Gå til innhold

Vil man gå ned i vekt med bare løping?

Anbefalte innlegg

Orker ikke lese svarene så svarer ut ifra hovedinnlegget. Hvis du ligger dønn på samme vekt hele tiden uten å legge på deg med det kostholdet du har nå så vil en økning i aktivitet gi deg en liten vektnedgang hvis kosthold ikke justeres noe. Trening i seg selv gjør ikke at man går ned, kun kalori underskudd. Trening kan hjelpe deg med en kalori underskudd, men hvis du ikke endrer kosthold så vil treningen enten bremse vektoppgangen, holde seg stabil, eller gi deg en vektnedgang, helt avhengig av hva kostholdet gjorde for deg før du begynte å trene. 

angående godteri i helgene. Både chips og sjokolade på samme kveld? Det er vel unødvendig uavhengig av diett eller ei. Jeg er normalvektig og har aldri slanket meg men lever sunt, spiser godteri i helger men setter aldri frem både sjokolade og chips en lørdagskveld. 

Anonymkode: 4ce89...3ac

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

hvilken type knekkebørd spiser du? alle er ikke så sunne

du bør også ta litt grønsaker på knekkebrødet og bytte ut et knekkebrød med frukt eller yoghurt

så var det godteriet jeg vet godt hvor manskelig det kan være men det og ha mindre i hus gjør det mye lettere å spise mindre

det er en del godteri man kan ta som er mye bedre for eks popcorn som ikke er med salt eller smør, hjemmelags potetgull, gele uten sukker, Sukrin Chocolate Mousse, grønnsaker med dip med lett rømme

Anonymkode: 601f5...c97

Wasa husmann stort sett, av og til den med havre, er litt mer smak i den. Har oftest agurk og paprika på. Gele og mousse liker jeg ikke, så det er ikke aktuelt. Kan bytte ut super chipsen med popcorn. Takk for tips.

Hi

Anonymkode: 3a8ca...a27

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Orker ikke lese svarene så svarer ut ifra hovedinnlegget. Hvis du ligger dønn på samme vekt hele tiden uten å legge på deg med det kostholdet du har nå så vil en økning i aktivitet gi deg en liten vektnedgang hvis kosthold ikke justeres noe. Trening i seg selv gjør ikke at man går ned, kun kalori underskudd. Trening kan hjelpe deg med en kalori underskudd, men hvis du ikke endrer kosthold så vil treningen enten bremse vektoppgangen, holde seg stabil, eller gi deg en vektnedgang, helt avhengig av hva kostholdet gjorde for deg før du begynte å trene. 

angående godteri i helgene. Både chips og sjokolade på samme kveld? Det er vel unødvendig uavhengig av diett eller ei. Jeg er normalvektig og har aldri slanket meg men lever sunt, spiser godteri i helger men setter aldri frem både sjokolade og chips en lørdagskveld. 

Går verken opp eller ned på det jeg spiser, har vært sånn i flere år. Er max 78 kg uansett. 

Ja, selvfølgelig er det unødvendig med chips og sjokolade. Blir ofte en halv plate firkløver og halv pose super chips på fredag og lørdag. Ikke bra, jeg vet, men det er min store svakhet som jeg må jobbe med.

Takk for svar.

Hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Går verken opp eller ned på det jeg spiser, har vært sånn i flere år. Er max 78 kg uansett. 

Ja, selvfølgelig er det unødvendig med chips og sjokolade. Blir ofte en halv plate firkløver og halv pose super chips på fredag og lørdag. Ikke bra, jeg vet, men det er min store svakhet som jeg må jobbe med.

Takk for svar.

Hi

Jeg ville byttet ut et av knekkebrødmåltidene med f.eks eggerøre, omelett med grønnsaker og skinke, avokado og reker, yoghurt med bær, banan og litt nøtter, speilegg med avokado. Få litt mer fett og proteiner inn i kostholdet rett og slett. Du blir så sulten fordi kostholdet ditt er veldig magert.

Anonymkode: 86fd2...481

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Grunnen til knekkebrød er fordi jeg har IBS og med for mye brødmat så får jeg vondt i magen. Mat må planlegges litt, kunne gjerne spist salat til lunsj, men da får jeg diaré og må løpe på do😅elsker salat, men det spiser jeg mest av hjemme.

Neida, å bli 40 er ikke en grunn til å ikke klare det, men det er jo sånn at det blir vanskeligere jo eldre man blir, pluss dette med stoffskifte da.

Men jeg må gjøre noe med godisen i helgene, vet at går du uten godis i ca 14 dager så mister du det søtsuget, men jeg vil jo ikke leve uten super chipsen og firkløveren min heller😅må bare spise mindre.

Takk for svar dere.

Hi

Hvorfor blir det vanskeligere jo eldre man blir?

Endret av monty12
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Grunnen til knekkebrød er fordi jeg har IBS og med for mye brødmat så får jeg vondt i magen. Mat må planlegges litt, kunne gjerne spist salat til lunsj, men da får jeg diaré og må løpe på do😅elsker salat, men det spiser jeg mest av hjemme.

Neida, å bli 40 er ikke en grunn til å ikke klare det, men det er jo sånn at det blir vanskeligere jo eldre man blir, pluss dette med stoffskifte da.

Men jeg må gjøre noe med godisen i helgene, vet at går du uten godis i ca 14 dager så mister du det søtsuget, men jeg vil jo ikke leve uten super chipsen og firkløveren min heller😅må bare spise mindre.

Takk for svar dere.

Hi

Siden du likevel blir dårlig i magen av brødmat så har du ikke tenkt på et lavkarbokosthold da? Du kan fortsatt spise knekkebrød, bare kjøp de som er lavkarbo. Du er der omtrent allerede, bare kutt ut poteten til middag og kjør på med mer grønnsaker i stedet. Jeg synes du spiser altfor lite, hadde du gått over på lavkarbo så kunne du spist mye mer uten at det hadde gått utover vekttap. Og du hadde sluppet å gå sulten så kanskje det hadde gjort at sukkersuget hadde gitt seg.
Jeg er 169, veide 78kg, gikk ned 8kg første måneden på lavkarbo. Og da spiste jeg mye mer enn jeg pleide! Byttet ut sjokoladen med brie eller andre fete oster, lagde «godis» av bringebær og fløte i blenderen med dryss av mørk sjokolade og bacongull med sæterrømme😋 Dette funket på meg 😊

Anonymkode: dd91f...93d

Annonse

Anonym bruker skrev (På 21.1.2025 den 19.49):

Du forbrenner jo mye kalorier av å løpe. Hvis du ikke erstatter disse med mere mat, så kan jo det være de kaloriene som gjør at du går i underskudd.

Ikke undervurder endorfinene du får etter løping heller, de får deg til å føle deg som Wonder Woman, og det er de som kan føre til at du dropper godisen 😀

Anonymkode: 2d9ee...c69

Enig med deg. Motivasjonseffekten er veldig stor. Du føler deg bra, og du føler at du har noe bra på gang. Da frister ikke søtsaker på samme måte som når du er frustrert og gir faen 😅. Du bør ha et enkelt program med lite tenking. Derfor er løping bra, det er bare å løpe en kort tur. Da setter du i gang en høyere for brenning. Den varer nesten like lenge etterpå, som selve løpeturen. Så løpeturen bør ikke være for lang, da blir du bare frustrert over at du får lite resultater selv om du løp til du stupte. Fordi, som andre sier; hva du spiser er mye viktigere enn trening. En joggetur tilsvarer ikke mange brødskiver, eller knekkebrød. Det er følelsen av velvære og motivasjon, at du ikke spiser når du jogger, og at du øker forbrenningen, som er verdiene i det. Du slanker deg ikke enormt av noen joggeturer i seg selv. Men totalen blir veldig positiv. Slanking er lyst til framgang og trivsel, gjennom en god livsstil. 

Anonymkode: beb53...69f

monty12 skrev (18 timer siden):

Hvorfor blir det vanskeligere jo eldre man blir?

Delvis fordi forbrenningen blir lavere når man blir eldre, og delvis fordi fetter ol. fordeler seg litt annerledes når hormonene endrer seg i forbindelse med overgangsalderen (og perioden før dette).

Anonymkode: 909e0...188

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Delvis fordi forbrenningen blir lavere når man blir eldre, og delvis fordi fetter ol. fordeler seg litt annerledes når hormonene endrer seg i forbindelse med overgangsalderen (og perioden før dette).

Feil.

https://www.nrk.no/trondelag/ny-studie_-forbrenningen-og-stoffskiftet-vart-synker-ikke-noe-saerlig-med-alderen-1.15611409

Anonymkode: 2d9ee...c69

Hvis du spiser akkurat det du trenger av kalorier i løpet av døgnet uten å legge på deg i dag, vil du gå ned i vekt om du begynner  bevege deg litt eller mye mer enn du gjør i dag.  For da forbruker du flere kalorier enn du spiser.  

Anonymkode: 53fde...3dd

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Kan du vise til forskning som underbygger dette? Mye av dette er nok gamle myter som henger igjen..

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette er feil og mange hviler seg litt på denne forklaringen. Studier viser at forbrenningen ikke går ned før rundt 60-års alder. 

Anonym bruker skrev (På 22.1.2025 den 14.14):

Takk for svar.

Hi

Jeg tenker at du kan få begge deler i mindre porsjoner :) selv kjøper jeg Krønsj-potetgull i 80grams-poswr for da spiser jeg mindre. Du kan også kjøpe en liten sjokolade (str som troika). Så kan du ha begge deler. Å få kose seg en gang i uka er ok tenker jeg. Men kanskje enten fredag eller lørdag i stedet for begge? :) Eller den halve posen den ene dagen og sjokoladen den andre dagen? Bare tips for å få ned totalt antall kalorier

Anonymkode: 76c18...fdb

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...