Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har en tenåring med bl.a. Tourettes syndrom, og hun har tics som gjør at hun løper/sklir mye på gulvet hver dag. Dette innebærer igjen at det slites noe helt ekstremt på sokker. Hun insisterer på svarte ankelsokker, men har godtatt å prøve ut noen andre typer til hjemmebruk også. Jeg spurte på en sportsbutikk om de kunne anbefale noen, og fikk et rådyrt par ullsokker som kom med livstidsgaranti og beskjed om at de aldri hadde fått klager på disse. Vel, etter to måneder (og det er faktisk skikkelig lenge her!) begynte de også å se sliten ut, og etter tre måneder var det hull på begge to på to-tre ulike steder. Han i butikken var sjokkert. 

Uansett. Jeg vet at det ikke er mulig å finne sokker til henne som varer lenge, og vi har virkelig prøvde mange ulike merker, men er det noen som har tips til svarte ankelsokker som kanskje kan vare i mer enn en-tre gangers bruk før de har store hull? 

Anonymkode: 4a75e...fd9

Fortsetter under...

Ai, høres jo ut som at du er sokkeeksperten her. Vi andre får jo ikke «testet» ut sokkene på samme måte 🙈

Men kanskje ull varer lengre selv om de også slites? 
https://www.pierrerobert.no/no_NO/dameklaer-sokker-dame/ankelsokker-i-ull-x2-37-40/D931.html?dwvar_D931_color=Black&dwvar_D931_size=37-40&cgid=Socks_NavV2#sz=24&start=1

Hvis ikke tror jeg jeg bare hadde kjøpt billige sokker og tenkt på det som forbruksvare som må byttes ut.

Anonymkode: dd505...ef6

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ai, høres jo ut som at du er sokkeeksperten her. Vi andre får jo ikke «testet» ut sokkene på samme måte 🙈

Men kanskje ull varer lengre selv om de også slites? 
https://www.pierrerobert.no/no_NO/dameklaer-sokker-dame/ankelsokker-i-ull-x2-37-40/D931.html?dwvar_D931_color=Black&dwvar_D931_size=37-40&cgid=Socks_NavV2#sz=24&start=1

Hvis ikke tror jeg jeg bare hadde kjøpt billige sokker og tenkt på det som forbruksvare som må byttes ut.

Anonymkode: dd505...ef6

Haha, ja, det er litt der vi er nå. Jeg "abonnerer" på noen fra Coop som er relativt billige og pleier å holde til i rundt tre ganger med bruk før de må kastes, altså jeg har pling i kalenderen min på å bestille nye med jevne mellomrom 😂 Innimellom prøver vi andre typer også, og jeg fant en gang noen fra Endurance i et teknisk materiale som faktisk holdt dobbelt så lenge, men nå klarer jeg selvfølgelig ikke å finne igjen akkurat den typen 🙈

HI

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

Men må hun gå i sokkelesten inne da? Kan det hjelpe med tøfler?

Anonymkode: 7c36b...a9d

Ja, for en del av greien er at hun må kunne skli, eller får hun gjort ticsene slik hun trenger. Ellers hadde det jo vært supert om hun var barføtt for eksempel. 

HI

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ja, for en del av greien er at hun må kunne skli, eller får hun gjort ticsene slik hun trenger. Ellers hadde det jo vært supert om hun var barføtt for eksempel. 

HI

*ellers får hun ikke gjort ticsenene 

Det datt ut et viktig ikke der.

HI

Annonse

Synd det må være ankel, ellers kunne sokker laget for håndverkere vært tingen, de er forsterket og må tåle bruk av vernesko. 

Men er nok som en over skriver en forbruksvare. Hvis ikke du har søkt allerede, sjekk ut grunnstønad. Den er ment for å dekke unormal slitasje. Hvis du i tillegg har en god barneforsikring, kan det være de dekker tilsvarende. Da har du i hvert fall til å kjøpe sokker herfra til neste år 😅

Anonymkode: a1986...92f

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Synd det må være ankel, ellers kunne sokker laget for håndverkere vært tingen, de er forsterket og må tåle bruk av vernesko. 

Men er nok som en over skriver en forbruksvare. Hvis ikke du har søkt allerede, sjekk ut grunnstønad. Den er ment for å dekke unormal slitasje. Hvis du i tillegg har en god barneforsikring, kan det være de dekker tilsvarende. Da har du i hvert fall til å kjøpe sokker herfra til neste år 😅

Anonymkode: a1986...92f

Haha, ja det skal ikke være lett. Vi får grunnstønad. Det var ikke spesielt vanskelig å dokumentere utgiftene til sokker. Hun sliter også mer på sko enn andre, så støtten dekker sånn nesten inn utgiftene i hvert fall, men det hadde likevel vært fint å finne noe mer holdbart 😊

HI

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Bare sånn av nysgjerrighet.. hva skjer om hun ikke får utført ticksene sine sånn hun "ønsker"?

Anonymkode: 49ad9...325

Hun blir veldig irritabel, frustrert og stresset, og om det går nok tid uten så kan i verste fall enten få ticsattac eller skikkelig angstanfall. I mangel på en bedre sammenlikning, så er tics for henne omtrent på samme måte som når vi begynner å klø noe vanvittig et sted, la oss si på nesen. Trangen er så intens, at det blir vanskelig å fokusere på noe annet og det begynner å krible inni en fordi det kløøøøøøør, men man kan ikke klø seg fordi det ikke går akkurat da. Til slutt får man en eller annen reaksjon, og det er det hun også får. Så hvis man da f.eks. endelig får klø seg, så klør man seg ekstra hardt og grundig og gjerne litt utover resten av ansiktet også fordi trangen til å klø seg har bygget seg så voldsomt opp. På samme måte vil hun da få anfall med masse, voldsomme tics på en gang, fullstendig ukontrollert, og i verste fall på en måte der hun skader seg selv f.eks. at hun smeller knyttneven med full kraft inn i egne lår, en vegg el. Vi foretrekker sånn sett helt klart skliing på gulvet og hullete sokker, men jeg kan jo bli litt lei likevel.

HI

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hva med ankelsokker som er litt tykkere under forsålen, kan det fungere litt lenger tro?

Slazenger har to typer ankelsokker, hvor den ene har litt tykkere såle.

Anonymkode: 2a3ab...61d

Godt mulig, det er i hvert fall verdt et forsøk. Takk for tips!

HI

Har ingen forslag til spesifikke sokker, men mannen min som løper mye kjøper «løpesokker» på f.eks. løplabbet, og jeg opplever at de varer mye lengre enn mange andre sokker før de er utslitt. 

Ellers strikker jeg en del av disse tovede tøflene, både til mannen, barna og meg selv. Det er fort gjort å strikke dem, de er gode å gå i både barbent og med sokker oppi, og de er glatte, så de kan brukes til å skli med. Det blir hull i dem etter hvert, men de er lette å «lappe» og legge en ny runde i vaskemaskinen for å tove det reparerte området. Og når de virkelig er utslitt går det fort å lage nye. Kan lages av hvilket som helst garn som kan toves, og koster ikke mange kronene i materialer. Kanskje en idé å bruke hjemme for å avlaste sokkene litt? 
https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=10152&cid=1 

Anonymkode: c569d...8fc

Annonse

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg har en tenåring med bl.a. Tourettes syndrom, og hun har tics som gjør at hun løper/sklir mye på gulvet hver dag. Dette innebærer igjen at det slites noe helt ekstremt på sokker. Hun insisterer på svarte ankelsokker, men har godtatt å prøve ut noen andre typer til hjemmebruk også. Jeg spurte på en sportsbutikk om de kunne anbefale noen, og fikk et rådyrt par ullsokker som kom med livstidsgaranti og beskjed om at de aldri hadde fått klager på disse. Vel, etter to måneder (og det er faktisk skikkelig lenge her!) begynte de også å se sliten ut, og etter tre måneder var det hull på begge to på to-tre ulike steder. Han i butikken var sjokkert. 

Uansett. Jeg vet at det ikke er mulig å finne sokker til henne som varer lenge, og vi har virkelig prøvde mange ulike merker, men er det noen som har tips til svarte ankelsokker som kanskje kan vare i mer enn en-tre gangers bruk før de har store hull? 

Svarte ankelsokker er forbruksvare og kjøpes i 10-pakninger, koster lite, skjønner ikke at det kan være noe problem. Jeg sliter fort ut sokker selv og ullsokker jeg bruker mye varer ikke mange måneder. 

Anonymkode: 48109...a78

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Svarte ankelsokker er forbruksvare og kjøpes i 10-pakninger, koster lite, skjønner ikke at det kan være noe problem. Jeg sliter fort ut sokker selv og ullsokker jeg bruker mye varer ikke mange måneder. 

Sliter du ut ett par på én dag? Som i at det kommer store hull flere steder? For det gjør hun med de billigste og vanlige sokkene, mens de som er i hakket bedre kvalitet/sportssokker kan holde noen ganger før de er hullete. Det blir veldig mange sokker, og ikke spesielt miljøvennlig heller, så derfor vil jeg gjerne ha noe som holder litt i det minste. Det er overhodet ikke snakk om vanlig slitasje her.

HI

Er hun avhengig av å skli akkurat der hun befinner seg, eller kan hun flytte på seg først? I så fall kunne dere hatt små partier med syntetisk isbane tilgjengelig. Vil tro det er mye glattere enn vanlig gulv og vil derfor ikke slite på sokkene i like stor grad. Eventuelt kan noe annet glatt materiale brukes.

Anonymkode: e7513...134

Vet ikke om de holder, men verdt et forsøk. På europris har de sorte ankelsokker som er tykkere under. Jeg elsker de sokkene! De er ikke helt sorte da, de er sorte og mørk grå 😐 ❤️

Kjøpte flere par, husker ikke om det er 5 eller 10 par for 100 kr. De er veldig tykke og jeg elsker de fordi tynne ankelsokker gir meg gnagesår i sko 😅

Anonymkode: 87255...554

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Sliter du ut ett par på én dag? Som i at det kommer store hull flere steder? For det gjør hun med de billigste og vanlige sokkene, mens de som er i hakket bedre kvalitet/sportssokker kan holde noen ganger før de er hullete. Det blir veldig mange sokker, og ikke spesielt miljøvennlig heller, så derfor vil jeg gjerne ha noe som holder litt i det minste. Det er overhodet ikke snakk om vanlig slitasje her.

HI

Nei, så fort sliter jeg de ikke ut, men de varer ikke lenge for jeg er veldig aktiv (adhd). Akkurat det med slitasje på klær er et vanlig problem ved mange diagnoser og det er en stønad man kan søke om. Jeg har en tenåring med autisme og adhd og det har vært en enorm slitasje på sko og klær pga høyt aktivitetsnivå, klatring på alt, mye snubling, søling, uhell, repeterende bevegelser, tygging og fikling.

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Vet ikke om de holder, men verdt et forsøk. På europris har de sorte ankelsokker som er tykkere under. Jeg elsker de sokkene! De er ikke helt sorte da, de er sorte og mørk grå 😐 ❤️

Kjøpte flere par, husker ikke om det er 5 eller 10 par for 100 kr. De er veldig tykke og jeg elsker de fordi tynne ankelsokker gir meg gnagesår i sko 😅

Anonymkode: 87255...554

Takk for tips! Det er absolutt verdt et forsøk!

HI

Anonym bruker skrev (11 timer siden):

*ellers får hun ikke gjort ticsenene 

Det datt ut et viktig ikke der.

HI

Nå vet ikke jeg hvordan hun må utføre ticsen, men kunne et sklibrett hjulpet? Sånn som feks skøyteløpere trener på? De er veldig glatte, så lite friksjon, og da slites ikke sokkene så lett. Noen av disse kan man bruke sko på også tror jeg. Mulig kost av noe sånt veier opp for sokker, slipper hvertfall handle sokker hele tiden da. 

Anonymkode: 17ac3...22b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...