MissSaigon Skrevet mandag kl 11:59 #26 Del Skrevet mandag kl 11:59 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er mye vi pedagoger drøfter og diskuterer som andre ikke forstår. De har ikke den grunnleggende psykologien som vi har, og forstår ikke det faglige som ligger i bunn. Et eks. Et barn jeg kjenner til går på 3. trinn. Får ikke med seg felles beskjeder, og får ikke med seg riktige bøker hjem. Barnet får da ikke gjort leksene. Foreldrene sier fra til lærer at barnet må få hjelp til å få med seg bøkene i sekken. Lærer klager stadig og er bekymret over lekser som ikke er gjort, men gir foreldrene klar beskjed om at en 8 åring bør klare å ta imot en felles beskjed om hvilke bøker de skal ta med hjem, og at hun ikke har anledningen til å gi enkeltbeskjeder til hvert og ett barn i klassen. 8 åringen har adhd, og et av symptomene er konsentrasjonsvansker og ta imot felles beskjeder når det skjer mye rundt. Det er kanskje 3 elever som må ha en til en beskjed. Det tar henne like lang tid å gi som å skrive meldinger til foreldre om manglende lekse. På den måten hjelper hun både eleven til å få gjort leksene sine, og sparer seg tid til å sende varsel på manglende lekse. det er motvilje fra lærer, og mangel på kunnskap om barn med adhd, tilrettelegging og forebygging. I denne saken kom ppt inn med krav om at lærer må hjelpe den eleven ved å si; Per, du må hente norskbok i hylla å legge den i sekken. Problem løst. lærer ble sur og fornærmet på foreldrene som klaget og kommunikasjonen ble dårlig. de fleste lærere strekker seg langt for at elever skal få med seg riktige bøker hjem. Så har du de som først har vært steil som ikke klarer gå tilbake på det. Per fikk da hjelp til å ha med riktig bok i sekken og leksene ble gjort, og han hang med faglig. I 5. trinn klarte Per å passe på bøkene sine selv og fungerte godt faglig på skolen. Når barn begynner å slite faglig er det lett for at de også blir urolige og kan forstyrre undervisningen. Mange lærere vil gjøre det de absolutt må og ikke noe mer. Anonymkode: 3edf0...801 Den læreren du beskriver er jo også pedagog. Så da blir det litt rart at du selv kun basert på din profesjon krever at vi skal ta ditt ord for hva som er riktig. Jeg skjønner for øvrig ikke hva denne avhandlingen din har med mitt innlegg å gjøre, hvem er det som har sagt noe om lærere som gir uklare beskjeder eller som ikke følger opp elevene? Jeg kommenterte på at du anklaget en annen for å synes det er greit med voldelige lærere kun basert på hennes tilbakemelding om at hun syns det er fornuftig at skolen kontakter hjemmet ved regelbrudd og utfordringer. Du er gjerne pedagog, men særlig flink til å få frem poenget ditt er du ikke. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179017 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 12:03 #27 Del Skrevet mandag kl 12:03 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det er mye vi pedagoger drøfter og diskuterer som andre ikke forstår. De har ikke den grunnleggende psykologien som vi har, og forstår ikke det faglige som ligger i bunn. Anonymkode: 3edf0...801 Jeg er pedagog og synes det meste du kommer med er ansvarsfraskrivelse og unnskyldninger utbrodert i lange avhandlinger og unyttige eksempler. Anonymkode: 47f2c...9ee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179023 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 12:35 #28 Del Skrevet mandag kl 12:35 Anonym bruker skrev (På 26.1.2025 den 9.25): Min opplevelse av skolen er foreldre og andre instanser som pålegger lærere å følge opp elever uten at lærerne får mer ressurser. Det skal lages individuelt opplegg for 26 barn - passe på han som utagerer, rydde opp i konflikter som har oppstått i friminutt, følge opp de to med dysleksi og de to som nettopp har begynt, men som ikke snakker norsk. Til HI - om du skulle sende gutten på skolen ved oppstart av medisin er noe du diskuterer med helsepersonell. Ikke rektor. Anonymkode: d408c...1a0 Typiske ting helsepersonell da vil si er at ungen kan gå på skolen men skolen bør få beskjed slik at de kan kontakte mor/får om det er noe som helst. Og at det skal være lav terskel for å gi beskjed. Så da er vi like langt......for skolen gjorde virkelig ikke jobben sin og det bør det ikke være vanskelig å se. Anonymkode: f4c7a...4cc Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179032 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admin Skrevet mandag kl 16:08 #29 Del Skrevet mandag kl 16:08 Tråden er ryddet for brukerdebatt, brukerangrep og svar til dette. Admin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179090 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 16:19 #30 Del Skrevet mandag kl 16:19 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Typiske ting helsepersonell da vil si er at ungen kan gå på skolen men skolen bør få beskjed slik at de kan kontakte mor/får om det er noe som helst. Og at det skal være lav terskel for å gi beskjed. Så da er vi like langt......for skolen gjorde virkelig ikke jobben sin og det bør det ikke være vanskelig å se. Anonymkode: f4c7a...4cc Legen sa gutten kan gå på skolen som normalt, men at jeg måtte si fra til skolen ang oppstart av medisin, slik at terskelen var lav for å kontakte meg. Dette klarte de da ikke. Men skolen kan jo ikke innrømme at de har gjort feil. Anonymkode: 3edf0...801 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179095 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 16:22 #31 Del Skrevet mandag kl 16:22 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Legen sa gutten kan gå på skolen som normalt, men at jeg måtte si fra til skolen ang oppstart av medisin, slik at terskelen var lav for å kontakte meg. Dette klarte de da ikke. Men skolen kan jo ikke innrømme at de har gjort feil. Anonymkode: 3edf0...801 Trykte post for fort. Skolen kan ikke innrømme feil, men gjør elevene en feil så skal det hauses opp og det skal varsles og det er ikke måte på. Men gjør voksne på skolen en feil bortforklarer de og tar ikke ansvar. De har høyere forventninger til barn enn seg selv. Jeg har møtt mange fine lærere oppgjennom årene, og de aller fleste er veldig flinke. Men det finnes de som aldri burde jobbe med barn. Og det må vi tørre å snakke høyt om. Anonymkode: 3edf0...801 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179097 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 16:37 #32 Del Skrevet mandag kl 16:37 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Trykte post for fort. Skolen kan ikke innrømme feil, men gjør elevene en feil så skal det hauses opp og det skal varsles og det er ikke måte på. Men gjør voksne på skolen en feil bortforklarer de og tar ikke ansvar. De har høyere forventninger til barn enn seg selv. Jeg har møtt mange fine lærere oppgjennom årene, og de aller fleste er veldig flinke. Men det finnes de som aldri burde jobbe med barn. Og det må vi tørre å snakke høyt om. Anonymkode: 3edf0...801 I alle yrker finnes det da folk som ikke passer til yrket, det er noe alle vet. Tror ikke dette er et problem i skolene generelt. Jeg mistenker at du ser Fanden på høylys dag. Anonymkode: a09d0...6fb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 19:33 #33 Del Skrevet mandag kl 19:33 Anonym bruker skrev (2 timer siden): I alle yrker finnes det da folk som ikke passer til yrket, det er noe alle vet. Tror ikke dette er et problem i skolene generelt. Jeg mistenker at du ser Fanden på høylys dag. Anonymkode: a09d0...6fb Håper du har rett. Men her jeg bor er det rektor pluss noen ansatte som burde søke jobb på vernet bedrift. De har ødelagt for så mange barn og familier at det er helt utrolig. Kommuneledelsen vet, men på små plasser slikker folk ræva til hverandre, og dekker og glatter over for hverandre. Tør å påstå at over 50% av elever/ foreldre sliter med skolen. I går snakket jeg med ei mor. Hun hadde fått varsel om fravær på gutten sin enda han var på skolen, og dette er ikke første gang. Da må hun bruke tid på å kontakte skolen å få ordnet opp i det. En lærer ringte ei mor i fjor og klikket helt, brølte til mor at hun burde aldri hatt unger. Mor helt sjokkert, men turte ikke gjøre noe med det. Samme lærer har dratt elev etter klærne så de revnet. psykopat på høylys dag. Dessverre gir dette konsekvenser for barn som utsettes for galskapen Anonymkode: 3edf0...801 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 19:59 #34 Del Skrevet mandag kl 19:59 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Håper du har rett. Men her jeg bor er det rektor pluss noen ansatte som burde søke jobb på vernet bedrift. De har ødelagt for så mange barn og familier at det er helt utrolig. Kommuneledelsen vet, men på små plasser slikker folk ræva til hverandre, og dekker og glatter over for hverandre. Tør å påstå at over 50% av elever/ foreldre sliter med skolen. I går snakket jeg med ei mor. Hun hadde fått varsel om fravær på gutten sin enda han var på skolen, og dette er ikke første gang. Da må hun bruke tid på å kontakte skolen å få ordnet opp i det. En lærer ringte ei mor i fjor og klikket helt, brølte til mor at hun burde aldri hatt unger. Mor helt sjokkert, men turte ikke gjøre noe med det. Samme lærer har dratt elev etter klærne så de revnet. psykopat på høylys dag. Dessverre gir dette konsekvenser for barn som utsettes for galskapen Anonymkode: 3edf0...801 Men du vet da veldig godt at dette ikke er normalen. En annen ting som er veldig, veldig viktig å huske på: At DU mener noe er galt eller løst på en feil måte betyr ikke at noe ER galt eller er løst på feil måte. I den ene foreldregruppa jeg var del av var det 2-3 foreldre som mente at læreren var komplett evneveik, klagde og bar seg over hvor grusom denne læreren var og at vi måtte gjøre noe med det. Vi andre foreldrene bare trakk på skuldrene, læreren var dritdyktig. Men det er ALLTID noen som krisemaksimerer. Anonymkode: a09d0...6fb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 20:06 #35 Del Skrevet mandag kl 20:06 Det er så mange foreldre som stryker i barneoppdragelse. Da er det lett å skylde på skolen og lærere fremfor å se seg selv i speilet. Anonymkode: bd00e...a26 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 23:30 #36 Del Skrevet mandag kl 23:30 Skolen han ansvar for den pedagogiske og opplæringen i fag. Oppdragelse er foreldrenes ansvar. At du ikke evner å ta vare på og oppdra eget barn er ikke skolens ansvar! Om ungen har helsemessige utfordringer får du ta det med helsevesenet, ikke skolen. Du er sannsynligvis nok en udugelige forelder med en drittunge som ikke eier verken folkeskikk eller oppdragelse! Anonymkode: bb679...552 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179223 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet mandag kl 23:43 #37 Del Skrevet mandag kl 23:43 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Skolen han ansvar for den pedagogiske og opplæringen i fag. Oppdragelse er foreldrenes ansvar. At du ikke evner å ta vare på og oppdra eget barn er ikke skolens ansvar! Om ungen har helsemessige utfordringer får du ta det med helsevesenet, ikke skolen. Du er sannsynligvis nok en udugelige forelder med en drittunge som ikke eier verken folkeskikk eller oppdragelse! Anonymkode: bb679...552 Nei, du tar feil.. men ser jo at oppdragelsen din har feilet så utidig du er på nett mot folk. Skolen har ansvar på lik linje med barnehager å kontakte foreldre om barn blir syk eller får plager og vondter i skoletiden. Og ekstra spesielt når det er avtalt å ringe. Tenk alle elever som har diabetes og som kan få føling på skolen. Jeg har opplæring i å bruke insulin på de barna jeg har hatt som har hatt diabetes. Dette er lovpålagt såklart. På lik linje med lærere som har diabetes som forteller klassen sin hva de skal gjøre om læreren får føling. Barnet mitt har ikke helsemessige utfordringer, men ved oppstart av ny medisin må man være obs på bivirkninger, og dette sa skolen ja til å følge med på, men gadd ikke bry seg når barnet tok kontakt om smerter. lærere har mer jobb enn å undervise i fag. Hvorfor tror du lærere har inspeksjon i friminuttene? Hvis du tror 5 åringer og oppover kan passe seg selv ute og være snill med hverandre så hadde det ikke vært behov for inspeksjon? Barn mobber, de utestenger, de blir uenig, de kan være kjipe mot hverandre. Dette er normal utvikling for barn da de skal finne sin plass. Uheldig ja, derfor trenger de rettledning. Du er voksen, og burde hatt frontallappen på plass, likevel sitter du å kaller folk på nett og kaller barna deres drittunger. Hvor gikk det galt med deg? Fikk du ikke oppdragelse? Anonymkode: 3edf0...801 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179225 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 00:40 #38 Del Skrevet tirsdag kl 00:40 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Det er så mange foreldre som stryker i barneoppdragelse. Da er det lett å skylde på skolen og lærere fremfor å se seg selv i speilet. Anonymkode: bd00e...a26 Hva mener du med det? Utifra det jeg beskriver? At en lærer sender anmerkninger på elever som ikke er på skolen en gang? Er det dårlig oppdragelse på barnet som ikke er der? Eller er det feil av lærer å anklage elever for bråk og uro når de ikke engang er på skolen?? Er det dårlig oppdragelse å gjøre avtale med skolen om å kontakte foreldre om barnet føler seg dårlig ved oppstart av medisiner? Etter avtale med legen, og avtale med skolen som skolen var enig i? Eller er det skolen sin feil at de overså og ikke brydde seg om å ringe? Er det dårlig barneoppdragelse når en lærer klikker på en elev og drar han etter klærne så genseren revner? Eller er det et overgrep fra lærer? det som skjedde ved det sistnevnte var at lærer ropte ut noe som var taushetsbelagt om eleven foran medelever, eleven sa til lærer at dette har ikke du lov å rope ut om da du har taushetsplikt. Lærer; anklaget gutten for å være frekk og hisset seg opp. Elev ba lærer holde kjeft. Lærer flyr på elev og drar han eller klærne. Hva det endte med? Instanser kom inn i skolen og fortalte lærer hvor skapet skulle stå, det ble en skikkelig opprydning for denne familien og lærer kastet seg i offer rollen og satt å gråt. joda, vi har flinke lærere og forkastelige foreldre som tør å beskytte barna sine. Vil vi tilbake til 80 tallet der lærere hadde all makt? Slo elever og knuste pekestokken og låste elever ned i kjelleren? Der det var null kontakt mellom skole hjem, og foreldrene hadde så stor respekt for skolen at de turte ikke si fra? Min bestefar var en mann som sto opp for de svake i samfunnet. En lærer på 60 tallet tok en elev i øra så øreflippen revnet. Da kan man tenke seg kraften lærer brukte. Lærere var guder på den tiden. Foreldrene fikk lege til å sy øret, og turte ikke melde fra, fordi lærer var høyt oppe i hiarkiet i bygda og foreldrene fryktet for jobben sin. Min bestefar skrev brev til kommunen og varslet om hendelsen. Han var en høyt respektert mann, og det var ikke engang hans eget barn. Et stort forbilde vil jeg si. I Norge er ikke vold en del av barneoppdragelsen lengre - heldigvis Anonymkode: 3edf0...801 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 00:56 #39 Del Skrevet tirsdag kl 00:56 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hva mener du med det? Utifra det jeg beskriver? At en lærer sender anmerkninger på elever som ikke er på skolen en gang? Er det dårlig oppdragelse på barnet som ikke er der? Eller er det feil av lærer å anklage elever for bråk og uro når de ikke engang er på skolen?? Er det dårlig oppdragelse å gjøre avtale med skolen om å kontakte foreldre om barnet føler seg dårlig ved oppstart av medisiner? Etter avtale med legen, og avtale med skolen som skolen var enig i? Eller er det skolen sin feil at de overså og ikke brydde seg om å ringe? Er det dårlig barneoppdragelse når en lærer klikker på en elev og drar han etter klærne så genseren revner? Eller er det et overgrep fra lærer? det som skjedde ved det sistnevnte var at lærer ropte ut noe som var taushetsbelagt om eleven foran medelever, eleven sa til lærer at dette har ikke du lov å rope ut om da du har taushetsplikt. Lærer; anklaget gutten for å være frekk og hisset seg opp. Elev ba lærer holde kjeft. Lærer flyr på elev og drar han eller klærne. Hva det endte med? Instanser kom inn i skolen og fortalte lærer hvor skapet skulle stå, det ble en skikkelig opprydning for denne familien og lærer kastet seg i offer rollen og satt å gråt. joda, vi har flinke lærere og forkastelige foreldre som tør å beskytte barna sine. Vil vi tilbake til 80 tallet der lærere hadde all makt? Slo elever og knuste pekestokken og låste elever ned i kjelleren? Der det var null kontakt mellom skole hjem, og foreldrene hadde så stor respekt for skolen at de turte ikke si fra? Min bestefar var en mann som sto opp for de svake i samfunnet. En lærer på 60 tallet tok en elev i øra så øreflippen revnet. Da kan man tenke seg kraften lærer brukte. Lærere var guder på den tiden. Foreldrene fikk lege til å sy øret, og turte ikke melde fra, fordi lærer var høyt oppe i hiarkiet i bygda og foreldrene fryktet for jobben sin. Min bestefar skrev brev til kommunen og varslet om hendelsen. Han var en høyt respektert mann, og det var ikke engang hans eget barn. Et stort forbilde vil jeg si. I Norge er ikke vold en del av barneoppdragelsen lengre - heldigvis Anonymkode: 3edf0...801 Herregud som du rører og fantaserer. Anonymkode: 47f2c...9ee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179230 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 01:38 #40 Del Skrevet tirsdag kl 01:38 Anonym bruker skrev (37 minutter siden): Herregud som du rører og fantaserer. Anonymkode: 47f2c...9ee Du får åpen øyne og ører og se utover deg selv, så kanskje du ser hva som skjer rundt deg. Ikke sitte naiv i egen boble. Og hvem skulle tro det Norge bak fasaden avdekker i alle sine programmer? Hvertfall ikke de som ikke følger med i verden! Anonymkode: 3edf0...801 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179231 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 05:05 #41 Del Skrevet tirsdag kl 05:05 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Du får åpen øyne og ører og se utover deg selv, så kanskje du ser hva som skjer rundt deg. Ikke sitte naiv i egen boble. Og hvem skulle tro det Norge bak fasaden avdekker i alle sine programmer? Hvertfall ikke de som ikke følger med i verden! Anonymkode: 3edf0...801 Jeg tror du bare må akseptere at folk flest ikke kjenner seg igjen i din virkelighetsbeskrivelse. Du tar sjeldne enkelthendelser til inntekt for din forestilling om at lærere er onde mennesker som ydmyker og er voldelige mot elever og setter anmerkning på elever som ikke er på skolen. Folk flest mener ikke at skolen er «i krise» fordi du blir så forstyrra på jobb fordi skolen sender melding om at ungen din ikke har oppført seg. Tvert imot opplever folk flest at skolen er i krise fordi lærere er blitt blotta for autoritet og ressurser, og fordi for mange foreldre ikke evner å oppdra barna sine. Noe som fører til at undervisningen blir forstyrra på daglig basis, og både elever og lærere blir utsatt for mobbing og vold av drittunger uten oppdragelse. Anonymkode: a09d0...6fb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 05:47 #42 Del Skrevet tirsdag kl 05:47 Anonym bruker skrev (41 minutter siden): Jeg tror du bare må akseptere at folk flest ikke kjenner seg igjen i din virkelighetsbeskrivelse. Du tar sjeldne enkelthendelser til inntekt for din forestilling om at lærere er onde mennesker som ydmyker og er voldelige mot elever og setter anmerkning på elever som ikke er på skolen. Folk flest mener ikke at skolen er «i krise» fordi du blir så forstyrra på jobb fordi skolen sender melding om at ungen din ikke har oppført seg. Tvert imot opplever folk flest at skolen er i krise fordi lærere er blitt blotta for autoritet og ressurser, og fordi for mange foreldre ikke evner å oppdra barna sine. Noe som fører til at undervisningen blir forstyrra på daglig basis, og både elever og lærere blir utsatt for mobbing og vold av drittunger uten oppdragelse. Anonymkode: a09d0...6fb 👏👏👏 Anonymkode: bd00e...a26 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 05:59 #43 Del Skrevet tirsdag kl 05:59 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Trykte post for fort. Skolen kan ikke innrømme feil, men gjør elevene en feil så skal det hauses opp og det skal varsles og det er ikke måte på. Men gjør voksne på skolen en feil bortforklarer de og tar ikke ansvar. De har høyere forventninger til barn enn seg selv. Jeg har møtt mange fine lærere oppgjennom årene, og de aller fleste er veldig flinke. Men det finnes de som aldri burde jobbe med barn. Og det må vi tørre å snakke høyt om. Anonymkode: 3edf0...801 Så det du mener er at deres skole er i krise. Du bør øve på å formulere deg mer konkret. Anonymkode: 1a8fe...d31 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179245 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 07:05 #44 Del Skrevet tirsdag kl 07:05 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg tror du bare må akseptere at folk flest ikke kjenner seg igjen i din virkelighetsbeskrivelse. Du tar sjeldne enkelthendelser til inntekt for din forestilling om at lærere er onde mennesker som ydmyker og er voldelige mot elever og setter anmerkning på elever som ikke er på skolen. Folk flest mener ikke at skolen er «i krise» fordi du blir så forstyrra på jobb fordi skolen sender melding om at ungen din ikke har oppført seg. Tvert imot opplever folk flest at skolen er i krise fordi lærere er blitt blotta for autoritet og ressurser, og fordi for mange foreldre ikke evner å oppdra barna sine. Noe som fører til at undervisningen blir forstyrra på daglig basis, og både elever og lærere blir utsatt for mobbing og vold av drittunger uten oppdragelse. Anonymkode: a09d0...6fb Hva hvis jeg da svarer deg; herregud dette du kommer med er bare fantasi. Dagens ungdom er flinke og har gode karakterer, sunne interesser og jobber med skolearbeid som aldri før. De drikker mindre og trener mer. Engasjerer seg politisk osv. hvordan våger du å si at ungdom krenker lærere og forstyrrer undervisningen? Er du klar over hvor mange «flink pike» tilstander vi har? At du hører om noen få elever som kan være frekke og forstyrre undervisningen så høres du ut som at du setter alle norske ungdommer i gapestokk og svartmaler de. Er det rart ungdom blir utbrente og utslitte når slike som deg legger enda mer press på ungdommen?? Akkurat slik svarer du på en motsatt problemstilling. joda, det finnes mange elever som tester grensene og pusher lærere og medelever til maks grensen og lager mye uro på skolen. Ungdom som er frekke og kaller lærere, som ikke eier respekt for voksne i det hele tatt! De finnes og jeg vet de finnes. Men i akkurat dette innlegget så snakker jeg ikke om denne gruppen. Jeg snakker om en liten gruppe lærere/ rektorer som ikke fungerer. Og denne lille gruppen må også frem i lyset. Vi kan diskutere umulige elever, kravstore foreldre - for de finnes også. Det finnes foreldre som sender lærere melding i løpet av dagen og spør om lærer har husket å knyte skolissene skikkelig før friminuttet, og foreldre som tror barnet deres er verdens navle, som ikke forstår at det er 20 andre elever i klassen som skal bli sett og hørt. De finnes, og det er mange av de. Vi kan diskutere oss ihjel på tusen ulike problemstillinger i skolen. Men når lærere opptrer på den måten jeg beskriver i hi ( selv om det er en mindre gruppe, og enkelte skoler har en ukultur) så er dette et tema som må frem i lyset på linje med andre problemstillinger i skolen. Om du ikke har opplevd dette, så er det mange som opplever det. Og nei det er ikke gitt at elevene alltid er vanskelig fordi en lærer klikker og ikke fungerer i hodet. Anonymkode: 3edf0...801 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179261 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:51 #45 Del Skrevet tirsdag kl 15:51 Anonym bruker skrev (8 timer siden): Hva hvis jeg da svarer deg; herregud dette du kommer med er bare fantasi. Dagens ungdom er flinke og har gode karakterer, sunne interesser og jobber med skolearbeid som aldri før. De drikker mindre og trener mer. Engasjerer seg politisk osv. hvordan våger du å si at ungdom krenker lærere og forstyrrer undervisningen? Er du klar over hvor mange «flink pike» tilstander vi har? At du hører om noen få elever som kan være frekke og forstyrre undervisningen så høres du ut som at du setter alle norske ungdommer i gapestokk og svartmaler de. Er det rart ungdom blir utbrente og utslitte når slike som deg legger enda mer press på ungdommen?? Akkurat slik svarer du på en motsatt problemstilling. joda, det finnes mange elever som tester grensene og pusher lærere og medelever til maks grensen og lager mye uro på skolen. Ungdom som er frekke og kaller lærere, som ikke eier respekt for voksne i det hele tatt! De finnes og jeg vet de finnes. Men i akkurat dette innlegget så snakker jeg ikke om denne gruppen. Jeg snakker om en liten gruppe lærere/ rektorer som ikke fungerer. Og denne lille gruppen må også frem i lyset. Vi kan diskutere umulige elever, kravstore foreldre - for de finnes også. Det finnes foreldre som sender lærere melding i løpet av dagen og spør om lærer har husket å knyte skolissene skikkelig før friminuttet, og foreldre som tror barnet deres er verdens navle, som ikke forstår at det er 20 andre elever i klassen som skal bli sett og hørt. De finnes, og det er mange av de. Vi kan diskutere oss ihjel på tusen ulike problemstillinger i skolen. Men når lærere opptrer på den måten jeg beskriver i hi ( selv om det er en mindre gruppe, og enkelte skoler har en ukultur) så er dette et tema som må frem i lyset på linje med andre problemstillinger i skolen. Om du ikke har opplevd dette, så er det mange som opplever det. Og nei det er ikke gitt at elevene alltid er vanskelig fordi en lærer klikker og ikke fungerer i hodet. Anonymkode: 3edf0...801 Okeiiii, jeg tror jeg bare gjentar at du må finne deg i at de færreste kjenner seg igjen i din virkelighetsbeskrivelse. Du fyrer løs med «norske skoler er i krise», og bruker som eksempel at det er så forstyrrende med disse meldingene fra skolen om hva galt barnet ditt har gjort, og fortsetter med egenopplevde tilfeller som nok de færreste har opplevd. Jeg er enig med deg i at skolen er i krise, men det er i all hovedsak ikke på grunn av elendige lærere. Det finnes vel ikke et voksent menneske på denne jord som synes det er greit med lærere og rektorer som ikke fungerer i jobben sin, så det er vel ikke så mye å diskutere? Og igjen: At DU mener noen ikke fungerer i jobben sin betyr ikke at vedkommende faktisk ikke fungerer i jobben sin. Anonymkode: a09d0...6fb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179460 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 16:27 #46 Del Skrevet tirsdag kl 16:27 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Okeiiii, jeg tror jeg bare gjentar at du må finne deg i at de færreste kjenner seg igjen i din virkelighetsbeskrivelse. Du fyrer løs med «norske skoler er i krise», og bruker som eksempel at det er så forstyrrende med disse meldingene fra skolen om hva galt barnet ditt har gjort, og fortsetter med egenopplevde tilfeller som nok de færreste har opplevd. Jeg er enig med deg i at skolen er i krise, men det er i all hovedsak ikke på grunn av elendige lærere. Det finnes vel ikke et voksent menneske på denne jord som synes det er greit med lærere og rektorer som ikke fungerer i jobben sin, så det er vel ikke så mye å diskutere? Og igjen: At DU mener noen ikke fungerer i jobben sin betyr ikke at vedkommende faktisk ikke fungerer i jobben sin. Anonymkode: a09d0...6fb Skjønner du synes det er vanskelig 😥 tape en diskusjon. Denne rektoren fikk brudd på alle punktene i klagesakene mot han hos Statsforvalteren, og da er det nok ikke elever eller foreldre soM er dum, men han selv. Ja, jeg har fått meldinger. Heldigvis ikke så veldig mange. Noe er berettiget, og noe ikke. Men dette er et stort problem på denne skolen, da det har blitt tatt opp i fau år etter år. Veldig mange foreldre klager på dette. I så stor grad at flere foreldre har slettet visma appen og bedt lærer ringe de om det er noe ekstra. For mange er det svært forstyrrende ja. Dette når det er nesten daglig. du skjønner fortsatt ikke hva jeg snakker om. Dette er et problem på mange skoler, men som det er berøringsangst mot. 10% av alle barn i grunnskolen blir mobbet kom det fram i undersøkelsen. 1 av 10 barn blir systematisk mobbet. Hvordan er det mulig? Hvor er lærerene og de voksne på skolen? Det som skjer på skolen i skoletiden er de ansatte sitt ansvar. De er pålagt å jobbe etter forskriftene og det er brudd på opplæringsloven om barn er utrygg på skolen og har et dårlig psykososialt skole og læringsmiljø. Jeg er sjeleglad mine barn har sluppet unna både mobbing eller har mobbet andre barn selv. Har aldri fått tilbakemelding på det. Men tenker på de som går på skolen og er utrygg hver dag. Jeg vet om foreldre som har varslet politiet der ungdommene deres blir mobbet der skolen ikke griper inn. Man kan gjerne skylde på foreldre som ikke oppdrar barna sine, og det tror jeg på samtidig som det er mer kompleks enn som så. Min venninne hadde et barn som ble mobbet, hun møtte mobberen tilfeldig på gata, og tok han til side og skremte livskiten ut av han verbalt og truet han. Tipper barna var rundt 11-12 år den gangen. Mobberen lot barnet være i fred etter dette. Men juridisk sett har man jo ikke lov som voksen å ta tak i andres barn på den måten. Men jeg skjønner den mora 100% hadde nok gjort det samme hadde det vært mitt barn. Noen er heldige og seiler fint gjennom skolen, mens andre får mye motbør. Anonymkode: 3edf0...801 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 19:07 #47 Del Skrevet tirsdag kl 19:07 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Skjønner du synes det er vanskelig 😥 tape en diskusjon. Denne rektoren fikk brudd på alle punktene i klagesakene mot han hos Statsforvalteren, og da er det nok ikke elever eller foreldre soM er dum, men han selv. Ja, jeg har fått meldinger. Heldigvis ikke så veldig mange. Noe er berettiget, og noe ikke. Men dette er et stort problem på denne skolen, da det har blitt tatt opp i fau år etter år. Veldig mange foreldre klager på dette. I så stor grad at flere foreldre har slettet visma appen og bedt lærer ringe de om det er noe ekstra. For mange er det svært forstyrrende ja. Dette når det er nesten daglig. du skjønner fortsatt ikke hva jeg snakker om. Dette er et problem på mange skoler, men som det er berøringsangst mot. 10% av alle barn i grunnskolen blir mobbet kom det fram i undersøkelsen. 1 av 10 barn blir systematisk mobbet. Hvordan er det mulig? Hvor er lærerene og de voksne på skolen? Det som skjer på skolen i skoletiden er de ansatte sitt ansvar. De er pålagt å jobbe etter forskriftene og det er brudd på opplæringsloven om barn er utrygg på skolen og har et dårlig psykososialt skole og læringsmiljø. Jeg er sjeleglad mine barn har sluppet unna både mobbing eller har mobbet andre barn selv. Har aldri fått tilbakemelding på det. Men tenker på de som går på skolen og er utrygg hver dag. Jeg vet om foreldre som har varslet politiet der ungdommene deres blir mobbet der skolen ikke griper inn. Man kan gjerne skylde på foreldre som ikke oppdrar barna sine, og det tror jeg på samtidig som det er mer kompleks enn som så. Min venninne hadde et barn som ble mobbet, hun møtte mobberen tilfeldig på gata, og tok han til side og skremte livskiten ut av han verbalt og truet han. Tipper barna var rundt 11-12 år den gangen. Mobberen lot barnet være i fred etter dette. Men juridisk sett har man jo ikke lov som voksen å ta tak i andres barn på den måten. Men jeg skjønner den mora 100% hadde nok gjort det samme hadde det vært mitt barn. Noen er heldige og seiler fint gjennom skolen, mens andre får mye motbør. Anonymkode: 3edf0...801 Men kjære deg, er ikke du pedagog…? Hvordan kan du i fullt alvor mene at jeg taper en diskusjon fordi jeg ikke deler din virkelighetsoppfatning? Jeg er ikke enig med deg i at skolen er i krise pga udugelige lærere og rektorer. Jeg mener det er helt andre årsaker til at skolen er i den befatning den er. Og hvis vi ønsker å gjøre noe med det er det helt maktpåliggende å lytte til og ivareta alle de gode lærerne som jobber i norsk skole. Hvis ikke står vi snart igjen med kun ufaglærte. Det er ganske skremmende at du som påstår du er pedagog (jeg begynner å få mine tvil…) ikke evner å diskutere et tema på et prinsipielt nivå, men underbygger kun med ting du og folk du kjenner har opplevd. Barn og unge blir mobbet fordi barn og unge mobber. Det er utelukkende mobberen som kan lastes. Skolene legger inn enorme ressurser i arbeidet mot mobbing, men så lenge de ikke kan forfølge en og en elev, og ikke kan fjernstyre elever, så vil det alltid finnes mobbing så lenge det finnes mobbere. Med mindre foreldrene til mobberne begynner å ta ansvaret sitt som oppdragere da… Anonymkode: a09d0...6fb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179523 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 21:39 #48 Del Skrevet tirsdag kl 21:39 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Skjønner du synes det er vanskelig 😥 tape en diskusjon. Denne rektoren fikk brudd på alle punktene i klagesakene mot han hos Statsforvalteren, og da er det nok ikke elever eller foreldre soM er dum, men han selv. Ja, jeg har fått meldinger. Heldigvis ikke så veldig mange. Noe er berettiget, og noe ikke. Men dette er et stort problem på denne skolen, da det har blitt tatt opp i fau år etter år. Veldig mange foreldre klager på dette. I så stor grad at flere foreldre har slettet visma appen og bedt lærer ringe de om det er noe ekstra. For mange er det svært forstyrrende ja. Dette når det er nesten daglig. du skjønner fortsatt ikke hva jeg snakker om. Dette er et problem på mange skoler, men som det er berøringsangst mot. 10% av alle barn i grunnskolen blir mobbet kom det fram i undersøkelsen. 1 av 10 barn blir systematisk mobbet. Hvordan er det mulig? Hvor er lærerene og de voksne på skolen? Det som skjer på skolen i skoletiden er de ansatte sitt ansvar. De er pålagt å jobbe etter forskriftene og det er brudd på opplæringsloven om barn er utrygg på skolen og har et dårlig psykososialt skole og læringsmiljø. Jeg er sjeleglad mine barn har sluppet unna både mobbing eller har mobbet andre barn selv. Har aldri fått tilbakemelding på det. Men tenker på de som går på skolen og er utrygg hver dag. Jeg vet om foreldre som har varslet politiet der ungdommene deres blir mobbet der skolen ikke griper inn. Man kan gjerne skylde på foreldre som ikke oppdrar barna sine, og det tror jeg på samtidig som det er mer kompleks enn som så. Min venninne hadde et barn som ble mobbet, hun møtte mobberen tilfeldig på gata, og tok han til side og skremte livskiten ut av han verbalt og truet han. Tipper barna var rundt 11-12 år den gangen. Mobberen lot barnet være i fred etter dette. Men juridisk sett har man jo ikke lov som voksen å ta tak i andres barn på den måten. Men jeg skjønner den mora 100% hadde nok gjort det samme hadde det vært mitt barn. Noen er heldige og seiler fint gjennom skolen, mens andre får mye motbør. Anonymkode: 3edf0...801 Du mister all troverdighet etter første setning. Du er ikke interessert i noen diskusjon, du vil bare predikere ditt syn og harver over alle som ikke er enig med deg (som i alle som deltar i denne tråden). Det var ikke pedagog jeg først hadde tippet som din profesjon, må jeg innrømme. Du har jo ikke en pedagogisk celle i kroppen. Anonymkode: 1a8fe...d31 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 22:09 #49 Del Skrevet tirsdag kl 22:09 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Du mister all troverdighet etter første setning. Du er ikke interessert i noen diskusjon, du vil bare predikere ditt syn og harver over alle som ikke er enig med deg (som i alle som deltar i denne tråden). Det var ikke pedagog jeg først hadde tippet som din profesjon, må jeg innrømme. Du har jo ikke en pedagogisk celle i kroppen. Anonymkode: 1a8fe...d31 Hun er ikke pedagog en plass. Anonymkode: 47f2c...9ee Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179594 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 22:57 #50 Del Skrevet tirsdag kl 22:57 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men kjære deg, er ikke du pedagog…? Hvordan kan du i fullt alvor mene at jeg taper en diskusjon fordi jeg ikke deler din virkelighetsoppfatning? Jeg er ikke enig med deg i at skolen er i krise pga udugelige lærere og rektorer. Jeg mener det er helt andre årsaker til at skolen er i den befatning den er. Og hvis vi ønsker å gjøre noe med det er det helt maktpåliggende å lytte til og ivareta alle de gode lærerne som jobber i norsk skole. Hvis ikke står vi snart igjen med kun ufaglærte. Det er ganske skremmende at du som påstår du er pedagog (jeg begynner å få mine tvil…) ikke evner å diskutere et tema på et prinsipielt nivå, men underbygger kun med ting du og folk du kjenner har opplevd. Barn og unge blir mobbet fordi barn og unge mobber. Det er utelukkende mobberen som kan lastes. Skolene legger inn enorme ressurser i arbeidet mot mobbing, men så lenge de ikke kan forfølge en og en elev, og ikke kan fjernstyre elever, så vil det alltid finnes mobbing så lenge det finnes mobbere. Med mindre foreldrene til mobberne begynner å ta ansvaret sitt som oppdragere da… Anonymkode: a09d0...6fb Det er både og. Mange skoler legger inn enorme ressurser, men ikke alle. Det er fåtallet av de som ikke fungerer jeg diskuterer. Barn som har en antisosial adferd skal også ivaretas og følges opp. Barn som mobber har det ikke bra. Skolen er pliktig til å gripe tak, og stoppe mobbing. Det er mange tiltak de skal bruke. Fungerer ikke foreldresamarbeidet og få slutt på mobbing må andre instanser inn. Barnevern blir for skjelden meldt til. De har mange tiltak som kan settes inn. Når voksne blir mobbet eller fryst ut på arbeidsplassen blir de sykmeldt, bytter jobb eller bruker verneombudet. Barn er maktesløse uten voksne med handlingskompetanse rundt seg. Barn kan ikke sykmeldes på skolen. Dere som ikke har jobbet i skolen, eller jobbet med familier som opplever ugreie ting har ikke peiling hva dere snakker om. Kun erfaring fra egne barn eller det dere leser i media. Anonymkode: 3edf0...801 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/page/2/#findComment-150179619 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå