Gå til innhold

Mannens rolle når man er ute og spiser.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen og jeg har ikke hatt mulighet til å være ute og spise bare oss 2 sammen på flere år, men nå begynner barna å bli større.
Jeg var ikke sikker på hva jeg skulle kjøpe til han til jul, så det ble noen småting, og et "gavekort" på en romantisk middag bare oss to på en restaurant etter hans ønske. Hadde snakket med barna på forhånd som sa at de vil være store nok til å være alene hjemme, og en nabo som vi kjenner veldig godt slik at de kunne gå dit dersom det skjedde noe.

I går var dagen, og vi var ute for å spise.
Et par ting jeg syntes var litt rart.
Når vi kom så bestilte jeg et glass chablis til oss begge.
Vi så på menyen, valgte hva vi ønsket å spise.
Det var jeg som snakket med servitøren hver gang hun kom, jeg som bestilte mat, vinen, desserten, kaffen, konjakken og så videre.
Likevel, når hun kom med vinen til maten spurte hun om det var mannen som skulle smake selv om det var jeg som bestilte.
Nå hun kom med betalingsterminalen etter at jeg hadde bedt om regningen presenterte hun den først for mannen. 

Er det virkelig slik fremdeles at det er forventet av det er mannen som smaker på vinen, og betaler regningen?
Imitt hode er det den som bestiller flasken med vin som smaker, og den som spør om regningen som betaler.

Anonymkode: dc7b4...27f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Servitørene må bare velge etter eget hode, for galt blir det for noen uansett.

Du synes det var galt at du ikke fikk regningen, en annen dame hadde syntes det var galt om hun fikk den. 

Umulig å gjøre alle til lags....

Anonymkode: 73540...704

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Servitørene må bare velge etter eget hode, for galt blir det for noen uansett.

Du synes det var galt at du ikke fikk regningen, en annen dame hadde syntes det var galt om hun fikk den. 

Umulig å gjøre alle til lags....

Men da kommer det siste som jeg skriver, i mitt hode skal betalingsterminalen presenteres den som ber om regningen.
Altså, dersom det er mannen som skal betale så er det også han som ber om regningen. Da styrer man det litt selv.

HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men da kommer det siste som jeg skriver, i mitt hode skal betalingsterminalen presenteres den som ber om regningen.
Altså, dersom det er mannen som skal betale så er det også han som ber om regningen. Da styrer man det litt selv.

HI

Kanskje for dere, men for oss er det som oftest den som får øyekontakt med servitøren først som ber om regningen, og det trenger ikke være den samme som betaler.

Skrevet

Alt man skal bry seg om å gjøre en sak ut av...

Anonymkode: 0a40b...f7a

Skrevet

Jeg er enig med deg, naturlig er å henvende seg til den som bestiller eller ber om. 

Anonymkode: 9fb03...063

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Alt man skal bry seg om å gjøre en sak ut av...

Å lage et innlegg her inne er ikke å gjøre en sak ut av det.

Anonymkode: a91ee...bec

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Å lage et innlegg her inne er ikke å gjøre en sak ut av det.

Anonymkode: a91ee...bec

Hva er det da?

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det da?

Diskutere et tema man tenker på? Enten det er skole, utfordringer, veske, kjole, bil, poltikk, ferie… 

Anonymkode: 9fb03...063

Skrevet

Det var en laaaang forklaring før du kom til poenget 😅grunnen til resturantbesøket er vel ganske irrelevant for spørsmålet. 

Jeg opplever begge deler når vi spiser ute, som regel er det den som sitter mest praktisk til som får regningen. 

Anonymkode: da8e0...db2

Skrevet

Jeg er enig med deg. Det er naturlig at servitøren henvender seg til den personen som tar ledelsen mht bestilling og øvrig kontakt. I deres tilfelle var det deg.

Anonymkode: b660c...50e

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.1.2025 den 14.49):

Mannen og jeg har ikke hatt mulighet til å være ute og spise bare oss 2 sammen på flere år, men nå begynner barna å bli større.
Jeg var ikke sikker på hva jeg skulle kjøpe til han til jul, så det ble noen småting, og et "gavekort" på en romantisk middag bare oss to på en restaurant etter hans ønske. Hadde snakket med barna på forhånd som sa at de vil være store nok til å være alene hjemme, og en nabo som vi kjenner veldig godt slik at de kunne gå dit dersom det skjedde noe.

I går var dagen, og vi var ute for å spise.
Et par ting jeg syntes var litt rart.
Når vi kom så bestilte jeg et glass chablis til oss begge.
Vi så på menyen, valgte hva vi ønsket å spise.
Det var jeg som snakket med servitøren hver gang hun kom, jeg som bestilte mat, vinen, desserten, kaffen, konjakken og så videre.
Likevel, når hun kom med vinen til maten spurte hun om det var mannen som skulle smake selv om det var jeg som bestilte.
Nå hun kom med betalingsterminalen etter at jeg hadde bedt om regningen presenterte hun den først for mannen. 

Er det virkelig slik fremdeles at det er forventet av det er mannen som smaker på vinen, og betaler regningen?
Imitt hode er det den som bestiller flasken med vin som smaker, og den som spør om regningen som betaler.

Litt dramaqueen i går... Ja, det er fortsatt sånn. Mannen bestemmer. 

Anonymkode: 1e62f...060

Skrevet

Hos oss så har det stort sett ingen betydning om det er han eller jeg som ber om regningen.  Jeg kan godt be om regningen og så er det han som betaler, og omvendt. Om han får regningen, og jeg er den som betaler så overlater vi den bare til den andre, eller kommer med en kommentar av typen "I dag er det han / jeg som betaler"  eller en mer humoristisk variant at i dag var det meg som tapte loddtrekningen, så jeg kan få regningen" 

Har aldri ofret et sekund på å tenke over at "feil" person får regningen.  

Anonymkode: 286de...955

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.1.2025 den 15.02):

HI

Spiller det noen rolle?

Anonymkode: 47b0a...789

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...