Gå til innhold

Halalvelsignet kylling. Atte hvaforno?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Du tviler på at muslimske land har halalmat? Oookay - vi er der. 

Anonymkode: 80d67...ff7

Så klart de har halal mat men ikke 4 stykk som står inne og velsigner hver enkelt kylling. Mest sannsynlig er det et kjøpt sertifikat.

Anonymkode: f88fe...1f0

Fortsetter under...

Kylling er kylling. Men halal slakt skal gjøres i et bestemt rituale før de kan spise den. Derfor er de opptatt om kjøttet de spiser er halal eller ei. For meg er dette galskap, men for de som er oppvokst med dette, vil det føre til store etiske vansker om kjøttet ikke er slaktet etter Koranen. 
men det finnes en «heksedoktor» som kan tilbe og fiske hvis de har fått i seg feil kjøtt eller det ikke er slaktet riktig. 

Anonymkode: 0ac9a...9c1

Jeg har ikke lest hele tråden, men jeg plages ikke av at en mindre gruppe vil ha maten sin slik eller slik. Det handler om religion og det etiske. Vi klarer ikke sette oss inn i dette da dette er helt tullete for oss. Jeg har ingen mål om å sette meg inn i deres verden, og har heller ikke behov for å ytre mine meninger om deres kultur, så lenge det ikke går utover eller skader andre. 
Vi må ha respekt for hverandre, fokusere på det positive og ha det bra selv. 

Anonymkode: 0ac9a...9c1

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Så klart de har halal mat men ikke 4 stykk som står inne og velsigner hver enkelt kylling. Mest sannsynlig er det et kjøpt sertifikat.

Du tror visst ganske mye du, men er ikke så interessert i å sjekke ut og lære ting? 

12 minutes ago, Anonym bruker said:

Du verden hvor uvitende du virker å være...

Anonymkode: 90efc...264

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du tror visst ganske mye du, men er ikke så interessert i å sjekke ut og lære ting? 

Som jeg skrev før så snakket jeg med en god venn og veldig god muslim som jeg respekterer før i kveld om denne saken og han holdt på å le seg ihjel. Han hadde aldri hørt om dette en gang enda han har drevet resturant der nede i mange mange år. 

Annonse

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Som jeg skrev før så snakket jeg med en god venn og veldig god muslim som jeg respekterer før i kveld om denne saken og han holdt på å le seg ihjel. Han hadde aldri hørt om dette en gang enda han har drevet resturant der nede i mange mange år. 

Det er jo fordi alt kjøttet de kjøper der er halal. Alt kjøttet blir slaktet etter koranens regler.

Går du på butikken og kjøper kylling der er det på slakteriet sagt en velsignelse før de starter slaktingen den morgenen, dyrene blir tappet for blod før de blir drept, de blir håndtert av andre muslimer osv Det er en selvfølge som de overhodet ikke skjenker en tanke.

Når de kommer til Norge begynner de plutselig tenke på disse tingene, for maten på butikken her er ikke halal. Ingen har sagt noen velsignelse på morgenen før samlebåndet er startet, dyrene er slaktet av kristne osv. Da blir plutselig dette en greie.

Så nå sier en "god muslim" en velsignelse før samlebåndet startes, og en "god muslim" tar på alle dyrene før de parteres. Vips er de godkjent som halal, selv om de bedøves før de tappes for blod og ikke er vendt mot mekka når det gjøres.

Anonymkode: e0bbf...051

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hva slags bakgrunnssjekk har du gjort?

Jeg har i hvert fall gjort mer enn å snakke med èn muslimsk venn...

Hva var det han lo av, den ene muslimske vennen din? At man har halalkjøtt i norske butikker?

Anonymkode: e32d9...dbc

Når vi først har innført 200.000 muslimer til Norge da er det ok at de får det de trenger for å kunne leve et for dem ok liv. Problemet er hva de tilfører oss av fanatisme og utrygghet og generelle kommunikasjonsproblemer.

Kyllinger er en ting, 263 moskeer er noe annet. Jeg lurer på hva våre forfedre ville ha tenkt om 263 moskeer i dette landet i 2024. Framskritt? At vi har fått et flottere og tryggere Norge? Tvilsomt. Men det er ikke noe å tenke på lenger. Det nære fellesskapet som vi har brukt hundrevis av år på skape er fortapt for lenge siden. Det tok bare 20 år å omforme Norge til et hvilket som helst annet kaotisk land. 

Anonymkode: 5f3a6...6d1

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Når vi først har innført 200.000 muslimer til Norge da er det ok at de får det de trenger for å kunne leve et for dem ok liv. Problemet er hva de tilfører oss av fanatisme og utrygghet og generelle kommunikasjonsproblemer.

Kyllinger er en ting, 263 moskeer er noe annet. Jeg lurer på hva våre forfedre ville ha tenkt om 263 moskeer i dette landet i 2024. Framskritt? At vi har fått et flottere og tryggere Norge? Tvilsomt. Men det er ikke noe å tenke på lenger. Det nære fellesskapet som vi har brukt hundrevis av år på skape er fortapt for lenge siden. Det tok bare 20 år å omforme Norge til et hvilket som helst annet kaotisk land. 

Nøyaktig hva slags kaos har moskeene skapt? 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nøyaktig hva slags kaos har moskeene skapt? 

Økonomisk rot i flere av de. Mye blanding av forretning og religion. 

Tilbud om tidsbegrenset ekteskap eller vi ville sagt prostitusjon: dame mangler penger - går til en imam og ber om hjelp - imam skaffer henne en ektemann for 4 uker mot at hun får 'medgift'. 

Gir råd som undergraver norske lover. Eks: jeg har slått mitt barn, skal jeg skaffe hjelp. Svar fra imam: nei nei nei. 

Halalslakting er mer enn kun bønn før slakting altså! Hovedpulsåren skal kuttes, og mest mulig blod skal renne ut. I Norge er reglene at dyret skal være bedøvet før slakting. Dessverre i mange land (og historisk sett) blir halalslakting gjort uten bedøvelse.

Anonymkode: b680e...08f

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Økonomisk rot i flere av de. Mye blanding av forretning og religion. 

Tilbud om tidsbegrenset ekteskap eller vi ville sagt prostitusjon: dame mangler penger - går til en imam og ber om hjelp - imam skaffer henne en ektemann for 4 uker mot at hun får 'medgift'. 

Gir råd som undergraver norske lover. Eks: jeg har slått mitt barn, skal jeg skaffe hjelp. Svar fra imam: nei nei nei. 

Dette karaktiserer du som kaos? Det er ugreit og til tider ulovlig, men kaos er det vel strengt tatt ikke?

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Halalslakting er mer enn kun bønn før slakting altså! Hovedpulsåren skal kuttes, og mest mulig blod skal renne ut. I Norge er reglene at dyret skal være bedøvet før slakting. Dessverre i mange land (og historisk sett) blir halalslakting gjort uten bedøvelse.

Anonymkode: b680e...08f

Slakting er jo generelt ganske brutalt, man trenger ikke dra til muslimske land før dyrevelferden er under all kritikk. 

Jeg reagerer på at så mange sauser sammen all slags grusomheter og legger alt i potten for de fæle muslimene. Det skjer mye fælt i muslimske land, men jammen kan de det i protestantisk og katolske land også. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Det er synd på menneskene sa Strindberg, og det er synd på mennesker som deg. Som har latt deg forlede og radikalisere til å tro at Norge er et kaossamfunn på linje med Afghanistan eller India. 

Vi har 1620 kristne kirker, 300 kapeller og 55 andre former for kristne kirker. Det finnes 300 pinsevennmenigheter og 100 babtistmenigheter. Alle disse har nok også et hus. Det setter moskeene dine i en grei sammenheng?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...