Gå til innhold

Dysleksiutredning voksen - erfaring?

Anbefalte innlegg

Hei, er det noen som har erfaring med utredning av dysleksi i voksen alder?

Og hvis du fikk diagnosen, gjorde det en forskjell for deg i hverdagen? 

Jeg lurer på om jeg kanskje har dysleksi, men i såfall av en grad/ type som gjør at jeg kan lese ok. Og jeg kan skrive, men har noen rare skrivefeil som gjentar seg.

Det mest plagsomme for meg er at jeg sliter med å forstå det jeg leser. Eller det tar veldig lang tid for meg å forstå. Men jeg kan få det presentert muntlig, og da forstår jeg innholdet.

Håper noen har erfaring. 

Anonymkode: 4a793...940

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452266-dysleksiutredning-voksen-erfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen til en venninne fikk diagnosen da han var 20 år.

Han har den typen du beskriver, jeg visste ærlig talt ikke om at det finnes en sånn type engang før hun forklarte det til meg.

Han både skriver og leser helt ok, men han leser uten at hjernen får med seg det han leser. Så om han f.eks skal ha en prøve på skolen leser han teksten igjen og igjen, uten å få med seg hva han har lest, han jobber og jobber med skolen uten å mestre. Han har byttet linje på vgs to ganger og til slutt møtte han på en lærer som hadde erfaring med akkurat dette. Når han nå får fagtekster gjenfortalt muntlig av noen som har lest det, og/eller bøkene på lydbok, så har karakterene hans gått opp flere hakk.

Jeg vil tro at det ikke har allverdens å si om du ikke er student, men for han har det gitt en helt ny selvsikkerhet, for han trodde jo han var dum stakkar.

Anonymkode: db59d...e19

Tusen takk for svar

Jeg klarte meg ganske godt i de fagene hvor mundtlig deltakelse var viktig. Da fikk jeg jo prøvd ut min forståelse av innhold, og diskusjonene i klassen ga Meg også forståelse og kontekst av innholdet.

Jeg har jobbet i en bransje Hvor jeg ikke var fullt så avhengig av å lese teori. Men jobbet meg etterhvert oppover i systemet, og da ble det mer kontorarbeid. Nå sitter jeg i en stilling hvor jeg må lese fagtekster for å få full forståelse for arbeidet jeg skal utøve. Men det synes jeg er vanskelig.

Men siden jeg er så sterk muntlig, så klarer jeg meg til en viss grad. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tusen takk for svar

Jeg klarte meg ganske godt i de fagene hvor mundtlig deltakelse var viktig. Da fikk jeg jo prøvd ut min forståelse av innhold, og diskusjonene i klassen ga Meg også forståelse og kontekst av innholdet.

Jeg har jobbet i en bransje Hvor jeg ikke var fullt så avhengig av å lese teori. Men jobbet meg etterhvert oppover i systemet, og da ble det mer kontorarbeid. Nå sitter jeg i en stilling hvor jeg må lese fagtekster for å få full forståelse for arbeidet jeg skal utøve. Men det synes jeg er vanskelig.

Men siden jeg er så sterk muntlig, så klarer jeg meg til en viss grad. 

Da ville jeg fått tatt en test. Jeg har en som fikk dysleksidiagnosen som 16 åring. Han er nå lærling, men bruker Lingdys pluss og får ting opplest, da sitter det. 

Om du får diagnosen så kan du få bekreftelse. Da kan du søke om lisensen på Lingdys pluss via Hjelpemiddelsentralen hos NAV. Ikke mange som tenker over om man sitter med headsett eller ørepropper i dag, så dette hjelpemiddelet kan brukes veldig ubemerket. 

Lisensen kan også kjøpes privat, men koster en god del.

Anonymkode: 0cc08...b88

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Da ville jeg fått tatt en test. Jeg har en som fikk dysleksidiagnosen som 16 åring. Han er nå lærling, men bruker Lingdys pluss og får ting opplest, da sitter det. 

Om du får diagnosen så kan du få bekreftelse. Da kan du søke om lisensen på Lingdys pluss via Hjelpemiddelsentralen hos NAV. Ikke mange som tenker over om man sitter med headsett eller ørepropper i dag, så dette hjelpemiddelet kan brukes veldig ubemerket. 

Lisensen kan også kjøpes privat, men koster en god del.

Anonymkode: 0cc08...b88

Takk for svar. Ja, kanskje jeg skal ta tak i det. Er det logopeder som utreder dysleksi?

Annonse

Hva skal du bruke diagnosen til? Kan du ikke heller bare ta i bruk de hjelpemidlene man anbefaler for mennesker med lese- og skrivevansker? Du finner tips på statped sine nettsider eller dysleksi foreningen. Dikteringsfunksjon og opplest tekst kan du uansett ta i bruk, 

Anonymkode: 34f87...c29

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hva skal du bruke diagnosen til? Kan du ikke heller bare ta i bruk de hjelpemidlene man anbefaler for mennesker med lese- og skrivevansker? Du finner tips på statped sine nettsider eller dysleksi foreningen. Dikteringsfunksjon og opplest tekst kan du uansett ta i bruk, 

Anonymkode: 34f87...c29

Det er et godt spørsmål, og jeg kan absolutt researche litt hva som kan være til hjelp for meg.

Men det er ikke bare en type dysleksi, så det vil i såfall være til hjelp for å finne de beste hjelpemidlene for meg. 

Jeg har en liten tilleggsutfordring, jeg har også ADHD, så jeg sliter litt med å konsentrere meg ved bare å lytte til noe over lengre tid. Det er jo i læresituasjoner hvor jeg også kan være muntlig aktiv at jeg er best på å ta inn informasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...