Gå til innhold

Skoleball, jenter, dresskode -hadde dere reagert?

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Ja. Og er det galla skal strengt tatt ikke menn heller ha smoking, men kjole og hvitt.

SNL:

Det er strenge regler for antrekk ved galla og dette vil være spesifisert i invitasjonen til begivenheten. Det vanligste antrekket for menn er kjole og hvitt, altså svart snippkjole, svarte bukser med svart, blankt bånd i sidene, hvit skjorte, hvit vest og hvit sløyfe. Også militære uniformer er godkjent som gallaantrekk. I enkelte land, deriblant Norge, er også folkedrakt eller bunad fullgodt gallaantrekk for menn.

For damene betyr gallaantrekk fotsid kjole eller folkedrakt. Kvinner med militær rang kan også bruke uniform ved galla, men da med fotsidt skjørt, ikke langbukser.

Anonymkode: e266c...d60

Ok. Men det er vel begrenset for hvor mange ganger man er på galla. I alle andre situasjoner i livet er bukse helt ok. Og så fåe man håpe at reglene for galla snart blir oppdatert fra oldtidens regler. 

Anonymkode: ecf8a...f0b

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ok. Men det er vel begrenset for hvor mange ganger man er på galla. I alle andre situasjoner i livet er bukse helt ok. Og så fåe man håpe at reglene for galla snart blir oppdatert fra oldtidens regler. 

Anonymkode: ecf8a...f0b

Vel, du ønsker forflatning, så snakk for deg selv. Jeg har minst tre galla-anledninger hvert år, og jeg er ikke spesiell i det.

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke forvente å bevege deg i dannete sirkler om du ikke kan følge en enkel antrekksbestemmelse.

Omg, dagens dummeste kommentar 😂

Anonymkode: 93151...eaa

Det er bare et ball, tenker jeg… Jeg synes at ungdommene godt kan kle seg pent, men at det ikke behøver å være strikte regler for hvem som skal gå med hva. 
Jeg bor på bygda. Her er det også skoleball, som ungdomstrinnet (som oftest 9. trinn) på skolene i nærheten bytter på å arrangere.

Det er nyttårsball, og ikke obligatorisk.

Det står ikke noe om antrekk i invitasjonen i det hele tatt, men mine barn har kledd seg normalt pent. Dvs dress/dressbukse og skjorte for gutten, og enkel kjole for jenta. (Hun hadde strikkekjole i 8. og 9. trinn, i år skal hun ha en kort enkel blondekjole.)

Jeg vet det har vært jenter som har kommet i bluse og penbukse, også dress. Samt gutter i chinos/jeans og pen genser. Og det er også helt greit. Det kan være mange grunner til at de kler seg som de gjør. Så er det også (heldigvis!) forskjell på ball på ungdomsskolen og gallamiddag med for eksempel regjeringen. 😉 Da er jeg nok helt sikker på at man klarer å kle seg passende, selv om man har gått i strikkekjole eller chinos på skoleballet. 

Anonymkode: 46b00...912

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du kan ikke forvente å bevege deg i dannete sirkler om du ikke kan følge en enkel antrekksbestemmelse.

Du, det har gått veldig greit å ikje gå i kjole så langt. Tenker du på noen spesifikke kretser?

Anonymkode: 1cafb...1dd

Annonse

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ser det nevnes galla? Har enda ikke vært på en galla in mitt over 40 årige liv🤣

Anonymkode: 4f065...7fb

Galla er vel sjelden, neppe kleskoden på et skoleball. I så fall lager de trøbbel, er få gutter i 15-16 år som har kjole og hvitt 😅

Anonymkode: 58fe3...b7d

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Galla er vel sjelden, neppe kleskoden på et skoleball. I så fall lager de trøbbel, er få gutter i 15-16 år som har kjole og hvitt 😅

Det er det heller ingen som har sagt. Det ble derimot presisert at for voksne gjelder faktisk kleskodene på ordentlig.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det er det heller ingen som har sagt. Det ble derimot presisert at for voksne gjelder faktisk kleskodene på ordentlig.

Jada, vi har fått med oss at du er bevandret i dannede kretser, gratulerer til deg. Fullstendig irrelevant i en tråd om skoleball. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...