Gå til innhold

Navnet Fryd- gangbart?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Du vet at de fleste navn betyr noe? Ofte på latin, norrønt eller gresk. 

Anonymkode: 9a1a7...134

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Gjøre meg vanskelig fordi jeg påpeker fakta?

Anonymkode: 9a1a7...134

Det er forskjell, og det skjønner du også. Jeg har ei venninne som heter Margrete. Det betyr perle, men jeg går jo ikke til gullsmeden og ber om å få se på et Margretekjede. 

Fortsetter under...

HI, jeg tenker at den viktigste tanken bør være om barnet vil sette pris på navnet sitt eller om det er et navn som kan skape tull og feiltagelser. Hvordan ville du selv opplevd å gå til fremmede og presentere deg med et navn som er en følelse? Tror du at du ville blitt lei av " For en fryd å møte deg, da Fryd?". Klangen i ordet Fryd er flott. Det samme er betydningen, og jeg skjønner at du liker det, men det er ikke du som skal leve med det som et navn. 

Himmel og hav skrev (1 time siden):

HI, jeg tenker at den viktigste tanken bør være om barnet vil sette pris på navnet sitt eller om det er et navn som kan skape tull og feiltagelser. Hvordan ville du selv opplevd å gå til fremmede og presentere deg med et navn som er en følelse? Tror du at du ville blitt lei av " For en fryd å møte deg, da Fryd?". Klangen i ordet Fryd er flott. Det samme er betydningen, og jeg skjønner at du liker det, men det er ikke du som skal leve med det som et navn. 

Du har rett i det du sier, men jeg synes du overdriver konsekvensen av å bli møtt med blaute vitser hele tiden. Jeg synes navnet er fint, modig og spesielt. Det passer til en modig og spesiell unge. Navn har litt å si. Det er verre med navn som skrives spesielt, navn som har lydløse bokstaver som h, eller feks en c, eller ck. Da må en til slutt akseptere at navnet skrives feil til stadighet, om en ikke orker å korrigere hele tiden. Det er mer plagsomt enn en slapp vits av og til. Det er min mening, ikke bedre enn din selvsagt.

Anonymkode: d6539...e28

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du har rett i det du sier, men jeg synes du overdriver konsekvensen av å bli møtt med blaute vitser hele tiden. Jeg synes navnet er fint, modig og spesielt. Det passer til en modig og spesiell unge. Navn har litt å si. Det er verre med navn som skrives spesielt, navn som har lydløse bokstaver som h, eller feks en c, eller ck. Da må en til slutt akseptere at navnet skrives feil til stadighet, om en ikke orker å korrigere hele tiden. Det er mer plagsomt enn en slapp vits av og til. Det er min mening, ikke bedre enn din selvsagt.

Anonymkode: d6539...e28

Men hva om barnet ikke blir modig eller spesiell? Et navn skal ikke være til ulempe og det kan det bli om Fryd blir en tungsindig frøken. 

Anonymkode: 866f0...a0c

Annonse

Jeg synes det er litt teit å ta ord man liker og gjøre dem om til navn. Og det kan være belastende å hete «fryd» eller «lykke» om du går gjennom en depresjon eller har det kjipt en gang i løpet av livet. Det er navn med forventninger..

Men jeg er litt tradisjonell på det med navn. Ikke så glad i å finne på, hverken av ord eller navn med masse vokaler. «Emie» hørte jeg nylig. Vi har jo allerede Emilie og Mie.

Kanskje det er jeg som er gammel og gammeldags, hehe :)

Anonymkode: 8c6c2...617

MissSaigon skrev (1 time siden):

Jeg liker ikke navn som gir andre assosiasjoner som Lykke, Vetle, Bjørn, Falk, Storm, Vesla, Sol, Vår, August osv.

Fride syns jeg er nydelig!

Navn som Bjørn og August er jeg uenig med deg i, for det er tradisjonelle navn. Forøvrig er det måneden som er oppkalt etter navnet, og ikke motsatt!

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg synes det er litt teit å ta ord man liker og gjøre dem om til navn. Og det kan være belastende å hete «fryd» eller «lykke» om du går gjennom en depresjon eller har det kjipt en gang i løpet av livet. Det er navn med forventninger..

Men jeg er litt tradisjonell på det med navn. Ikke så glad i å finne på, hverken av ord eller navn med masse vokaler. «Emie» hørte jeg nylig. Vi har jo allerede Emilie og Mie.

Kanskje det er jeg som er gammel og gammeldags, hehe :)

Enig. Møtte en  Leonan her om dagen, og skal innrømme at jeg lurte på hva foreldrene tenkte på når de valgte det navnet...

Anonymkode: 6edff...fa8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...