Gå til innhold

Norske skoler er i krise


Anbefalte innlegg

Dette skriver jeg som mor, voksen, samfunnsborger, verv i fau, fagperson og en del av foreldre miljøet og på både egne og andres vegne av erfaringer med skolen. 
Det finnes unntak, det finnes gode skoler og gode lærere, men det er altfor mange som barn og familier som sliter med skolesystemet slik det er i dag. 
om et barn har kastet en snøball i feil retning, sparket en ball i gangen, terskelen er svært lav for å sende foreldre meldinger/ anmerkninger i foreldres arb hverdag. Det tar tid å logge inn, avbryte jobben og lese. Spes når det er småting som skolen må ordne opp i der og da. 
Lærere rundt om i landet skriver artikler om jævlige unger, krevende foreldre og de misliker jobben sin. De vil undervise og ikke oppdra barn. Mange barn starter på skolen når de er 5 år og skolen forventer at de er ferdig «dannet» når de kommer. Oppdragelse skjer gjennom hele barndommen. Av foreldre, skole, og samfunnet ellers. 
hvordan skal barna ta ansvar og få konsekvenser når voksne ikke gjør det? 
Når skolen ikke følger opp tiltak og avtaler så skyver de ansvaret over på barn/ foreldre og vil ha ryggen fri. Hva lærer barna av det? 
Et eks. jeg snakket med skolen om at barnet mitt hadde første dag på adhd medisin og diskuterte om jeg skulle holde han hjemme eller sende på skolen, grunnet virkning / evt bivirkninger. Rektor sa han skulle komme på skolen og vi ble enig om at hvis han kjente på ubehag eller noe var annerledes skulle de ringe meg med en gang. Da hadde jeg tillit til at gutten var trygg. Jeg fikk tlf fra gutten vår på jobb når han kom hjem fra skolen. Han hadde brystsmerter og hjertebank. Han hadde sagt fra til både lærer og rektor men de brydde seg ikke. Kort fortalt ble det legevakt og ekg etter samtale med bup lege. Da jeg konfronterte rektor med dette fikk jeg til svar; Det er ikke hennes ansvar, fordi jeg hadde ikke gitt henne liste over bivirkninger. Jeg sa fra at hvis han klager på noe som er unormalt var avtalen at de skulle ringe meg. Hun la alt over på meg fordi hun er ikke lege og visste heller ikke evt bivirkninger. Men etter en samtale ang dette og avtale om å ringe, hvor ofte har et barn hjertebank og brystsmerter? 
Skolen klager på foreldre hele tiden. Foreldre tar ikke ansvar, følger ikke opp nok, klager for mye, og er krevende. Barna er bøller. Dette synet har de på barn og foreldre. Men selv snakker de seg ut av feil de gjør og tar ikke ansvar for sine feil i det hele tatt. Hvilke signal gir dette barn og foreldre? Jeg har tusen eks på lignende historier med andre. Er det rart foreldre har et negativt syn på skolen i dag? De bryr seg ikke om elevene, de bryr seg om riktige papirene, ha ryggen fri tilfelle konsekvenser mot seg selv, og snakke seg ut av feil de gjør. Mens de forventer at barn skal ta ansvar og få konsekvenser. Jeg er så glad mine barn er ferdig i grunnskolen. Jeg jobber selv med barn og psykisk helse. Men jeg river meg i håret av systemet rundt. Og før dere kommenterer på skrivefeil og setnings oppbygging så har jeg dysleksi 

Anonymkode: 3edf0...801

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452263-norske-skoler-er-i-krise/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes hele samfunnet er i krise. Rapporter og skjemaer for å dekke egen rygg, men alt er så stort og fjernt at det blir et ansiktsløst og ansvarsløst system. Vi har rett og slett organisert oss bort fra sunn fornuft og direkte oppfølging. Jeg jobber med noe helt annet, men ser akkurat de samme tendensene. Bruker mer og mer tid på skjemaer som skal vise at jeg gjør jobben fremfor å faktisk gjøre jobben. Så hvis oppgaven ikke passer inn i skjemaet for jobben, kan jeg i teorien bare la være, uavhengig konsekvensen for de det gjelder. Så lenge skjemaet eller rapporten er formuler og fylt ut riktig. 

Anonymkode: d5269...7d3

Det er 100% foreldres ansvar å sende veloppdratte barn til skolen. De fleste foreldre klarer dette, men andelen som ikke klarer dette øker for hvert år. Normale foreldre setter pris på å få melding om f.eks. snøballkasting, slik at de kan gi konsekvenser for slik oppførsel hjemme. Gruppen med foreldre som ikke mesterer barneoppdragelsen går rett i ansvarsfraskrivelse og forsvar hvis de får melding om dårlig oppførsel. Resultatet er at den avvikende atferden bare øker.

 

ADHD diagnose er heller ingen unnskyldning for ræva oppførsel. Jeg har selv to gutter med den diagnosen. Det bare krever enormt mye mer av oss som foreldre. Man må være konsekvent, stå i det og gi konsekvenser. For mange foreldre fungerer ADHD som en unnskyldning for dårlig adferd og opposisjon mot personalet på skolen. Barna får heller ikke konsekvenser hjemme noe som fører til en skjevutvikling i tillegg til diagnosen. 

Anonymkode: 78f16...081

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er 100% foreldres ansvar å sende veloppdratte barn til skolen. De fleste foreldre klarer dette, men andelen som ikke klarer dette øker for hvert år. Normale foreldre setter pris på å få melding om f.eks. snøballkasting, slik at de kan gi konsekvenser for slik oppførsel hjemme. Gruppen med foreldre som ikke mesterer barneoppdragelsen går rett i ansvarsfraskrivelse og forsvar hvis de får melding om dårlig oppførsel. Resultatet er at den avvikende atferden bare øker.

 

ADHD diagnose er heller ingen unnskyldning for ræva oppførsel. Jeg har selv to gutter med den diagnosen. Det bare krever enormt mye mer av oss som foreldre. Man må være konsekvent, stå i det og gi konsekvenser. For mange foreldre fungerer ADHD som en unnskyldning for dårlig adferd og opposisjon mot personalet på skolen. Barna får heller ikke konsekvenser hjemme noe som fører til en skjevutvikling i tillegg til diagnosen. 

Anonymkode: 78f16...081

Tror ikke du skjønte/ ville skjønne det jeg skrev her. Du viker unna det jeg skriver om og svarer på noe helt annet. Jeg snakker her om skolen og lærere som skyver ansvaret bort fra seg for å unngå konsekvenser. Jeg er utdannet pedagog og jeg har godt belegg på å si at barn ikke skal straffes hjemme i form av konsekvenser om barnet kaster en snøball på skolen. Anbefaler deg et foredrag med barnepsykolog spesialist Hedvig Montgomery. Du har tydeligvis ikke kunnskap om normal adferd hos barn. Normalen er ganske så stor. Samfunnet gjør normalen smalere og smalere, og det blir vanskeligere og vanskeligere å være barn. Jeg kjenner få foreldre som som bruker adhd som en unnskyld på dårlig adferd, de fleste foreldre står i det og jobber godt. Barn tester grenser uavhengig adhd eller ei, dette er også normalt hos barn da de ikke har konsekvent reguleringen intakt. Det er ikke det som diskuteres her. Det handler om skoler som ikke gjør jobben sin, skyver ansvaret bort og skal ha ryggen fri. 
Det er mange barn som har ulike faglige utfordringer, og når tiltak blir satt opp følger ikke skolen opp. Det handler ikke om ræva elever eller tafatte foreldre som du sikter til. Hvordan tenker du det er barn/ foreldre sin feil? Når barn f eks har vedtak fra ppt, og tiltak og planer skolen skal følge opp? Eller når lærere skriver anmerkninger på elever som ikke engang er på skolen? Der foreldrene stiller spørsmålstegn ved dette, og lærer unngår å svare? Jeg jobber med barn med utfordringer, og de har gode og varme foreldre med autoritativ foreldrestil, som likevel blir sviktet av skolen. Det være seg mobbing der skolen ser en annen vei, eller ikke evner å følge opp. Flere og flere barn får skolevegring og blir syke. Foreldrene er bunnløst fortvilt i møte med skolen og systemet. Flere foreldre får medhold med Statsforvalteren i skolesaker. Hvordan forklarer du det? Når skal skolen ta ansvar og få konsekvenser når de ikke gjør jobben sin? Ved mobbesaker der barn som blir mobbet blir så dårlig at de trenger hjelp på bup opplever bup svært ofte at skolen peker på barn og foreldre, og på mulige diagnoser. Dette for å fraskrive seg ansvar og ha ryggen fri mot et mulig søksmål, dette har bup mye erfaring med, og har skrevet mye om. Utredningen lander på traumerelaterte problemer knyttet til mobbing i skolen. 
Alle har et ansvar, både foreldre og skole. Når jeg er sammen med barn i min jobb er det mitt ansvar å gripe inn, avverge, følge opp, og ha et godt foreldresamarbeid. Jeg kan ikke se en annen vei og benekte at et barn blir plaget av andre. Eller lyve i rapporter og skrive rapporten til min fordel. Eller lyve om at instanser har deltatt på møter de ikke har deltatt på. Du er mor og ser verden fra ditt ståsted. Jeg er både mor, fagperson med en fot i alle leirer og ser mye. Barn har ulik adferd etter hvem de er sammen med. Hjemme kan de rase og være sint, men stille og rolig på skolen, og motsatt. Barn skal finne plassen sin i ei gruppe, og gruppedynamikk påvirker barn sterkt. 
Ditt barn kan mobbe andre selv om de har lært det motsatte hjemme, kanskje for å være modig og kul og få innpass i gjengen. Ditt barn kan ha stor selvtillit hjemme, men stå alene i skolegården og bli mobbet, som igjen gir konsekvenser i form av vekst og utvikling og læring. Dette er kompleks hele veien gjennom Barne og ungdomsårene. Straff og konsekvenser funker for en del barn, mens andre trenger en helt annen tilnærming. Din holdning og mangel på kunnskap gjør at du setter barn og foreldre i bås, og stoler blindt og ser opp til lærere. Forventer ikke at foreldre har samme kunnskap som vi som jobber med tematikken. 

Anonymkode: 3edf0...801

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Tror ikke du skjønte/ ville skjønne det jeg skrev her. Du viker unna det jeg skriver om og svarer på noe helt annet. Jeg snakker her om skolen og lærere som skyver ansvaret bort fra seg for å unngå konsekvenser. Jeg er utdannet pedagog og jeg har godt belegg på å si at barn ikke skal straffes hjemme i form av konsekvenser om barnet kaster en snøball på skolen. Anbefaler deg et foredrag med barnepsykolog spesialist Hedvig Montgomery. Du har tydeligvis ikke kunnskap om normal adferd hos barn. Normalen er ganske så stor. Samfunnet gjør normalen smalere og smalere, og det blir vanskeligere og vanskeligere å være barn. Jeg kjenner få foreldre som som bruker adhd som en unnskyld på dårlig adferd, de fleste foreldre står i det og jobber godt. Barn tester grenser uavhengig adhd eller ei, dette er også normalt hos barn da de ikke har konsekvent reguleringen intakt. Det er ikke det som diskuteres her. Det handler om skoler som ikke gjør jobben sin, skyver ansvaret bort og skal ha ryggen fri. 
Det er mange barn som har ulike faglige utfordringer, og når tiltak blir satt opp følger ikke skolen opp. Det handler ikke om ræva elever eller tafatte foreldre som du sikter til. Hvordan tenker du det er barn/ foreldre sin feil? Når barn f eks har vedtak fra ppt, og tiltak og planer skolen skal følge opp? Eller når lærere skriver anmerkninger på elever som ikke engang er på skolen? Der foreldrene stiller spørsmålstegn ved dette, og lærer unngår å svare? Jeg jobber med barn med utfordringer, og de har gode og varme foreldre med autoritativ foreldrestil, som likevel blir sviktet av skolen. Det være seg mobbing der skolen ser en annen vei, eller ikke evner å følge opp. Flere og flere barn får skolevegring og blir syke. Foreldrene er bunnløst fortvilt i møte med skolen og systemet. Flere foreldre får medhold med Statsforvalteren i skolesaker. Hvordan forklarer du det? Når skal skolen ta ansvar og få konsekvenser når de ikke gjør jobben sin? Ved mobbesaker der barn som blir mobbet blir så dårlig at de trenger hjelp på bup opplever bup svært ofte at skolen peker på barn og foreldre, og på mulige diagnoser. Dette for å fraskrive seg ansvar og ha ryggen fri mot et mulig søksmål, dette har bup mye erfaring med, og har skrevet mye om. Utredningen lander på traumerelaterte problemer knyttet til mobbing i skolen. 
Alle har et ansvar, både foreldre og skole. Når jeg er sammen med barn i min jobb er det mitt ansvar å gripe inn, avverge, følge opp, og ha et godt foreldresamarbeid. Jeg kan ikke se en annen vei og benekte at et barn blir plaget av andre. Eller lyve i rapporter og skrive rapporten til min fordel. Eller lyve om at instanser har deltatt på møter de ikke har deltatt på. Du er mor og ser verden fra ditt ståsted. Jeg er både mor, fagperson med en fot i alle leirer og ser mye. Barn har ulik adferd etter hvem de er sammen med. Hjemme kan de rase og være sint, men stille og rolig på skolen, og motsatt. Barn skal finne plassen sin i ei gruppe, og gruppedynamikk påvirker barn sterkt. 
Ditt barn kan mobbe andre selv om de har lært det motsatte hjemme, kanskje for å være modig og kul og få innpass i gjengen. Ditt barn kan ha stor selvtillit hjemme, men stå alene i skolegården og bli mobbet, som igjen gir konsekvenser i form av vekst og utvikling og læring. Dette er kompleks hele veien gjennom Barne og ungdomsårene. Straff og konsekvenser funker for en del barn, mens andre trenger en helt annen tilnærming. Din holdning og mangel på kunnskap gjør at du setter barn og foreldre i bås, og stoler blindt og ser opp til lærere. Forventer ikke at foreldre har samme kunnskap som vi som jobber med tematikken. 

Anonymkode: 3edf0...801

Jeg gidder ikke engang gå inn på hvilken utdannelse eller jobb jeg har. Det du skriver blir virkelig for dumt. Og nei, jeg gidder ikke engang gå inn på historien din om medisinering annet enn at det var en dårlig avgjørelse fra deg som mor å sende han på skolen. 
 

Fortsett med det du driver med. Fortsett å skyld på alle andre og skolen. Kun barnet ditt som taper i lengden! 
 

Det er hårreisende å lese hva du skriver. 

Anonymkode: 78f16...081

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg gidder ikke engang gå inn på hvilken utdannelse eller jobb jeg har. Det du skriver blir virkelig for dumt. Og nei, jeg gidder ikke engang gå inn på historien din om medisinering annet enn at det var en dårlig avgjørelse fra deg som mor å sende han på skolen. 
 

Fortsett med det du driver med. Fortsett å skyld på alle andre og skolen. Kun barnet ditt som taper i lengden! 
 

Det er hårreisende å lese hva du skriver. 

Anonymkode: 78f16...081

Du har ingen argumenter å komme med. Skolen ba meg sende gutten på skolen, da det ikke var grunn til å holde han hjemme og de skulle ha oppsyn og kontakte meg. Denne avtalen brøt de. Du jobber hvertfall ikke med barn og har en pedagogisk utdannelse. Jeg har mine opplevelser på godt og vondt og mye av det jeg skriver om er andres opplevelser. Like barn har hverken blitt mobbet eller har mobbet, heldigvis. Men jeg kjenner mange barn som har blitt mobbet. Har en liten case til deg. Hva hadde du gjort om ditt barn ble mobbet og begynte å kaste opp før skolen og låste seg inn på badet og nektet å dra på skolen? Du skal på jobb. Blir du hjemme? Sykmelder deg? Snakker du med skolen? Hva hvis skolen ikke tar tak? Mobbingen fortsetter? Barnet ditt utvikler søvnvansker? Adferdsvansker og det som følger med. Veldig spent på hva du har gjort i denne situasjonen. Kontakte foreldre til de som mobber? Hva om de benekter å ha et barn som mobber og sier det er ditt barn som er hårsår? Slike situasjoner opplever foreldre i hele landet hver dag. 

Anonymkode: 3edf0...801

Annonse

Min erfaring som mor, utallige verv som foreldrekontakt og i FAU, og som ansatt i barnevernstjenesten er at foreldre har alt for store krav til skolen. Mange foreldre vil i liten grad gjøre en innsats selv og forventer at skolen skal oppdra de små håpefulle, at skolen skal tilrettelegge i bøtter og spann, og det er skolen sin feil når ting går skeis. 

Glad jeg ikke er lærer

Anonymkode: de571...ece

Min opplevelse av skolen er foreldre og andre instanser som pålegger lærere å følge opp elever uten at lærerne får mer ressurser. Det skal lages individuelt opplegg for 26 barn - passe på han som utagerer,  rydde opp i konflikter som har oppstått i friminutt, følge opp de to med dysleksi og de to som nettopp har begynt, men som ikke snakker norsk.

Til HI - om du skulle sende gutten på skolen ved oppstart av medisin er noe du diskuterer med helsepersonell. Ikke rektor.

Anonymkode: d408c...1a0

Og jeg som trodde du skulle skrive innlegg om dårlig klassemiljø,  barn som er ego, bråker og forstyrrer, ødelegger skoledagene til stille barn som blir syke av støy.

Trodde du skrive om skolevegring. 

Altfor få voksne i skolen. Altfor dårlig oppfølging. 

Som skolen sa :" ALLE barn vil ha egen assistent. " .... 

Her beskyttet kollegaene hverandre. 

4 år ødelagt av lærer som ikke orket å lage dagsplan og følge opp denne, til ei sjenert jente som aldri gjorde noe galt. 

Skolesystemet er på tryne. 

Anonymkode: 1d2f8...8fb

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tror ikke du skjønte/ ville skjønne det jeg skrev her. Du viker unna det jeg skriver om og svarer på noe helt annet. Jeg snakker her om skolen og lærere som skyver ansvaret bort fra seg for å unngå konsekvenser. Jeg er utdannet pedagog og jeg har godt belegg på å si at barn ikke skal straffes hjemme i form av konsekvenser om barnet kaster en snøball på skolen. Anbefaler deg et foredrag med barnepsykolog spesialist Hedvig Montgomery. Du har tydeligvis ikke kunnskap om normal adferd hos barn. Normalen er ganske så stor. Samfunnet gjør normalen smalere og smalere, og det blir vanskeligere og vanskeligere å være barn. Jeg kjenner få foreldre som som bruker adhd som en unnskyld på dårlig adferd, de fleste foreldre står i det og jobber godt. Barn tester grenser uavhengig adhd eller ei, dette er også normalt hos barn da de ikke har konsekvent reguleringen intakt. Det er ikke det som diskuteres her. Det handler om skoler som ikke gjør jobben sin, skyver ansvaret bort og skal ha ryggen fri. 
Det er mange barn som har ulike faglige utfordringer, og når tiltak blir satt opp følger ikke skolen opp. Det handler ikke om ræva elever eller tafatte foreldre som du sikter til. Hvordan tenker du det er barn/ foreldre sin feil? Når barn f eks har vedtak fra ppt, og tiltak og planer skolen skal følge opp? Eller når lærere skriver anmerkninger på elever som ikke engang er på skolen? Der foreldrene stiller spørsmålstegn ved dette, og lærer unngår å svare? Jeg jobber med barn med utfordringer, og de har gode og varme foreldre med autoritativ foreldrestil, som likevel blir sviktet av skolen. Det være seg mobbing der skolen ser en annen vei, eller ikke evner å følge opp. Flere og flere barn får skolevegring og blir syke. Foreldrene er bunnløst fortvilt i møte med skolen og systemet. Flere foreldre får medhold med Statsforvalteren i skolesaker. Hvordan forklarer du det? Når skal skolen ta ansvar og få konsekvenser når de ikke gjør jobben sin? Ved mobbesaker der barn som blir mobbet blir så dårlig at de trenger hjelp på bup opplever bup svært ofte at skolen peker på barn og foreldre, og på mulige diagnoser. Dette for å fraskrive seg ansvar og ha ryggen fri mot et mulig søksmål, dette har bup mye erfaring med, og har skrevet mye om. Utredningen lander på traumerelaterte problemer knyttet til mobbing i skolen. 
Alle har et ansvar, både foreldre og skole. Når jeg er sammen med barn i min jobb er det mitt ansvar å gripe inn, avverge, følge opp, og ha et godt foreldresamarbeid. Jeg kan ikke se en annen vei og benekte at et barn blir plaget av andre. Eller lyve i rapporter og skrive rapporten til min fordel. Eller lyve om at instanser har deltatt på møter de ikke har deltatt på. Du er mor og ser verden fra ditt ståsted. Jeg er både mor, fagperson med en fot i alle leirer og ser mye. Barn har ulik adferd etter hvem de er sammen med. Hjemme kan de rase og være sint, men stille og rolig på skolen, og motsatt. Barn skal finne plassen sin i ei gruppe, og gruppedynamikk påvirker barn sterkt. 
Ditt barn kan mobbe andre selv om de har lært det motsatte hjemme, kanskje for å være modig og kul og få innpass i gjengen. Ditt barn kan ha stor selvtillit hjemme, men stå alene i skolegården og bli mobbet, som igjen gir konsekvenser i form av vekst og utvikling og læring. Dette er kompleks hele veien gjennom Barne og ungdomsårene. Straff og konsekvenser funker for en del barn, mens andre trenger en helt annen tilnærming. Din holdning og mangel på kunnskap gjør at du setter barn og foreldre i bås, og stoler blindt og ser opp til lærere. Forventer ikke at foreldre har samme kunnskap som vi som jobber med tematikken. 

Anonymkode: 3edf0...801

Du er jo selve definisjonen på ansvarsfraskrivelse.

Anonymkode: a09d0...6fb

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg synes hele samfunnet er i krise. Rapporter og skjemaer for å dekke egen rygg, men alt er så stort og fjernt at det blir et ansiktsløst og ansvarsløst system. Vi har rett og slett organisert oss bort fra sunn fornuft og direkte oppfølging. Jeg jobber med noe helt annet, men ser akkurat de samme tendensene. Bruker mer og mer tid på skjemaer som skal vise at jeg gjør jobben fremfor å faktisk gjøre jobben. Så hvis oppgaven ikke passer inn i skjemaet for jobben, kan jeg i teorien bare la være, uavhengig konsekvensen for de det gjelder. Så lenge skjemaet eller rapporten er formuler og fylt ut riktig. 

Anonymkode: d5269...7d3

Helt enig. Og alle mailene du får med instrukser, mailer som er "no reply". Jeg mener det burde være sterkt begrenset adgang til å sende slike mailer hvor du bare må akseptere det som står. Sender du en beskjed må du ta høyde for at det kommer en kontrabeskjed. Jeg skjønner behovet, men det er likevel en uting hvor enkelt det er å sende et brev og så stikke seg unna alt ansvar. Det offentlige er blitt en versting på dette. Aldri navn, bare en institusjon som "signerer". Dette er et samfunnsproblem, på linje med fjernstyring av landet fra den sørlige distanserte tuppen i landet som kalles Oslo.

Anonymkode: 1a3a4...ccb

Barn skal ikke få konsekvenser hjemme av å ha gjort noe galt på skolen? Er du gal?? Vi må tilbake til 80-90-tallet, da man fikk melding med hjem og straff for sine ugjerninger, og hvor det ikke ble tilrettelagt for annenhvert barn.

Anonymkode: b49cc...35a

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Barn skal ikke få konsekvenser hjemme av å ha gjort noe galt på skolen? Er du gal?? Vi må tilbake til 80-90-tallet, da man fikk melding med hjem og straff for sine ugjerninger, og hvor det ikke ble tilrettelagt for annenhvert barn.

Anonymkode: b49cc...35a

Det har jeg ikke skrevet. Jeg skrev at barn ikke skal blir straffet dobbelt opp pga en snøball. Helt innafor hvis man har kastet en snøball i ansiktet på noen eller med vilje, men det som skjer på skolen må ordnes opp på skolen. stort sett. 
90 tallet? Den tiden var det svært dårlig kontakt foreldre- hjem. Jeg fikk aldri melding hjem på alle disse årene. Mens barn i dag får anmerkninger og melding til foreldre ukentlig. Dette opplever foreldre mer som mas enn nyttig. 
Man skal gi beskjed om det er nødvendig, ikke for om barn har på lue inne. Det må jo ta uhorvelig med ressurser og tid? 
 

Anonymkode: 3edf0...801

Annonse

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Og jeg som trodde du skulle skrive innlegg om dårlig klassemiljø,  barn som er ego, bråker og forstyrrer, ødelegger skoledagene til stille barn som blir syke av støy.

Trodde du skrive om skolevegring. 

Altfor få voksne i skolen. Altfor dårlig oppfølging. 

Som skolen sa :" ALLE barn vil ha egen assistent. " .... 

Her beskyttet kollegaene hverandre. 

4 år ødelagt av lærer som ikke orket å lage dagsplan og følge opp denne, til ei sjenert jente som aldri gjorde noe galt. 

Skolesystemet er på tryne. 

Anonymkode: 1d2f8...8fb

Man kan også skrive om det, det er mange tema og ulik problematikk som må frem og diskuteres med skolen i dag. 
At lærere beskytter hverandre er standard. I klassen til ett av mine barn var det 4 elever på trinnet med skolevegring. Jeg vet ikke hva som lå bak, men den ene jenta ble mobbet. 
foreldre må spille på samme lag. Vi lever i et krenkesamfunn der mange foreldre opplever det som et angrep å få beskjed om at eget barn har mobbet eller vært ufin. De blir krenket av det. Når foreldre beskytter egne barn fremfor å oppdra blir det vanskelig. Når foreldre blir i tottene på hverandre blir også samarbeidet vanskelig. Det er mange faktorer som spiller inn. 
lærere er pliktig til å sette opp planer og tiltak, da de kan vise at de har gjort det. Men å gjennomføre blir for krevende. Det orker de ikke. 
når andre instanser kommer inn og krever evaluering av gjennomføring av planer liker ikke skolen dette. fordi det stopper opp når planer er laget. 
hvis det kommer klager kan de vise til planene. Men planer hjelper lite om det ikke er vilje til å følge de og evalueres. 

Anonymkode: 3edf0...801

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kanskje disse barna har mødre som deg? Som ikke klarer å ta en diskusjon og se en sak fra ulike perspektiv, og som kaller folk «ikke frisk» for sine meninger? Kalle folk en ræva mor fordi man er pedagog? Hva er dette for noe tull? Hvor vil du? 

Anonymkode: 3edf0...801

Nei, jeg har aldri fått en eneste melding eller telefon fra skolen. Mine barn har lært å oppføre seg bra. 
 

Og hadde jeg fått melding om at barnet mitt nektet å ta av seg lua i klasserommet hadde det ført til en konsekvens. Jeg tolererer ikke at mine barn ikke respekterer regler eller ikke hører på lærerene sine. Så pedagog meg her og pedagog meg der. Du mangler helt grunnleggende forståelse for hvordan man oppdrar barn. I tillegg har du horn i siden til skoler som sender melding om viktige ting. 

Anonymkode: 78f16...081

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nei, jeg har aldri fått en eneste melding eller telefon fra skolen. Mine barn har lært å oppføre seg bra. 
 

Og hadde jeg fått melding om at barnet mitt nektet å ta av seg lua i klasserommet hadde det ført til en konsekvens. Jeg tolererer ikke at mine barn ikke respekterer regler eller ikke hører på lærerene sine. Så pedagog meg her og pedagog meg der. Du mangler helt grunnleggende forståelse for hvordan man oppdrar barn. I tillegg har du horn i siden til skoler som sender melding om viktige ting. 

Anonymkode: 78f16...081

Du ser jo ikke hva jeg skriver, og du skjønner jo ikke essensen i innholdet. Det er ingen som sier det er greit med lue inne. Lærere må ta tak i det på skolen, alt trenger ikke meldes hjem. Hvilke konsekvenser hadde du gitt barnet ditt om de hadde lue inne og du fikk melding om dette? Jeg har bred erfaring og kunnskap i faget mitt, jeg vet hva jeg snakker om. Men ser du ikke forstår hva diskusjonen handler om. Du er ikke på det nivået 
Hva tenker du om at en lærer slo en elev i en by på Vestlandet for noen år siden? Det finnes ingen unnskyldning for at voksne slår barn. Men du tenker at barnet fortjente det? Foreldre har ikke oppdratt barnet sitt? Hvorfor får 90% av foreldre medhold med Statsforvalteren i skolesaker? 

Anonymkode: 3edf0...801

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Helt enig. Og alle mailene du får med instrukser, mailer som er "no reply". Jeg mener det burde være sterkt begrenset adgang til å sende slike mailer hvor du bare må akseptere det som står. Sender du en beskjed må du ta høyde for at det kommer en kontrabeskjed. Jeg skjønner behovet, men det er likevel en uting hvor enkelt det er å sende et brev og så stikke seg unna alt ansvar. Det offentlige er blitt en versting på dette. Aldri navn, bare en institusjon som "signerer". Dette er et samfunnsproblem, på linje med fjernstyring av landet fra den sørlige distanserte tuppen i landet som kalles Oslo.

Anonymkode: 1a3a4...ccb

No reply mailene er jo sendt ut automatisk.  Skal du ha en dialog så finner du som regel opplysningene på nettsiden. Jeg har aldri noen gang tenkt at det er et problem. Om det er reklame eller spam er det superenkelt å avmelde eller blokkere. 
 

Det gjør livet både lettere og mer morsomt om man ikke tar alt så alvorlig. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):
 

 

Anonymkode: 1a8fe...d31

Jeg synes innlegget ditt var litt merkelig der det tar opp mye, som du ikke helt relaterer til hverandre. Jeg synes også skolen har utfordringer, men ikke slik som mye av det du beskriver. 

F.eks:
* Skolen har utfordringer ved at vi har visket ut autoritet. 
* Foreldre er for krevende og forventer optimalisering for eget barn, på bekostning av resten av klassen. De forventer å gjøre som de vil og få unntak for frister om det tilpasser dem. Har de gått fordi en frist forventer de at skolen ordner opp uten at leven blir skadelidende. 
* Det har blitt alt for mye refleksjon i oppgavene. Det forventes at man skal komme med uventede refleksjoner og poeng i alle fag. Det å kunne fakta er langt fra nok. Veldig mange elever har disse refleksjonene om de stilles spørsmål, men er ikke moden nok til å komme på å skrive dette ned på prøver og innleveringer. Dette fører til et noen elever får dårligere karakterer enn det som egentlig er tilfelle. De kan mye mer enn de får vist og blir frustrerte og skolelei. Spesielt gutter sakker etter. 
* Det er for lite tilpasset undervisning. Om noen barn ikke klarer å lære på A4-måten burde vi prøve andre metoder for disse elevene. Det er mye billigere å sette inn riktig ressurser tidlig i skoleløpet slik at disse ikke får huller i kunnskapen sin senere. Totalt sett er det da mange færre som faller utenfor videre utdanning og arbeidsliv og det er mye billigere i det lange løp
* Skolen har få virkemidler mot elever som er store utfordringer. De skal gjerne forståes ihjel og om lærere må gripe inn med makt risikerer de å bli dratt for retten. Ved mobbing burde skolebytte for mobber anvendes oftere
* Det er flere foreldre som ikke tar tak i egne barns utfordringer, men som mener at de er misforstått eller om de anerkjenner problemene er det alle andre sin feil. Mange foreldre og barn føler seg entitled og forventer spesialbehandling og at lover og regler ikke gjelder for dem
* Det finnes lærere som er dårlige. Skolevesenet må våge å flytte disse bort fra undervisning. De verste er ikke de som ikke klarer å lære fra seg, men de som ikke klarer å holde oversikt over elevene og deres arbeider og som nekter å følge planer laget for elevene (f.eks. om noen har tilpasset undervisning). For elevene kan disse fremstå som slemme. Mulig de er disillusjonerte, men da bør de skifte jobb/oppgaver.  

Jeg vil gjerne ha melding om mitt barn har gjort noe det ikke skal på skolen, som å kaste snøball. Da kan jeg snakke med barnet og få en forståelse for om barnet har forstått at det var galt. Kanskje har det en årsak skolen ikke fikk med seg og vi kan da snakke om hva man kunne gjort i stedet i en slik situasjon. Det er ikke støy om slike meldinger sendes i arbeidstiden. Det er viktig info som man kan bruke til å sammen med barnet snakke om episoden for å lære av den.

Det bør være et godt samarbeid mellom hjem og skole. Det kan være ting som skjer hjemme eller på skolen som sammen/med full kunnskap kan gi en annen forståelse enn de har hver for seg, 

Anonymkode: d8931...66a

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg synes innlegget ditt var litt merkelig der det tar opp mye, som du ikke helt relaterer til hverandre. Jeg synes også skolen har utfordringer, men ikke slik som mye av det du beskriver. 

F.eks:
* Skolen har utfordringer ved at vi har visket ut autoritet. 
* Foreldre er for krevende og forventer optimalisering for eget barn, på bekostning av resten av klassen. De forventer å gjøre som de vil og få unntak for frister om det tilpasser dem. Har de gått fordi en frist forventer de at skolen ordner opp uten at leven blir skadelidende. 
* Det har blitt alt for mye refleksjon i oppgavene. Det forventes at man skal komme med uventede refleksjoner og poeng i alle fag. Det å kunne fakta er langt fra nok. Veldig mange elever har disse refleksjonene om de stilles spørsmål, men er ikke moden nok til å komme på å skrive dette ned på prøver og innleveringer. Dette fører til et noen elever får dårligere karakterer enn det som egentlig er tilfelle. De kan mye mer enn de får vist og blir frustrerte og skolelei. Spesielt gutter sakker etter. 
* Det er for lite tilpasset undervisning. Om noen barn ikke klarer å lære på A4-måten burde vi prøve andre metoder for disse elevene. Det er mye billigere å sette inn riktig ressurser tidlig i skoleløpet slik at disse ikke får huller i kunnskapen sin senere. Totalt sett er det da mange færre som faller utenfor videre utdanning og arbeidsliv og det er mye billigere i det lange løp
* Skolen har få virkemidler mot elever som er store utfordringer. De skal gjerne forståes ihjel og om lærere må gripe inn med makt risikerer de å bli dratt for retten. Ved mobbing burde skolebytte for mobber anvendes oftere
* Det er flere foreldre som ikke tar tak i egne barns utfordringer, men som mener at de er misforstått eller om de anerkjenner problemene er det alle andre sin feil. Mange foreldre og barn føler seg entitled og forventer spesialbehandling og at lover og regler ikke gjelder for dem
* Det finnes lærere som er dårlige. Skolevesenet må våge å flytte disse bort fra undervisning. De verste er ikke de som ikke klarer å lære fra seg, men de som ikke klarer å holde oversikt over elevene og deres arbeider og som nekter å følge planer laget for elevene (f.eks. om noen har tilpasset undervisning). For elevene kan disse fremstå som slemme. Mulig de er disillusjonerte, men da bør de skifte jobb/oppgaver.  

Jeg vil gjerne ha melding om mitt barn har gjort noe det ikke skal på skolen, som å kaste snøball. Da kan jeg snakke med barnet og få en forståelse for om barnet har forstått at det var galt. Kanskje har det en årsak skolen ikke fikk med seg og vi kan da snakke om hva man kunne gjort i stedet i en slik situasjon. Det er ikke støy om slike meldinger sendes i arbeidstiden. Det er viktig info som man kan bruke til å sammen med barnet snakke om episoden for å lære av den.

Det bør være et godt samarbeid mellom hjem og skole. Det kan være ting som skjer hjemme eller på skolen som sammen/med full kunnskap kan gi en annen forståelse enn de har hver for seg, 

Anonymkode: d8931...66a

Skoler rundt om er også ulike, noen skoler er verre enn andre. Det kommer også mye an på rektor som styrer. Noen har en god rektor som tar tak, andre har ikke det. Jeg har lest mange artikler der skolen synes foreldre er krevende, og de synes det er slitsomt med meldinger fra foreldre om at barnet trenger det ene eller det andre. Men det er viktig info for at hverdagen skal fungere. Skole- hjem samarbeidet. Men de har ikke samme forståelsen andre veien. Ppt gikk inn i skolen og satte foten ned ang anmerkninger og systemet rundt dette. Det har en negativ effekt. Og det tar skolen et årsverk med denne rapporteringen i den graden som er i skolen her jeg bor. 
begge mine barn går på videregående og der driver de ikke med anmerkninger. Elevene blomstrer på vgs og de får bedre karakterer og høyere trivsel. Lærere respekterer elevene og elevene har respekt for lærerene. Det er min erfaring. 
det er ikke stor forskjell på en 15 åring kontra en 16 åring. 
Det er en ukultur på grunnskolene der elevsynet er negativt generelt sett. 
jeg var i et selskap der en lærer satt å snakket dritt om en elev på 9 trinn. Han var en drittunge, umulig og brydde seg ikke om skolearbeidet. Dette meldte jeg inn til rektor på denne skolen, og det ble et himla styr for denne læreren. Kal det koke ned til at jeg lagde drama??? Eller er det greit at voksne lærere sitter på fester og bryter taushetsplikten og snakker ned elever med fullt navn på et lite sted? Av respekt for mitt yrke skal man beskytte barna man jobber med, ikke utsette de for ytterligere påkjenninger. Denne læreren hater meg nå og hilser ikke på meg lengre.  Hun gjorde en stor feil og vil ikke ta ansvar for det. Flere vitner på festen forklarte seg til rektor. Nå hater læreren alle som var der, mest meg. Men hva med å gå inn i seg selv? Er det vår feil at hun brøt taushetsplikten og krenket et barn? 
veldig synd for de lærerene som står på å gjør en god jobb, at det er enkelte som ødelegger for lærer yrket. 
da jeg gikk på ungdomsskolen var det en lærer som mistet hodet og slo meg midt i ansiktet foran klassen. 90 tallet. Ingen på skolen reagerte. Det ble hysjet ned. Mine foreldre ble ikke kontaktet. Jeg gikk en dag til denne læreren på skolen og slo henne i ansiktet tilbake. Rektor turte ikke gjøre noe med det. Ikke melding hjem heller. Den dag i dag er jeg glad jeg sto opp for meg selv. Læreren ble ufør på et tidspunkt grunnet psykiske utfordringer. Man kan ikke ha tikkende ustabile rundt barn. 

Anonymkode: 3edf0...801

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Skoler rundt om er også ulike, noen skoler er verre enn andre. Det kommer også mye an på rektor som styrer. Noen har en god rektor som tar tak, andre har ikke det. Jeg har lest mange artikler der skolen synes foreldre er krevende, og de synes det er slitsomt med meldinger fra foreldre om at barnet trenger det ene eller det andre. Men det er viktig info for at hverdagen skal fungere. Skole- hjem samarbeidet. Men de har ikke samme forståelsen andre veien. Ppt gikk inn i skolen og satte foten ned ang anmerkninger og systemet rundt dette. Det har en negativ effekt. Og det tar skolen et årsverk med denne rapporteringen i den graden som er i skolen her jeg bor. 
begge mine barn går på videregående og der driver de ikke med anmerkninger. Elevene blomstrer på vgs og de får bedre karakterer og høyere trivsel. Lærere respekterer elevene og elevene har respekt for lærerene. Det er min erfaring. 
det er ikke stor forskjell på en 15 åring kontra en 16 åring. 
Det er en ukultur på grunnskolene der elevsynet er negativt generelt sett. 
jeg var i et selskap der en lærer satt å snakket dritt om en elev på 9 trinn. Han var en drittunge, umulig og brydde seg ikke om skolearbeidet. Dette meldte jeg inn til rektor på denne skolen, og det ble et himla styr for denne læreren. Kal det koke ned til at jeg lagde drama??? Eller er det greit at voksne lærere sitter på fester og bryter taushetsplikten og snakker ned elever med fullt navn på et lite sted? Av respekt for mitt yrke skal man beskytte barna man jobber med, ikke utsette de for ytterligere påkjenninger. Denne læreren hater meg nå og hilser ikke på meg lengre.  Hun gjorde en stor feil og vil ikke ta ansvar for det. Flere vitner på festen forklarte seg til rektor. Nå hater læreren alle som var der, mest meg. Men hva med å gå inn i seg selv? Er det vår feil at hun brøt taushetsplikten og krenket et barn? 
veldig synd for de lærerene som står på å gjør en god jobb, at det er enkelte som ødelegger for lærer yrket. 
da jeg gikk på ungdomsskolen var det en lærer som mistet hodet og slo meg midt i ansiktet foran klassen. 90 tallet. Ingen på skolen reagerte. Det ble hysjet ned. Mine foreldre ble ikke kontaktet. Jeg gikk en dag til denne læreren på skolen og slo henne i ansiktet tilbake. Rektor turte ikke gjøre noe med det. Ikke melding hjem heller. Den dag i dag er jeg glad jeg sto opp for meg selv. Læreren ble ufør på et tidspunkt grunnet psykiske utfordringer. Man kan ikke ha tikkende ustabile rundt barn. 

Anonymkode: 3edf0...801

Det er da ingen som forsvarer at lærere slår barn…?

Likevel er vel problemet den andre veien i dag. Rabiate elever som kaller læreren «hore», «homo» og «jævla pedo», samt er voldelige både mot lærere og medelever.

Skjønner godt at universitetene legger ned lærerutdanningene, er jo ingen som vil bli lærere lenger.

Anonymkode: a09d0...6fb

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er da ingen som forsvarer at lærere slår barn…?

Likevel er vel problemet den andre veien i dag. Rabiate elever som kaller læreren «hore», «homo» og «jævla pedo», samt er voldelige både mot lærere og medelever.

Skjønner godt at universitetene legger ned lærerutdanningene, er jo ingen som vil bli lærere lenger.

Anonymkode: a09d0...6fb

Joda vi har begge deler i skolen. Både barn som er utfordrende og lærere som ikke burde vært der de er. 
Men det er umulig å sette tema ubrukelige lærere på dagsorden uten at 99 av 100 kommentarer handler om å peke på grusomme barn og foreldre. Da kommer vi aldri i posisjon til diskusjon. Gir opp 

mer uansett ferdig med grunnskolen for mine barn, så da får foreldre slite og ta opp kampen og stå i det selv. 

Anonymkode: 3edf0...801

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Joda vi har begge deler i skolen. Både barn som er utfordrende og lærere som ikke burde vært der de er. 
Men det er umulig å sette tema ubrukelige lærere på dagsorden uten at 99 av 100 kommentarer handler om å peke på grusomme barn og foreldre. Da kommer vi aldri i posisjon til diskusjon. Gir opp 

mer uansett ferdig med grunnskolen for mine barn, så da får foreldre slite og ta opp kampen og stå i det selv. 

Anonymkode: 3edf0...801

Jeg trenger ikke ta noen kamp. Barna mine har gått på tre forskjellige skoler, og jeg har bare gode erfaringer med lærerne og skolene generelt. Eneste problemet var den store lærerflukten. I løpet av ett år sluttet seks lærere på ungdomsskolen her jeg bor, og jeg forstår dessverre hvorfor. Elever som fyrer av raketter INNE på skolen, setter fyr på Pride-flagg, banker opp medelever, kliner bæsj utover doveggene… det er jo komplett galskap.

Skolen er absolutt i krise, men det er virkelig ikke lærernes skyld. Vi må ta godt vare på de lærerne vi har igjen, gi dem autoriteten tilbake og ikke minst en ledelse som støtter dem og som forstår at de trenger flere ressurser.

Anonymkode: a09d0...6fb

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Du ser jo ikke hva jeg skriver, og du skjønner jo ikke essensen i innholdet. Det er ingen som sier det er greit med lue inne. Lærere må ta tak i det på skolen, alt trenger ikke meldes hjem. Hvilke konsekvenser hadde du gitt barnet ditt om de hadde lue inne og du fikk melding om dette? Jeg har bred erfaring og kunnskap i faget mitt, jeg vet hva jeg snakker om. Men ser du ikke forstår hva diskusjonen handler om. Du er ikke på det nivået 
Hva tenker du om at en lærer slo en elev i en by på Vestlandet for noen år siden? Det finnes ingen unnskyldning for at voksne slår barn. Men du tenker at barnet fortjente det? Foreldre har ikke oppdratt barnet sitt? Hvorfor får 90% av foreldre medhold med Statsforvalteren i skolesaker? 

Anonymkode: 3edf0...801

Du diskuterer svært uredelig. At man syns at det er viktig at foreldre får beskjed om barnet har brutt regler på skolen betyr selvsagt ikke at man syns det er greit at lærer slår barn. Hvordan du fikk til den koblingen er nok ganske uforståelig for de fleste. 

Du skriver stadig at du har bred erfaring og stor kunnskap, ingenting av det du skriver her antyder at du har rett i den påstanden. Du kaster bare ut forskjellige teorier og hogger til på alle som argumenterer mot deg. 

MissSaigon skrev (1 time siden):

Du diskuterer svært uredelig. At man syns at det er viktig at foreldre får beskjed om barnet har brutt regler på skolen betyr selvsagt ikke at man syns det er greit at lærer slår barn. Hvordan du fikk til den koblingen er nok ganske uforståelig for de fleste. 

Du skriver stadig at du har bred erfaring og stor kunnskap, ingenting av det du skriver her antyder at du har rett i den påstanden. Du kaster bare ut forskjellige teorier og hogger til på alle som argumenterer mot deg. 

Det er mye vi pedagoger drøfter og diskuterer som andre ikke forstår. De har ikke den grunnleggende psykologien som vi har, og forstår ikke det faglige som ligger i bunn. 
Et eks. Et barn jeg kjenner til går på 3. trinn. Får ikke med seg felles beskjeder, og får ikke med seg riktige bøker hjem. Barnet får da ikke gjort leksene. Foreldrene sier fra til lærer at barnet må få hjelp til å få med seg bøkene i sekken. 
Lærer klager stadig og er bekymret over lekser som ikke er gjort, men gir foreldrene klar beskjed om at en 8 åring bør klare å ta imot en felles beskjed om hvilke bøker de skal ta med hjem, og at hun ikke har anledningen til å gi enkeltbeskjeder til hvert og ett barn i klassen. 
8 åringen har adhd, og et av symptomene er konsentrasjonsvansker og ta imot felles beskjeder når det skjer mye rundt. 
Det er kanskje 3 elever som må ha en til en beskjed. Det tar henne like lang tid å gi som å skrive meldinger til foreldre om manglende lekse. På den måten hjelper hun både eleven til å få gjort leksene sine, og sparer seg tid til å sende varsel på manglende lekse. 
det er motvilje fra lærer, og mangel på kunnskap om barn med adhd, tilrettelegging og forebygging. I denne saken kom ppt inn med krav om at lærer må hjelpe den eleven ved å si; Per, du må hente norskbok i hylla å legge den i sekken. Problem løst. 
lærer ble sur og fornærmet på foreldrene som klaget og kommunikasjonen ble dårlig. 
de fleste lærere strekker seg langt for at elever skal få med seg riktige bøker hjem. Så har du de som først har vært steil som ikke klarer gå tilbake på det. 
Per fikk da hjelp til å ha med riktig bok i sekken og leksene ble gjort, og han hang med faglig. I 5. trinn klarte Per å passe på bøkene sine selv og fungerte godt faglig på skolen. Når barn begynner å slite faglig er det lett for at de også blir urolige og kan forstyrre undervisningen. Mange lærere vil gjøre det de absolutt må og ikke noe mer. 

 

Anonymkode: 3edf0...801

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...