Anonym bruker Skrevet 25. januar #1 Del Skrevet 25. januar Jeg leste om bitterhet i dag, og jeg tror jammen jeg er bitter. Jeg har opplevd mye urettferdighet de siste 3 årene, og har møtt folk som har vært direkte slem. Jeg har følt meg rasende, maktesløs og frustrert. Urettferdigheten har vært rettet mot barnet vårt, som nå sliter etter dette. Uten å gå mer inn på det. Bare jeg tenker på alt som er skjedd så kjenner jeg på sinne og bitterhet. Hadde barnet mitt klart å riste det av seg og gått videre hadde bitterheten forsvunnet. Men så lenge barnet mitt fortsatt sliter er jeg bitter og sint på (i vårt tilfelle) skolen. Dere som er bitter, hvordan komme seg ut av bitterheten? Jeg har en sterk rettferdighetssans i en urettferdig verden, noe som ikke hjelper på. Jeg vet at det finnes dumme mennesker, likevel blir jeg forferdelig skuffet og forbanna når jeg og min familie ble utsatt for det. Jeg tør å innrømme at jeg er bitter, og ja jeg vet det kun går utover min egen livskvalitet, da disse følelsene er gift. Men hvordan slippe taket i det som har vært? Når jeg kun ser sammenhengen over det mitt barn ble utsatt for og skadene barnet har nå? Anonymkode: 6c712...dc2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452243-bitter/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. januar #2 Del Skrevet 25. januar Å være bitter går kun ut over deg selv. Det er som å drikke gift og håpe at andre dør av det. Helt meningsløst..... Du må nesten velge: Skal du gå videre eller skal du fortsette å ødelegge ditt, og barnets liv, med å surne i fortiden? Anonymkode: c9ac1...343 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452243-bitter/#findComment-150178291 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. januar #3 Del Skrevet 25. januar Bitter er ikke en konstant følelse, akkurat som glede. Jeg klarer ikke relatere til dette med at man velger å ikke være bitter. Hva betyr det? Jeg har opplevd et menneske som ødela for mange rundt seg, sprer løgner om andre og lyver om ganske mye. Bevisst utnytter mennesker som ikke har muligheten til å ta igjen. Mye av det er lovbrudd. Min bitterhet er ovenfor systemet, det er ingen reaksjon. Så da kan folk holde på slik, hjelper lite at noe er ulovlig hvis det ikke får en reaksjon. Kommer alltid til å kjenne på at dette ikke er greit. Følelsen at jeg må forberede meg stadig på å forsvare meg mot de angrepene kommer til å henge ved ganske lenge. Det betyr ikke at jeg ikke har gode opplevelser eller kan kjenne på takknemlighet over andre ting i livet. Vi mennesker er vel mer komplisert enn som så. Konstant jobb er vel hva det er. Evne å legge det bort når det ikke tar tiden din. Akseptere at det er en følelse og forstå at den passerer av og til den også. Prøve å løfte blikket slik at du ikke går glipp av de gode øyeblikkene, selv om de dårlige tar plass av og til. Anonymkode: 00d9a...338 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452243-bitter/#findComment-150178295 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. januar #4 Del Skrevet 25. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Bitter er ikke en konstant følelse, akkurat som glede. Jeg klarer ikke relatere til dette med at man velger å ikke være bitter. Hva betyr det? Jeg har opplevd et menneske som ødela for mange rundt seg, sprer løgner om andre og lyver om ganske mye. Bevisst utnytter mennesker som ikke har muligheten til å ta igjen. Mye av det er lovbrudd. Min bitterhet er ovenfor systemet, det er ingen reaksjon. Så da kan folk holde på slik, hjelper lite at noe er ulovlig hvis det ikke får en reaksjon. Kommer alltid til å kjenne på at dette ikke er greit. Følelsen at jeg må forberede meg stadig på å forsvare meg mot de angrepene kommer til å henge ved ganske lenge. Det betyr ikke at jeg ikke har gode opplevelser eller kan kjenne på takknemlighet over andre ting i livet. Vi mennesker er vel mer komplisert enn som så. Konstant jobb er vel hva det er. Evne å legge det bort når det ikke tar tiden din. Akseptere at det er en følelse og forstå at den passerer av og til den også. Prøve å løfte blikket slik at du ikke går glipp av de gode øyeblikkene, selv om de dårlige tar plass av og til. Anonymkode: 00d9a...338 Dette 👆 en følelse definerer deg ikke som person, selv om det kan ta mer plass enn du skulle ønske Det var en psykolog som sa til en av mine venninner «du er større enn angst» når hun var i terapien. Du er større enn den bitterheten du kjenner på. Fyll på andre følelser så denne får mindre plass etter hvert. Anonymkode: 56c0c...928 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452243-bitter/#findComment-150178313 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. januar #5 Del Skrevet 25. januar Anonym bruker skrev (7 timer siden): Å være bitter går kun ut over deg selv. Det er som å drikke gift og håpe at andre dør av det. Helt meningsløst..... Du må nesten velge: Skal du gå videre eller skal du fortsette å ødelegge ditt, og barnets liv, med å surne i fortiden? Anonymkode: c9ac1...343 Kjære deg, det er jo nettopp dette jeg beskriver, spørsmålet er hvordan slippe det og se fremover? Du svarer ikke på spørsmålet mitt, men gjentar det jeg skriver. Kan man velge en følelse? Anonymkode: 6c712...dc2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452243-bitter/#findComment-150178425 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. januar #6 Del Skrevet 25. januar Anonym bruker skrev (6 timer siden): Bitter er ikke en konstant følelse, akkurat som glede. Jeg klarer ikke relatere til dette med at man velger å ikke være bitter. Hva betyr det? Jeg har opplevd et menneske som ødela for mange rundt seg, sprer løgner om andre og lyver om ganske mye. Bevisst utnytter mennesker som ikke har muligheten til å ta igjen. Mye av det er lovbrudd. Min bitterhet er ovenfor systemet, det er ingen reaksjon. Så da kan folk holde på slik, hjelper lite at noe er ulovlig hvis det ikke får en reaksjon. Kommer alltid til å kjenne på at dette ikke er greit. Følelsen at jeg må forberede meg stadig på å forsvare meg mot de angrepene kommer til å henge ved ganske lenge. Det betyr ikke at jeg ikke har gode opplevelser eller kan kjenne på takknemlighet over andre ting i livet. Vi mennesker er vel mer komplisert enn som så. Konstant jobb er vel hva det er. Evne å legge det bort når det ikke tar tiden din. Akseptere at det er en følelse og forstå at den passerer av og til den også. Prøve å løfte blikket slik at du ikke går glipp av de gode øyeblikkene, selv om de dårlige tar plass av og til. Anonymkode: 00d9a...338 Dette er så sant. Jeg går ikke rundt å ikke er takknemlig eller glad, jeg ler og jeg har det bra også. Jeg er bare bitter på voksne folk som har vært så jævlige og kommet unna med det. Selv om vi vant saken, så ble det ikke konsekvenser for de. Jeg er i bunn ganske naiv, og tenker at loven er lik for alle og at de som bestemmer er profesjonell og ryddig. Når man opplever at det er kameraderi der folk i posisjoner skal dekke over hverandre har man ikke sjans. Det er for meg sinnsykt frustrerende, og ikke minst skremmende. Å oppdage at verden er slik for en samvittighetsfull person er nedtur. men jeg tenker at det er de som må leve med den samvittigheten. Samtidig tror jeg ikke alle har den samvittigheten. Jeg vet hvertfall at jeg er en rettferdig person og har god samvittighet. ting har vært bra lenge, så kommer det over meg igjen. Det er bare slik det er, og jeg må jobbe meg ut av det igjen og igjen Anonymkode: 6c712...dc2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452243-bitter/#findComment-150178427 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Himmel og hav Skrevet 25. januar #7 Del Skrevet 25. januar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Kjære deg, det er jo nettopp dette jeg beskriver, spørsmålet er hvordan slippe det og se fremover? Du svarer ikke på spørsmålet mitt, men gjentar det jeg skriver. Kan man velge en følelse? Anonymkode: 6c712...dc2 Ja, til en viss grad. Man kan velge hvilke følelser man lar ta plass og hvilke man mater. Om du, hver gang du begynner å føle på bitterheten rister det av deg, minner deg selv på at fortiden ikke kan endres og tvinger deg selv til å tenke framover, tenke på noe annet, distrahere deg selv, så vil bitterheten få mindre plass. Om du derimot tenker på om og om igjen samtaler som har vært, hendelser som er forbi, pirker på sår og holder dem åpne, så velger du bitterheten. Du kan velge noe annet. Du kan kanskje ikke hindre at følelsen kommer over deg, men du kan velge hvor lenge den får bli av gangen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452243-bitter/#findComment-150178481 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. januar #8 Del Skrevet 25. januar Himmel og hav skrev (1 time siden): Ja, til en viss grad. Man kan velge hvilke følelser man lar ta plass og hvilke man mater. Om du, hver gang du begynner å føle på bitterheten rister det av deg, minner deg selv på at fortiden ikke kan endres og tvinger deg selv til å tenke framover, tenke på noe annet, distrahere deg selv, så vil bitterheten få mindre plass. Om du derimot tenker på om og om igjen samtaler som har vært, hendelser som er forbi, pirker på sår og holder dem åpne, så velger du bitterheten. Du kan velge noe annet. Du kan kanskje ikke hindre at følelsen kommer over deg, men du kan velge hvor lenge den får bli av gangen. Det er helt sant. Men det er kort tid siden og konsekvensene av det vi har opplevd er fortsatt et problem for vårt barn. Derfor er det så forbanna bittert. Også fordi jeg har hatt tillit til folk som har kastet oss under bussen, og hevnet seg. Når vi klagde og fikk medhold, ble vedkommende rasende og hevnet seg mot oss. Dette lot de gå.. Anonymkode: 6c712...dc2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452243-bitter/#findComment-150178500 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. januar #9 Del Skrevet 25. januar Jeg har også vært veldig bitter etter å ha opplevd veldig mye forferdelig. Her er ting som hjalp meg: - tid - psykolog - å oppsøke fine ting, ikke sitte på nett og lese om ting som minner deg om det du er bitter for - bruke tid på ting som gjør deg glad. Gå turer, spise god mat, være med gode venner - Meditasjon eller yoga kan også hjelpe Anonymkode: b6acd...c45 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452243-bitter/#findComment-150178501 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 25. januar #10 Del Skrevet 25. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg har også vært veldig bitter etter å ha opplevd veldig mye forferdelig. Her er ting som hjalp meg: - tid - psykolog - å oppsøke fine ting, ikke sitte på nett og lese om ting som minner deg om det du er bitter for - bruke tid på ting som gjør deg glad. Gå turer, spise god mat, være med gode venner - Meditasjon eller yoga kan også hjelpe Anonymkode: b6acd...c45 Tusen takk. Anonymkode: 6c712...dc2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452243-bitter/#findComment-150178529 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå