Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har en som blir 13 i år, og han er en ansvarlig og fornuftig gutt. Vi bor ikke sentralt, og har familie som nærmeste nabo. Alarm (brann og innbrudd) som er koblet til alarmsentral. Greier å lage seg noe enkel middag selv. Sier selv at han kan være hjemme alene. Men nei, han får ikke lov å være hjemme alene over natta enda. Blir nok enda noen år før det er aktuelt. 

Anonymkode: e5cff...d97

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Sove alene 1 natt hjemme?  Han ønsker ikke å være med meg på overnatting hos min venninne. 

Anonymkode: 61582...ae1

Umulig å si. Min 16 åring kan ikke være alene. Men din 13 åring hadde klart seg bra. Barn er ulik 

Anonymkode: c0bd0...304

Nei, jeg synes ikke det er det minste greit. Personlig setter jeg grensen ved omtrent 16 år for å overnatte helt alene hjemme. Det er ikke fordi jeg ikke tror at en oppegående, normal 13-åring ikke vil klare seg selv sånn sett, men fordi at de færreste norske 13-åringer er godt nok vant til å ta helt vare på både seg og en bolig, og fordi såpass mye "ny" teknologi nå som vi ikke hadde da vi på 40 + var barn, kan føre til situasjoner en 13-åring er for ung til å håndtere alene. Ja, 13-åringen vil nok både kunne lage seg mat, komme seg i seng osv., og med all sannsynlighet vil dette gå fint også. Men så kan det oppstå situasjoner som at noen via Snap finner ut at han er alene. At han glemmer å trekke ut stikkontakten til laderen, og det kan begynne å brenne, og han ikke våkner av brannalarmen osv. Det er enormt mye modning som skjer i årene fra rundt 13 år til rundt 16 år, inkludert hvilke lyder man våkner av, så derfor synes jeg det er uforsvarlig å la en 13-åring være alene over natten i våre dager. 

Anonymkode: 950e2...b81

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg synes ikke det er det minste greit. Personlig setter jeg grensen ved omtrent 16 år for å overnatte helt alene hjemme. Det er ikke fordi jeg ikke tror at en oppegående, normal 13-åring ikke vil klare seg selv sånn sett, men fordi at de færreste norske 13-åringer er godt nok vant til å ta helt vare på både seg og en bolig, og fordi såpass mye "ny" teknologi nå som vi ikke hadde da vi på 40 + var barn, kan føre til situasjoner en 13-åring er for ung til å håndtere alene. Ja, 13-åringen vil nok både kunne lage seg mat, komme seg i seng osv., og med all sannsynlighet vil dette gå fint også. Men så kan det oppstå situasjoner som at noen via Snap finner ut at han er alene. At han glemmer å trekke ut stikkontakten til laderen, og det kan begynne å brenne, og han ikke våkner av brannalarmen osv. Det er enormt mye modning som skjer i årene fra rundt 13 år til rundt 16 år, inkludert hvilke lyder man våkner av, så derfor synes jeg det er uforsvarlig å la en 13-åring være alene over natten i våre dager. 

Anonymkode: 950e2...b81

Dette.

Anonymkode: 4deec...16b

Vi har latt datteren på 13 være hjemme alene en natt. Hun er veldig selvstendig og fornuftig, og hadde et sterkt ønske om å få prøve det, og hun hadde kost seg veldig hjemme alene. Vi har flust med gode naboer som hun kunne kontakte hvis det var noe, og noen av de holdt et øye med henne og huset. Ville aldri ha latt henne være hjemme alene hvis hun ikke hadde vært så ansvarlig som hun er, eller hun hadde vært det minste i tvil om at ville det selv. Våre andre barn må nok vente lenger, da de ikke er så selvstendige som henne. 

Anonymkode: f3269...325

Annonse

Nei, det er ikke innafor. I England er det ulovlig for barn under 14 år å være alene. Er vel en grunn til at det lovverket finnes. Uansett, jeg hadde aldri gjort det for uforutsette ting kan skje og en 13-åring er altfor ung til å håndtere diverse situasjoner. 

Anonymkode: a5162...608

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...