Gå til innhold

Askestøvsuger

Anbefalte innlegg

Jeg er ny med ildsted og har kjøpt en askestøvsuger for å tømme aske. Den har et filter som beskytter motor, men har ellers ingen pose. Skal beholder tømmes for hver gang eller kan man vente til den blir full? 20L tank. Og hvordan tømme denne mest mulig renslig? Asken gyver jo rundt overalt når lokket tas av selv når den har fått hvilt en stund. Og er det normalt at motoren kjennes varm? Asken var helt kald. Men det var noen store chunks som den jobbet litt med å få gjennom slangen .. 

Anonymkode: d4997...d5b

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452334-askest%C3%B8vsuger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ikke tøm den før det har gått en stund så du er sikker på at det ikke blusser opp. Jeg pleier å vente med å tømme til den er full. Jeg tar den da med ut også trer jeg en pose rundt bøtta og snur den oppned i bøtta, da slipper jeg å få noe støv inne🙂

Anonymkode: ca40b...6af

Dette høres normalt ut. 

Du trenger ikke å tømme beholderen før den er full, eller i alle fall nesten full. Når du skal tømme den, vær sikker på at den ikke inneholder noen gnister. Du kan gjerne tømme beholderen ei uke etter sist du brukte den, da bør ev gnister fra sist du tømte ildstedet være helt slukket. Ta en pose eller søplesekk som dekker hele åpningen på  beholderen, dra posen over åpningen, forsøk å holde den så tett som mulig og hell asken ut. Gjør dette utendørs, slik at du slipper askestøv inne. Fjern beholderen sakte, slik at asken ligger mest mulig i ro. Lukk posen godt, legg den i søpla. 

Det du kaller store chunks, er forkullet ved. De kan gjerne ligge igjen i ildstedet/ovnen, de brenner opp neste gang du fyrer. 

Anonymkode: 6ddee...ac7

Den skal være brannsikker, men du må likevell være sikker på at det ikke finnes glør. Det betyr at det bør være ca 3 døgn siden du hadde fyr i ovnen. Hvis du er sikker på at det ikke er glør kan du vente med å tømme. Det beste er å bruke asken i hagen.. 

Jeg gar levd med vedfyring i snart 50 år og aldri hatt bruk for askestøvsuger. Det fungerer veldig greit bare med askebøtte og askespade. Da trenger jeg ikke være like nøye på at det ikke finnes glør, men bøtta bør plasseres ute, hvis du ikke tømmer den med en gang, hvis du ikke er helt sikker på at det ikke er glør.

Anonymkode: 2f43c...989

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...