Anonym bruker Skrevet 29. januar #26 Skrevet 29. januar Anonym bruker skrev (9 timer siden): Eh, ja. Vi har låst oss til å jobbe til vi er 67 år. Det er faktisk ganske normalt Hvordan vil du ordne det, rent praktisk? At småbarnsforeldre ikke skal kunne jobbe fullt? Norge trenger folk i arbeid, så å legge opp til at en kjempestor gruppe ikke skal kunne jobbe (fullt) i 6-15 år (man får ofte flere barn med noen års mellomrom) er ganske elendig samfunnsøkonomi. Anonymkode: 23500...65b Leseforståelse. Dere er låst til den arbeidsplassen dere har til dere er 67. Kan ikke bytte jobb noen gang. Synd. Rent praktisk, man jobber en tidlig en senere. Kanskje kan en flekse, man planlegger vel familie og tilpasser seg i jobb de årene. Så får selvrealisering kanskje vente fem år. Anonymkode: 9ffb7...2d4
Anonym bruker Skrevet 29. januar #27 Skrevet 29. januar Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Leseforståelse. Dere er låst til den arbeidsplassen dere har til dere er 67. Kan ikke bytte jobb noen gang. Synd. Rent praktisk, man jobber en tidlig en senere. Kanskje kan en flekse, man planlegger vel familie og tilpasser seg i jobb de årene. Så får selvrealisering kanskje vente fem år. Anonymkode: 9ffb7...2d4 Det er veldig mange jobber man ikke kan flekse i altså, det handler ikke alltid om selvrealisering, man må faktisk ha penger for å leve. Anonymkode: d36de...9c4
Anonym bruker Skrevet 29. januar #28 Skrevet 29. januar Kjenner jeg blir helt matt av å lese her. Det er ikke alle som kan velge arbeidstid selv, jeg jobber på poliklinikk på sykehus fra 8-1530, har ca 40 min reisevei. Mannen jobber fra 7-1530, har 20-30 min reisevei. Det er ikke bare å bytte jobb akkurat heller, i mitt yrke er det dette som er normal arbeidstid og er det jeg ønsker å jobbe med og. Nå er vi heldigvis ferdig med barnehage, men har fortsatt ei på Sfo, hun blir levert kl 7 og hentet 1615, har jo dårlig samvittighet, men hva får jeg gjort? Jeg har jobbet litt redusert tidligere og hva går det utover, jo pensjonen igjen. Og som allerede dårlig betalt så er jo ikke det supert heller. Men jeg har 3 flotte jenter som ikke ser ut til har tatt skade av at de ble levert tidlig og hentet litt sent. Anonymkode: 4516a...748
Anonym bruker Skrevet 29. januar #29 Skrevet 29. januar Anonym bruker skrev (På 28.1.2025 den 12.14): Da må kanskje foreldrene (om man er to) legge opp hverdagen på en annen måte. En leverer og en henter. Kjenner jeg blir kvalm av foreldre som leverer 06.45 og etter jobb trener de eller handler og så henter de 16.45 slik at den lille håpefulle som ikke er året engang har TI TIMER i barnehagen. Anonymkode: 17893...4e5 Eller pendler. Sånn at de aldri får trent lenger og de kjører så fort de kan til og fra jobb for å begrense tiden jr. er på det kostbare oppbevaringsstedet (altså barnehagen) mest mulig. Alle kan ikke forskyve dagen. Alle har ikke to foreldre. Da får heller barnehagene be om arbeidsplaner fra arbeidsgiver. Sånn at ikke noen foreldre bruker tiden til noe annet enn å jobbe 😜 Anonymkode: 12421...4e0
Anonym bruker Skrevet 29. januar #30 Skrevet 29. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Enventuelt kan begge foreldrene gå ned 10% i stilling hver. Det virker fremdeles utenkelign for mange at far også kan redusere stillingen sin. Anonymkode: 9946e...cb1 En stillingsreduksjon betyr som regel færre dager. I mange yrker fungerer det ikke med kortere dager. Da må andre jobbe enda flere timer for å dekke opp. Og da er man like langt mtp kort barnehagetid. Anonymkode: 6da44...5c3
Anonym bruker Skrevet 29. januar #31 Skrevet 29. januar Anonym bruker skrev (3 timer siden): Ja, det er elendig økonomi for en familie hvis det er lagt opp til 2 fulle stillinger og alt rakner hvis den ene går ned i stilling en periode eller mister jobben. Sånt er man nødt til å ta høyde for poenget med USA var at samfunnsøkonomi går veldig fint uansett om mor er i full jobb eller hjemmeværende første 3-4 år etter fødsel Anonymkode: b3186...400 USA er veldig annerledes enn Norge på veldig mange områder. Du kan ikke bare sammenligne ett punkt. Mange amerikanere ønsker også flere barn, men har ikke råd fordi det er for dyrt. Det er synd. Abortdebatten er jo også særlig vanskelig fordi forbud gjør det svært fortvilende for kvinner som er ufrivillig gravide og rett og slett ikke har økonomi til å få et barn. Er det ikke bra at i Norge slipper man som regel å ta abort bare pga økonomien? Norge har også veldig mye høyere skatter enn i USA. Dette er jo med på å finansiere bl.a permisjoner og barnehageplasser. Anonymkode: 6da44...5c3
Anonym bruker Skrevet 29. januar #32 Skrevet 29. januar Det kan for eksempel løses ved å bytte til mer fleksibel jobb, ha barnehage nær jobb, eller jobbe nærmere hjemmet/barnehagen. Mye kan løses i samarbeid med arbeidsgiver også. Maxtid i barnehage er av hensyn til barnet. De fleste oppegående foreldre forstår at 8,5 timer allerede er i overkant lenge for et lite barn. Man skal ikke ta hensyn til foreldrene på bekostning av barnets behov. Anonymkode: bfe11...f03
Anonym bruker Skrevet 29. januar #33 Skrevet 29. januar Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Det kan for eksempel løses ved å bytte til mer fleksibel jobb, ha barnehage nær jobb, eller jobbe nærmere hjemmet/barnehagen. Mye kan løses i samarbeid med arbeidsgiver også. Maxtid i barnehage er av hensyn til barnet. De fleste oppegående foreldre forstår at 8,5 timer allerede er i overkant lenge for et lite barn. Man skal ikke ta hensyn til foreldrene på bekostning av barnets behov. Anonymkode: bfe11...f03 De fleste oppegående voksne skjønner vel og at ikke alle jobber er fleksible, alle kan ikke ha de fleksible jobbene. Ja, mange barn har altfor lange dager, men å tenke at det er så enkelt å få jobbe kortere dager er naivt. Anonymkode: d36de...9c4
Anonym bruker Skrevet 29. januar #34 Skrevet 29. januar Anonym bruker skrev (5 timer siden): Enventuelt kan begge foreldrene gå ned 10% i stilling hver. Det virker fremdeles utenkelign for mange at far også kan redusere stillingen sin. Anonymkode: 9946e...cb1 Jeg hadde i mitt yrke muligheten til å ha 6 timers dag en periode når ungene var små, men det er slett ikke alle yrker man kan gå ned mindre enn en hel arbeidsdag altså. Det monner lite i lengde på barnehagedagen å ha en fridag i uka... Anonymkode: 6a0e8...73b
Anonym bruker Skrevet 29. januar #35 Skrevet 29. januar Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Jeg hadde i mitt yrke muligheten til å ha 6 timers dag en periode når ungene var små, men det er slett ikke alle yrker man kan gå ned mindre enn en hel arbeidsdag altså. Det monner lite i lengde på barnehagedagen å ha en fridag i uka... Anonymkode: 6a0e8...73b Nei? Jeg bare sier at også mange fedre kan redusere arbeidstiden sin. Det MÅ ikke være mor. Anonymkode: 9946e...cb1
Anonym bruker Skrevet 29. januar #36 Skrevet 29. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): De fleste oppegående voksne skjønner vel og at ikke alle jobber er fleksible, alle kan ikke ha de fleksible jobbene. Ja, mange barn har altfor lange dager, men å tenke at det er så enkelt å få jobbe kortere dager er naivt. Anonymkode: d36de...9c4 Du kan ikke mene å sammenlikne en voksen i arbeidsfør alder og et lite menneske på 2 år for eksempel. Du som voksen kan faktisk velge hvilken jobb (og evt.utdanning) du vil skaffe deg og kan faktisk skaffe det. En toåring som blir levert til 8 timers opphold i barnehage kan ikke velge den bort til noe annet. Han kan heller ikke rømme fra den eller endre sin situasjon til noe annet. Men det kan en voksen gjøre med sin arbeidssituasjon, vi har ikke slaveri i Norge så vidt meg bekjent.. Ser du forskjellen? Anonymkode: b3186...400
Anonym bruker Skrevet 29. januar #37 Skrevet 29. januar Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du kan ikke mene å sammenlikne en voksen i arbeidsfør alder og et lite menneske på 2 år for eksempel. Du som voksen kan faktisk velge hvilken jobb (og evt.utdanning) du vil skaffe deg og kan faktisk skaffe det. En toåring som blir levert til 8 timers opphold i barnehage kan ikke velge den bort til noe annet. Han kan heller ikke rømme fra den eller endre sin situasjon til noe annet. Men det kan en voksen gjøre med sin arbeidssituasjon, vi har ikke slaveri i Norge så vidt meg bekjent.. Ser du forskjellen? Anonymkode: b3186...400 Du klarer ikke å bli litt mer usaklig da? Sammenligne barnehage med slaveri. Herlighet 😂😂😂 Anonymkode: 0c7fe...373
Anonym bruker Skrevet 29. januar #38 Skrevet 29. januar Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du klarer ikke å bli litt mer usaklig da? Sammenligne barnehage med slaveri. Herlighet 😂😂😂 Anonymkode: 0c7fe...373 Det blir fort «usaklig» hvis en sliter med leseforståelse …det var sammenlikning mellom arbeidsliv og slaveri, ikke barnehagen og slaveri Anonymkode: b3186...400
Anonym bruker Skrevet 29. januar #39 Skrevet 29. januar Anonym bruker skrev (25 minutter siden): Du kan ikke mene å sammenlikne en voksen i arbeidsfør alder og et lite menneske på 2 år for eksempel. Du som voksen kan faktisk velge hvilken jobb (og evt.utdanning) du vil skaffe deg og kan faktisk skaffe det. En toåring som blir levert til 8 timers opphold i barnehage kan ikke velge den bort til noe annet. Han kan heller ikke rømme fra den eller endre sin situasjon til noe annet. Men det kan en voksen gjøre med sin arbeidssituasjon, vi har ikke slaveri i Norge så vidt meg bekjent.. Ser du forskjellen? Anonymkode: b3186...400 Jeg har ikke sammenlignet en voksen i arbeidsfør alder og en unge. Du skal virkelig ikke snakke om at andre ikke har leseforståelse. Anonymkode: d36de...9c4
Anonym bruker Skrevet 30. januar #40 Skrevet 30. januar Først og fremst er jeg glad for at min småbarnstid er over! Men makstid vil ramme hardt for de utrolig mange som ikke kan bruke fleksitid eller redusere stilling. Selv om de er to. Det finnes MANGE dette gjelder for. Det vil også ramme arbeidslivet ved ansatte som må komme seint og gå tidlig. Og om du må redusere stilling, er du ikke så attraktiv på arbeidsmarkedet, det vet vi. Og i en situasjon der en av foreldrene (som sannsynligvis for de fleste blir mor) blir tvunget til å være hjemme, er vi tilbake til en tid der en tor del av befolkningen står utenfor arbeidslivet. Det verken ønsker vi eller har råd til! Men som så mye annet i samfunnet, starter man i feil ende med problemområder! Her burde man sett på løsninger som gjorde makstid mulig, som 6 timersdag for småbarnsforeldre f eks. Dette burde være en selvfølge all den tid befolkningen oppfordres til å få flere barn! Og så til de som skriver at "foreldre sender barn i barnehage når de selv har fri". Ja, hva så? Det er et valg foreldre tar for sitt barn, på lik linje som å ikke vaksinere, eller innlemme barnet i en streng, konservativ religiøs sekt. Eller andre valg foreldre tar for seg selv og eget liv. Om "vi" skal begynne å bestemme hvordan andre skal leve sitt liv, hva er vi da? Ja, da nærmer vi oss jo diktatur? Så per i dag burde makstid forbys fra sentralt hold! Småbarnsforeldre burde egentlig gjort opprør! Anonymkode: 6afe3...14c
Anonym bruker Skrevet 30. januar #41 Skrevet 30. januar Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Først og fremst er jeg glad for at min småbarnstid er over! Men makstid vil ramme hardt for de utrolig mange som ikke kan bruke fleksitid eller redusere stilling. Selv om de er to. Det finnes MANGE dette gjelder for. Det vil også ramme arbeidslivet ved ansatte som må komme seint og gå tidlig. Og om du må redusere stilling, er du ikke så attraktiv på arbeidsmarkedet, det vet vi. Og i en situasjon der en av foreldrene (som sannsynligvis for de fleste blir mor) blir tvunget til å være hjemme, er vi tilbake til en tid der en tor del av befolkningen står utenfor arbeidslivet. Det verken ønsker vi eller har råd til! Men som så mye annet i samfunnet, starter man i feil ende med problemområder! Her burde man sett på løsninger som gjorde makstid mulig, som 6 timersdag for småbarnsforeldre f eks. Dette burde være en selvfølge all den tid befolkningen oppfordres til å få flere barn! Og så til de som skriver at "foreldre sender barn i barnehage når de selv har fri". Ja, hva så? Det er et valg foreldre tar for sitt barn, på lik linje som å ikke vaksinere, eller innlemme barnet i en streng, konservativ religiøs sekt. Eller andre valg foreldre tar for seg selv og eget liv. Om "vi" skal begynne å bestemme hvordan andre skal leve sitt liv, hva er vi da? Ja, da nærmer vi oss jo diktatur? Så per i dag burde makstid forbys fra sentralt hold! Småbarnsforeldre burde egentlig gjort opprør! Anonymkode: 6afe3...14c Makstid burde være en selvfølge, å kalle det for diktatur er så pinlig flaut som det kan bli. Men en realistisk makstid, noe 8,5 timer ikke er. Anonymkode: d36de...9c4
Anonym bruker Skrevet 30. januar #42 Skrevet 30. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Makstid burde være en selvfølge, å kalle det for diktatur er så pinlig flaut som det kan bli. Men en realistisk makstid, noe 8,5 timer ikke er. Anonymkode: d36de...9c4 Det sa jeg vel heller ikke? Anonymkode: 6afe3...14c
Anonym bruker Skrevet 30. januar #43 Skrevet 30. januar Anonym bruker skrev (17 timer siden): Det er veldig mange jobber man ikke kan flekse i altså, det handler ikke alltid om selvrealisering, man må faktisk ha penger for å leve. Anonymkode: d36de...9c4 Ja og da må man kanskje bytte jobb for en periode når man har små barn. I et kjipere dårligere bakst yrke til og med. For å ha tid til at en kan hente og en kan levere barn. Anonymkode: 9ffb7...2d4
Anonym bruker Skrevet 30. januar #44 Skrevet 30. januar Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Ja og da må man kanskje bytte jobb for en periode når man har små barn. I et kjipere dårligere bakst yrke til og med. For å ha tid til at en kan hente og en kan levere barn. Anonymkode: 9ffb7...2d4 Som hvilke yrker da tenker du? Anonymkode: d36de...9c4
Anonym bruker Skrevet 30. januar #45 Skrevet 30. januar Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ja og da må man kanskje bytte jobb for en periode når man har små barn. I et kjipere dårligere bakst yrke til og med. For å ha tid til at en kan hente og en kan levere barn. Anonymkode: 9ffb7...2d4 I vårt langstrakte og tildels grisgrendte land er det nok ikke fullt så enkelt som å bytte jobb! Da e man kanskje veldig heldig om man i hele tatt har fått en jobb, og slipper å flytte til byen! Anonymkode: 6afe3...14c
Anonym bruker Skrevet 30. januar #46 Skrevet 30. januar Anonym bruker skrev (Akkurat nå): I vårt langstrakte og tildels grisgrendte land er det nok ikke fullt så enkelt som å bytte jobb! Da e man kanskje veldig heldig om man i hele tatt har fått en jobb, og slipper å flytte til byen! Anonymkode: 6afe3...14c Og i tillegg er det noen steder i landet ikke uvanlig at en av foreldrene er lange perioder i jobb på havet eller i oljeindustrien f eks, der f eks far er borte flere uker i strekk. Er ikke alltid ting er så enkelt som at "en kan levere og en kan hente", som mange later til å tro! Anonymkode: 6afe3...14c
Anonym bruker Skrevet 30. januar #47 Skrevet 30. januar Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Og i tillegg er det noen steder i landet ikke uvanlig at en av foreldrene er lange perioder i jobb på havet eller i oljeindustrien f eks, der f eks far er borte flere uker i strekk. Er ikke alltid ting er så enkelt som at "en kan levere og en kan hente", som mange later til å tro! Anonymkode: 6afe3...14c De er jo svært enkle, de menneskene som argumenterer slik. De evner ikke å se ut over sin egen hverdag, som nok svært ofte er at de jobber deltid i lavtlønnsyrker. Når man har jobb med ansvar så er det ikke så enkelt å bare "jobbe mindre". Det er klart at de fleste kan prioritere annerledes, men det kommer også med en pris. Om man vil at kvinner skal bli tatt på alvor i arbeidslivet må man ikke legge opp til at det er nærmest umulig å kombinere barn med full jobb, slik som det er i USA som en i tråden syns det var smart å sammenligne oss med. Så kan man også si at det ikke bare er mor som kan være hjemme. Det stemmer, men det som også stemmer er at det er flest kvinner som jobber deltid. Norge trenger mennesker i arbeid og da det helt idiotisk å legge opp til at man står utenfor fullt arbeidsliv i 6-20 år, avhengig av hvor mange barn man har. Anonymkode: 23500...65b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå