Anonym bruker Skrevet 27. januar #1 Skrevet 27. januar Gutt 14 med dysleksi. Går på 9. trinn nå, og strever med å få ned ting på papiret. Sitter ofte og hjelper han med innleveringsoppgaver. Både med språkvask og tips til temaer/innhold. Han kan mye, men å få skrevet noe er skikkelig vanskelig. Har prøvd diktering på pc, men da låser det seg. Flere som er aktive hjelpere? Anonymkode: c248e...fa6
Anonym bruker Skrevet 27. januar #2 Skrevet 27. januar Leser i blant over oppgaver eller hører henne i ting hun ber om. Hun går i tiende, har ingen utfordringer. Hadde nok vært mer involvert ved vansker som det du beskriver. Anonymkode: 56c43...d2f
Anonym bruker Skrevet 27. januar #3 Skrevet 27. januar Mine ungdom vil ikke, og trenger ikke, hjelp. Det eneste er at de an og til vil ha litt hjelp til å bli hørt før prøver. Med de utfordringene din sønn har, er det veldig fint at du hjelper. Vet ikke om du allerede snakker med skolen om det, men det å snakke med læreren om hva slags hjelpemidler som finnes og hva de tenker det er lurt og fint at du hjelper til med og hva han bør øve på selv. Vil også anbefale Dysleksi Norge, spesielt hvis dere ikke får noe særlig hjelp av skolen. https://dysleksinorge.no/ Anonymkode: 831a8...598
Anonym bruker Skrevet 27. januar #4 Skrevet 27. januar Barn med dysleksi krever mye mer hjelp. Jeg har 2 ungdommer, en med dysleksi og en uten. Skjønner hundre prosent hva du står i. Veldig bra du hjelper han, han trenger det. Har dere text pilot program? Klarer han å lese bøker? Da mener jeg om han orker og klarer henge med? De med dysleksi blir ofte fort forbanna også når de skal skrive og formulere seg, uten hjelp blir de bare sittende der eller går. Dritbra jobba 💪🏼💪🏼 Anonymkode: 7a3e4...ce3
Anonym bruker Skrevet 27. januar #5 Skrevet 27. januar Tusen takk. Han har hjelpemidler, Textpilot er gull verdt. Leser greit selv. Føler noen ganger at jeg hjelper for mye og at det blir feil ovenfor elever som er selvstendige. Men kanskje det er greit. Anonymkode: c248e...fa6
Anonym bruker Skrevet 27. januar #6 Skrevet 27. januar Jeg har hjulpet min gutt mye gjennom ungdomsskolen. Har hjulpet han med å forberede til prøver, lest til han og hjulpet med å finne svar. Han bruker retteprogram og har lisens på lingdys. Siste året jobbet han mye mer selvstendig. Jeg tror min hjelp har vært nyttig og jeg er glad jeg har brukt tid på å hjelpe han. Anonymkode: 3caa0...b21
Anonym bruker Skrevet 27. januar #7 Skrevet 27. januar Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Jeg har hjulpet min gutt mye gjennom ungdomsskolen. Har hjulpet han med å forberede til prøver, lest til han og hjulpet med å finne svar. Han bruker retteprogram og har lisens på lingdys. Siste året jobbet han mye mer selvstendig. Jeg tror min hjelp har vært nyttig og jeg er glad jeg har brukt tid på å hjelpe han. Anonymkode: 3caa0...b21 Så fint å lese. Jeg håper det samme skjer for gutten min. Det er jo leit og også slitsomt for oss foreldre også. Anonymkode: c248e...fa6
Anonym bruker Skrevet 27. januar #8 Skrevet 27. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Tusen takk. Han har hjelpemidler, Textpilot er gull verdt. Leser greit selv. Føler noen ganger at jeg hjelper for mye og at det blir feil ovenfor elever som er selvstendige. Men kanskje det er greit. Anonymkode: c248e...fa6 Det er bare fint at du hjelper ham og støtter. Det letter sikkert på frustrasjonen han trolig føler på. Du er en flink mamma!!! Anonymkode: e948e...282
Anonym bruker Skrevet 27. januar #10 Skrevet 27. januar Har en 10.klassing med adhd, og der går det veldig i bølger Kan ha lange perioder hvor det ikke trengs hjelp, men også perioder det er helt nødvendig. I travle perioder er det helt nødvendig, hun blir fullstendig overveldet og klarer ikke konsentrere seg om matten i dag når hun vet det er en fremføring i samfunnsfag til torsdag, krle prøve på fredag og skriveøkt i norsk neste uke. Da blir det fullstendig trykkoker i hodet og det ender med migrene og tårer om jeg ikke hjelper til med dagens lekse og gjentar til det kjedsommelige at vi må ta en lekse om gangen, en dag av gangen osv for å holde fokus. Jeg tenker at når vi har barn som ikke klarer må sitt fulle uten litt hjelp, så hjelper vi. Anonymkode: 534b9...9e0
Anonym bruker Skrevet 27. januar #11 Skrevet 27. januar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Tusen takk. Han har hjelpemidler, Textpilot er gull verdt. Leser greit selv. Føler noen ganger at jeg hjelper for mye og at det blir feil ovenfor elever som er selvstendige. Men kanskje det er greit. Anonymkode: c248e...fa6 Du ser an hos ditt barn. Men la han prøve selv. Forklar han og sett han i gang og trekk deg litt unna på kjøkkenet, da ser du om han setter i gang eller blir sittende der. Det gjorde jeg ofte, men ofte ble han sittende da.. noen ganger kom han i gang litt. Men det skal sies at han gikk ut av videregående med 4,6 i snitt og trengte ingen hjelp hjemme til å komme seg gjennom leksene. 13 års alderen er en tung alder skolemessig, de er lei og det er mye mas. Det blir ofte mye lettere når de har kommet seg gjennom ungdomsskolen og begynner å få grep selv. Min gikk ut av ungd skolen med 2,4 i snitt, gikk ut av vgs med 4,6 i snitt. Det går som regel veldig bra med de fleste. Jeg hjalp mitt barn mye. Anonymkode: 7a3e4...ce3
Anonym bruker Skrevet 27. januar #12 Skrevet 27. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Har en 10.klassing med adhd, og der går det veldig i bølger Kan ha lange perioder hvor det ikke trengs hjelp, men også perioder det er helt nødvendig. I travle perioder er det helt nødvendig, hun blir fullstendig overveldet og klarer ikke konsentrere seg om matten i dag når hun vet det er en fremføring i samfunnsfag til torsdag, krle prøve på fredag og skriveøkt i norsk neste uke. Da blir det fullstendig trykkoker i hodet og det ender med migrene og tårer om jeg ikke hjelper til med dagens lekse og gjentar til det kjedsommelige at vi må ta en lekse om gangen, en dag av gangen osv for å holde fokus. Jeg tenker at når vi har barn som ikke klarer må sitt fulle uten litt hjelp, så hjelper vi. Anonymkode: 534b9...9e0 Et godt tips er å fokusere på en dag om gangen. Sette opp en plan over hva hun skal gjøre akkurat den dagen. Dagen etter kan hun jobbe med framføringen og ingenting annet. Dagen etter lese på prøven. Når alt koker samtidig klarer man hverken tenke eller være produktiv. Anonymkode: 7a3e4...ce3
Anonym bruker Skrevet 28. januar #13 Skrevet 28. januar Jeg har to ungdommer som er svært forskjellige. Eldste har jeg hjulpet mye, føler nesten jeg tok ungdomsskolen på nytt. Yngste har ikke behov for hjelp, mer å høre i gloser eller være publikum for å øve på en presentasjon. Blir etter behovet. Lærevansker, dysleksi, dyskalkuli osv gjør mye av pensum vanskelig. Spesielt prøver, bli trukket ut i eksamen, da er det nødvendig at jeg leser teksten. Ellers får han ikke med seg noe. Men hvis jeg leser den så har han et grunnlag i det minste. Merker også stor forskjell på lærere hvorvidt leksene i det hele tatt går over ens med utfordringene. Anonymkode: b5d73...0df
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå