Anonym bruker Skrevet 31. januar #26 Del Skrevet 31. januar Her inne svares det ofte i den stilen, tror ikke alder spiller noen rolle. Og angående saken, dette er jo noe man må ta høyde for når man får barn. Jeg synes dagens foreldre forventer for mye tilrettelegging rundt eget valg om å få barn. Anonymkode: 00a46...dad Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #27 Del Skrevet 31. januar Anonym bruker skrev (9 timer siden): Trodde myndighetene var opptatt av miljø, da burde de ikke oppforde til at vi blir flere på planeten Anonymkode: f1eab...2f6 Myndighetene er ikke opptatt av miljø, nei, hvor har du det fra? De eneste miljøtiltakene de innfører er de som blir pålagt fra EU. Anonymkode: 23421...01e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180189 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #28 Del Skrevet 31. januar Anonym bruker skrev (9 timer siden): Nå holder det litt hardt å ikke bli usaklig merker jeg 😅 For det første, tror du at det kun er innen helse og omsorg vi trenger arbeidskraft når eldrebølgen kommer? For det andre, ja, vi trenger importert arbeidskraft også, men det betyr ikke at vi ikke trenger flere barn i tillegg. Det er både og, ikke enten eller. Anonymkode: f1ba2...a71 Verden er overbefolka. Det er steder i verden som kommer til å bli ubeboelige. Forklar meg HVORFOR vi trenger flere (ressurskrevende) norske barn i tillegg til importert arbeidskraft? Det er da langt billigere for Norge å ønske velkommen voksne, ferdig utdannede mennesker til stillinger det er behov for å dekke opp, enn å selv fostre opp flere barn der bare en andel vil gjøre god nytte for seg. Og det finnes plenty av ressurssterke, arbeidsomme mennesker rundt om i verden som gjerne vil bo og jobbe i Norge. Anonymkode: 5c9aa...eba Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180205 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #29 Del Skrevet 31. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Verden er overbefolka. Det er steder i verden som kommer til å bli ubeboelige. Forklar meg HVORFOR vi trenger flere (ressurskrevende) norske barn i tillegg til importert arbeidskraft? Det er da langt billigere for Norge å ønske velkommen voksne, ferdig utdannede mennesker til stillinger det er behov for å dekke opp, enn å selv fostre opp flere barn der bare en andel vil gjøre god nytte for seg. Og det finnes plenty av ressurssterke, arbeidsomme mennesker rundt om i verden som gjerne vil bo og jobbe i Norge. Anonymkode: 5c9aa...eba Fordi det for svært mange mennesker er et grunnleggende, og biologisk, behov for å reprodusere seg selv. Med mindre man tvagssteriliserer hele befolkningen, så vil folk fortsette med å få barn. Veldig mange har et så sterkt ønske om å få barn at den psykiske helsen deres vil knekke dersom de ikke får noen mulighet for å få barn. Det vil bli veldig dyrt for samfunnet å skulle håndtere en befolkning som er sykemeldt på grunn av depresjon over manglende barn, for ikke å snakke om at demokratiet da har blitt så grundig erstattet med et grovt overgripende diktatur som ville fått Nord-Korea til å se ut som en hyggelig fornøyelsespark i sammenligning. Nå synes du kanskje at jeg er teit, vrir på det du skriver osv., men jeg tror at du like godt som meg både vet og skjønner at det er et himmelstort gap mellom ekstrem ideologi (vi trenger ikke å få flere barn, verden er overbefolket) til realiteten (folk ønsker seg barn og vil fortsette med å få dem). Og den arbeidskraften som hentes inn vil nok neppe innta et barnløst munke- eller nonneliv de heller. Det er et grunnleggende behov i de fleste mennesker å ønske å ha en familie rundt seg. Anonymkode: f1ba2...a71 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #30 Del Skrevet 31. januar Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Fordi det for svært mange mennesker er et grunnleggende, og biologisk, behov for å reprodusere seg selv. Med mindre man tvagssteriliserer hele befolkningen, så vil folk fortsette med å få barn. Veldig mange har et så sterkt ønske om å få barn at den psykiske helsen deres vil knekke dersom de ikke får noen mulighet for å få barn. Det vil bli veldig dyrt for samfunnet å skulle håndtere en befolkning som er sykemeldt på grunn av depresjon over manglende barn, for ikke å snakke om at demokratiet da har blitt så grundig erstattet med et grovt overgripende diktatur som ville fått Nord-Korea til å se ut som en hyggelig fornøyelsespark i sammenligning. Nå synes du kanskje at jeg er teit, vrir på det du skriver osv., men jeg tror at du like godt som meg både vet og skjønner at det er et himmelstort gap mellom ekstrem ideologi (vi trenger ikke å få flere barn, verden er overbefolket) til realiteten (folk ønsker seg barn og vil fortsette med å få dem). Og den arbeidskraften som hentes inn vil nok neppe innta et barnløst munke- eller nonneliv de heller. Det er et grunnleggende behov i de fleste mennesker å ønske å ha en familie rundt seg. Anonymkode: f1ba2...a71 Jeg har da ikke engang antydet at man skal nekte folk å få barn. Anonymkode: 5c9aa...eba Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180228 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #31 Del Skrevet 31. januar Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Fordi det for svært mange mennesker er et grunnleggende, og biologisk, behov for å reprodusere seg selv. Med mindre man tvagssteriliserer hele befolkningen, så vil folk fortsette med å få barn. Veldig mange har et så sterkt ønske om å få barn at den psykiske helsen deres vil knekke dersom de ikke får noen mulighet for å få barn. Det vil bli veldig dyrt for samfunnet å skulle håndtere en befolkning som er sykemeldt på grunn av depresjon over manglende barn, for ikke å snakke om at demokratiet da har blitt så grundig erstattet med et grovt overgripende diktatur som ville fått Nord-Korea til å se ut som en hyggelig fornøyelsespark i sammenligning. Nå synes du kanskje at jeg er teit, vrir på det du skriver osv., men jeg tror at du like godt som meg både vet og skjønner at det er et himmelstort gap mellom ekstrem ideologi (vi trenger ikke å få flere barn, verden er overbefolket) til realiteten (folk ønsker seg barn og vil fortsette med å få dem). Og den arbeidskraften som hentes inn vil nok neppe innta et barnløst munke- eller nonneliv de heller. Det er et grunnleggende behov i de fleste mennesker å ønske å ha en familie rundt seg. Anonymkode: f1ba2...a71 Det er ikke sikkert tvagssterilisering er så dumt, kanskje ikke hele befolkningen i starten men i hvertfall halvparten Anonymkode: f1eab...2f6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180239 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #32 Del Skrevet 31. januar Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Jeg har da ikke engang antydet at man skal nekte folk å få barn. Anonymkode: 5c9aa...eba Nei, men argumentasjonen din tar utgangspunkt i at vi heller burde importere arbeidskraft enn å tilrettelegge for at det fødes flere barn, og derfor stiller du også disse to opp mot hverandre på en måte som blir fullstendig urimelig. Det var også derfor jeg svarte som jeg gjorde. Anonymkode: f1ba2...a71 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #33 Del Skrevet 31. januar Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Det er ikke sikkert tvagssterilisering er så dumt, kanskje ikke hele befolkningen i starten men i hvertfall halvparten Anonymkode: f1eab...2f6 Ja, det er vel hele plottet i en av romanene til Dan Brown, så du hadde nok likt den godt 😊 Anonymkode: f1ba2...a71 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #34 Del Skrevet 31. januar Jeg tror mange av de som svarer sånn kun er ute etter å provosere og være nedlatende med hi. Anonymkode: 993b7...597 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180253 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #35 Del Skrevet 31. januar Man ser jo bare i denne tråden hvor mange det faktisk er som sliter med å skjønne selv de mest basale ting som får et samfunn til å fungere. Heldigvis tror jeg ikke at forum speiler den virkelige verden i særlig stor grad, stort sett er mennesker rausere, klokere, mer empatiske og har mer selvinnsikt enn man ofte opplever her inne. Anonymkode: abb02...2d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #36 Del Skrevet 31. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, men argumentasjonen din tar utgangspunkt i at vi heller burde importere arbeidskraft enn å tilrettelegge for at det fødes flere barn, og derfor stiller du også disse to opp mot hverandre på en måte som blir fullstendig urimelig. Det var også derfor jeg svarte som jeg gjorde. Anonymkode: f1ba2...a71 Argumentasjonen min tilsier ikke mer enn det jeg faktisk argumenterer for. Det jeg sier er at verden er overbefolknet, og det bør ikke være et mål i seg selv at nordmenn føder flere barn. Tvert imot trenger jorda vi lever på at det fødes færre barn. Og når motargumentet «men vi trenger folk i jobb pga eldrebølgen» kommer på bordet, så er mitt svar på det at det er fullt mulig å importere arbeidskraft (noe vi allerede gjør i dag). Det løser to problemer: vi får arbeidskraft, og mennesker som har få muligheter i landet de er født i får nye muligheter i Norge. Det er ganske langt unna å argumentere for tvangssterilisering, altså. Anonymkode: 5c9aa...eba Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180270 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #37 Del Skrevet 31. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Ja, det er vel hele plottet i en av romanene til Dan Brown, så du hadde nok likt den godt 😊 Anonymkode: f1ba2...a71 Takk, ja har lest den😊 Anonymkode: f1eab...2f6 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #38 Del Skrevet 31. januar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Argumentasjonen min tilsier ikke mer enn det jeg faktisk argumenterer for. Det jeg sier er at verden er overbefolknet, og det bør ikke være et mål i seg selv at nordmenn føder flere barn. Tvert imot trenger jorda vi lever på at det fødes færre barn. Og når motargumentet «men vi trenger folk i jobb pga eldrebølgen» kommer på bordet, så er mitt svar på det at det er fullt mulig å importere arbeidskraft (noe vi allerede gjør i dag). Det løser to problemer: vi får arbeidskraft, og mennesker som har få muligheter i landet de er født i får nye muligheter i Norge. Det er ganske langt unna å argumentere for tvangssterilisering, altså. Anonymkode: 5c9aa...eba Men den importerte arbeidskraften vil nok også reprodusere seg. Jeg forstår faktisk hva du vil fram til, og tanken bak er jeg helt enig i, det er bare at den ikke fungerer i praksis. Det blir for idealistisk, rett og slett. All den tid mennesker ønsker å få barn, så er det bedre for samfunnet å legge til rette for dette på en god måte, enn å motarbeide det slik at det skapes både økt mistillit til staten, mer polarisering og økte forskjeller rent sosioøkonomisk. Anonymkode: f1ba2...a71 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180338 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #39 Del Skrevet 31. januar Tenker vel at de som har svart i den tråden har måtte gjøre endringer selv i forhold til arbeidstid og mengde i småbarnsperioden. Og at det er folk uten utdannelse og slikt du fabler om er vel litt rart, de som har mest mulighet til å ha fleksibel arbeidstid, hjemmekontor eller gå ned i stilling er vel de med høy utdannelse. Skal sies at i et vennepar vi har er det kirurgpappaen som er mest hjemme med syke barn, og som har gitt direktenummer til jobben sin til barnehagen slik at han kan komme om det er noe. Alle mener sin jobb er viktig, men om den ikke passer i en livsstil med barn er den feil for deg om du ikke klarer å tilrettelegge livet. Anonymkode: 622f5...d6b Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180345 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #40 Del Skrevet 31. januar Jeg har en veldig lite fleksibel jobb som sykepleier, derimot har jeg stor fleksibilitet i hvor jeg kan jobbe. Da ungene var små jobbet jeg på sykehjemmet nede i veien og slapp pendling. Derimot kunne jeg ikke slippe unna å begynne på jobb kl 7 eller 7.30. Og jeg slapp ikke å jobbe 14.30-22 to dager i uka, helger, helligdager. Og ikke minst romjul og påskedager når barnehagen var stengt. Og jeg fikk ikke ferie mer enn max halve den fireukersperioden på sommeren med stengt barnehage. Mannen min valgte også bort mer spennende og bedre betalte jobber, og fikk en jobb han var overkvalifisert til 1 km unna hjemmet. Null flex på arbeidstid, som var 8-16. Jobb romjul og påskedager og minst halve ferieperioden til barnehagen. Vår situasjon var at to hver for seg rigide jobbsituasjoner til sammen skapte gode rammer for småbarn. Hadde jeg turnusfri, hadde barna fri eller var i barnehagen 9.45-14. jobbet jeg seint var de der 9.45-16.15 og jobbet jeg tidlig var de der 7.45-15.15. Når barnehagen stengte på svarte dager steppet min far inn og mannens foreldre i de ukene i sommerferien vi ikke hadde barnepass. Skulle jeg laget et innlegg om at vi fikk til dette med korte dager i barnehage med jobber uten fleksibilitet og da må en oerson med en times pendlevei, 8-16-jobb og partner som ukeplendler få til det samme? Ev byttet jobb slik vi gjorde, uten tanke for at mange utdanninger er veldig spesifikke og at ufaglærtjobber i nærheten gjerne enten har 13 søkere på dusinet eller er enda vanskeligere å kombinere med barn? Min personlige mening er at ukependling bør unngåes når man har små barn. Men ukependleren synes sikkert det er horribelt at jeg jobbet på julaften mens ungene åpnet gavene sine. Anonymkode: 263ec...e54 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180351 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #41 Del Skrevet 31. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Men den importerte arbeidskraften vil nok også reprodusere seg. Jeg forstår faktisk hva du vil fram til, og tanken bak er jeg helt enig i, det er bare at den ikke fungerer i praksis. Det blir for idealistisk, rett og slett. All den tid mennesker ønsker å få barn, så er det bedre for samfunnet å legge til rette for dette på en god måte, enn å motarbeide det slik at det skapes både økt mistillit til staten, mer polarisering og økte forskjeller rent sosioøkonomisk. Anonymkode: f1ba2...a71 Men jevnt over tilrettelegges det godt for å ha barn i Norge, 8,5 timers makstid i barnehagen er heldigvis et unntakstilfelle. Det er jo ikke bra om staten skal presse folk til å få barn heller, eller straffe barnløse med høyere skatter eller noe slikt. Jeg tror dessuten at AI og generell effektivisering kommer til å fjerne såpass mange arbeidsplasser fremover at vi aldri får noen videre mangel på arbeidskraft, selv om folk ikke får flere barn enn i dag. Anonymkode: 23421...01e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180365 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #42 Del Skrevet 31. januar Anonym bruker skrev (19 timer siden): Nei, ikke straffe. Da skjønner du faktisk ikke hva det ordet betyr. Eller for å snu på det. I så fall er det allerede i så fall slik at barnløse allerede blir grundig straffet fordi de vedvarende vil oppleve at kollegaer får fri fra jobben i månedsvis når de får barn, med full lønn! Altså, alvorlig talt, det å motta en lettelse eller gode en kort periode av livet, som på sikt kommer samfunnet til gode, er virkelig ikke en straff for dem som ikke mottar denne goden da de rett og slett ikke har satt seg selv i en situasjon der de har opparbeidet seg rett til dette. Det er slik en velferdsstat fungerer. Anonymkode: f1ba2...a71 En kort periode i livet for de med barn, et helt arbeidsliv med kollegaer som skal favoriseres for de barnløse. Får man 3 barn, så er den "korte" perioden 9 år. Det er ikke de barnløse som skal bære tyngden av dette. Anonymkode: b5769...b77 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180367 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 31. januar #43 Del Skrevet 31. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men den importerte arbeidskraften vil nok også reprodusere seg. Jeg forstår faktisk hva du vil fram til, og tanken bak er jeg helt enig i, det er bare at den ikke fungerer i praksis. Det blir for idealistisk, rett og slett. All den tid mennesker ønsker å få barn, så er det bedre for samfunnet å legge til rette for dette på en god måte, enn å motarbeide det slik at det skapes både økt mistillit til staten, mer polarisering og økte forskjeller rent sosioøkonomisk. Anonymkode: f1ba2...a71 Om det er den importerte arbeidskraften som reproduserer seg eller avkommet som staten heiet frem og tilrettela for at nordmenn skulle få er vel ett fett. Anonymkode: 5c9aa...eba Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/page/2/#findComment-150180374 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå