Gå til innhold

Halalvelsignet kylling. Atte hvaforno?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvorfor skal verden komme hit? Det trenger vi ikke. Den ukulturen fra Midtøsten ødelegger vår. 

Anonymkode: 7eba2...3c4

Nøyaktig hva er det med dette ritualet er det som plager deg? Merker du det på kjøttet du spiser? 

Fortsetter under...

Mye, veldig mye, bedre de halalslakter på denne måten i Norge enn at de importerer halalslaktet kjøtt fra utlandet.

Muslimer skal ha halalslaktet kjøtt, men i Norge har de pga norsk lov om dyrevelferd lov til å spise kjøtt som "bare" er velsignet. Drar du til andre land er halalslakt ganske grusomme saker, de skal vel tappes for blod mens de fremdeles lever eller noe sånt, mens her i Norge blir jo dyrene bedøvet før de blir avlivet.

Muslimsk råd har i Norge pga norsk lov gitt muslimene lov til å spise kjøtt som bare er velsignet, men ellers slaktet etter norske regler. Det er jo kjempebra. Så at dyrene blir bedt for før maskinen startes, og velsignes ved å bli berørt at en muslim er da virkelig helt uskyldig.

For oss som ikke lever etter deres religion betyr det ingen verdens ting, men for dem betyr det at de kan spise kjøtt avlivet på en trygg og god måte i Norge.

Anonymkode: e0bbf...051

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Muslimer skal ha halalslaktet kjøtt, men i Norge har de pga norsk lov om dyrevelferd lov til å spise kjøtt som "bare" er velsignet. Drar du til andre land er halalslakt ganske grusomme saker, de skal vel tappes for blod mens de fremdeles lever eller noe sånt, mens her i Norge blir jo dyrene bedøvet før de blir avlivet.

De blir bedøvet, og så blir det tappet for blod. Så det er så og si samme metode, men i Norge får de bolt i hodet, blir gasset eller strømmet før de tappes. 

Anonymkode: f76b3...f39

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

De blir bedøvet, og så blir det tappet for blod. Så det er så og si samme metode, men i Norge får de bolt i hodet, blir gasset eller strømmet før de tappes. 

Anonymkode: f76b3...f39

De KAN bedøves, men i veldig mange muslimske land blir de ikke det....

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Dette er IKKE gratis om dere tror det. https://www.nrk.no/stor-oslo/millioninntekt-pa-halalmat-1.12918659

Anonymkode: f88fe...1f0

Er det noen som har antydet det? Veldig lite av det man finner i butikken er gratis. 

Anonymkode: 80d67...ff7

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg plages ikke, jeg bare syns det er litt rart. Hva godt kommer ut av at det står en person og såvidt toucher bortpå dyret? Blir det nok velsignet ved at han er bortpå det et millisekund? Dette er jo tøys. 
Hi

Anonymkode: 71f7f...386

Ser på videoen, må være noe av det teiteste jeg har sett. Sertifisert slakt? Driver visst ikke bare med grønnvasking, men religionvasking også nå 🫠

Anonymkode: 723ab...520

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Ser på videoen, må være noe av det teiteste jeg har sett. Sertifisert slakt? Driver visst ikke bare med grønnvasking, men religionvasking også nå 🫠

Anonymkode: 723ab...520

Enig. Det blir for dumt. Det blir bare for dumt. Når skal vi stoppe dette idiotiet kamuflert som religionsfrihet? 
Hi

Nei, jeg vet ikke? Jeg har i hvert fall lagt merke til at det snakkes på en helt annen måte om kristne enn det snakkes om muslimer.

Anonymkode: f0c47...45f

Er vel bare bra hvis en produsent kan selge mer hvis de gjør slik at de treffer et større marked?

Anonymkode: ca87d...5ad

Dette er IKKE gratis om dere tror det. https://www.nrk.no/stor-oslo/millioninntekt-pa-halalmat-1.12918659

Det er det vel ingen som har sagt heller? De velger jo å produsere å selge halal mat fordi de tjener på det... Eller hva trodde du?

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ja! Jeg tar gjerne noen knebøy for brunosten hvis de betaler meg. Fantastisk!
Hi

Så lenge noen ønsker å betale mer for at de kjøper en knebøy velsignet brunost så hvorfor ikke?

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Er dette seriøst? Trenger slakteriet fire mennesker til å be for og klappe kyllingene for å tilfredsstille noen få i en syk tradisjon? Jeg blir matt

https://www.nrk.no/trondelag/norsk-kylling-har-begynt-med-halalslakta-kylling-1.17224591

Helt horribelt. Håper de merker godt slik at ikke jeg må kjøpe kylling som har gått gjennom denne prosessen. 

Anonymkode: 548a5...361

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Hva galt/vondt gjør det deg om kyllingen er halal? 

Hvorfor ikke ha litt respekt for andres tro?

Anonymkode: 266c1...63a

Hvorfor har ikke vi like stor rett til å velge å ikke kjøpe kylling besudlet med tro? Hvorfor er det altid muslimene som går først og skal tas hensyn til?

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Helt horribelt. Håper de merker godt slik at ikke jeg må kjøpe kylling som har gått gjennom denne prosessen. 

Tror du kyllingen tar skade av bønn?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Bønn? En hånd er såvidt nær kyllingen i maks et tiendels sekund. Hvordan kan det i det hele tatt telles som velsignelse?

Hi

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hvorfor har ikke vi like stor rett til å velge å ikke kjøpe kylling besudlet med tro? Hvorfor er det altid muslimene som går først og skal tas hensyn til?

All religion og tro er bare tull uansett og i hvertfall de nye religione  aberhamsreligionene (kristendom, jødedom, islam) så er jo bare ord om blir sagt. Og om kyllingen snakkes til eller ikke har da ikke noe å si vel?

Det står du da helt fritt til. Halalmat er merket. 

Ser ikke poenget med å innføre trinn i prosessen som er overflødige. Og uansett, JEG vil ikke ha halal kjøtt.

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ser ikke poenget med å innføre trinn i prosessen som er overflødige. Og uansett, JEG vil ikke ha halal kjøtt.

I Norge så slaktes alle dyr på samme måte uavhening om det er bønn, musikk eller diktopplesning for dyret

Så lenge noen ønsker å betale mer for at de kjøper en knebøy velsignet brunost så hvorfor ikke?

Men denne kosten blir nok fordelt på alle, så selv du ville måtte betale for knebøy velsignet knebøy. 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er det noen som har antydet det? Veldig lite av det man finner i butikken er gratis. 

Men dette er en ekstra kostnad som går til Islamsk råd for at de skal kunne si at dette er halal. 

Den norske kirke burde begynne å forlange at alle kristne skulle kun spise mat som var velsignet av kirken også tok de seg godt betalt for å velsigne maten og fikk flere personer inn på fabrikker for å velsigne. 

De kristne kan velsigne på en mandag, muslimer på tirsdag, hinduer på onsdag og jøder på torsdag osv. Så kan de dobble prisen på kylling for alle i Norge for å dekke inn kostnaden. 

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Men denne kosten blir nok fordelt på alle, så selv du ville måtte betale for knebøy velsignet knebøy. 

Hvor i artikkelen står det at det blir ekstra kostnader? Og pris på den kontara ikke hala står heller ikke? Og hvis det blir det så er det jo som ved all annen produktutvikling at kostnadene fordeles utover så det er ikk enoe rart.

Jeg fortsår at du mislker islam sterkt. Personlig så hater jeg all religion og spesielt de nye Abrahamske religionene (kristendom, jødedom og islam) Men jeg irriterer meg jo ikke på at produsenter ønsker å selge til flere markeder? Om det er et marked som burde finnes i utgangspunktet er jo en annen diskusjon som ikke har noe med om det selges halal produkter i Norge å gjøre eller ikke

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvor i artikkelen står det at det blir ekstra kostnader? Og pris på den kontara ikke hala står heller ikke? Og hvis det blir det så er det jo som ved all annen produktutvikling at kostnadene fordeles utover så det er ikk enoe rart.

Jeg fortsår at du mislker islam sterkt. Personlig så hater jeg all religion og spesielt de nye Abrahamske religionene (kristendom, jødedom og islam) Men jeg irriterer meg jo ikke på at produsenter ønsker å selge til flere markeder? Om det er et marked som burde finnes i utgangspunktet er jo en annen diskusjon som ikke har noe med om det selges halal produkter i Norge å gjøre eller ikke

Det er jo lov å sjekke selv....wow lik pris jo: 

Screenshot_20250128-211434.thumb.png.61cfa0a57b835abcf078239e9563bff5.png

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...