Gå til innhold

Kan noen hjelpe meg litt? Jeg skal separeres og jeg lurer på noe angående deling

Anbefalte innlegg

Hvordan er loven når det kommer til arv? Altså, min mann har arvet en god del penger. Han har betalt ut gjelden vår på huset med penger han fikk i arv. Huset er hans barndomshjem, så vi fikk det for en grei pris, til verditakst. Han har også kjøpt hytta med arvepenger. Så vi er gjeldsfrie på både hus og hytte. Vi har vært gift i mange år nå, og ingen av oss har noen særavtale. Vi står begge som eiere på hus og hytte. 

Er alt hans ved delingen vi skal i gang med? Har ikke jeg krav på noen ting? 

Anonymkode: 53358...e39

Fortsetter under...

Det er særeie på arv, men bare om pengene er sporbare. 

Så om pengene er brukt på mat og ferie har de "forsvunnet" i boet, men om han kan bevise at han f.eks arvet 1,5 mill og vise hvordan de ble brukt til å betale gjeld skal de skjevdeles så han får de tilbake.

Men det er jo hensyn å ta som verdistigning osv, det har jo du også del på din del av.

Ville investert i advokat.

Anonymkode: 9339c...d90

Det kommer også an på hvordan eierforholdet er fordelt og registrert. Er det tinglyst 50/50 eierskap på hus og hytte så har du klarere krav enn om hus og hytte står i hans navn og i tillegg er betalt for med hans arv.

Anonymkode: f001c...688

Det betyr ikke at han eier huset eller hytten, men om arven er sporbar skal han ha den tilbake. Dere får da først takst på huset/eller salgspris om det selges. Verdien på huset skal så deles på dere begge etter eierbrøken. Deretter skal han ha igjen det som er sporbart av hans arv. Om han la 1 mill av arv i huset, skal han ha denne summen tilbake når dere gjør opp. Siden eierbrøken ikke er endret tror jeg ikke han kan forlage verdistigning på arvepengene, men det er jeg ikke sikker på.  Advokat er nok lurt slik at forhåpentligvis ingen av dere blir lurt eller føler dere lurt. 

Anonymkode: a2b2f...fde

Ja vi står begge som eiere av både hus og hytte. Synes jeg las et sted at dersom arvdeler - altså den arven kommer fra, poengterer at den er særeie, så er den det og kan ikke deles. Men det er veldig uklart å forstå hvordan det er om bare mor eller far dør, og så fordeles arven på barna. Uten noen form for beskjed om at dette er særeie. 

HI

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 14.03):

Ja vi står begge som eiere av både hus og hytte. Synes jeg las et sted at dersom arvdeler - altså den arven kommer fra, poengterer at den er særeie, så er den det og kan ikke deles. Men det er veldig uklart å forstå hvordan det er om bare mor eller far dør, og så fordeles arven på barna. Uten noen form for beskjed om at dette er særeie. 

HI

Ekspander  

Det er alltid særeie på arv, trenger ikke noe testamente e.l for å vite det

Annonse

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 14.01):

Det betyr ikke at han eier huset eller hytten, men om arven er sporbar skal han ha den tilbake. Dere får da først takst på huset/eller salgspris om det selges. Verdien på huset skal så deles på dere begge etter eierbrøken. Deretter skal han ha igjen det som er sporbart av hans arv. Om han la 1 mill av arv i huset, skal han ha denne summen tilbake når dere gjør opp. Siden eierbrøken ikke er endret tror jeg ikke han kan forlage verdistigning på arvepengene, men det er jeg ikke sikker på.  Advokat er nok lurt slik at forhåpentligvis ingen av dere blir lurt eller føler dere lurt. 

Ekspander  

Med sporbar så mener du kontoutskrifter fra banken? 

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 14.01):

Ekspander  

Jeg fikk forskudd på arv ved at vi fikk kjøpe barndomshjemmet mitt litt under takst. En forutsetninger fra arvgiver var at dette beløpet skulle føre til en skjevfordeling av eierbrøk. Om vi hadde gått fra hverandre hadde jeg da fått verdistigning på arvebeløpet. 

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 14.05):

Det er alltid særeie på arv, trenger ikke noe testamente e.l for å vite det

Ekspander  

Ok, for jeg las det litt sånn at dersom mor eller far oppgir at arven etter dem skal være særeie, så er det ingen tvil. Og så stod det videre at dersom denne opplysningen ikke kom fram, så skulle det deles likt mellom ektefellene. Så utrolig vanskelig å skjønne helt konkret. 

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 14.07):

Ok, for jeg las det litt sånn at dersom mor eller far oppgir at arven etter dem skal være særeie, så er det ingen tvil. Og så stod det videre at dersom denne opplysningen ikke kom fram, så skulle det deles likt mellom ektefellene. Så utrolig vanskelig å skjønne helt konkret. 

Ekspander  

Her ser du regelverket:

For å kunne skjevdele, må verdien av formue "klart" kunne "føres tilbake til" midler en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått, eller senere har mottatt som arv eller gave fra andre enn ektefellen.

Ekspander  

Det er det mest vanlige å bruke ja.

Ekspander  

Ja, eller annet som gjør at pengene kan spores tilbake til arven. Men om du vet at han brukte 1 mill fra arv på huset trenger han jo ikke bruke tid på å dokumentere det. 

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 14.10):

Ja, eller annet som gjør at pengene kan spores tilbake til arven. Men om du vet at han brukte 1 mill fra arv på huset trenger han jo ikke bruke tid på å dokumentere det. 

Ekspander  

Nei jeg vet jo om det, men jeg har jo lyst til å ha det som jeg har krav på. 

Annonse

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 14.18):

Nei jeg vet jo om det, men jeg har jo lyst til å ha det som jeg har krav på. 

Ekspander  

Det er forståelig, men arven etter hans foreldre har du ikke krav på.

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 14.20):

Det er forståelig, men arven etter hans foreldre har du ikke krav på.

Ekspander  

Takk for gode svar 🙂 Da vet jeg det. 

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 14.21):

Takk for gode svar 🙂 Da vet jeg det. 

Ekspander  

Dere må få en takst på huset, gjerne to meglere og ta snittprisen. Trekke fra det han puttet inn av arv for å betale lånet også må han betale deg ut med halvparten av resten.

Regner med han vil beholde huset siden det er hans barndomshjem, og regner med det har steget en del i verdi så det går i pluss og du får egenkapital til å starte på nytt.

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 14.31):

Dere må få en takst på huset, gjerne to meglere og ta snittprisen. Trekke fra det han puttet inn av arv for å betale lånet også må han betale deg ut med halvparten av resten.

Regner med han vil beholde huset siden det er hans barndomshjem, og regner med det har steget en del i verdi så det går i pluss og du får egenkapital til å starte på nytt.

Ekspander  

Er du sikker på at regnestykket ditt er riktig? La oss si at huset er verd 4 mill og mannen har betalt inn 1 mill i arv. Ved ditt regnestykke så reduserer du jo verdien på huset med 1 mill før du deler verdiene. Dvs at du først trekker fra 1 mill og at deretter skal 3 mill fordeles. Da må mannen betale HI 1,5 mill og får med det igjen bare 0,5 mill av arven. Jeg ville tro at etter man får takst så deler man verdien av huset på to. Deretter trekker mannen fra sin arv før han betaler HI. Da eier de 2 mill hver av verdien. Når mannen så skal betale ut HI, trekker han så fra sin arv (f.eks 1 mill) og betaler HI 1 mill. 

Arv er alltid særeie. Det han har betalt i lån med sin arv skal skjevdeles ved en evt skilsmisse. Dette er loven. Men om han vil være grei å gi den halvparten av eiendelene sine er opp til han, men med loven på sin side eier han halvparten av det dere har betalt felles, pluss det han har betalt ned med arven sin. 

Anonymkode: 8ab9f...1c2

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 15.16):

Er du sikker på at regnestykket ditt er riktig? La oss si at huset er verd 4 mill og mannen har betalt inn 1 mill i arv. Ved ditt regnestykke så reduserer du jo verdien på huset med 1 mill før du deler verdiene. Dvs at du først trekker fra 1 mill og at deretter skal 3 mill fordeles. Da må mannen betale HI 1,5 mill og får med det igjen bare 0,5 mill av arven. Jeg ville tro at etter man får takst så deler man verdien av huset på to. Deretter trekker mannen fra sin arv før han betaler HI. Da eier de 2 mill hver av verdien. Når mannen så skal betale ut HI, trekker han så fra sin arv (f.eks 1 mill) og betaler HI 1 mill. 

Ekspander  

Snu på regnestykket. Hvis de hadde 4 millioner i lån da de kjøpte og betaler med 3 millioner sammen. Så arvet han 1 million og betaler resten av lånet. De 3 millionene de har betalt sammen skal de selvfølgelig dele og han slag i tillegg ha 1 million han arvet. (Da har jeg sett bort fra verdistigning og egenkapital, men de summene skal også dekkes på begge)

Anonymkode: d7bbb...198

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 15.16):

Ekspander  

Hvordan får du tallene dine til å gå opp? I ditt regnestykke blir mannen stående med 3 millioner av verdien på huset og hi står med 1 million. Det er helt ulogisk da mannen i eksemplet gikk inn med 1 million og det er 1 million han skal ha skjevdelt. Det igjen betyr at det er 3 millioner som skal deles og hi ville fått 1,5 millioner og mannen ville fått 2,5 millioner da han får 50 % av summen de skal dele og så 1 million som skal skjevdeles.

Anonymkode: 07169...842

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 14.03):

HI

Ekspander  

Hans arv, hans penger. Men dere deler jo resten av verdi på hus og hytte og kjøper hverandre ut for det som blir igjen etter han har tatt ut igjen sin arvedel. 

Anonymkode: 0dcfd...25f

Anonym bruker skrev (På 24.1.2025 den 14.07):

Ekspander  

Ikke vanskelig. Arven hans har ikke du noen som helst rett på.

Anonymkode: 0dcfd...25f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...