MissSaigon Skrevet 29. januar 2025 #1 Skrevet 29. januar 2025 Er det slik at absolutt alle kan bli lurt av svindlere på FB, slik det blir påstått i denne artikkelen? Jeg skjønner ikke helt at voksne, oppegående folk faktisk tror at man kan få seriøse og trygge finansråd hos firma man får opp annonse fra på FB. At man trykker på en link man tror er ekte kan være fort gjort i en travel hverdag, det har jeg vær nær ved å gjøre selv, men å faktisk føre over penger til ukjente "rådgivere", gang på gang, bør enhver tenke seg om en ekstra gang eller ti før de trykker send. Det er vel fremdeles mennesker med en blanding av grådighet og naivitet som lar seg lure? https://www.nrk.no/direkte/xl/_-jeg-foler-meg-som-den-storste-idioten-i-verden-1.17225392 Bare i første halvår av 2024 ble nordmenn svindlet for 607 millioner kroner. Det er en økning på 85 millioner fra andre halvår 2023, viser Finanstilsynets svindelstatistikk. Det er ikke lenger flest eldre som blir svindlet. – I dag ser vi at absolutt alle kan bli lurt. Vi vet at svindlerne er flinke til å bygge tillit, og at de bruker manipulasjon som et verktøy for over tid å lure fornærmede til å tro at de snakker med for eksempel banken, politiet eller staten. Det sier leder for etterforskning på bedragerienheten i Økokrim, Jon Andre Hvoslef-Eide.
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2025 #2 Skrevet 29. januar 2025 Slik svindelforsøk foreløpig ser ut, så nei. De med en dose skepsis kombinert med en del kunnskap om nettsvindel vil ikke bli lurt. Imidlertid blir jo svindlene mer og mer overbevisende, se f.eks på hvor godt språket har blitt sammenlignet med de tidligere "nigeriabrevene." Andre kanaler benyttes også. Det er ikke usannsynlig at det til slutt blir svært vanskelig å luke ut for noen hver. Anonymkode: fd721...ea9
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2025 #3 Skrevet 29. januar 2025 Jeg er over gjennomsnittet skeptiskt og ville aldri sendt så mye som en krone til noen som helst, så det hadde vært vanskelig å svindle meg med ting jeg selv måtte gjort noe aktivt for å få til. Men alle kan jo bli hacket, misbrukt, stjålet fra osv da. Anonymkode: e7c74...ac8
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2025 #4 Skrevet 29. januar 2025 Ved kjøp og salg av diverse på Finn, Tise og Facebook er det absolutt mulig for "alle" å bli svindlet om den andre er uærlig. Slikt salg over nett er jo basert på tillit. Anonymkode: e190b...940
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 29. januar 2025 #5 Skrevet 29. januar 2025 (endret) Ja, en mail eller sms som passer inn kan lure folk utpå. Jeg har master i infosec, er langt mer skeptisk enn mange, men har nå nylig vært to ganger ved å bli lurt. 1. Melding fra parkeringsselskapet om at jeg var belastet dobbelt og måtte sende inn krav. Kjempegod side, så helt rett ut, til jeg måtte inn med personnummer. Da stoppet jeg. Jeg hadde parkert og avsluttet parkering med det selskapet samme dag. Det gjorde at jeg ble et enkelt mål. Mailen passet inn i livet. 2. Jobb. Mail fra en i et firma som vi vurderer å kjøpe noe fra. Lenke til dokument. Stoppet fordi jeg ikke ville gjøre noe feil i forhold til anskaffelsen, og skrev svar om at jeg ikke ville ha dialog direkte før vi hadde gjennomført anskaffelsen. Mail-adresse og all info var rett. Stakkaren som ble bruk hadde et lite helvete vil jeg tro. Fikk for øvrig mail fra han tre dager etterpå hvor han opplyste om at vi ikke måtte åpne mailen fra han. Endret 29. januar 2025 av Lektor Doppler med tillegg
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2025 #6 Skrevet 29. januar 2025 Jeg vil gjerne tro at jeg ikke lar meg lure. Jeg er stort sett for skeptisk og har slettet ekte mailer fordi jeg har vært sikker på at det er svindel pga måten det er skrevet på. Men samtidig så vet jeg jo at i det rette, eller egentlig gale, øyeblikket når man kanskje er litt stresset, har det travelt, er sliten etc, så kan de aller fleste av oss la oss lure til å trykke på en feil linke eller gjøre noe annet som ikke burde gjøres. Det er jo det svindlerne lever av, få oss til å gjøre noe vi ikke burde gjort et lite øyeblikk før bremsen setter inn. Så svaret er: Jeg tror det egentlig ikke, men vet at jeg kan la meg lurer likevel. Anonymkode: 2b8b4...0e7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2025 #7 Skrevet 29. januar 2025 Ja, det tror jeg alle kan bli. Anonymkode: 39c0c...2bd
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2025 #8 Skrevet 29. januar 2025 MissSaigon skrev (9 timer siden): Er det slik at absolutt alle kan bli lurt av svindlere på FB, slik det blir påstått i denne artikkelen? Jeg skjønner ikke helt at voksne, oppegående folk faktisk tror at man kan få seriøse og trygge finansråd hos firma man får opp annonse fra på FB. At man trykker på en link man tror er ekte kan være fort gjort i en travel hverdag, det har jeg vær nær ved å gjøre selv, men å faktisk føre over penger til ukjente "rådgivere", gang på gang, bør enhver tenke seg om en ekstra gang eller ti før de trykker send. Det er vel fremdeles mennesker med en blanding av grådighet og naivitet som lar seg lure? https://www.nrk.no/direkte/xl/_-jeg-foler-meg-som-den-storste-idioten-i-verden-1.17225392 Bare i første halvår av 2024 ble nordmenn svindlet for 607 millioner kroner. Det er en økning på 85 millioner fra andre halvår 2023, viser Finanstilsynets svindelstatistikk. Det er ikke lenger flest eldre som blir svindlet. – I dag ser vi at absolutt alle kan bli lurt. Vi vet at svindlerne er flinke til å bygge tillit, og at de bruker manipulasjon som et verktøy for over tid å lure fornærmede til å tro at de snakker med for eksempel banken, politiet eller staten. Det sier leder for etterforskning på bedragerienheten i Økokrim, Jon Andre Hvoslef-Eide. Ja alle kan jo bli lurt Anonymkode: f4619...ee4
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2025 #9 Skrevet 29. januar 2025 Hadde jeg svart på denne tråden for 2 år siden, så hadde jeg svart at aldri i livet om jeg kunne blitt lurt! Før "lo" jeg av hvor dumme folk er. Men nå har jeg selv blitt svindlet, og har en helt annen oppfatning! Man kan virkelig ikke forestille seg hvordan dette er, før han opplever det selv! Anonymkode: 2964e...b86
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2025 #10 Skrevet 29. januar 2025 Disse svindlerne vet akkurat hva slags knapper de skal trykke på og i rette øyeblikk eller stadiet av livet tror jeg vi alle kan gå på en svindel, liten eller stor. Jeg vil jo helst tenke at "dette ville jeg aldri ha gått på, dette er jeg for smart til / har kunnskap nok til å ikke gå på", men det er nok ikke så enkelt. Anonymkode: 2b8b4...0e7
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2025 #11 Skrevet 29. januar 2025 Når en oppegående lege og professor klarer å bli forelsket i en svindler på nett, og føre over summer og selge seg fra gard og grunn så kan nok alle bli det på et sårbart punkt i livet. Tror nok alle kan bli lurt. Hver gang jeg bestiller noe på nett, får jeg mailer fra DHL og andre om å bekrefte det ene og det andre så ikke pakken blir sendt i retur. Vi er fullstendig overvåket. En gang hadde jeg vært med i en konkurranse og fikk melding på messenger fra Umbro Norge om å ha vunnet en signert håndball drakt. Men når de trengte både konto nr og så mye info på ei skjorte jeg hadde vunnet ?? Skapte det mistanke. Gir aldri fra meg konto nr. gikk inn på umbro norge profilen på fb. Og den hadde over 200 venner. KUN arabiske navn. Meldingen var også skrevet på dårlig translate norsk. Truet med at jeg vet dette er svindel og vil kontakte politiet. Plutselig ble jeg blokkert. Vi blir jo glad hvis vi vinner noe vi vet vi har vært med på, og da kan det være lett å la seg lure. ELLER, når man får melding om å betale 26 kr for å få pakka du har bestilt. Plutselig er du trekt 700 fra konto. Skjedde med en kollega. Jeg har ikke blitt lurt enda, jeg er ekstremt skeptisk! Mamma får av og til mailer om å ha vunnet noe, trykker seg inn og alt henger seg opp, må sperre kort osv. Anonymkode: 7cabe...bc4
Sommerkroppen 2029 Skrevet 30. januar 2025 #12 Skrevet 30. januar 2025 Trustpilot er en grei plattform synes jeg. Har blitt lurt et par ganger, før jeg sjekket ut trustpilot
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2025 #13 Skrevet 30. januar 2025 Sommerkroppen 2029 skrev (2 timer siden): Trustpilot er en grei plattform synes jeg. Har blitt lurt et par ganger, før jeg sjekket ut trustpilot Ja. Svindleren brukte den ovenfor meg. Viste seg at min norske bank hadde dårligere resultat enn svindleren! Trustoilot kan man virkelig IKKE stole på. Svindlere legger inn masse positivt om seg selv der ! Anonymkode: 2964e...b86
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2025 #14 Skrevet 30. januar 2025 Nei, ikke alle, men de fleste, men som flere påpeker, så handler det om hvordan. Jeg har litt problemer med å skjønne at folk fortsatt lar seg lure av det jeg ser på som åpenbar svindel, type nigeriansk prins-svindel, og vet med sikkerhet at hverken jeg eller de fleste jeg kjenner kunne blitt lurt av dette. Derimot har svindelen blitt mer sofistikert, som Lektor Doppler her oppe forklarer. Får man da en sms eller epost knyttet til noe man selv har foretatt seg, med rett navn på bedriften osv., og dette i tillegg kommer på et tidspunkt i livet hvor man er uvanlig stresset, langt nede el., så tror jeg at de aller fleste vil kunne bli lurt. Likevel tør jeg påstå at ikke alle vil kunne bli lurt, og det vises jo også av flere av svarene her. Man holder på å bli lurt, men så er det ett ledd et sted i prosessen som likevel får varselklokkene til å ringe slik at man stopper før det er for sent. Noen mennesker er rett og slett så skeptisk av seg av natur, og om man da i tillegg har oppdatert kunnskap innen ulike former for svindel, så tror jeg at disse menneskene ikke vil la seg svindle. Mannen min er slik, og han har lært meg opp så grundig nå at jeg har blitt såpass paranoid at ved det minste snev av tvil spør jeg alltid ham først også, eller kontakter dem det er snakk om via deres offisielle kanaler. F.eks. fikk jeg feilmelding fra banken min med informasjon om at kortet mitt var forsøkt brukt i utlandet, og da ringte jeg rett og slett til banken for å spørre, i stedet for å klikke på vedlagt lenke. I det tilfellet viste det seg å være reelt, og kortet måtte sperres, men denne dypt innprentede skepsisen han har gitt meg har flyttet meg fra kategorien "kunne nok blitt svindlet av avansert og sofistikert svindel" til "så ekstremt usannsynlig at jeg tør påstå at det ikke går an". Anonymkode: 1b8e8...5d5
Sommerkroppen 2029 Skrevet 30. januar 2025 #15 Skrevet 30. januar 2025 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Ja. Svindleren brukte den ovenfor meg. Viste seg at min norske bank hadde dårligere resultat enn svindleren! Trustoilot kan man virkelig IKKE stole på. Svindlere legger inn masse positivt om seg selv der ! Anonymkode: 2964e...b86 Ja man kan ofte se at de legger inn godord om seg selv. Men de jeg har sjekket, har hatt enormt mange dårlige omtaler, og de positive innimellom ser veldig falske ut. Så det hender nok det ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå