Gå til innhold

Hvilken generasjon er barna mine?

Anbefalte innlegg

Har et barn født i 2013. Ifølge Google er hun gen z, men også gen alpha. 

Hbordan vite hva som er riktig når man får opp flere svar?

Får opp at gen z er opp til 2010. Men også at det er til 2013 og 2015. 

Hvorfor ikke ett svar?  

Alpha er de født etter 2010, men hvis gen z er opp til 2015 så er hun da begge deler? 🤪 

Anonymkode: 0b476...15f

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452135-hvilken-generasjon-er-barna-mine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fikk opp det samme som deg, blant annet. Men også at gen z er opp til 2012/2015. 

Hvorfor brukes slike begreper når man ikke kan vite hvilket begrep som stemmer? Velger ungdommen bare det de selv synes er kulest?

Har også et barn født i 2011, der er det overlapp. 

Spør sikkert dumt, men lurer oppriktig på hva vitsen med dette er. 

Jeg sier ikke at jeg er født på 70-tallet hvis jeg er født i 83.

Annonse

Anonym bruker skrev (På 19.1.2025 den 8.19):

Er dette noe helt nytt? Jeg har ikke hørt om gen ditt og datt før de siste årene. Hva er vitsen, hvorfor holder det ikke å si at jeg er født i 1981 og barnet mitt i 2011? 

Anonymkode: 35823...968

Ekspander  

Ja, det er ganske nytt, og du vil oppdage at dagens unge nesten konsekvent bruker dette, og gjerne sammen med f.eks. "er en 03-er". Jeg er lærer, og elevene referer til f.eks. gen-z osv. i tekster de skriver. Jeg vil tro det blir litt som at vi tidligere omtalte de som var unge på 70-tallet for hippigenerasjonen ol.

Anonymkode: 51648...740

Det vil alltid være litt overlapp i disse termene. 

Vi sier jo 70 talls generasjonen, altså hippiene, og vi sier 80 talls generasjonen, mens nå har de andre navn.

Jeg er født i 74 og var ung på slutten av 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet. Fikk med meg litt fra begge tiårene. 

Ungdommen i dag bruker ikke tiår for å beskrive når de var unge, de bruker disse andre navnene, og overgangene glir litt i hverandre.

Anonymkode: d9dcc...345

Ikke bare ungdommer som gjør det. Jeg jobber med kommunikasjon hvor de fleste kollegaene mine som er under 40 refererer til millenials, z og gudene vet hva. Og jeg klarer ikke huske hvilken jeg tilhører selv🙈

Jeg er 50 og tenker fortsatt 70-talls unger, 80-tallet unger osv. 

Jeg synes også at 15 år per generasjon er ganske mye. Min datter som er generasjon Z født i 2011 har på ingen måte de samme referansene som de som er født i 97/98/99.

Jeg tror forøvrig at årsaken til at generasjonene overlapper er nettopp derfor, de kan ha mer til felles med de første i den neste generasjonen enn de første i egen generasjon. Mener det kalles for overgangsgenerasjoner. 

Anonymkode: ac156...d79

Det er jo ikke viktig? Hvilken merkelapp du setter på dem er jo ikke definerende, og grensene vil alltid være flytende, dette er ikke gudegitt.

Anonymkode: 365cb...623

Ekspander  

Viktig er det ikke, men når samtlige unge i dag snakker om gen ditt og gen datt så lurer jeg rett og slett på dette for å forstå hva de snakker om. Og hvirdan vet jeg da hva mine er og hvorfor feks eldste sier at hun er gen ditt, når Google mener hun er både ditt og datt 🥵🤪

Er dette noe helt nytt? Jeg har ikke hørt om gen ditt og datt før de siste årene. Hva er vitsen, hvorfor holder det ikke å si at jeg er født i 1981 og barnet mitt i 2011? 

Anonymkode: 35823...968

Ekspander  

Hvis alle var som deg ville livet vært enklere ❤️

Anonym bruker skrev (På 19.1.2025 den 8.43):

Ja, det er ganske nytt, og du vil oppdage at dagens unge nesten konsekvent bruker dette, og gjerne sammen med f.eks. "er en 03-er". Jeg er lærer, og elevene referer til f.eks. gen-z osv. i tekster de skriver. Jeg vil tro det blir litt som at vi tidligere omtalte de som var unge på 70-tallet for hippigenerasjonen ol.

Anonymkode: 51648...740

Ekspander  

Ja det med 03 og 012(null-tolv??), herrefred altså! Kan til nød skjønne null-tre, men null-tolv? Jeg er gammel!!

Annonse

Anonym bruker skrev (På 19.1.2025 den 11.22):

Ikke bare ungdommer som gjør det. Jeg jobber med kommunikasjon hvor de fleste kollegaene mine som er under 40 refererer til millenials, z og gudene vet hva. Og jeg klarer ikke huske hvilken jeg tilhører selv🙈

Jeg er 50 og tenker fortsatt 70-talls unger, 80-tallet unger osv. 

Jeg synes også at 15 år per generasjon er ganske mye. Min datter som er generasjon Z født i 2011 har på ingen måte de samme referansene som de som er født i 97/98/99.

Jeg tror forøvrig at årsaken til at generasjonene overlapper er nettopp derfor, de kan ha mer til felles med de første i den neste generasjonen enn de første i egen generasjon. Mener det kalles for overgangsgenerasjoner. 

Ekspander  

Men hvorfor er din datter gen z? Alpha er fra 2010 ifølge Google. Kan de velge hva de sier de? Har hun bare bestemt at hun er gen z? Prøver oppriktig å forstå 🙈🙂

Anonym bruker skrev (På 19.1.2025 den 16.29):

Men hvorfor er din datter gen z? Alpha er fra 2010 ifølge Google. Kan de velge hva de sier de? Har hun bare bestemt at hun er gen z? Prøver oppriktig å forstå 🙈🙂

Ekspander  

Der strides visst de lærde 🤷🏻‍♀️

Her er screenshots fra Wikipedia og Estudie

IMG_4804.jpeg

IMG_4803.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...