barn som er problemet. Jeg kontaktet moren til et barn som mobbet barnet mitt daglig, fikk i retur at det var mitt barn som hadde gjort alle disse tingene... Lærer, rektor, medelever, alle vet at dette ikke stemmer. Hun nektet å ta det innover seg at barnet hennes gjorde ugangn mot folk. Er det noe sannhet i den meld da? Eller er barnet ditt faktisk uskyldig? Ville sett fremover. Anonymkode: ae1a7...8f5 Typisk foreldre som er blind for eget barn. Jeg vet ikke hva som ligger bak denne meldingen, hun skrev ikke hvorfor eller hva. Bare at hennes sønn ikke fikk henge med min sønn. Min sønn har også utfordringer vi jobber med. Vi kontaktet hjelpeinstanser og jobber beinhardt med han. Tilbakemeldingene vi har fått fra instanser er at vi er ressurssterke, solide og svært gode foreldre. Vi har flere barn, og de andre klarer seg svært godt, studerer og er arbeidsomme og har sunne interesser. Problemer med sønnen er at han ble fryst ut og mobbet for noen år siden, og det var da vanskene oppsto. Før dette var det plankekjøring. Han har fått traume terapi grunnet mobbingen, og vi har stått i en kamp med skolen for å få bukt på dette. Dette skjedde ikke før han fikk bytte skole. Barn kan få vansker selv om foreldre er ressurssterke. Så finnes det ressurssvake foreldre med barn som kommer seg opp og frem. Vi foreldre har gode utdannelser og jobber innen hjelpeapparatet selv. Men på andre områder. Neida, jeg gråt da meldingen tikket inn, jeg var sliten den dagen og hadde nok. Jeg har snakket med andre foreldre/ venner ang denne meldingen, og har nå fått opplyst hvordan denne forelderen er. Så da tenker jeg mitt og håper de får den hjelpen de trenger Anonymkode: ebbdb...bc7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452358-reagerte-sikkert-helt-feil-men-%E2%80%A6/page/2/#findComment-150180570 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14 timer siden #35 Del Skrevet 14 timer siden Anonym bruker skrev (15 timer siden): Selvfølgelig kan foreldre i mange, kanskje til og med de fleste tilfellene - gjøre mye for at det skal gå bra med ungene og at ungene skal bli kjekke og greie og få gode liv og like alt mulig av mat og være flinke til det meste. Men det er ikke alltid det virker, uansett hva man gjør. Det er det samme med barn som det ikke går så bra med - det kan veldig godt være sånn at man skjønner hvorfor når man kjenner foreldrene, men det finnes også idioter av foreldre som får de flotteste barna. Det er mye som spiller inn. Anonymkode: 9c7b6...044 Her jeg bor er det en familie. Far er psykolog og mor er tannlege. De har 3 barn i 20 årene. To av de er på vei med høy utdannelse og er vellykket på alt de foretar seg. Og den siste har droppet ut av skolen flere ganger, prøvd folkehøgskole og sluttet, driver rundt og drikker og selger sprit til mindreårige. Kjører i fylla og bruker stoff. Jobber litt via nav. En som det er mye styr med. Mistet lappen og kjører likevel. 25 år og bor fortsatt hjemme. Foreldrene står på og jobber beinhard med han, men han vil gå sin egen vei. Hva gjør man? Anonymkode: ebbdb...bc7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452358-reagerte-sikkert-helt-feil-men-%E2%80%A6/page/2/#findComment-150180575 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #36 Del Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (1 time siden): Her jeg bor er det en familie. Far er psykolog og mor er tannlege. De har 3 barn i 20 årene. To av de er på vei med høy utdannelse og er vellykket på alt de foretar seg. Og den siste har droppet ut av skolen flere ganger, prøvd folkehøgskole og sluttet, driver rundt og drikker og selger sprit til mindreårige. Kjører i fylla og bruker stoff. Jobber litt via nav. En som det er mye styr med. Mistet lappen og kjører likevel. 25 år og bor fortsatt hjemme. Foreldrene står på og jobber beinhard med han, men han vil gå sin egen vei. Hva gjør man? Anonymkode: ebbdb...bc7 Det første man gjør er i hvert fall å kaste 25 åringen ut hjemmefra! Han er en voksen mann og ved å sy puter under armene på han bidrar det bare til at han kan fortsette på dette blindsporet. Hvorfor lar de en voksen sønn med slik adferd bo hjemme!?! Anonymkode: 72a00...86f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452358-reagerte-sikkert-helt-feil-men-%E2%80%A6/page/2/#findComment-150180605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #37 Del Skrevet 13 timer siden Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det første man gjør er i hvert fall å kaste 25 åringen ut hjemmefra! Han er en voksen mann og ved å sy puter under armene på han bidrar det bare til at han kan fortsette på dette blindsporet. Hvorfor lar de en voksen sønn med slik adferd bo hjemme!?! Anonymkode: 72a00...86f Det har ikke jeg svar på. Men han sitter jo på puben og flasher med pappas visakort. De synes vel synd på han da? Hadde han bodd alene hadde han hverken kommet seg på jobb eller hatt råd til husleie og regninger. Så det er vel kanskje for å holde han i trøya. Å bo alene for han er oppskriften på at det går til helvete vil jeg tro Anonymkode: ebbdb...bc7 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452358-reagerte-sikkert-helt-feil-men-%E2%80%A6/page/2/#findComment-150180608 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå