Gå til innhold

Oslo folk / østlendinger

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke min opplevelse. Bor vekselvis i Oslo og en bygd vestpå.

Jeg synes generelt det er en del forskjeller mellom større by og bygd, og selvsagt ulike samfunnslag. Ikke når det kommer til folkeskikk, mer... måten å uttrykke ting på. 

Anonymkode: 05d46...e2e

Oslofolk er stort sett sure og nedlatende, særlig de som tror de er noe. Fryktelig mange waanabes. Mennesker som faktisk er fra Oslo vest, ikke de nyrike, de er stort sett veldig allrighte. 

Når du kommer litt lenger nord på Østlandet, til Innlandet, da møter du de ordentlig hyggelige menneskene.

Anonymkode: 21298...5cd

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Oslofolk er stort sett sure og nedlatende, særlig de som tror de er noe. Fryktelig mange waanabes. Mennesker som faktisk er fra Oslo vest, ikke de nyrike, de er stort sett veldig allrighte. 

Når du kommer litt lenger nord på Østlandet, til Innlandet, da møter du de ordentlig hyggelige menneskene.

Du høres skikkelig hyggelig ut 😏

Hilsen Oslo-borger 😅

Anonymkode: 5aa90...d80

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Mitt inntrykk er at det ikke er «ordentlige» (født og oppvokst) Oslo-folk som er arrogante og nedlatende. Tvert imot er min erfaring at Oslo-folk er åpne, nysgjerrige og interesserte. De som er innflyttere til Oslo derimot… de tror etter kort tid at de har bestått en dannelsesreise kun ved å forflytte seg geografisk innenfor Norges grenser.

Anonymkode: 19629...0c3

Annonse

Min mening om dette temaet er at man kan spore det tilbake til graden av utdanning.  Dvs at jo mer utdannelse du har, jo mer skjønner du av både samfunn, moral og etikk - og oppfører seg etterhvert som et dannet menneske aka høflig, åpen, nysgjerrig og tolerant. Uavhengig av landsdel.
Merk, ikke alle får denne åpenbaringen selvsagt ..

Anonymkode: 399e5...8a6

Jeg er oppvokst i en liten bygd i Finnmark og Oslo, i voksen alder flyttet jeg ut av Oslo til en litt mindre plass uten for byen men her har jeg følt veldig på « Bygdetrollet» synes Oslo folk  og  Finnmarkinger er åpne, rause, og inkluderende. 
Her jeg bor nå har det tatt veldig lang tid å bli en del av stedet. 
De jeg nå har blitt kjent med som har blitt venner med er alle innflyttere. 

Anonymkode: 06535...d74

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Mitt inntrykk er at det ikke er «ordentlige» (født og oppvokst) Oslo-folk som er arrogante og nedlatende. Tvert imot er min erfaring at Oslo-folk er åpne, nysgjerrige og interesserte. De som er innflyttere til Oslo derimot… de tror etter kort tid at de har bestått en dannelsesreise kun ved å forflytte seg geografisk innenfor Norges grenser.

Omtrent det samme som jeg mener! 

Er fra bøgda men bodd i Oslo i to perioder. Jeg synes folk i bygdenorge har mer fordommer og dømmer raskere enn folk i feks Oslo. 
Men de er ikke nødvendigvis så mye hyggeligere. Synes folk i storbyer er mer egoister og opptatt av sine rettigheter. Nåde deg om du setter en halv fot inn på deres eiendom eller parkerer et sted de mener de «har hevd på». 
Det er positive og negativer sider med begge deler. Jeg foretrekker bygda mi. 😊

Anonymkode: 95060...c40

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Jeg er selv fra Vestlandet, og ja jeg vet folk er ulike. Men har likevel et inntrykk av at Oslo folk er mer rause med komplimenter og har mer folkeskikk. Mer sosialt oppegående. Riktig? 

Anonymkode: f3e10...0ed

ikke i det hele tatt. jeg og samboer har bodd i oslo flere år og da var det folk som driver med dop, mye festing på kvelden, folk tør ikke snakke med naboer, mere kniv stikking og skyting

vi bor nå i lillestrøm og har på kort tid merket stor forskjell her kjenner alle naboer. unger er hyggelig og hjelp somme i oslo får man bare frekke komentarer og dårlig oppførsel

Anonymkode: 0fd14...593

Anonym bruker skrev (1 time siden):

ikke i det hele tatt. jeg og samboer har bodd i oslo flere år og da var det folk som driver med dop, mye festing på kvelden, folk tør ikke snakke med naboer, mere kniv stikking og skyting

vi bor nå i lillestrøm og har på kort tid merket stor forskjell her kjenner alle naboer. unger er hyggelig og hjelp somme i oslo får man bare frekke komentarer og dårlig oppførsel

Anonymkode: 0fd14...593

Lillestrøm♥️

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...