Gå til innhold

Manglende samfunnskunnskap

Anbefalte innlegg

For ikke å kuppe tråden om makstid i barnehage:

Står det faktisk så dårlig til med samfunnskunnskapen til folket at man ikke vet eller forstår de store ulikhetene som finnes i vårt lille, men langstrakte land? Jeg mener, når man kaster ut argumenter om at "da må man bytte jobb", eller at "en kan levere og den andre hente", eller at man kan komme seinere på jobb og gå tidligere.... Virkelig?? Hvor kunnskapsløs er det lov å være?

Selv om man ikke er enslig forsørger, kan man i praksis være alene med barn på ukesvis for at den andre forelderen er på fiske f eks. Mange steder i landet, små bygder, er det svært får arbeidsplasser og man skal være glad om man i det hele tatt får en jobb. Da er det ikke bare å "bytte jobb en periode". Det kan fort være 3 - 4 - 5 timers reisevei til neste aktuelle arbeidsplass.

Og flytte til nærmeste by må være noe den enkelte familie velger, men mange må også det selv om de ikke ønsker. Men fra politisk hold ønsker man vel folk i bygdene også? I hele landet? (Selv om det ikke virker slik). Og problematikken omkring makstid i barnehagen bør ikke være årsak til at folk må forlate hjemstedet sitt!

Men så til spørsmålet: Vet den yngre garde - de som svarer her inne f eks - så lite om det norske samfunnet at de ikke forstår dette? Tror majoriteten at alle bor i storbyen med kollektivtransport og masse jobbmuligheter? Er det foreldrene, skolen eller samfunnet som har sviktet når folk i dag fremstår som regelrett dumme? Må man i gang med 60-70 tallets folkeopplysningskampanjer igjen?

Anonymkode: 2b451...5e0

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452348-manglende-samfunnskunnskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Står det faktisk så dårlig til med samfunnskunnskapen til folket at man ikke vet eller forstår de store ulikhetene som finnes i vårt lille, men langstrakte land? Jeg mener, når man kaster ut argumenter om at "da må man bytte jobb", eller at "en kan levere og den andre hente", eller at man kan komme seinere på jobb og gå tidligere.... Virkelig?? Hvor kunnskapsløs er det lov å være?

Selv om man ikke er enslig forsørger, kan man i praksis være alene med barn på ukesvis for at den andre forelderen er på fiske f eks. Mange steder i landet, små bygder, er det svært får arbeidsplasser og man skal være glad om man i det hele tatt får en jobb. Da er det ikke bare å "bytte jobb en periode". Det kan fort være 3 - 4 - 5 timers reisevei til neste aktuelle arbeidsplass.

Og flytte til nærmeste by må være noe den enkelte familie velger, men mange må også det selv om de ikke ønsker. Men fra politisk hold ønsker man vel folk i bygdene også? I hele landet? (Selv om det ikke virker slik). Og problematikken omkring makstid i barnehagen bør ikke være årsak til at folk må forlate hjemstedet sitt!

Men så til spørsmålet: Vet den yngre garde - de som svarer her inne f eks - så lite om det norske samfunnet at de ikke forstår dette? Tror majoriteten at alle bor i storbyen med kollektivtransport og masse jobbmuligheter? Er det foreldrene, skolen eller samfunnet som har sviktet når folk i dag fremstår som regelrett dumme? Må man i gang med 60-70 tallets folkeopplysningskampanjer igjen?

Jeg tror faktisk ikke at det er den yngre garde som er verst på dette her inne. Det er tydelig at det finnes noen kvinner her som har jobbet deltid hele sitt liv og som faktisk ikke skjønner at noen utdanner seg og jobber fordi de finner det viktig og interessant. Ei heller at de faktisk trengs på sitt arbeidssted innenfor gitte tidsrammer.

Anonymkode: abb02...2d2

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Jeg tror faktisk ikke at det er den yngre garde som er verst på dette her inne. Det er tydelig at det finnes noen kvinner her som har jobbet deltid hele sitt liv og som faktisk ikke skjønner at noen utdanner seg og jobber fordi de finner det viktig og interessant. Ei heller at de faktisk trengs på sitt arbeidssted innenfor gitte tidsrammer.

Hvordan konkluderer du egentlig med at det er greit å avfeie meningsmotstandere siden de har jobbet deltid hele sitt liv og i tillegg tydeligvis ikke er så  velutdannet eller nødvendige som deg? Er det noe de sier eller noe du velger å tro fordi det gir deg en vei ut?

Anonymkode: c891f...2b4

Jeg tror folk i alle aldre er seg selv nærmest og er stor grad er lite reflekterte. Beklager, men uavhengig av utdanning eller stillingsprosent, har folk lite forståelse for at andre lever helt andre liv. 
Jeg har flere venner som lever med partnere som er i forsvaret og der med har vært utplassert i lengre perioder. Der jeg har hytte ukespendler 1/3 av de yrkesaktive. I tillegg kommer alle enslige forsørgere eller de som har delt omsorg som trenger full barnehagedekning de dagene de har barna. 
I stedet for å snakke om at lange dager i barnehagen er skadelig, bør vi heller øke voksentettheten og kvaliteten på barnehagene. Kanskje også gjøre det mer mulig å være hjemme med unger til de er mer enn sju måneder gamle. Det er barnets beste. Ikke maks tid som rammer familier hardt både praktisk og økonomisk. 

Nå måtte jeg lese tråden, og selv om jeg skjønner hva du vil fram til, HI, så tror jeg likevel du vrir litt på argumentene, og tillegger dem meninger eller mangel på kunnskap der det ikke er berettiget. De fleste som skriver ting som at man må bytte jobb, bytte på å hente/levere osv., ser ut for å komme med dette som forslag til andre måter å løse noe på, men også en tanke om at dette er noe man må ta med i beregningen når man planlegger barn, der dette er tilfelle. 

Majoriteten av barn som fødes i Norge i dag er mer eller mindre planlagt, eller i det minste blitt til under situasjoner der man visste om at det var en risiko. Det betyr selvfølgelig ikke at det ikke finnes en haug med uplanlagte barn også, til og med de som blir til på sikker prevensjon som hormonspiral, men majoriteten er sånn omtrentlig planlagt. Og da bør man også tenke igjennom ting som hvordan hverdagen skal gå opp, og det innebærer kanskje at det faktisk ikke vil være mulig å være i 100% jobb når barnet/barna er små, eller at man må tenke ut alternativer dette lar seg gjøre, der man bor og med dem man bor med eller nær, før man velger å få barn. Så om man bor i en liten bygd med svært få arbeidsplasser og vet at den ene vil være på fiske halvparten av tiden, så er det helt rimelig å forvente at dette blir tatt med i beregningen når man tenker på det å få barn. 8,5 time er utrolig lenge for et lite barn uansett, så er det ikke noen andre løsninger?

Jeg har selv bodd i en liten bygd, langt unna alt, med få arbeidsplasser og hvor man faktisk måtte ha sertifikat og bil for å kunne bo der som voksen. Det gikk buss én gang i døgnet, pluss skolebuss. Det var det. I tillegg har jeg bodd, og bor nå, i en stor by. Greien her er at det å bo på et lite sted der man skal være glad om man har jobb, likevel er vesentlig mye billigere enn å bo i/nær en by. Dermed har man gjerne større økonomisk frihet til å jobbe litt redusert. Barnehagen der de eldste barna våre gikk, hadde 8 timers åpningstid. Punktum. Det var opp til oss foreldre å løse dette. Vi hadde ingen familie i nærheten som kunne hjelpe heller, så da ble alternativene at en av oss måtte gå ned i stilling, eller vi måtte høre om det gikk an å starte tidligere/slutte senere på jobb, eller omvendt, for å få det til å gå opp. 

Og at mange i tråden du refererer til er ærlige nok til å si at de synes 8 timer uansett er mer enn nok for et barn, spesielt for de yngste, må man tåle å stå i. Vår første barn var ikke planlagt, men ble til på prevensjon, og det første hslvåret hans i barnehagen, før vi flyttet til det lille stedet, måtte han være der i over 8 timer en del dager i uken fordi vi ikke klarte å finne en bedre løsning. Jeg synes ærlig talt det var forferdelig, altfor lenge for en liten kropp, og det var også en stor og medvirkende årsak til at vi flyttet fra hele nettverket vår og ut på bygden, der vi da fikk råd til å gå ned i stilling og gi ham kortere dager. Jeg mente da, og mener fortsatt, at foreldre må klare å være kreative for å finne gode løsninger her, eller tåle å høre at andre er uenig med dem når det gjelder tid i barnehagen. 

Anonymkode: f1ba2...a71

Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Hvordan konkluderer du egentlig med at det er greit å avfeie meningsmotstandere siden de har jobbet deltid hele sitt liv og i tillegg tydeligvis ikke er så  velutdannet eller nødvendige som deg? Er det noe de sier eller noe du velger å tro fordi det gir deg en vei ut?

Anonymkode: c891f...2b4

Jeg avfeier ingen, jeg forklarer hvorfor de muligens har et litt forenklet syn på verden. Man ser jo at mange skrive her inne at det bare er til å jobbe mindre, det er bare til å skifte jobb, det er bare til å flytte om man ikke er fornøyd. Da er det ganske enkelt å trekke en konklusjon om at de ikke helt klarer å se det store bildet og at andre velger utdannelse og jobb både fordi de ønsker det, samfunnet trenger det og for å være gode rollemodeller for sine barn. 

Jeg er forsåvidt ikke velutdannet, jeg har fagbrev, men jeg har jobbet siden jeg var 17 år og vist barna at man kommer langt med ståpåvilje og arbeidsmoral. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tror det heller er de som har veldig fleksible jobber selv, som ikke forstår at ikke alle kan ha sånne jobber, at ikke alle bare kan forhandle kortere dager og hjemmekontor med sjefen.

Anonymkode: b5769...b77

Optatium skrev (35 minutter siden):

Jeg tror folk i alle aldre er seg selv nærmest og er stor grad er lite reflekterte. Beklager, men uavhengig av utdanning eller stillingsprosent, har folk lite forståelse for at andre lever helt andre liv. 
Jeg har flere venner som lever med partnere som er i forsvaret og der med har vært utplassert i lengre perioder. Der jeg har hytte ukespendler 1/3 av de yrkesaktive. I tillegg kommer alle enslige forsørgere eller de som har delt omsorg som trenger full barnehagedekning de dagene de har barna. 
I stedet for å snakke om at lange dager i barnehagen er skadelig, bør vi heller øke voksentettheten og kvaliteten på barnehagene. Kanskje også gjøre det mer mulig å være hjemme med unger til de er mer enn sju måneder gamle. Det er barnets beste. Ikke maks tid som rammer familier hardt både praktisk og økonomisk. 

Jeg er veldig enig i at å øke voksentettheten og kvaliteten er kjempeviktig, både for barna og for å holde på de gode ansatte. Men det må og være rom for å snakke om at endel barn har unødvendig lange dager i barnehagen, og hva man kan gjøre med det.

Du skal ikke se bort fra at det også sitter en god del kvinner her inne, og kanskje noen menn, som har måttet bytte jobb, jobbe redusert, flytte osv for å få kabalen til å gå opp i perioder, og som ikke opplevde det som verdens undergang, men en nødvendig tilpasning til det å ha fått barn. Det har ingenting med utdanning, yrkesvalg, dedikasjon, lojalitet til arbeidsplassen eller annet av det du spekulerer i å gjøre, men rett og slett en prioritering skapt av nødvendighet. 

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg tror det heller er de som har veldig fleksible jobber selv, som ikke forstår at ikke alle kan ha sånne jobber, at ikke alle bare kan forhandle kortere dager og hjemmekontor med sjefen.

Det er og de samme som ikke forstår at ikke alle kan gå på jobb halvsjuke. for man kan jo bare ta det litt rolig, jobbe noe hjemmefra, skjerme seg fra andre, ta litt kortere dag, jobbe halv dag osv.

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Majoriteten av Norges befolkning bor i/rundt de største byene

Anonymkode: f1eab...2f6

Majoriteten av Norges befolkning bor i/rundt de største byene

Og de pendler, veldig mange av dem. Jeg bor i en pendlerkommune og mange er avhengig av at barnehagen åpner 6.45 slik at de rekker 7toget. 

Annonse

Optatium skrev (1 time siden):

Og de pendler, veldig mange av dem. Jeg bor i en pendlerkommune og mange er avhengig av at barnehagen åpner 6.45 slik at de rekker 7toget. 

Men da må en kanskje være åpen for alternative løsninger når man nå først velger å få barn. Hvis man må levere i barnehagen klokk 6.45 for å rekke et tog klokken 7, når begynner en da på jobb? 8? Og jobber til 16? Og så tog tilbake. Når henter man barnet da? Klokken 17? Det er jo i så fall 10 timer(!) et lite barn skal være i barnehagen, og hvis det faktisk er tilfelle, så mener jeg helt oppriktig at man må strekke seg ekstremt langt for å finne en bedre løsning for barnet sin del. 

Men da må en kanskje være åpen for alternative løsninger når man nå først velger å få barn. Hvis man må levere i barnehagen klokk 6.45 for å rekke et tog klokken 7, når begynner en da på jobb? 8? Og jobber til 16? Og så tog tilbake. Når henter man barnet da? Klokken 17? Det er jo i så fall 10 timer(!) et lite barn skal være i barnehagen, og hvis det faktisk er tilfelle, så mener jeg helt oppriktig at man må strekke seg ekstremt langt for å finne en bedre løsning for barnet sin del. 

Enig, velger man å få barn så må man jo være noe sammen med dem også

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Enig, velger man å få barn så må man jo være noe sammen med dem også

Uavhengig av hva du og jeg mener, så oppfordres altså det norske folk om å få flere barn! Da holder det ikke å lage så dårlige løsninger for barnehager at folk må la være å jobbe for å kunne få barn! Det har vi iallefall ikke råd til.

Uavhengig av hva du og jeg mener, så oppfordres altså det norske folk om å få flere barn! Da holder det ikke å lage så dårlige løsninger for barnehager at folk må la være å jobbe for å kunne få barn! Det har vi iallefall ikke råd til.

Trodde myndighetene var opptatt av miljø, da burde de ikke oppforde til at vi blir flere på planeten

Dårlige løsninger? Er det ikke snakk om å innføre åpningstider på maks 8,5 time? Jeg er helt enig i at staten bør vurdere bedre løsninger når de ønsker at folk skal få flere barn, men en av de løsningene bør IKKE innebære at barn skal være 8 timer + hver hverdag i barnehagen. Det er helt feil sted å starte. Så om ikke foreldrene selv skjønner at et lite barn ikke bør være i barnehagen i mer enn 8 timer for dagen, er det greit at de blir overstyrt. Litt som da det ble innført krav om bilbelte ol. For å gjøre det lettere for folk å ha råd til å få barn, bør det da kanskje heller jobbes med å feks innføre 6,5 timers arbeidsdag med full lønn når man har barn i alderen 1-3 år, som går i barnehagen. Løsningen kan i hvert fall ikke være en som er uheldig for selve barnet.

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Dårlige løsninger? Er det ikke snakk om å innføre åpningstider på maks 8,5 time? Jeg er helt enig i at staten bør vurdere bedre løsninger når de ønsker at folk skal få flere barn, men en av de løsningene bør IKKE innebære at barn skal være 8 timer + hver hverdag i barnehagen. Det er helt feil sted å starte. Så om ikke foreldrene selv skjønner at et lite barn ikke bør være i barnehagen i mer enn 8 timer for dagen, er det greit at de blir overstyrt. Litt som da det ble innført krav om bilbelte ol. For å gjøre det lettere for folk å ha råd til å få barn, bør det da kanskje heller jobbes med å feks innføre 6,5 timers arbeidsdag med full lønn når man har barn i alderen 1-3 år, som går i barnehagen. Løsningen kan i hvert fall ikke være en som er uheldig for selve barnet.

Det er hvert fall ingen løsning med å straffe barnløse med at de jobbe mer for samme lønn som folk med barn har.

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det er hvert fall ingen løsning med å straffe barnløse med at de jobbe mer for samme lønn som folk med barn har.

Straffe, virkelig? Nå begynner jeg virkelig å bli enig med overskriften til HI i det minste. 

Det er til det beste for alle nordmenn at det blir født flere barn. Vi har rett og slett ikke en stor nok ung befolkning til å håndtere eldrebølgen som kommer, så hvert eneste nye barn er en potensiell ressurs uavhengig av om man selv har produsert noen av dem eller ei. Og om det da kreves litt ekstra lokkemidler for å få dette til å bli mulig for dem som ønsker seg barn, vil det gagne også de barnløse. Det er dessuten ikke snakk om en vedvarende situasjon, det jeg nevner, og som har blitt foreslått også politisk flere ganger, men i noen år når barna er helt små. Hvis dette ble innført nå, når mine egne barn er mer eller mindre voksne, vil jo heller ikke jeg personlig nyte godt av det der og da, men jeg skjønner jo likevel at jeg vil nyte godt av en slik ordning over tid dersom dette fører til at flere tar seg råd til å få (flere) barn. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Straffe, virkelig? Nå begynner jeg virkelig å bli enig med overskriften til HI i det minste. 

Det er til det beste for alle nordmenn at det blir født flere barn. Vi har rett og slett ikke en stor nok ung befolkning til å håndtere eldrebølgen som kommer, så hvert eneste nye barn er en potensiell ressurs uavhengig av om man selv har produsert noen av dem eller ei. Og om det da kreves litt ekstra lokkemidler for å få dette til å bli mulig for dem som ønsker seg barn, vil det gagne også de barnløse. Det er dessuten ikke snakk om en vedvarende situasjon, det jeg nevner, og som har blitt foreslått også politisk flere ganger, men i noen år når barna er helt små. Hvis dette ble innført nå, når mine egne barn er mer eller mindre voksne, vil jo heller ikke jeg personlig nyte godt av det der og da, men jeg skjønner jo likevel at jeg vil nyte godt av en slik ordning over tid dersom dette fører til at flere tar seg råd til å få (flere) barn. 

For de som er barnløse vil det være omtrent en vedvarende situasjon med kollegaer som jobber kortere dager, som skal begynne senere og slutte tidligere. Så ja, straffe.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Norske barn er ekstremt ressurskrevende, og de vil uansett ikke jobbe innenfor eldreomsorg og helse. Eldrebølgen må løses ved å importere arbeidskraft, det er mye mer lønnsomt.

Anonymkode: 5c9aa...eba

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

For de som er barnløse vil det være omtrent en vedvarende situasjon med kollegaer som jobber kortere dager, som skal begynne senere og slutte tidligere. Så ja, straffe.

Nei, ikke straffe. Da skjønner du faktisk ikke hva det ordet betyr. Eller for å snu på det. I så fall er det allerede i så fall slik at barnløse allerede blir grundig straffet fordi de vedvarende vil oppleve at kollegaer får fri fra jobben i månedsvis når de får barn, med full lønn! Altså, alvorlig talt, det å motta en lettelse eller gode en kort periode av livet, som på sikt kommer samfunnet til gode, er virkelig ikke en straff for dem som ikke mottar denne goden da de rett og slett ikke har satt seg selv i en situasjon der de har opparbeidet seg rett til dette. Det er slik en velferdsstat fungerer. 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Norske barn er ekstremt ressurskrevende, og de vil uansett ikke jobbe innenfor eldreomsorg og helse. Eldrebølgen må løses ved å importere arbeidskraft, det er mye mer lønnsomt.

Anonymkode: 5c9aa...eba

Nå holder det litt hardt å ikke bli usaklig merker jeg 😅 For det første, tror du at det kun er innen helse og omsorg vi trenger arbeidskraft når eldrebølgen kommer? For det andre, ja, vi trenger importert arbeidskraft også, men det betyr ikke at vi ikke trenger flere barn i tillegg. Det er både og, ikke enten eller.

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Nå holder det litt hardt å ikke bli usaklig merker jeg 😅 For det første, tror du at det kun er innen helse og omsorg vi trenger arbeidskraft når eldrebølgen kommer? For det andre, ja, vi trenger importert arbeidskraft også, men det betyr ikke at vi ikke trenger flere barn i tillegg. Det er både og, ikke enten eller.

Er vi så egoistiske at vi kun tenker på oss selv? Planeten trenger ikke flere mennesker, den trenger mye færre!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...