Gå til innhold

Starte opp en skole. Hvordan?


Anbefalte innlegg

Jeg har de siste årene fått en større og større trang til å skape en skole for ungdom som har mye samme utfordringer som mine egne. Altså ungdom med helt normale eller gode evner, men ulike nevroutviklingsforstyrrelser som gjør at den offentlige enhetsskolen er helt ødeleggende for dem. Ungdommer som har behov for mindre klasser, en annen inndeling av skoledagen med tanke på fag osv., rom som er laget for å unngå å bli for overveldet av sanseinntrykk, og ikke minst med et personale med oppdatert kunnskap om og erfaring med denne typen uutfordringer. En skole der disse ungdommene kan oppleve mestring, finne sine styrker, få bygget seg opp i stedet for å føle seg mislykket hver eneste dag fordi de ikke passer inn. En mulighet til å faktisk få en reell læring og utdanning slik at de kan bli en ressurs for samfunnet i stedet for en byrde, fordi de ikke har fått selvfølelsen knust til pulver før de i det hele tatt rekker å bli voksne. 

I starten var det mest en slags dagdrøm, men nå har det i større grad blitt et brennende ønske. Jeg vil virkelig dette, men jeg vet rett og slett ikke hvor jeg skal begynne. Min styrke ligger i det pedagogiske, ikke det praktiske rundt å søke, finne/bygge et passende sted, drift, økonomi osv. Jeg vet selvfølgelig det mest elementære, som at det må søkes til UDIR, at en skiller mellom private skoler med og uten statlig tilskudd osv., men jeg har nok selvinnsikt til å skjønne at jeg ikke er rett person til å ta meg av de praktiske elementene her. Så hvordan kan jeg gå fram? Jeg skjønner at jeg sikkert er mer idealist enn realist, så jeg trenger mennesker som er er gode på det jeg ikke kan, som å finne ut av de praktiske tingene, men jeg vet rett og slett ikke helt hvor jeg skal lete etter dem. Tips?

Anonymkode: 8e4d3...37c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452261-starte-opp-en-skole-hvordan/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det aller første du må få på plass er jo økonomien. Hvordan skal du skaffe midler til dette? 

Anonymkode: b0c5a...7ac

Akkurat nå vet jeg ikke hvordan, derav spørsmålet mitt. Hvordan pleier slike ting å foregå? Jeg har en god del styrker, men det rent praktiske og organisatoriske er ikke en av dem. Altså ytre sett. Jeg har derimot veldig mange tanker og ideer om hvordan skolen bør se ut, dagene legges opp osv., altså innholdet. Jeg vet rett og slett ikke hvordan andre pleier å finansiere slike ting? Det er godt mulig en slik skole vil kunne få delvis eller til og med helt statlig støtte fordi det er snakk om en elevgruppe med funksjonsnedsettelser, men igjen, dette er ikke min styrke, så jeg må finne noen som er god på dette. Jeg vet bare ikke hvor. 

HI

Anonymkode: 8e4d3...37c

Annonse

Det må nok søkes kommune/ fylke og udir. Slike skoler er ofte en stiftelse, og det er samme vilkår og læreplaner som er pålagt alle norske skoler. De ansatte må være utdannet lærere osv. grunnskoler er tilknyttet kommunen, og med avtale om spes ped osv. du må få statlig tilskudd osv. montesorri skoler er kanskje laget for alternativ læring? Staten skal ha lik skole for alle og alt skal være likt. En ungdom kan slite en periode og senere vokse det av seg og blomstre, derfor kan det være utfordrende å gå sammen med andre som har utfordringer. De trenger normalitet og det normale å strekke seg etter, derfor er det viktig å få mer ressurser inn i den offentlige vanlige skolen. Dette fungerer jo ikke i dag da det er flere og flere elever som sliter på ulike nivå, og lite ressurser i skolen. Mange av skolene i dag klarer ikke følge opp hverken egne tiltaksplaner eller barn som har det vanskelig. Håper du går videre med behovet som er der ute, og at det kan legge press på det offentlige med å synliggjøre behovet. Laget nettopp en tråd om problematikken foreldre og barn møter i skolen i dag, og det ble full slakt gitt. Jeg har både skjevt syn på verden, og det er hårreisende at jeg har meninger om dagens system sett fra en foreldre side og som fagperson. 

Anonymkode: e5030...3e7

En kanskje enklere vei er å bli aktivt i politikken slik at man kan bli en pådriver og samle andre for å kanskje muliggjøre en kommunal spesialskole for ungdommer. Slik de har gjort flere steder, blandt annet i Alta

Alta praktiske skole - ALTA KOMMUNE

Anonymkode: e7fe6...fb3

Jeg ville begynt med å søke jobb på en spesialskole, og lære mens jeg jobbet.

Jeg har en venninne som jobber på spesialskolen på Jessheim, de driver jo mye på samme måte som du tenker, selv om de har barn med større utfordringer. Det kalles vel ressurssenter.

Ellers finnes det jo videregående skoler som er tilrettelagt. Jeg kjenner ungdommer med bl.a tourettes og asbergers som har gått på Kjelle vgs som er tilrettelagt så de har fått fagbrev på egne premisser. De har det de kaller "forsterket tilbud" som betyr tilrettelegging for ungdommer som ikke helt passer inn i den vanlige skolen.

Anonymkode: 0248c...b2b

Takk for alle tips og svar til dere som svarer skikkelig!

Jeg er selv lektor og har mange års erfaring fra skolen, både ungdomsskolen og videregående, så jeg har sånn sett ganske solid kunnskap om det rent pedagogiske, personalet på en skole, læreplaner ol., men da fra offentlig skole. Det er altså ikke slik at jeg stiller helt på bar bakke sånn sett, kanskje litt tvert imot, nettopp fordi jeg altfor ofte ser hva som ikke fungerer og konsekvensene det får. Det er likevel noe helt annet å ha kunnskap om, og erfaring med, det rent pedagogiske, og drift, økonomi ol. 

Og bare som et lite svar til en lengre oppe, så er ikke dette noe jeg ønsker for egen økonomisk vinning, men fordi jeg helhjertet ønsker å lage et alternativ til ungdomsskolen for de elevene som nå ikke har noe reelt alternativ. For joda, det finnes forsterkede avdelinger, noen få spesialskoler ol., men de er utelukket for elever som enten har store atferdsproblemer eller nedsatt evnenivå og derfor ikke kan følge ordinær læreplan. Jeg vet også om flere videregående skoler som i stor grad er omtrent akkurat slik jeg tenker, men det finnes ingen ungdomsskoler. Og når ungdommen endelig har blitt gammel nok til videregående, er gjerne skaden allerede så stor at det er vanskelig å reparere den.

Å gå inn i politikken er ikke et alternativ for meg, jeg passer ikke til slikt arbeid, og jeg tror jeg bare ville brent meg ut på det. 

Forslaget om å snakke med eksisterende skoler, selv om de er på vgs-nivå, er godt. Det var lurt, for der må det jo være noen som har hatt samme type ønsker som meg, og da faktisk har klart å få det til, så det er nok et bra sted å begynne!

HI

Anonymkode: 8e4d3...37c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...