Gå til innhold

18 åring velger førstegangstjeneste januar 2026...

Anbefalte innlegg

..noe som betyr at han blir å gå et halvt år hjemme før han starter opp og et halvt år etter før han kan begynne på videre skole. Han fikk spm når han ville begynne da han var på seajon og han svart januar 2026! Jeg måtte spørre han hvorfor i all verden, og svaret var "vet ikke, det betydde jo ingenting?" Han tenker ikke framover, han har heller ingen anelse hvilken skole han skal gå videre etter 3 år studiespes, for han har ikke tenkt på det heller. Han skal bare seile igjennom livet også skal alt ordne seg. 

Jeg har hele tiden sagt til han at så lenge han går på skole bor han gratis hjemme og får alt han trenger. Når han er så "daft" at han ikke skjønner at nå utsettes skolegang med ett helt år, så kommer jeg til å kreve at han jobber og betaler for seg hjemme om han skal bo her. Han får ikke lov å gå her i 6 mnd å spille hele dagen å ikke gjøre noe som helst. Hva hadde dere krevd av deres ungdom i en sånn situasjon?

Anonymkode: 443f9...405

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er ikke grunn til å gå i taket, han søker utdanning, tar første semester, gjør unna militærtjeneste og tar semester 2. Automatisk utsettelse.

Anonymkode: 8d7c6...fb8

Han må mest sannsynlig flytte fra byen vi bor for videre utdanning, så det er litt verre å gjøre det sånn.

Snakket akkurat med han, han sier han ønsker å jobbe å spare seg opp en buffer det året han ikke er i militæret, sa at da må han sette mesteparten på sparekonto og handle litt matvarer til husholdningen i ny og ne. Noe han syns er helt ok. Skal sette opp bsu til han i neste uke. Vet ikke hva som er lurt, tror jeg er litt av den gamle skolen at et "friår" ikke er så bra. Men gjort er gjort, får gjøre det beste ut av det.

HI

To av min har også dratt ut i militæret i januar.  Den ene valgte det og den andre måtte. Det går helt fint.  

De har så klart jobbet halvåret før og halvåret etter. De har bodd hjemme gratis mot at de sparer så mye som mulig. 

Han må bare finne seg en jobb. Har han aldri hatt en jobb? Om han har en deltaker eller har hatt sommerjobber er det jo en mulighet å spørre der. 

At han ikke vet hva han skal studere videre er helt normalt. Det er ikke lett å vite hva de ønsker å jobbe med.  Nå får han jo enda et år på å tenke ut noe. 

Ungdommen vår må sikkert jobbe til godt opp i 70 årene, så la de få ha et år eller to der de prøver å finne ut av ting. 

Anonymkode: 53103...75c

Annonse

Ja jeg skjønner det, han vet jo ikle hva han vil gå videre enda heller så det git ikke mening for han å søke skole heller nå. Tenker at et friår og et år i militæret vil gjøre han godt, kan jo hende han utdanner seg der også for alt man vet. Vil han skal spare, men tenker ting han konsumerer selv (energidrikker, brus osv) kan han selv handle.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Militæret må være det dummeste å bruke tiden sin på. Jeg synes synd på ungdommen som tvinges til å være i militæret.

Anonymkode: 368c5...84d

Nå er det ikke lov å nekte militærtjeneste i Norge, dessuten tenker jeg at ungdommen ille har vondt av å lære seg litt disiplin.

HI

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Militæret må være det dummeste å bruke tiden sin på. Jeg synes synd på ungdommen som tvinges til å være i militæret.

Jøsses, finnes det faktisk så uvitende mennesker som dette.

Anonymkode: e8345...f7a

Jeg må ærlig innrømme at med alt som skjer i verden får jeg litt angst av at han skal i militæret, det vil jo si at om det faktisk blir krig så må han jo ut i det. Jeg forstår at dette er sånn det er, men kjenner jeg hadde blitt ganske fra meg om det kom så langt.

HI

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Det er altså ingen som spør deg. Og ikke frister det å forsvare deg heller.

Anonymkode: 8d7c6...fb8

Han er jo heldig som kan starte i januar. Om han vet hva han skal studere, kan kan ta første halvår,  søke permisjon (formalitet), ta militæret og så fortsette på studier. Han får da utsatt studier med det år. Ungdommen her fikk tidspunkt til oppmøte i militæret midt i et semester. Da ryker 1,5 år på militæret uansett hvordan du snur og vender på det. Så her var det hybeltilværelse et halvt år med studier, så noen måneder hjemme før militæret. 

Anonymkode: 6667c...46e

Det er helt vanlig å starte i januar, tror 90% av kompisene til sønnen min gjorde det, og de hadde ikke noe valg. Var et par stykker bare som begynte på høsten.

Alle jobbet frem til jul, alt fra butikk til ufaglært på sykehjem, vikar på skolen/sfo osv.

Anonymkode: fa006...edc

Annonse

Spør du meg, så er det mest sannsynlig en fordel at han ikke søker utdanning nå. Hvis han ikke vet hva han har lyst til å studere, så er sjansen for at han velger feil studie stor og motivasjonen for å fullføre ville vært lav. 

Menn er kognitivt senere utviklet enn kvinner, og det betyr at mange gutter ikke er modne nok til å ta valg rett etter videregående.

Jeg kjenner menn, både unge og min egen generasjon som har surret mye med livet frem til 23-24 år. Og så er det akkurat som at det går opp et lys for dem og de finner studier som klaffer og har høy motivasjon under hele studiet.

Så, så lenge han ikke har rusproblemer, men bare er vanlig sløv, så kommer det til å gå bra. 

Og forsvaret vil også gjøre en modning. Både fordi han får en annen lærdom rundt disiplin, og hvis han ikke elsker det og velger seg en militær utdannelse, så kommer han til å hate så mange ting at det kan sette en retning for hva han faktisk vil 😏

Anonymkode: b9987...f90

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...