Gå til innhold

Hvor mye skal en 13-åring bestemme?

Anbefalte innlegg

Frem til de bidrar økonomisk har de ingenting de skulle sagt. 

Jeg har hørt på han som blir 18 i år og ikke bestilt sydenferie siden han ikke vil det. Men det er første gang noen av ungene har lagt føringer for feriemål, og eldste er 21 

Anonymkode: ace47...15a

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da hadde jeg sagt at det blir norgesferie/hjemmeferie i år og tatt meg en weekendtur alene ved første anledning. 

Anonymkode: 5feb4...c54

Supermamma du....

Anonymkode: eafdc...390

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Supermamma du....

Det er i hvert fall ingenting som tilsier at hun IKKE er en supermamma. Det er jo direkte omsorgssvikt å la en 13-åring innbille seg at hun kan diktere hvor de skal reise på ferie. Om noen få år skal hun ut i verden, og i god tid innen det bør hun ha klart å trekke hodet sitt ut av egen navel.

Når det er sagt så er vel ikke Norgesferie eller hjemmeferie en straff heller. Det er veldig mange flotte steder å reise til i dette vakre landet. Og veldig mange barn er på hjemmeferie uten at de får varige mén av den grunn.

Anonymkode: 3e901...fa9

13 åringen har uttalesrett, men selvsagt ikke veto på noen som helst slags måte. 

Men jeg vil oppfordre deg til å sjekke godt hva du risikerer ved å reise med en ung jente til både Egypt og Tyrkia. Om det er prisen du tenker på så hadde jeg sjekket ut både Bulgaria og Albania først.

Anonymkode: e4f18...6df

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Vi skal reise på ferie i sommer, og da har 13-åringen sagt at hvis ikke reisen går til Portugal eller Ibiza eller Alicante, «nekter» hun å bli med. Hun er en noe sta jente og nok altfor vant til å få viljen sin… Jeg ønsker å reise til Egypt eller Tyrkia fordi dette er mye rimeligere, men hun argumenterer med at der har vi jo allerede vært. Hva synes dere? 

Anonymkode: d95dd...50f

Skikkelig drittunge uten oppdragelse dette her...

Anonymkode: acd72...b68

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men, når det er sagt er det ingen her i huset som får lov å stille sånne kompromiss som din 13 åring gjør heller. Hadde et av mine barn kommet med en sånn trussel hadde jeg svart at det er greit, da blir det hjemmeferie på deg i år også reiser jeg og pappa på en weekendtur uten deg.

Dette. 

Anonymkode: acd72...b68

Annonse

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Supermamma du....

Til din informasjon så har barnet mitt kun hatt Norgesferier med meg (vært i "Syden" med far). Og jeg tror barnet mitt har opplevd mye mer enn barn som drar til samme sted (gjerne med all-inclusive) år etter år. 

Norgesferie er på ingen måte straff, men for en 13-åring som er vandt med sydenferier, kan det fort føles som straff. 

Å la seg diktere av en 13-åring hadde vært hårreisende i mine øyne. Mye mer hårreisende enn å "true" med Norgesferie. Så supermamma er jeg 👍

Anonymkode: 5feb4...c54

Med en sånn holdning fra 13-åringen her i huset hadde det blitt en uke i telt et sted med masse mygg. Og kun det. Så hadde kanskje takknemligheten og viljen til samarbeid og gode løsninger for alle økt til neste år. 

Anonymkode: 4902f...797

Har du spurt hvorfor hun ikke vil reise til Egypt eller Tyrkia? Kanskje hun har et godt argument?  Det betyr ikke at hun absolutt må få bestemme, men jeg ville ha hørt på henne, for det kan jo være at hun har en god grunn. Hadde hun en dårlig opplevelse sist hun var der? Finnes det andre "syden-steder" - som passer bedre for ei tenåringsjente?  Det er selvfølgelig ikke hun som skal bestemme, men hun må jo få lov til å si at hun ikke har lyst til å reise dit.  Å bli hørt, betyr jo ikke at hun får bestemme. 

Anonymkode: e2978...b2c

Vi hører på alle i vår familie. Det handler mer om hva hver enkelt ønsker seg, enn hva man IKKE ønsker seg. Og å dra samme sted hvert år er jeg sikker på at noen ville ha protestert mot. Det er jo gøy å oppleve litt forskjellig.  Nå blir typiske «sydenland» gjerne altfor varmt for barna her midt på sommeren, så da prøver vi å finne andre alternativ, som er interessant for alle. I år er det faktisk 13-åringens forslag som blir årets ferie. I fjor var det mitt ønske som ble feriemålet. Og vi koser oss alle sammen. 
Jeg skjønner godt at HI sin tenåring gjerne vil oppleve noe nytt, og hvis dere snakker sammen kan dere kanskje finne et felles akseptabelt alternativ? Økonomi spiller jo en stor rolle i valg selvsagt, men vær litt kreativ da. Og: trettenåringer uttrykker seg gjerne ganske kraftig hvis de tror de ikke blir hørt hvis de ikke gjør det…. Overse tonen og styr samtalen inn på løsninger i stedet for å henge dere opp i måten å si ifra på. For akkurat dét er noe som stort sett går over med tiden. 

Anonymkode: fbaf3...90d

Det er de voksne som bestemmer til syvende og sist. Samtidig synes jeg at ferier er noe man planlegger sammen som familie, der alle får komme med sine ønsker, der også et budsjett blir lagt frem som en del av planleggingen. 
Det høres ut som ei jente som har lyst å oppleve nye steder, og jeg skjønner godt at hun ikke har lyst til samme stedet hun har vært på før. Jeg skjønner henne veldig godt. Jeg har surfet en hel måned i Thailand og reist rundt i landet. Jeg vil ikke tilbake dit fordi jeg heller vil oppleve nye steder jeg ikke har vært på før. 

Anonymkode: 9f0cf...a8d

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Det hadde holdt med de to siste avsnittene for å svare på det hi spør om, hvor dere var på ferie og hva dere gjorde er fullstendig irrelevant for tråden.

Hi: En 13-åring bestemmer hvor hun drar på ferie når hun er 18 år og betaler for ferien selv. Helt utrolig at du i det hele tatt må spørre.

Tror du har vært forumbruker litt for lenge når du begynner å eie hele forumet og skal bestemme hvordan folk svarer i tråder. Fantastisk svar med god refleksjon mener jeg. Har du ikke barn selv? Våre ungdommer er med på planlegging av våre ferier, selvfølgelig gjør de det! Det er jo deres ferie og ønsker også. 
Forum folk: Ungen bestemmer ikke!!! Da får hun bli hjemme å sure seg, så reiser dere alene! Hun kan betale for egen ferie når hun er 18!! (I en aggressiv tone med østlandsdialekt) Håper jeg aldri ender opp med å bruke dagene og livet mitt på å få ut raseriet på et forum. Jævla trist liv 

Anonymkode: 9f0cf...a8d

Ingen i vår familie bestemmer feriedestinasjonen. Alle blir dog hørt og vi gjør noe alle vil. Ene året ville den ene til Spania, ikke min greie egentlig. Vi hadde det likevel flott. Et annet år ville en annen til Frankrike. Like flott. 

Jeg ser ikke at noe sted må være vesentlig billigere enn et annet her . Alicante kan være like billig som Tyrkia. Hvis pris er en faktor altså. Bli enig med 13 åringen om noe dere begge ønsker? 

Annonse

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Vi skal reise på ferie i sommer, og da har 13-åringen sagt at hvis ikke reisen går til Portugal eller Ibiza eller Alicante, «nekter» hun å bli med. Hun er en noe sta jente og nok altfor vant til å få viljen sin… Jeg ønsker å reise til Egypt eller Tyrkia fordi dette er mye rimeligere, men hun argumenterer med at der har vi jo allerede vært. Hva synes dere? 

Anonymkode: d95dd...50f

Da er det på tide hun opplever motstand. Hun er tretten og bortskjemt og dramatisk, hun kan ikke få legge premissene for familiens ferie selv om hun kan få komme med ønsker og innspill.

mamma til adhd gutt<3 skrev (53 minutter siden):

Ingen i vår familie bestemmer feriedestinasjonen. Alle blir dog hørt og vi gjør noe alle vil. Ene året ville den ene til Spania, ikke min greie egentlig. Vi hadde det likevel flott. Et annet år ville en annen til Frankrike. Like flott. 

Jeg ser ikke at noe sted må være vesentlig billigere enn et annet her . Alicante kan være like billig som Tyrkia. Hvis pris er en faktor altså. Bli enig med 13 åringen om noe dere begge ønsker? 

Spørsmålet her er vel heller hvordan du hadde reagert dersom et av barna dine sa at «dersom vi ikke drar dit eller dit så blir jeg hjemme». Hvis barnet ditt hadde satt et slikt ultimatum, hadde du da etterkommet dette og latt barnet bestemme?

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Spørsmålet her er vel heller hvordan du hadde reagert dersom et av barna dine sa at «dersom vi ikke drar dit eller dit så blir jeg hjemme». Hvis barnet ditt hadde satt et slikt ultimatum, hadde du da etterkommet dette og latt barnet bestemme?

Da hadde ungen lett blitt satt igjen hjemme.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Da hadde vi ikke dratt noe som helst sted sammen og jeg og mannen hadde dratt dit vi ville uten ungdommen. Poenget mitt var at det er bedre at hi blir enig med ungdommen om destinasjon enn at begge står steile på hver sin front. Nekter så ungdommen å finne noe som de kan bli enige om så kan hun bli hjemme. Det svaret er basert på at hi velger destinasjon pga pris og da kan man like greit velge et annet sted til samme pris. Svarer dette også fordi jeg tror ferien blir best hvis man blir enig om et sted.

mamma til adhd gutt<3 skrev (53 minutter siden):

Da hadde vi ikke dratt noe som helst sted sammen og jeg og mannen hadde dratt dit vi ville uten ungdommen. Poenget mitt var at det er bedre at hi blir enig med ungdommen om destinasjon enn at begge står steile på hver sin front. Nekter så ungdommen å finne noe som de kan bli enige om så kan hun bli hjemme. Det svaret er basert på at hi velger destinasjon pga pris og da kan man like greit velge et annet sted til samme pris. Svarer dette også fordi jeg tror ferien blir best hvis man blir enig om et sted.

Ja jeg antar jo at hi har gjort et forsøk på å bli enig med ungdommen innenfor de rammene hi har satt, og at problemet har oppstått med at ungdommen har stilt et ultimatum. En 13-åring er ikke i posisjon til å stille ultimatum når det gjelder feriedestinasjon for hele familien.

Utover det står de voksne som betaler for ferien fritt til å sette de rammene for ferien de mener er nødvendige, enten rammene er økonomiske, ideologiske eller annet. Voksne folk er nok i bedre stand enn en 13-åring til å vurdere hvilket reisemål som passer best for familien som helhet og for familiens økonomi.

Men er det ikke familieferie da, hva med å planlegge noe sammen? Sette seg ned med alternativer og la alle komme med sine ideer, for så å lande en plan. 
Hva er poenge med å bruke mange tusen på å trumfe gjennom noe, når ungdommen ikke er spesielt interresert? Et par år til så blir ikke tenåringen med på ferie, da kan du reise dit. 
Kanskje dere heller skulle tatt en kortere tur til en by eller noe, skape minner?

Anonymkode: 5bec2...778

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Et spørsmål som dukker opp er hvem dere reiser til Egypt med? Jeg sjekket Tui og Apollo nå, og ingen av dem har reiser der i sommermånedene. Tuller du bare litt med oss, TS?

Anonymkode: 72760...cc9

Akkurat det betyr da ikke noe. Det er da andre muligheter enn charter.

mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Akkurat det betyr da ikke noe. Det er da andre muligheter enn charter.

Det stemmer jo, men akkurat Egypt bør man vel være over snittet reisevant om man skal reise til på egenhånd. 

Men for all del, jeg vet jo ikke hva hi tenker. 

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det stemmer jo, men akkurat Egypt bør man vel være over snittet reisevant om man skal reise til på egenhånd. 

Men for all del, jeg vet jo ikke hva hi tenker. 

Et kjapt søk viser for øvrig at det finnes charterturer til Egypt i sommerferien fra Norge. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...