Gå til innhold

Norske skoler er i krise

Anbefalte innlegg

Jeg er 100 % enig med deg, HI. Har opplevd liknende med rektor. Sendt inn klage gang på gang, men ingenting skjer. Skolen jeg refererer til har en rektor som er veldig glad i honning. Var nylig sykemeldt i et helt år. Kom tilbake og tok all æren fra de som hadde gjort en innsats i skolen mens rektor var borte. Hoppet frem og lot seg avbilde i avisen som om hn var den som hadde ordnet opp i saker og ting mens hn var borte. Helt latterlig. Aner ingenting om hva som foregår. Dersom rektor ikke fungerer på en skole, fungerer INGENTING. De er snare til å ringe hjem, ja. I arbeidstiden, og omtrent ukentlig i perioder. Jeg har sagt fra at de trenger ikke å ringe oss, med mindre det er nødvendig. Og når de ringer er det gjerne flere barn involvert men de kan ikke si de andre barnas navn pga taushetsplikt og når barnet kommer hjem, sier jo barnet hvem det er. Ellers har vi opplevd at de ikke ringer foreldre selv om sykebilen står i gårdsrommet. Helt på trynet! Da ringer de IKKE! Samme opplevelse som deg, HI! 

Hsuk at HI alltid får motbør på dette forumet!

Anonymkode: fb1ca...9a7

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (På 28.1.2025 den 23.57):

Det er både og. Mange skoler legger inn enorme ressurser, men ikke alle. 
Det er fåtallet av de som ikke fungerer jeg diskuterer. Barn som har en antisosial adferd skal også ivaretas og følges opp. Barn som mobber har det ikke bra. Skolen er pliktig til å gripe tak, og stoppe mobbing. Det er mange tiltak de skal bruke. Fungerer ikke foreldresamarbeidet og få slutt på mobbing må andre instanser inn. Barnevern blir for skjelden meldt til. 
De har mange tiltak som kan settes inn. 
Når voksne blir mobbet eller fryst ut på arbeidsplassen blir de sykmeldt, bytter jobb eller bruker verneombudet. Barn er maktesløse uten voksne med handlingskompetanse rundt seg. Barn kan ikke sykmeldes på skolen. Dere som ikke har jobbet i skolen, eller jobbet med familier som opplever ugreie ting har ikke peiling hva dere snakker om. Kun erfaring fra egne barn eller det dere leser i media. 

Anonymkode: 3edf0...801

Hvorfor skriver du at noen taper diskusjonen kun på bakgrunn av at de er uenige med deg? Du endrer premissene for diskusjonen hele tiden, alt du egentlig vil er å høre din egen stemme uten motargumenter. Det er ganske upedagogisk. 

Anonym bruker skrev (På 26.1.2025 den 6.50):

Det er 100% foreldres ansvar å sende veloppdratte barn til skolen. De fleste foreldre klarer dette, men andelen som ikke klarer dette øker for hvert år. Normale foreldre setter pris på å få melding om f.eks. snøballkasting, slik at de kan gi konsekvenser for slik oppførsel hjemme. Gruppen med foreldre som ikke mesterer barneoppdragelsen går rett i ansvarsfraskrivelse og forsvar hvis de får melding om dårlig oppførsel. Resultatet er at den avvikende atferden bare øker.

ADHD diagnose er heller ingen unnskyldning for ræva oppførsel. Jeg har selv to gutter med den diagnosen. Det bare krever enormt mye mer av oss som foreldre. Man må være konsekvent, stå i det og gi konsekvenser. For mange foreldre fungerer ADHD som en unnskyldning for dårlig adferd og opposisjon mot personalet på skolen. Barna får heller ikke konsekvenser hjemme noe som fører til en skjevutvikling i tillegg til diagnosen. 

Anonymkode: 78f16...081

Hi har ikke skrevet om ræva barn. Du svarer ikke på spørsmålet i det hele tatt.

Anonymkode: fb1ca...9a7

Anonym bruker skrev (På 26.1.2025 den 7.54):

Jeg gidder ikke engang gå inn på hvilken utdannelse eller jobb jeg har. Det du skriver blir virkelig for dumt. Og nei, jeg gidder ikke engang gå inn på historien din om medisinering annet enn at det var en dårlig avgjørelse fra deg som mor å sende han på skolen. 

Fortsett med det du driver med. Fortsett å skyld på alle andre og skolen. Kun barnet ditt som taper i lengden! 

Det er hårreisende å lese hva du skriver. 

Anonymkode: 78f16...081

Enig, trur du må gå i deg sjøl. Kanskje du mangler sjølvinnsikt?Har fått 4 barn gjennom skolesystemet og har bare gode ord å sei om skulen. Dette virker rart og spesielt.

Endret av pele

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...