Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Man får også automatisk sats 1 på grunnstønad om man har adhd, men man må søke om det.

Anonymkode: d8717...a01

Nei, det er dessverre ikke så enkelt. Det er kun de under 18 år som får dette "automatisk", men det igjen innebærer at man må legge ved bekreftelse fra BUP der de presiserer at barnet har ADHD med hyperaktivitet i en slik grad at det medfører ekstra slitasje på klær, sko, sengetøy ol. 

Etter søknad for to ulike barn og dertil avslag fordi det bare sto bekreftelse på at de har ADHD, har vi lært at det må være grundig. 

Anonymkode: fc0d5...486

Bra du minner på om dette - min erfaring er at mange foreldre ikke vet dette 😊

Hos oss utgjør det 3444,--og det har ikke gått automatisk som noen over skriver. Det må søkes om hos NAV, og skjema må fylles ut. Altså for hvor mye tid "ekstra" man bruker ift andre barn på lik alder eller for det som er forventet at man ikke bruker tid på. Tapt inntekt/sykedager og egenmelding i forbindelse med kurs, møter i bhg/skole/BUP osv. 

For å ikke snakke om dette skjemaet som tar for seg hvor mye "ekstra" tid man bruker hver eneste dag på å følge mer opp enn det som et "forventet" eller å "regne med". Alt fra tid brukt på gjentagelser av rutiner, påminnelser om klokka, spising, ting som skal gjøres, klær/påkledning, ting som blir borte, ting som blir ødelagt... lista er lang 😅 Trenger ikke være ADHD kombinert type, eller ADHD hyperaktiv for å være uforsiktig/hyper å ødelegge ting. Det kan også være ADHD uoppmerksom type (mer kjent som ADD) ved å være distré. Miste ting. Glemme ting. Være klumsete 😊

Har ADHD kombinert selv, med barn som har ADHD uoppmerksom type. Men tror desverre ikke dette fantes når jeg var ung for mine foreldre å søke om 😅

Anonymkode: e1cf2...443

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Bra du minner på om dette - min erfaring er at mange foreldre ikke vet dette 😊

Hos oss utgjør det 3444,--og det har ikke gått automatisk som noen over skriver. Det må søkes om hos NAV, og skjema må fylles ut. Altså for hvor mye tid "ekstra" man bruker ift andre barn på lik alder eller for det som er forventet at man ikke bruker tid på. Tapt inntekt/sykedager og egenmelding i forbindelse med kurs, møter i bhg/skole/BUP osv. 

For å ikke snakke om dette skjemaet som tar for seg hvor mye "ekstra" tid man bruker hver eneste dag på å følge mer opp enn det som et "forventet" eller å "regne med". Alt fra tid brukt på gjentagelser av rutiner, påminnelser om klokka, spising, ting som skal gjøres, klær/påkledning, ting som blir borte, ting som blir ødelagt... lista er lang 😅 Trenger ikke være ADHD kombinert type, eller ADHD hyperaktiv for å være uforsiktig/hyper å ødelegge ting. Det kan også være ADHD uoppmerksom type (mer kjent som ADD) ved å være distré. Miste ting. Glemme ting. Være klumsete 😊

Har ADHD kombinert selv, med barn som har ADHD uoppmerksom type. Men tror desverre ikke dette fantes når jeg var ung for mine foreldre å søke om 😅

Det er to ulike ting som blir nevnt. Hjelpestønad er akkurat det du beskriver, men det andre er grunnstønad. Ved grunnstønad må man ha hyperaktivitet, men det trenger man ikke ved hjelpestønad. 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Det er to ulike ting som blir nevnt. Hjelpestønad er akkurat det du beskriver, men det andre er grunnstønad. Ved grunnstønad må man ha hyperaktivitet, men det trenger man ikke ved hjelpestønad. 

Ja stemmer, jeg ser nå at det er 2 ulike ting. 

Hjelpestønad kan iallefall søkes om ved ADHD uansett hvilken av de 3 typene man har. 

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Det med barneforsikringen varierer. Slett ikke alle har denne dekningen, men absolutt verdt å undersøke dersom man har barn som innvilges hjelpestønad. 

Anonymkode: 26074...e41

Absolutt! Vet om flere som ikke har fått, eller fått en svært liten sum. Kommer veldig an på hvilke forsikring man har. 
Men om man går inn på vilkår i forsikringen vil det stå «dekker» «dekker ikke» ved dekker kan det stå: dekker utvidet hjelpestønad. Man må absolutt følge med hva man har krav på når man har barn med diagnoser. 

Anonymkode: e7a2a...7c3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...