Gå til innhold

Sønnen min på 17 år sliter med konsentrasjonsvansker. Hva kan hjelpe?


Anbefalte innlegg

Først nå han klarer selv å sette ord på det, men har slitt med det siden 6-7 klasse. Ingen ADHD her, men ser og opplever at han har vansker med konsentrasjon. Kom seg gjennom ungdomsskolen, men nå på videregående er det mer fremtredende.

Tenkte han kunne snakke med fastlegen om det, men andre som har erfaring med dette og om det finnes noe som kan hjelpe?

Anonymkode: 58f37...7f7

Fortsetter under...

Fjern mobiltelefonen og begyn å lese bøker. Sørg for trening eller skikkelig fysisk aktivitet hver dag. Sørg for sunn mat og ligg helt unna kofein, inklusive coladrikker. Pass på at han får nok søvn. Det vil gjerne si at han bør legge seg til å sove mellom 22 og 23 hver kveld hvis han må opp klokka 7.

Prøv dette en måneds tid og se om det ikke gir resultater.

Anonymkode: d8ada...eb2

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Sikker på at han ikke har ADHD, uoppmerksom type?

Jeg var 50 da jeg fikk diagnosen, ingen som har trodd at jeg har det heller.

Anonymkode: 9b1b7...ae0

Hvordan fant de ut, ble du utredet spesifikt? 

Anonymkode: 58f37...7f7

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Hvordan fant de ut, ble du utredet spesifikt? 

Anonymkode: 58f37...7f7

Selv om jeg har klart meg relativt greit sett utenfra med jobb, familie og hus, så har det vært kaotisk å være meg til tider. Jeg har f.eks. kompensert manglende konsentrasjon ved å jobbe flere timer for å ta igjen. Men det fungerer ikke i lengden, så jeg har hatt noen runder hvor jeg har møtt veggen, eller nesten møtt veggen. Kronisk deprimert, selv om det har vært lettere perioder og.

Så jeg startet en offentlig utredning tilslutt, men fullførte den ikke. Ser jo nå at det er pga at jeg misforsto hele opplegget, mest sannsynlig knyttet til manglende tålmodighet ala ADHD. Tok tak selv da jeg ble 50, for da kjente jeg alle tegn på at det gikk feil vei igjen. Ble utredet privat.

Ser jeg tilbake i forhold til skolegang og gjennomføringsevne på alt jeg har satt i gang i livet, så ser jeg jo et mønster. Jeg setter i gang ting, og fullfører ikke, fordi det blir overledende og ofte for mange prosjekter på en gang.

Klarte meg greit på barneskolen og ungdomsskolen. Men slet med overgangen til videregående. Så jeg har alt fra stryk i ett fag, til seks i ett annet. Alle fagene jeg gjorde det dårlig i, krever arbeidsminne og konsentrasjon. Alle fagene jeg gjorde det bra i krevde mentale evner til å se sammenhenger, komme på nye ideer ut fra det jeg lærte og være muntlig sterk. Det er styrkene mine.

Siden jeg strøk i et fag jeg visste ville være vanskelig  å ta opp, fant jeg egne veier. Har hatt bra jobber og jobbet frem kompetanse som har gitt meg nye muligheter. Jeg tjener 950tusen i året, i staten, uten noe særlig utdannelse. Har etterhvert tatt et par emner på høyskole ved siden av jobb, ved å bruke realkompetanse for å komme inn. Men slitt begge gangene med å fokusere nok til å komme meg gjennom pensum og få skrevet oppgaver. Forelesningene fungerte supert, da skjønner jeg alt.

 

Anonymkode: 9b1b7...ae0

Annonse

Akkurat samme med min sønn. Sleit veldig med konsentrasjon og ble veldig merkbart da han startet på videregående. Tenkte aldri adhd for han er så rolig. Men en dag vi satt i bilen sa sønnen min at han følte det var noe galt med hodet/hjernen hans. Da fikk jeg han utredet og han har ADHD, ukonsentrert type (ADD tidligere). Han er nå i samtaler med psykiater for medisinering og håper det gjør siste rest av tiden på videregående litt bedre. 

Anonymkode: 7a8d4...088

Uoppmerksom type ADHD kan faktisk "gjemme" seg ganske bra. Mange med ADHD klarer seg veldig bra gjennom skolen fordi de trives med rutiner og struktur, men sliter når de får mer ansvar for egen læring. 

Hvis han sliter så mye med konsentrasjonen at det går utover skolearbeidet burde han absolutt utredes.

Skjedde det noe spesielt eller noe som kanskje barnet har opplevd som spesielt / krevende / kritisk el. i 6. / 7.klasse?

Vansker med konsentrasjon eller med hukommelse kan også komme av at hodet er "fullt" og at man ikke har fått sortert, også ut, noe av det som tar mye plass. 

Kan du og ungdommen kartlegge dette sammen? Lage en tidslinje der dere forsøker å identifisere ulike opplevelser og hendelser. Kommer dere ikke frem til noe så har dere forsøkt

Anonymkode: cd6a7...589

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...