Gå til innhold

Har det blitt et mer uforutsigbart arbeidsliv? Eller har vi bare vært uheldige?

Anbefalte innlegg

Vi kommer begge fra familier med foreldre som har jobbet samme sted i 40 år, men slik ble det ikke hos oss. 

Har ikke mindre enn 8 runder nå med alt fra konkurs, omstrukturering med masseoppsigelse, akutte endringer, uredelig oppsigelse.. 8 runder plutselig uten jobb, enkelte har tatt tid med lønnsgaranti eller uredelig arbeidsgivere som har holdt igjen lønn hvor det har blitt sak hos namsmann. Noen prosesser har vært ryddig, det har bare tatt tid som i behandlingstid med lønnsgaranti. Andre har vært stygge, med kreative ledere som har forsøkt å slippe unna lønnsplikt ved å kaste dritt på veggen og har endt opp med advokat og forliksråd. 

Nå er det nok en omstrukturering, og jeg kjenner igjen trekkene. Diffuse innkallelser til møte, endring i kommunikasjon, folk går på tærne i frykt for jobben, plutselige endringer i stillinger hos enkeltpersoner som ikke er «inne» med ledelsen. Er så lei. Det går så mye tid, usikkerhet om jobb, usikkerhet rundt økonomi. Har det blitt det nye arbeidslivet? Nok en innkalling til et utydelig møte som virker som en slags start på nok en runde. 

Anonymkode: 30f2a...037

Fortsetter under...

Det spørs vel hvilken bransje man er i?

Jeg har kun opplevd en konkurs i mitt arbeidsliv og da foregikk alt ryddig og ordentlig selv om det tok en god stund før jeg fikk utestående lønn og feriepenger. 

Det må være utrolig slitsomt å oppleve dette gang på gang, vi er jo alle avhengig av en stabil inntekt og ikke minst en forutsigbar hverdag. Håper det kun er skremmeskudd denne gang :) Lykke til!

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hva slags type jobber er det du har/har hatt da? Høres jo ikke ut som veldig stabile bedrifter.

Anonymkode: 96154...3ff

De første var nok innenfor bransje det kan forventes, men de siste er ikke. Riktignok blir ansiennitet påvirket av skifte, havner inn i en ond sirkel, har nok litt å si. 

Jeg skal vel ikke klage mest, har klart å lande på beina, men er sliten av å hele tiden endre, skifte fokus, finne ny motivasjon samtidig som det gamle henger over og krever tid. Tidligere kollega gikk økonomisk til grunne, sånn sett er jeg heldig. Men kjenner det påvirker og blir fryktelig stresset så fort det er tegn til endring på en arbeidsplass. 

MissSaigon skrev (2 timer siden):

Det spørs vel hvilken bransje man er i?

Jeg har kun opplevd en konkurs i mitt arbeidsliv og da foregikk alt ryddig og ordentlig selv om det tok en god stund før jeg fikk utestående lønn og feriepenger. 

Det må være utrolig slitsomt å oppleve dette gang på gang, vi er jo alle avhengig av en stabil inntekt og ikke minst en forutsigbar hverdag. Håper det kun er skremmeskudd denne gang :) Lykke til!

Takk 😊 Håper det. 

At arbeidslivet for veldig mange er mer uforutsigbart stemmer nok. Har vært igjennom mange runder jeg og, men heldigvis kommet med videre eller hatt ny jobb før nedleggelse. 

Anonymkode: 0c0b0...610

Annonse

Du må jo ha vært ekstra uheldig? Når jeg ser på min nærmeste familie (søsken, svigersøsken osv) så er det en god miks av offentlig og privat sektor og ingen har skiftet jobb annet enn av eget ønske. Det har riktignok vært både fusjoner og oppkjøp, omorganiseringer og  annet, og mannen min satt vel ved samme skrivebord og gjorde samme jobb i ti år men for tre ulike selskaper, men ingen konkurser eller oppsigelser. 

Anonymkode: 793cc...364

Det var nok mer vanlig før å ha samme arbeidsgiver hele livet, i dag som selvrealisering, etterutdanning osv har blitt en større del av livet velger folk ofte å skifte arbeidsgiver noen ganger for å videreutvikle seg selv.

Men å ufrivillig måtte bytte arbeidsgiver 8 ganger har jeg ikke hørt om, der har du nok vært uheldig.

Anonymkode: 163a1...121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...