Gå til innhold

I fare for å bli gjenkjent - jobb

Anbefalte innlegg

Jeg er innleid til en bedrift. "Alle" er blitt fast etter 1 år. Mens jeg har nå vært innleid I 2,5 år. Det er ganske vondt!  Nå nærmer det seg at kontrakten går ut. Har fått beskjed om at jeg ikke får fortsette. De sa det var trist å miste meg. Men det er pga lite arbeidsoppgaver. Fikk kontra beskjed senere på dagen, jeg får fortsette hvis det kommer mye jobb fremover. Nå har jeg fått mye jobb! Men ingen info! Prøver å få lederen min i tale. Ingen svar. Har prøvd å gå til lederen over han. Han svarer meg heller ikke. Det er så ubehagelig!  Vurderer å sykemelde meg ! Jeg har ingen fagforening. 

Kollegaer sier at dette ikke er greit og forstår ikke hvorfor de ønsker å avslutte! 

Anonymkode: c63f2...367

Fortsetter under...

Du kan ikke sykemelde deg for å ikke miste jobben. Start der.

Du må skrive et offisielt brev til ledelsen som forklarer situasjonen din og be om svar innen en gitt frist.

Og så kan du ta en vurdering på hvor lurt det er å stå uten fagforening. 

Anonymkode: dd01e...fb8

monty12 skrev (46 minutter siden):

Skjønner at du opplever dette som vanskelig, men hvordan tenker du at en sykmelding skal hjelpe deg i denne situasjonen?

For å slutte på dagen 

Har bare kontrakt ut februar. 

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Du kan ikke sykemelde deg for å ikke miste jobben. Start der.

Du må skrive et offisielt brev til ledelsen som forklarer situasjonen din og be om svar innen en gitt frist.

Og så kan du ta en vurdering på hvor lurt det er å stå uten fagforening. 

Anonymkode: dd01e...fb8

Hva mener du? Jeg er innleid, har kontrakt ut februar. De sa at jeg ikke får fortsette, for deretter å si at jeg får - hvis det kom mer jobb. Det har det. Ingen ny beskjed.

Jeg har bare jobb ut februar.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For å slutte på dagen 

Har bare kontrakt ut februar. 

For det første må du sykmeldes av en lege, så du kan jo ikke bare gå til legen og "bestille" en måneds sykmelding.

For det andre er det veldig lite klokt av deg å avslutte et arbeidsforhold på måten du foreslår, altså ved å sykmelde deg "på trass". Du kan vel trenge nåværende arbeidsgiver som referanse i forbindelse med at du søker ny jobb, og da er det en dårlig strategi å avslutte nåværende arbeidsforhold på måten du vurderer, selv om du opplever at arbeidsgiver er uprofesjonell og behandler deg dårlig. Én måned er ikke lenge, det klarer du.

Anonymkode: 2dcbd...187

Annonse

En god referanse er viktigere for deg enn å sykemelde deg for å prøve bevise noe. Det kommer ikke til å fungere likevel.

Det kan være mange grunner til at de velger å ha deg innleid fremfor å gi deg fast jobb, så det skal jeg ikke uttale meg om, men du må selv bestemme om du synes det er greit eller om du vil avslutte arbeidsforholdet og finne deg noe annet.

Å sykemelde seg vil ikke gjøre noe positivt for deg, hverken ovenfor nåværende arbeidsgiver eller en potensielt ny en.

Anonymkode: 9a0d5...679

Ikke sykmeld deg. Gå på jobb og stå på 110% og vær skikkelig på. Du har spurt arb giver og la det ligge litt. Han vet du lurer, men har nok ikke helt svar enda. Så ikke press mer der. Bare stå på å jobb. Skjønner du blir lei deg men å synke sammen og sykmeldes er oppskriften på å ikke bli ansatt

Anonymkode: 31263...17d

Har bestemt meg for å ikke sykemelde meg 

Men ufattelig vondt når man innser at yrke sitt er utdatert 

Hi

Er yrket utdatert? Hvordan da?

Anonymkode: 542e3...6c6

Har bestemt meg for å ikke sykemelde meg 

Men ufattelig vondt når man innser at yrke sitt er utdatert 

Hi

Er yrket utdatert? Hvorfor det? Er det maskiner, pc-program e.l. som har tatt over oppgaven som var manuell før?

Da er det kanskje på tide å brette opp ermene og videreutdanne seg eller bytte beite? Hvor gammel er du?

Arbeidsmarkedet endres jo, og det er alltid noen som havner litt midt mellom stolene i slike endringsprosesser, men ikke la deg knuse av det. Da må du rett og slett finne en ny vei.

Lykke til.

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Er yrket utdatert? Hvorfor det? Er det maskiner, pc-program e.l. som har tatt over oppgaven som var manuell før?

Da er det kanskje på tide å brette opp ermene og videreutdanne seg eller bytte beite? Hvor gammel er du?

Arbeidsmarkedet endres jo, og det er alltid noen som havner litt midt mellom stolene i slike endringsprosesser, men ikke la deg knuse av det. Da må du rett og slett finne en ny vei.

Lykke til.

Jeg er midt I 40 årene. Vet ikke om det er vits 

Hva med økonomi? 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er midt I 40 årene. Vet ikke om det er vits 

Hva med økonomi? 

Det betyr jo at du skal jobbe i 30 år til, du kan jo ikke sitte med hendene i fanget i 30 år om yrket du har hatt til nå er i ferd med å forsvinne...

Da må du endre kurs, gjøre noe annet. Kanskje ta en time med en coach, prøve å få litt hjelp utenfra til å se hva den erfaringen du allerede har kan brukes til i andre jobber?

Annonse

Det betyr jo at du skal jobbe i 30 år til, du kan jo ikke sitte med hendene i fanget i 30 år om yrket du har hatt til nå er i ferd med å forsvinne...

Da må du endre kurs, gjøre noe annet. Kanskje ta en time med en coach, prøve å få litt hjelp utenfra til å se hva den erfaringen du allerede har kan brukes til i andre jobber?

30 var kanskje å ta hardt i?

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

30 var kanskje å ta hardt i?

Den nye måten å regne pensjonsalder på, normert pensjonsalder, betyr at pensjonsalderen blir tilpasset forventet levealder.

Så vi må jobbe til vi er 67-70 år gamle (kanskje enda lenger), om du da er 40 år må du jo jobbe i  30 år til.

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Jeg er innleid til en bedrift. "Alle" er blitt fast etter 1 år. Mens jeg har nå vært innleid I 2,5 år. Det er ganske vondt!  Nå nærmer det seg at kontrakten går ut. Har fått beskjed om at jeg ikke får fortsette. De sa det var trist å miste meg. Men det er pga lite arbeidsoppgaver. Fikk kontra beskjed senere på dagen, jeg får fortsette hvis det kommer mye jobb fremover. Nå har jeg fått mye jobb! Men ingen info! Prøver å få lederen min i tale. Ingen svar. Har prøvd å gå til lederen over han. Han svarer meg heller ikke. Det er så ubehagelig!  Vurderer å sykemelde meg ! Jeg har ingen fagforening. 

Kollegaer sier at dette ikke er greit og forstår ikke hvorfor de ønsker å avslutte! 

Meld deg inn i en fagforening.

Anonymkode: c8e3c...5de

Anonym bruker skrev (På 28.1.2025 den 22.14):

Den nye måten å regne pensjonsalder på, normert pensjonsalder, betyr at pensjonsalderen blir tilpasset forventet levealder.

Så vi må jobbe til vi er 67-70 år gamle (kanskje enda lenger), om du da er 40 år må du jo jobbe i  30 år til.

Forventet levealder er på vei ned, pensjonsalder øker på bakgrunn av nedadgående befolkningsvekst. 

Anonymkode: 1018e...bae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...