Gå til innhold

Vil man gå ned i vekt med bare løping?

Anbefalte innlegg

Jeg har noen kg for mye er 169 cm og 77-78 kg, vil ned til 70. Jeg har lavt stoffskifte så det kan være litt tyngre å gå ned, pluss at jeg blir 40 nå i februar😅har så smått kommet i gang med trening nå, har tredemølle så bruker da 5 min på rask gange, 15 min løping, 10 min på rask gange og oppoverbakke og ca 5-10 min nedgang. Har en del vekter og strikker og, men syns det er litt kjedelig. 

Så, vil jeg gå ned med bare tredemølle 3 ganger i uken? Går og ca 1 time hver dag med bikkja og, men det er ikke puls tur da hun er drivende jakthund som går og snuser...

Når det kommer til mat så er dette en typisk dag:

Frokost: 1 knekkebrød med kokt skinke, orker ikke mer kl 6 om morgenen.

Lunsj mellom 11-12: 3 knekkebrød, nå med kremost

Middag mellom 1630-1700: 1 potet, 1 kjøttkaker, grønnsaker og litt saus.

Kveldsmat rundt 2130: 2 knekkebrød med leverpostei/skinke.

Drikker mye vann i løpet av dagen på jobb.

Dere som kan dette, hva tenker dere

Takker for svar🙂

Anonymkode: 3a8ca...a27

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg synes kostholdet ditt ser moderat og greit ut. Jeg tror det kan være muligheter for nedgang i rolig tempo med den bevegelsen i tillegg. 

Anonymkode: 3b2af...084

Glemte å skrive at det kan bli litt for mye godis i helgene dessverre, klarer ikke alltid å styre meg, det er en skikkelig svakhet. Har ikke tenkt på noe sånn rask vektnedgang, for jeg må jo endre livsstilen. Er hovedsak overkroppen som må slankes, mage/rygg.

Takk for svar🙂

Hi

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Jeg har noen kg for mye er 169 cm og 77-78 kg, vil ned til 70. Jeg har lavt stoffskifte så det kan være litt tyngre å gå ned, pluss at jeg blir 40 nå i februar😅har så smått kommet i gang med trening nå, har tredemølle så bruker da 5 min på rask gange, 15 min løping, 10 min på rask gange og oppoverbakke og ca 5-10 min nedgang. Har en del vekter og strikker og, men syns det er litt kjedelig. 

Så, vil jeg gå ned med bare tredemølle 3 ganger i uken? Går og ca 1 time hver dag med bikkja og, men det er ikke puls tur da hun er drivende jakthund som går og snuser...

Takker for svar🙂

Jeg begynte å gå ned i vekt når jeg økte det du nevner om løping til ca det dobbelte. Men jeg begynte med kortere og lettere program enn du har )) Altså, helt fint nivå å komme i gang, bli varm og opprettholde formen, men for å forbrenne så pass at du kan telle kilo så må du etter hvert øke belastningen )) Jeg spiser mer enn det du skriver, forresten, men det går fint så lenge jeg gjør unna tre økter per uke. Anbefaler en dyktig PT/fysioterapeut - det er den beste investeringen 

Anonymkode: 815a4...c41

Du forbrenner jo mye kalorier av å løpe. Hvis du ikke erstatter disse med mere mat, så kan jo det være de kaloriene som gjør at du går i underskudd.

Ikke undervurder endorfinene du får etter løping heller, de får deg til å føle deg som Wonder Woman, og det er de som kan føre til at du dropper godisen 😀

Anonymkode: 2d9ee...c69

Annonse

Vektnedgang hander i stor grad om kosthold, ikke så mye om trening.

Du må i kaloriunderskudd.

Om du spiser mye kalorier i helgene ville jeg sett på kostholdet uke for uke og ikke dag for dag. For om helgen din er fredag, lørdag og søndag og du da spiser mer enn du forbrenner, så vil du ikke gå ned i vekt selv om du spiser mindre enn du forbrenner mandag til torsdag. Totalen på uka blir for høy rett og slett.

Det er mye lettere å spise 500 kalorier enn å løpe av seg 500 kalorier dessverre.

Det de aller fleste profesjonelle sier er at vinduet uten mat skal være så langt som mulig, så å spise siste måltiden halv ni også på igjen kl 6 blir et veldig kort vindu uten mat. Dropp enten kveldsmaten eller frokosten, det som fungerer best for deg.

Anonymkode: 0f159...4c4

Helt ærlig så monner ikke den løpingen så mye. Løping er fint, men du må venne deg til mye lengre turer. Hvis du går tir på en time 4 ganger i uka og tar 3 skikkelige løpeøkter på en drøy time hver begynner det å bli mengder som kan hjelpe.

Anonymkode: 7d2e1...aeb

Jeg vet at det er kosthold som er nøkkelen til vektnedgang, og at trening bare er bonus/endre fasong litt kanskje.

Jeg vet jeg må gjøre noe med helgene, men hvordan få bort søtsuget? Jeg kan glede meg til fredagen allerede tirsdag, for da kan jeg spise sjokolade, altså, skjønner dere, er jo helt på tryne. 

Løpe 1 time ja, er en liten stund til jeg er der gitt, har nettopp begynt med det jeg gjør nå, har vel gjort det 3 ganger i uka siden nyttår, så ikke lenge altså. 

Grunnen til at jeg spiser kveldsmat og er fordi jeg er himla sulten på ettermiddagen, så vet ikke om jeg gjør noe feil mtp kosthold der? Kan sikkert droppe frokosten, men spiller det ene knekkebrødet noe? Er vel mer den at man er lært opp til at frokost er bra😅

Takk for svar og råd dere.

Hi

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Jeg vet at det er kosthold som er nøkkelen til vektnedgang, og at trening bare er bonus/endre fasong litt kanskje.

Jeg vet jeg må gjøre noe med helgene, men hvordan få bort søtsuget? Jeg kan glede meg til fredagen allerede tirsdag, for da kan jeg spise sjokolade, altså, skjønner dere, er jo helt på tryne. 

Løpe 1 time ja, er en liten stund til jeg er der gitt, har nettopp begynt med det jeg gjør nå, har vel gjort det 3 ganger i uka siden nyttår, så ikke lenge altså. 

Grunnen til at jeg spiser kveldsmat og er fordi jeg er himla sulten på ettermiddagen, så vet ikke om jeg gjør noe feil mtp kosthold der? Kan sikkert droppe frokosten, men spiller det ene knekkebrødet noe? Er vel mer den at man er lært opp til at frokost er bra😅

Hi

Selv om du ikke orker å løpe sammenhengende  en uke kan du veksle mellom å gå å løpe,, men  ta deg ordentlig ut,, slik at du  ikke klarer å snakke i fulle setninger i hvertfal.

Anonymkode: 7d2e1...aeb

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hi

Du er himla sulten fordi du spiser feil. Du må ha noe fett til hvert måltid. Knekkebrød med skinke gir ikke kroppen nok til å holde seg mett. 

Spis litt avokado, egg eller annet ved siden av eller på knekkebrødene.  Du blir ikke kvitt søtsuget hvis du er redd for kalorier. Smører du litt avokado på, eller spiser et egg feks vil du få i deg fett og proteiner. Du vil holde deg mett og unngå søtsuget. 

Anonymkode: 89abe...ea5

Annonse

Og spis gjerne sjokolade på fredag, men øv på måtehold. Trenger to ruter, ikke to plater 🙈

Lag deg et fat med div grønnsaker og dip(ikke overdriv med dip). Og noen ruter sjokolade. 

Få dette inn som en normal helsekos og du vil merke forskjell raskt, både i kilo og søtsug.

Anonymkode: 89abe...ea5

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hi

Om du er en person som er sulten om kvelden, men ikke om morgenen, så følger du kroppen din. At frokost er dagens viktigste måltid og alt det der er tilbakevist for lenge siden, det er viktigere å gi kroppen fri noen timer og ikke hele tiden tilføre mat.

Søtsuget kommer av at du spiser litt feil, kroppen trenger noe mer, men det trenger ikke være sukker. Jeg ville droppet frokosten og spist mer proteiner/fett til lunsj. En salat med terninger av avokado og et hardkokt egg f.eks, eller Skyr med litt sukkerfri musli og bær. Bruk avokadosmør istedenfor margarin, mye mer riktig fett.

Søtsuget er også en vane, og vaner kan endres, men det tar litt tid. Anbefaler Yt proteinpudding med sukkerfri vaniljesaus på. Met et beger sjokoladepudding og 100 g vaniljesaus er det under 250 kalorier, og du blir både mett og får dekket sukkerbehovet.

Anonymkode: 0f159...4c4

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Hi

For meg var det lettest å kutte godteri og sukkerholdig drikke helt ut, da forsvant den evinnelige lysten som jeg alltid kjente. å spise godteri en gang i uka var som å fore et godtemonster, tenkte på goderi hele uka og ventet på å kunne spise det, ren selvtortur.

Anonymkode: 86fd2...481

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hi

Anbefaler deg noe «søtt» etter middag i stedet. En appelsin, eple, litt mørk sjokolade. Nice-cream. Prøv deg litt frem hva som gjør at du føler deg tilfreds. Drikk gjerne ett glass vann med litt eplesidereddik før måltider, eventuelt spis litt salat i forkant med eddikbasert dressing. Det flater ut blodsukker slik at du ikke får like lett cravings om kvelden. 

Ellers er alle dager i kaloriunderskudd et pluss, uansett om det er kosthold eller trening som bikker dagen for deg. Kontinuitet. 

Anonymkode: abfa8...ec6

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Anbefaler deg noe «søtt» etter middag i stedet. En appelsin, eple, litt mørk sjokolade. Nice-cream. Prøv deg litt frem hva som gjør at du føler deg tilfreds. Drikk gjerne ett glass vann med litt eplesidereddik før måltider, eventuelt spis litt salat i forkant med eddikbasert dressing. Det flater ut blodsukker slik at du ikke får like lett cravings om kvelden. 

Ellers er alle dager i kaloriunderskudd et pluss, uansett om det er kosthold eller trening som bikker dagen for deg. Kontinuitet. 

Anonymkode: abfa8...ec6

Å drikke surt så ofte som hvert måltid er ikke bra for tennene., kan få syreskader. Dete r ikke noe man bør anbefale.

Synes det virker litt ensformig med så mye knekkebrød, men avhengig av typen knekkebrød er jo knekkebrød som regel sunt (forutsatt et sunn variant med mye fiber). 

Å være 40 er ikke en grunn til å ikke klare gå ned i vekt. Jeg blir også 40 i år (1985-gjengen!) og klarte ikke gå ned i vekt hele 30-årene, var for sliten med små barn og mye annet. Men det siste året har jeg gått ned fra 63 kg til 57 kg! 

Her er det jeg gjorde som hadde effekt for meg:

Kuttet ut frokost de fleste dagene. Spiser første måltid til lunsj. På hverdager spiser jeg ikke noe etter middag.

Spiser mye grønnsaker og mye suppe. Men også proteiner, som kylling, fisk og litt kjøtt. Og spiser egg ganske ofte. Kuttet ned på karbohydrater. 

I tillegg prøver jeg å gå 10 000 skritt hver dag. Går som regel en tur hver ettermiddag på 2-3 km for å komme i mål med det. 

Drikker også mye vann!

lykke til med din vektnedgang!

Anonymkode: 76c18...fdb

Grunnen til knekkebrød er fordi jeg har IBS og med for mye brødmat så får jeg vondt i magen. Mat må planlegges litt, kunne gjerne spist salat til lunsj, men da får jeg diaré og må løpe på do😅elsker salat, men det spiser jeg mest av hjemme.

Neida, å bli 40 er ikke en grunn til å ikke klare det, men det er jo sånn at det blir vanskeligere jo eldre man blir, pluss dette med stoffskifte da.

Men jeg må gjøre noe med godisen i helgene, vet at går du uten godis i ca 14 dager så mister du det søtsuget, men jeg vil jo ikke leve uten super chipsen og firkløveren min heller😅må bare spise mindre.

Takk for svar dere.

Hi

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men jeg må gjøre noe med godisen i helgene, vet at går du uten godis i ca 14 dager så mister du det søtsuget, men jeg vil jo ikke leve uten super chipsen og firkløveren min heller😅må bare spise mindre.

Det er jo ikke sånn at du trenger å være det foruten for evig, selv om du er uten det i en slankeperiode.

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er jo ikke sånn at du trenger å være det foruten for evig, selv om du er uten det i en slankeperiode.

Jeg vet, men jeg eier jo ikke selvdisiplin😅

Hi

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Takker for svar🙂

hvilken type knekkebørd spiser du? alle er ikke så sunne

du bør også ta litt grønsaker på knekkebrødet og bytte ut et knekkebrød med frukt eller yoghurt

så var det godteriet jeg vet godt hvor manskelig det kan være men det og ha mindre i hus gjør det mye lettere å spise mindre

det er en del godteri man kan ta som er mye bedre for eks popcorn som ikke er med salt eller smør, hjemmelags potetgull, gele uten sukker, Sukrin Chocolate Mousse, grønnsaker med dip med lett rømme

Anonymkode: 601f5...c97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...