Gå til innhold

Fastlegen henviste 17-åringen til BUPA i dag…hvor lang tid kan det ta før vi hører noe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen med erfaring? Gjelder utredning for ADD

Anonymkode: 35f52...b82

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ca et år

Anonymkode: 3e139...f80

Skrevet

Du skal ha svar innen 10 dager og så er det opp til de å avgjøre når hun trenger helsehjelp/om hun trenger det/får det 

Anonymkode: 0b4e0...937

Skrevet

Krysser fingrene for at dere får hjelp. Her måtte vi gjennom to henvisninger fra fastlegen (begge avslått) før vi kontaktet barnevernet for hjelp. Da ordnet det seg, siden lederen hos bv kjente lederen hos BUP. 

Anonymkode: 5e2b7...b87

Skrevet

Du skal høre noe ganske fort, en bekreftele på at henvisning er mottatt og informasjon om hvor lang ventetid det er. Det kan variere mye da, både fra sted til sted, men også på alvorlighetsgrad i henvisningen.

En utredning for adhd kommer ikke øverst på prioriteringslista deres...

Anonymkode: 8632e...8b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Noen med erfaring? Gjelder utredning for ADD

Var hos legen med sønnen for det samme forrige uke og hos vår BUP er det visst veldig lang ventetid, og de tar kun inn de mest alvorlige tilfellene. Vi fant derfor en spesialist med offentlig avtale og spurte om henvisning dit i stedet. Samme dag ringte spesialisten og vi fikk time om to uker. 

Anonymkode: 9fa09...a4d

Skrevet

Fastlegen skriver dessverre ofte for dårlige henvisninger, som fører til avslag. Jeg har jobbet en del år i barneverntjenesten, og har henvist mange barn med hell etter avslag fra fastlegen. 

Hvis du vil høyne sjansene, sørg for at legen legger ved informasjon fra aktuelle instanser, som f eks skole, ppt, helsesykepleier, familiesenter mm. 

Anonymkode: 8b94c...80a

Skrevet

Du skal få svar innen 10 dager om mottar søknad, og ca ventetid. Kommer an på hvor i landet dere bor. Du kan også risikere å få avslag, men her jeg bor er det 6-10 uker ventetid. De vurderer alt etter hvor «akutt» det er. Håper dere får time raskt så dere får kommet i gang 

Anonymkode: 56fc3...646

Skrevet

HI her. Vi har vel bestemt hvis vi får avslag så gjør vi det privat selv om det er en dyr greie. Gutten trenger hjelp og for oss er dette en prioriteringssak. 
vi har BUPA og jeg er blitt anbefalt en psykolog som jobber med dette og utreder barn/ungdom. Om han har offentlig avtale vet kanskje fastlegen?

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fastlegen skriver dessverre ofte for dårlige henvisninger, som fører til avslag. Jeg har jobbet en del år i barneverntjenesten, og har henvist mange barn med hell etter avslag fra fastlegen. 

Hvis du vil høyne sjansene, sørg for at legen legger ved informasjon fra aktuelle instanser, som f eks skole, ppt, helsesykepleier, familiesenter mm. 

Anonymkode: 8b94c...80a

Her krever bup at minst to instanser uttaler seg i henvisning, så skole og lege er vanlig, og det skal være uttalte problemer både på skole, sosialt og hjemme, ellers blir de ikke vurdert engang.

Køene er enorme.

Anonymkode: 8632e...8b9

Skrevet

I "min" kommune er det lange køer og mange avvises. Henvisning må komme både fra fastlege og skole eller ppt, og disse må være meget gjennomarbeidet og gode for at bup i det hele tatt skal finne tid til annet enn avslag...

Anonymkode: 23d56...524

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

HI her. Vi har vel bestemt hvis vi får avslag så gjør vi det privat selv om det er en dyr greie. Gutten trenger hjelp og for oss er dette en prioriteringssak. 
vi har BUPA og jeg er blitt anbefalt en psykolog som jobber med dette og utreder barn/ungdom. Om han har offentlig avtale vet kanskje fastlegen?

Det går dessverre ikke uansett lenger på grunn av at alle henvisninger til psykolog/psykiater nå må gå vi BUP eller DPS, uavhengig om de tar saken selv eller "outsourscer" til en privat med offentlig avtale. Det var mulig tidligere, og er mulig hos en del andre felt, men ikke innen psykriateren. 

Ellers er det, som flere nevner, vanlig å få en bekreftelse fort, men at timen kan bli satt til 3-6 måneder fram i tid. Med tanke på at deres sønn er 17 år, er det også mulig at han vil rekke å bli 18 år før dette (?), og i så fall er det i utgangspunktet DPS som skal være ansvarlig, selv om jeg vet at BUP i utgangspunktet skal fullføre sine saker selv om pasienten fyller 18 år underveis. 

Å gå privat der man betaler alt selv er et alternativ flere og flere velger, men da må dere være oppmerksom på at det kan skape problemer senere ved at BUP/DPS vil nekte å anerkjenne diagnosen, og/eller at fastlegen nekter å overta oppfølging av medisiner etter at utprøving hos psykriater er ferdig. Her er det derfor, dessverre, ofte litt flaks eller uflaks involvert. 

Selve utredningen tar også uendelig lang tid. Vi har vært igjennom dette flere ganger, og sist nå med vår 17-åring. Han ble henvist i februar i fjor, og fikk første time i midten av mai. Så kom sommeren og han fylte 17 år. Selve diagnosen ble omsider satt i november, altså et halvår etter første time (!), og dette er snakk om et ukomplisert tilfelle (han har søsken med komplekse tilfeller der det er flere diagnoser). Han skulle egentlig få starte på medisiner nå i januar, men psykiateren ble syk og han har ikke fått ny time enda, så vi venter fortsatt. Jeg håper bare de blir ferdig før han fyller 18 år.

Masse lykke til, da!

Anonymkode: 18fad...ea6

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det går dessverre ikke uansett lenger på grunn av at alle henvisninger til psykolog/psykiater nå må gå vi BUP eller DPS, uavhengig om de tar saken selv eller "outsourscer" til en privat med offentlig avtale. Det var mulig tidligere, og er mulig hos en del andre felt, men ikke innen psykriateren. 

Ellers er det, som flere nevner, vanlig å få en bekreftelse fort, men at timen kan bli satt til 3-6 måneder fram i tid. Med tanke på at deres sønn er 17 år, er det også mulig at han vil rekke å bli 18 år før dette (?), og i så fall er det i utgangspunktet DPS som skal være ansvarlig, selv om jeg vet at BUP i utgangspunktet skal fullføre sine saker selv om pasienten fyller 18 år underveis. 

Å gå privat der man betaler alt selv er et alternativ flere og flere velger, men da må dere være oppmerksom på at det kan skape problemer senere ved at BUP/DPS vil nekte å anerkjenne diagnosen, og/eller at fastlegen nekter å overta oppfølging av medisiner etter at utprøving hos psykriater er ferdig. Her er det derfor, dessverre, ofte litt flaks eller uflaks involvert. 

Selve utredningen tar også uendelig lang tid. Vi har vært igjennom dette flere ganger, og sist nå med vår 17-åring. Han ble henvist i februar i fjor, og fikk første time i midten av mai. Så kom sommeren og han fylte 17 år. Selve diagnosen ble omsider satt i november, altså et halvår etter første time (!), og dette er snakk om et ukomplisert tilfelle (han har søsken med komplekse tilfeller der det er flere diagnoser). Han skulle egentlig få starte på medisiner nå i januar, men psykiateren ble syk og han har ikke fått ny time enda, så vi venter fortsatt. Jeg håper bare de blir ferdig før han fyller 18 år.

Masse lykke til, da!

Vi har akkurat gjort det, så det er nok fortsatt mulig. 😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Masse lykke til, da!

Det er feil! Vi valgte å gå privat og sønnen min har fått utredning hos privat psykolog. Han fikk diagnosen ADD i høst. Betalte i dyre dommer, men verdt hver krone! Han er medisinert og har gjort store fremskritt!

Skrevet
TinaK 1990 skrev (1 time siden):

Det er feil! Vi valgte å gå privat og sønnen min har fått utredning hos privat psykolog. Han fikk diagnosen ADD i høst. Betalte i dyre dommer, men verdt hver krone! Han er medisinert og har gjort store fremskritt!

Det er da ikke noe motstridende mellom det jeg skriver og det du skriver? Så hva er feil?

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi har akkurat gjort det, så det er nok fortsatt mulig. 😊

Så bra! Jeg ser nå at det ser ut til å kun gjelde voksne, ikke barn, så det er jo bra. Grunnen til svaret mitt er at det var dette legen min forklarte meg da jeg skulle henvises og han ikke lenger kunne henvise direkte til en spesialist slik han kunne tidligere. https://psykiskhelse.no/magasinet/kan-ikke-velge-terapeut-selv/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...