Gå til innhold

Adhd-medisin og munntørrhet

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp startet med ADHD-medisin, først Ritalin, og så gikk jeg over til Aduvanz. Er fortsatt i utprøvingsfase på dose. 

Jeg har stor utbytte av medisinen i forhold til indre uro. Men samtidig sliter jeg veldig med en bivirkningen og det ér munntørrhet. Og det er helt ekstremt. Jeg forsøker å drikke mye, og har byttet ut tannkrem og forsøker å holde meg unna ting som trigger. Men det er fortsatt svært ille. 

Preperatene man får kjøpt på apoteket virker ikke, noen av de føler jeg gjør det verre. Nå skal jeg prøve på elektrolytt og kokosolje etter anbefaling fra psykiater. Men jeg skulle ønske jeg i tillegg fant noen pastiller som kunne hjelpe meg, særlig når jeg sitter i møter på jobb. 

Noen som har erfaring og tips? Har skjønt at noen typer søtningsstoff gjør det verre, samtidig som at sukker også gjør det verre. Har forsøkt å google meg frem til gode pastiller, men det jeg har forsøkt så langt har ikke funket. 

Anonymkode: 05ef7...6b2

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452131-adhd-medisin-og-munnt%C3%B8rrhet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kronisk munntørrhet som følge av en annen medisin. Ikke funnet noe som har særlig god effekt, det som funker best er egentlig å ha vannflaske med overalt og ta små slurker. 

Anbefaler å gå hyppig til tannlegen. Dersom det påvises kraftig nedsatt spyttproduksjon, kan du få dekket deler av tannbehandling. 

Anonymkode: ce67a...83d

Takk for svar. Ja, har tenkt på det med tannlege, at jeg kanskje trenger litt tettere oppfølging fremover.

Og det er vel ingen quick fix her. Det verste for meg er at følelsen av tørrhet spesielt går ut over tunga. Kjennes ut som at jeg har brent den på varm drikke.

Men, nå har jeg knapt et halvt døgn med elektrolytter, og det føles litt bedre allerede. Men for noe dritt å drikke.

Da jeg gikk på cellegift, ble jeg rådet til å tygge / suge  på frossen frukt / bær.  Jeg lagde meg også "isbiter" av  fruktmos med presset sitron, lime eller appelsin i. Helt bra ble det jo ikke, men det lindret bedre enn mye annet. En gammel tante anbefalte med også å ha litt presset sitrusfrukt i drikkevannet mitt, og jeg syntes at det hjalp litt også.  

Anonymkode: f0af3...d36

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg har nettopp startet med ADHD-medisin, først Ritalin, og så gikk jeg over til Aduvanz. Er fortsatt i utprøvingsfase på dose. 

Jeg har stor utbytte av medisinen i forhold til indre uro. Men samtidig sliter jeg veldig med en bivirkningen og det ér munntørrhet. Og det er helt ekstremt. Jeg forsøker å drikke mye, og har byttet ut tannkrem og forsøker å holde meg unna ting som trigger. Men det er fortsatt svært ille. 

Preperatene man får kjøpt på apoteket virker ikke, noen av de føler jeg gjør det verre. Nå skal jeg prøve på elektrolytt og kokosolje etter anbefaling fra psykiater. Men jeg skulle ønske jeg i tillegg fant noen pastiller som kunne hjelpe meg, særlig når jeg sitter i møter på jobb. 

Noen som har erfaring og tips? Har skjønt at noen typer søtningsstoff gjør det verre, samtidig som at sukker også gjør det verre. Har forsøkt å google meg frem til gode pastiller, men det jeg har forsøkt så langt har ikke funket. 

Vil anbefale deg sugetabletter/ munngel mot munntørrhet, dette får opp spyttproduksjon! Viktig med fluor og , og tannlegebesøk.  Vanlige pastiller, tyggi og vann vil ikke hjelpe! 
Pass på tennene dine

Anonymkode: 61261...a44

Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg hadde veldig problemer med munntørrhet og tørste den første tiden, men det ble bedre etter en stund. Jeg har fortsatt noe munntørrhet, men nå er det ikke verre enn at det hjelper å ta en pastill i ny og ne, tyggegummi og drikke litt ekstra vann.

Anonymkode: 3160e...37b

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...