Gå til innhold

Reagerte sikkert helt feil, men …

Anbefalte innlegg

Skrevet

For noen dager siden fikk jeg en helt grusom melding av en forelder. Jeg kjenner ikke vedkommende i det hele tatt. Barna våre henger litt sammen og de hadde vært på et stemne sammen. Jeg sende en melding til denne forelderen og sa jeg kunne hente denne gangen. Det er 1,5 time kjøring. Fikk da tilbake at min unge var slik og slik, og at hennes unge ikke fikk lov å henge med min unge. 
Jeg fikk helt sjokk, begynte å grine. Knakk helt sammen. 
de er ungdommer og har begge sine ting å sti med på ulike ting. Ungdommen deres sliter både med vold, trusler, bilkjøring uten lappen (ikke gammel nok) selger ulovlige ting og har mye politi greier i bildet, samt barnevern. 
Jeg er ikke spesielt begeistret for at vår ungdom henger med han, men klarer heller ikke kontrollere det. Da må vi jo gå ute sammen med de. De er 16-17 år. 
hvordan hadde dere reagert på en slik melding? Jeg fyrte av tilbake fordi jeg følte meg så tråkket på og jeg ble så skuffet. 

Anonymkode: ebbdb...bc7

Skrevet

Beklager, men du framstår som ganske sårbar om du knekker fullstendig sammen av en melding fra en vilt fremmed om ting du vet(?) ikke stemmer uansett. Jeg hadde nok blitt overrasket og kanskje litt satt ut som i å tenke "du verden, det var da voldsomt, har hun en skikkelig dårlig dag eller?". Det er i hvert fall ikke vits i å synke ned på samme nivå og ta igjen. Så jeg hadde nok enten bare latt være å svare, eller svart "Greit, da tar jeg ikke med xxi bilen når jeg henter zz". Slike folk er det ikke vits i å bruke energi på uansett. 

Anonymkode: 01931...cc4

Skrevet

Men altså konflikt med denne forelderen har du jo skrevet om før, og da kom det tydelig frem at en sak har to sider.

Anonymkode: e8e35...e0e

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men altså konflikt med denne forelderen har du jo skrevet om før, og da kom det tydelig frem at en sak har to sider.

Anonymkode: e8e35...e0e

Ikke meg du siterer. Har aldri skrevet om dette før 

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Beklager, men du framstår som ganske sårbar om du knekker fullstendig sammen av en melding fra en vilt fremmed om ting du vet(?) ikke stemmer uansett. Jeg hadde nok blitt overrasket og kanskje litt satt ut som i å tenke "du verden, det var da voldsomt, har hun en skikkelig dårlig dag eller?". Det er i hvert fall ikke vits i å synke ned på samme nivå og ta igjen. Så jeg hadde nok enten bare latt være å svare, eller svart "Greit, da tar jeg ikke med xxi bilen når jeg henter zz". Slike folk er det ikke vits i å bruke energi på uansett. 

Ja jeg er ganske sårbar for tiden og har nok å stå i, dette var dråpen over. Man blir jo lei seg når noen skriver en slik melding, når man selv står på tilbudssiden 

Skrevet

Har samme regel selv, et barn mitt barn ikke får henge med. Se på det som en velsignelse at de ikke henger sammen mer. Slipper du og uroe deg for gjensidig dårlig påvirkning.

Anonymkode: cd696...624

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Har samme regel selv, et barn mitt barn ikke får henge med. Se på det som en velsignelse at de ikke henger sammen mer. Slipper du og uroe deg for gjensidig dårlig påvirkning.

Anonymkode: cd696...624

Godt sagt!! Denne trengte jeg nå. Helt sant. Så får foreldrene der passe på 

Skrevet

Det er skikkelig vondt å få en slik melding når din hensikt bare var å være snill. Jeg forstår at du «overreagerte» og fyrte tilbake. Men det høres ut som det er en bra ting at du nå kan si til din ungdom at han ikke får lov til å henge med denne andre ungdommen og si at det er fordi foreldrene hans ikke ønsker det. Altså: du vinner. 

Anonymkode: 90d13...2f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er skikkelig vondt å få en slik melding når din hensikt bare var å være snill. Jeg forstår at du «overreagerte» og fyrte tilbake. Men det høres ut som det er en bra ting at du nå kan si til din ungdom at han ikke får lov til å henge med denne andre ungdommen og si at det er fordi foreldrene hans ikke ønsker det. Altså: du vinner. 

Det er helt sant! Gutten vår sier den andre gutten er flau over oppførselen til foreldren sin. Jeg kjenner ikke den gutten noe særlig. Du har rett, vinn vinn til meg 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det er vondt for min ungdom å bli behandlet slik av andre foreldre. Denne foreldren sendte meldinger til andre ungdommer og snakket dritt om min sønn. Ungdommene viste sønnen min meldingen. De synes denne foreldren er helt idiot. Selv om han sier han ikke bryr seg så er det sårt for han likevel. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er vondt for min ungdom å bli behandlet slik av andre foreldre. Denne foreldren sendte meldinger til andre ungdommer og snakket dritt om min sønn. Ungdommene viste sønnen min meldingen. De synes denne foreldren er helt idiot. Selv om han sier han ikke bryr seg så er det sårt for han likevel. 

Det skjønner jeg er vanskelig. Forelderen høres ikke god ut.

Skrevet

Men hvorfor lar du ditt barn henge med en som kjører uten lappen, driver med vold og trusler!?! 🤯

Du er voksen og bestemmer så lenge barnet bor hjemme! Det er jo helt sinnsykt!!

Anonymkode: 72a00...86f

Skrevet

Ingen av dere vil at ungdommene skal være sammen. Flott! Dere er enige. Så hva er problemet?? 

Anonymkode: 08f81...985

Skrevet

Kanskje din sønn oppfører seg på andre måter når du ikke er med? 

Anonymkode: 09587...5e7

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er da ikke vondt for din sønn at en annens forelder ikke liker ham? Når alle vennene hans synes denne andre forelderen er helt idiot? 
Ikke tillegg ham dine følelser. 

Anonymkode: b708b...533

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men hvorfor lar du ditt barn henge med en som kjører uten lappen, driver med vold og trusler!?! 🤯

Du er voksen og bestemmer så lenge barnet bor hjemme! Det er jo helt sinnsykt!!

Haha, men hva i alle dager er det som får noen mennesker til å være så ufattelig naive at de helt oppriktig tror at de fullt ut kan bestemme over en 16-17-åring? De to guttene går åpenbart på samme idrett og må henge sammen der uansett, og om de ikke gjorde det kunne faktisk sønnen til HI veldig enkelt sagt til mor at han skulle ut en tur for å være med kompisen mor liker, Per, mens han egentlig er med kompisen mor har nedlagt forbud overfor, Pål. Det er ulovlig å overvåke egne barn, spesielt når de er over 15 åt og strafferettslig ansvarlig, og det vil være en sak for barnevernet om man har en slik stålkontroll over en så gammel ungdom at man bokstavelig talt fotfølger dem over alt man går.

Den beste måten å håndtere en ungdom på er ved å etablere en nær relasjon der man møter den unge med trygghet, vennlig interesse, åpenhet og dialog. Møter man en ungdom med for strenge grenser, kjeft, strafferettslig, forbud osv., er det omtrent oppskriften på å få en ungdom som lyver og ikke tør å dele hvordan de egentlig har det. Det betyr ikke at man ikke skal sette grenser, men at man snakker med dem om hvorfor man er bekymret for diverse situasjoner eller folk og lytter til hva de svarer, og at man i større grad veileder dem via dialog og refleksjon, enn å direkte oppdra på autoritært vis.

Skrevet

Slike folk kan du ikke vinne med, uansett. Når en kun får en anklage og er forhåndsdømt. Har en interesse av å løse noe, tar man kontakt og åpner for dialog. 

Good riddance 

Anonymkode: ae378...caf

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Haha, men hva i alle dager er det som får noen mennesker til å være så ufattelig naive at de helt oppriktig tror at de fullt ut kan bestemme over en 16-17-åring? De to guttene går åpenbart på samme idrett og må henge sammen der uansett, og om de ikke gjorde det kunne faktisk sønnen til HI veldig enkelt sagt til mor at han skulle ut en tur for å være med kompisen mor liker, Per, mens han egentlig er med kompisen mor har nedlagt forbud overfor, Pål. Det er ulovlig å overvåke egne barn, spesielt når de er over 15 åt og strafferettslig ansvarlig, og det vil være en sak for barnevernet om man har en slik stålkontroll over en så gammel ungdom at man bokstavelig talt fotfølger dem over alt man går.

Den beste måten å håndtere en ungdom på er ved å etablere en nær relasjon der man møter den unge med trygghet, vennlig interesse, åpenhet og dialog. Møter man en ungdom med for strenge grenser, kjeft, strafferettslig, forbud osv., er det omtrent oppskriften på å få en ungdom som lyver og ikke tør å dele hvordan de egentlig har det. Det betyr ikke at man ikke skal sette grenser, men at man snakker med dem om hvorfor man er bekymret for diverse situasjoner eller folk og lytter til hva de svarer, og at man i større grad veileder dem via dialog og refleksjon, enn å direkte oppdra på autoritært vis.

Som mor til tre unge voksne vet jeg at man  kan man ha et nært og godt forhold samtidig som man setter tydelige grenser. Det ene utelukker ikke det andre. Det hadde vært helt uaktuelt at våre gutter hang med kriminelle. Veldig usmakelig å påstå noe annet og kalle folk med normal oppdragelse og grensesetting autoritære.

Men forskjellen på sånne som oss og sånne som deg er at våre barn har fått riktige verdier og oppdragelse fra de var små. Da tar de som regel riktige valg. Man skal ikke være bestevenn med sine barn, man skal være foreldre som oppdrar de og sørger for at de blir veljusterte og fine folk. Ikke løper rundt med voldsmenn og kriminelle.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Som mor til tre unge voksne vet jeg at man  kan man ha et nært og godt forhold samtidig som man setter tydelige grenser. Det ene utelukker ikke det andre. Det hadde vært helt uaktuelt at våre gutter hang med kriminelle. Veldig usmakelig å påstå noe annet og kalle folk med normal oppdragelse og grensesetting autoritære.

Men forskjellen på sånne som oss og sånne som deg er at våre barn har fått riktige verdier og oppdragelse fra de var små. Da tar de som regel riktige valg. Man skal ikke være bestevenn med sine barn, man skal være foreldre som oppdrar de og sørger for at de blir veljusterte og fine folk. Ikke løper rundt med voldsmenn og kriminelle.

Jeg ser hva du skriver, og tenker at du har vært heldig. Av mine fire barn er tre av dem nå voksne, og de er veltilpassede og såkalte vellykkede unge, mennesker. Som deg har vi gitt dem gode verdier og hatt et nært forhold og vært utrolig heldige, men i motsetning til deg tar jeg ikke på meg den hele og fulle æren for at resultatet ble som det ble. Det hjelper, selvfølgelig, men det er slett ikke gitt at gode grunnverdier og tydelige grenser alltid er oppskriften på vellykket foreldreskap. Man er usmakelig arrogant dersom man tror det, og har i så fall kanskje ikke helt klart å gi egne barn gode nok verdier heller om slike holdninger videreføres. 

Selv om jeg personlig har vært heldig så langt, kjenner og vet jeg om andre som ikke har vært like heldige. Mennesker som har også har vært opptatt av å gi barna sine gode verdier og et godt grunnlag, fulgt dem opp, hatt et nært forhold og satt grenser, men likevel plutselig befunnet seg i situasjoner der noe har skåret seg, og ting har gått galt. Det gjelder både folk jeg kjenner, men kanskje mest mennesker jeg møter i jobbsammenheng. Du ville neppe, eller forhåpentligvis ikke, sittet så kjekt langt der oppe på din høye hest om du hadde fått møte og snakke med mange av de menneskene jeg har møtt og snakket med. Man blir ydmyk og takknemlig for at man, i tillegg til "god oppdragelse" også har flaks, og vet at det fryktelig fort kan gå fryktelig galt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Jeg tenker at du har vært heldig. Ja, du har helt sikkert dreisen på grensesetting og oppdragelse, men du har også hatt flaks. Det er foreldre som kjemper som løver for sine barm men som likevel ikke klarer å redde dem ut av gjørma.
Litt ydmykhet og empati hadde ikke skadet. 

Skrevet
amandine skrev (23 minutter siden):

Jeg tenker at du har vært heldig. Ja, du har helt sikkert dreisen på grensesetting og oppdragelse, men du har også hatt flaks. Det er foreldre som kjemper som løver for sine barm men som likevel ikke klarer å redde dem ut av gjørma.
Litt ydmykhet og empati hadde ikke skadet. 

Nettopp. Å få velfungerende barn som holder seg unna bråk er en stor del flaks uansett hvor flink man (føler man) er. 

Det blir det samme som de som tar det som en personlig seier at de har barn som er altetende, mye kan gjøres ved å tilby forskjellige smaker fra tidlig alder, men man kan gjøre alt rett og likevel ende opp med småspist og kresent barn. 

Anonymkode: 5799b...b31

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nettopp. Å få velfungerende barn som holder seg unna bråk er en stor del flaks uansett hvor flink man (føler man) er. 

Det blir det samme som de som tar det som en personlig seier at de har barn som er altetende, mye kan gjøres ved å tilby forskjellige smaker fra tidlig alder, men man kan gjøre alt rett og likevel ende opp med småspist og kresent barn. 

Anonymkode: 5799b...b31

Veldig enig med deg. Det er mange faktorer som spiller inn om barn sklir ut. De er sine egne individer, og har sitt sosiale miljø rundt seg. Et av våre barn er voksen og klarer seg svært godt, det kommer av en miks av mange ting. En indre driv og heldig med venner. Ikke alle har den indre driven og foreldre kan motivere og legge til rette for hele veien, men den indre motivasjonen og driven må komme fra de selv. Noen kull er uheldige med venner og jevnaldrende også. De kan ha et dårlig miljø på flere måter. Så har det mye med interesser å gjøre. 
At foreldre tar på seg æren for at det har gått så bra med avkommet er jo feil. Det handler også om flask / uflaks som flere skriver her 

Skrevet

Det kan selvfølgelig være ungdommer som roter seg borti tull selv med oppegående foreldre. Men jeg tør påstå det er en faktor som er gjennomgående for ungdom som havner utpå, og det er fraværende og dårlige foreldre. Ofte de som unnskylder og bortforklarer barnets adferd når de begynner å få tilbakemeldinger på at dette går feil vei. Eller rett og slett gir faen. Istedenfor å ta grep så tidlig som mulig. 

Skrevet

Så å si at det handler om flaks/uflaks blir for dumt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det kan selvfølgelig være ungdommer som roter seg borti tull selv med oppegående foreldre. Men jeg tør påstå det er en faktor som er gjennomgående for ungdom som havner utpå, og det er fraværende og dårlige foreldre. Ofte de som unnskylder og bortforklarer barnets adferd når de begynner å få tilbakemeldinger på at dette går feil vei. Eller rett og slett gir faen. Istedenfor å ta grep så tidlig som mulig. 

Dette er feil. jeg kjenner helt oppegående ressurssterke tilstedeværende, empatisk foreldre som har barn som har havnet utpå. Det er mange faktorer som spiller inn. Jeg synes det er ufint å sitte på sin høye hest og dømme andres barneoppdragelse . Og ta æren for sine flinke barn. Det er mye flaks, det er mye miljø, tilfeldigheter og selvsagt endel gener også

Anonymkode: 53b95...6ea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...