Gå til innhold

Dere med barn som er gode i idrett. Hjelp. Dilemma.

Anbefalte innlegg

Vi har en 11-åring som er god i fotball. Faren er lagleder på laget hans, et bittelite lag består av spillere fra nabolaget. Disse gutta er ikke spesielt gode, men med fordi de er presset av foreldre. De har sagt at det er det eneste alternativet til å sitte inne å spille. Gutta taper hver eneste kamp og vår sønn er sliten og lei av å bære laget, men alltid tape. Nå er de så store at han ikke kan gjøre alt selv.
Men, så er det dette. Nabobygda har et godt lag med spillere som faktisk vil spille fotball. Vår sønn ønsker seg dit, han vil ha noe å strekke seg etter, men fordi faren er lagleder på laget hans, «kan» han ikke slutte. Da vil laget rakne, og han vil mest sannsynlig stemples som sviker av de andre. Men slik det er nå, med kontant tap, dreper det gleden hans og motivasjonen til å spille. I dag gråt han i bilen hele veien hjem fra cup der de tapte alle kampene med mange mål. 
Hva gjør man? Slutter, og blir beskyldt for å være «for god for laget?» En primadonna? Eller gir blaffen i sladreforeldre og gjør som vi vil?

Takknemlig for alle svar! 

Anonymkode: 6b37e...361

Fortsetter under...

Glemte å få med at han ene på laget alltid hakker på vår sønn, roper ego etter han, skal belære han med ett eller annet, og griner når han ikke får ballen, selv om han står helt feil plassert. Disse to går overhode ikke overens. 

Livet er full av tøffe valg og dere kan ikke skjerme sønnen deres for negative reaksjoner fra andre. 

På samme måte som de andre foreldrene ikke kan skjerme sine barn fra å ha en kompis som har andre ønsker enn eget barn.

Ingenting er rettferdig i livet. Også på større steder endrer vennskap seg fordi ungene tar selvstendige valg for egen idrett, enten det er å bytte lag eller det er å slutte med idretten. 

Hvis nabolagsfølelsen er stå sterk for dere foreldre, at det er vanskelig å trekke seg ut, så kan jo faren fortsette å være lagleder litt til, så kommer det kanskje en naturlig erstatter etterhvert. 
Faren til en kompis av meg gjorde det, fordi han ønsket å bidra videre til lokalmiljøet. Vi vokste opp i en drabantby i Oslo.

Anonymkode: 1fbc8...ce3

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Vi har en 11-åring som er god i fotball. Faren er lagleder på laget hans, et bittelite lag består av spillere fra nabolaget. Disse gutta er ikke spesielt gode, men med fordi de er presset av foreldre. De har sagt at det er det eneste alternativet til å sitte inne å spille. Gutta taper hver eneste kamp og vår sønn er sliten og lei av å bære laget, men alltid tape. Nå er de så store at han ikke kan gjøre alt selv.
Men, så er det dette. Nabobygda har et godt lag med spillere som faktisk vil spille fotball. Vår sønn ønsker seg dit, han vil ha noe å strekke seg etter, men fordi faren er lagleder på laget hans, «kan» han ikke slutte. Da vil laget rakne, og han vil mest sannsynlig stemples som sviker av de andre. Men slik det er nå, med kontant tap, dreper det gleden hans og motivasjonen til å spille. I dag gråt han i bilen hele veien hjem fra cup der de tapte alle kampene med mange mål. 
Hva gjør man? Slutter, og blir beskyldt for å være «for god for laget?» En primadonna? Eller gir blaffen i sladreforeldre og gjør som vi vil?

Takknemlig for alle svar! 

Byttet umiddelbart, helst tidligere enn 11 år, men fortsatt ikke sent.
Far trekker seg etter hvert, som andre foreslår, så tar noen andre over. Det er faktisk ikke kun EN far som sjal kjenne på ansvaret. 

Anonymkode: 14712...860

Hadde byttet. Slik det er nå dreper det motivasjonen hans totalt. For dere må hensynet til din sønn gå foran de andre. 

Om det er viktig for de andre foreldrene å holde laget gående tar en av de andre foreldrene over som lagleder og fortsetter uten han. Han er 11 år og kan ikke få ansvar for å bære eksistensen for et helt lag på sine skuldre, og det må de andre foreldrene få GREI beskjed om hvis de så mye som kommer med en kommentar. 

Anonymkode: f4d4c...573

Annonse

Hvis han ikke spiller på dette laget for det sportslige, hvis det ikke er gleden over det sosiale, men kun plikt pga nabolaget skulle han fått bytte lag så fort som mulig. Jeg tenker at når man spiller lagspill på små sårbare lag så står man ut inneværende sesong, eventuelt så får han gå nå med én gang før sesongen starter igjen. Om far kun er lagleder og ikke trener bør det ikke være noe problem for ham å bidra til en erstatter er på plass.

Anonymkode: b48a1...4d8

For å være ærlig skjønner jeg ikke helt hva dilemmaer består i. Faren stiller vel opp for å støtte sønnen, så ingen vil vel forvente at han fortsetter om sønnen slutter? De finner helt sikkert en annen, det høres jo ut som de andre foreldrene er opptatt av at de skal kunne spille. 

Anonymkode: ba3df...ac9

Jeg synes dere skal bytte. Når det er så store forskjeller så kan det fort bli bedre for både sønnen din, men også for laget.

Jeg kjenner til et slikt lag. Og før jeg fornærmer noe, så sier jeg ikke at HI sitt lag er slik. Det laget jeg kjente til hadde en spiller som var flinkere enn de andre. Her var han litt flinkere i utgangspunktet, men ettersom faren var trener var all trening og alle kampene lagt opp etter han. Forskjellene ble bare større og større på denne gutten og de andre spillerne. I tillegg viste han tydelig misnøye når noen gjorde noe feil eller bare noe han ikke ønsket. Da han var yngre klaget han over å bære laget alene, når det i realiteten betydde at han spilte som et enmannslag og nektet å gi de anre ballen. Fikk de selv tak i ballen, taklet han dem som om de var motspillere for å  få ballen selv. De andrer var redusert til statister som ble redde da de fikk ballen. Han var også tydelig misfornøyd når de tapte og det gjorde de oftere jo eldre de ble og møtte sampilte lag. Etterhvert begynte han på et bedre lag i nabobygden og faren ga seg som trener. Gutten blomstrert på dette laget. I tillegg blomstrert laget han forslot. Treningen ble nå lagt opp etter alle. Ingen var sur og tverr når noen ikke fikk det til. Guttene våget å ta ansvar og de backet hverandre opp. De spilte hverandre gode. Før gutten forlot laget spilte de hverandre dårlige og det gikk mye bedre med alle etter at de skilte lag. 

Anonymkode: a54f9...bcd

Ikke ett dilema i mine øyne, selv om jeg forstår hva du mener. Sønnen bytter lag, 100%. Forstår sønnen din godt. Viktig å beholde hans fotballglede, han skal ikke holde de andre oppe. Sønnen din trives ikle, det er det du skal tenke på. Å såklart slutter far som lagleder. Far kan sørge for at noen andre tar over, ikke bare «jeg slutter på fredag om to dager da sønnen min bytter lag». Far kan gi de andre 2-3 ukers varsel i det minste, evt trene laget ett par uker selv om sønnen deres går til ett annet lag. Bare for å gjøre ting på en grei måte. Støtt gutten deres 💪🏼

Anonymkode: 3d9d9...e00

Annonse

Bytt lag neste uke og la han trene med det andre laget mot sommeren og årets sesong.

Far kan jo si at han kan fortsette som trener f.eks frem til påske så de får mulighet til å stable ny på plass, om ingen andre vil ta over er det ikke deres ansvar altså.

Anonymkode: e32c8...ba1

Mulig å spille på begge?

Hvis ikke hadde jeg latt han bytte. Hans motivasjon og utvikling er det viktigste. At laget er avhengig av han kommer i andre rekke. Så selfølgelig skal han ikke holdes igjen.

At faren er lagleder der han er er uproblematisk, men hvis det skulle være noe å si på det er det bedre at faren flytter med enn at gutten blir værende.

Anonymkode: 62957...ac5

Tusen takk for mange gode og reflekterte svar.

Det dilemmaet egentlig består i, er om jeg orker alt snakket som vil komme i ettertid. At vi tar han ut fordi laget ikke «er godt nok for ham.» Beskyldninger om at vi tror han er bedre enn de andre, at vi «satser» osv. Det er ikke hyggelige kommentarer å få verken for han eller oss. I tillegg mistenker jeg at laget vil rakne, da foreldregruppa er veldig sær. Alle skal med, men ingen vil bidra, og faren har gjort alt for laget siden det ble startet da de var 5 år. 

Likevel. Alt i alt har dere nok rett. Samtlige her sier «bytt.» Vi snakket mye sammen i går, og vi vil nok ta en rolig overgang. Ingen dramatikk. Begynner med litt prøvetrening på nabolaget, så over til høsten når noen har meldt seg som ny lagleder/ trener her.

Takk for tips og innspill!

HI

Bytt!! Din sønn skal ikke bære et lag, være ansvarlig for at dette laget består og disse gutta kommer seg opp av sofaen - uavhengig av alder. Han må få utvikle sitt talent, ta vare på sitt behov og opprettholde gleden med å spille fotball. Bytt lag, helst i går!!

Du er bekymret for «snakk»? Jammen høy pris sønnen din da må betale for det. Bytt!

Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Tusen takk for mange gode og reflekterte svar.

Det dilemmaet egentlig består i, er om jeg orker alt snakket som vil komme i ettertid. At vi tar han ut fordi laget ikke «er godt nok for ham.» Beskyldninger om at vi tror han er bedre enn de andre, at vi «satser» osv. Det er ikke hyggelige kommentarer å få verken for han eller oss. I tillegg mistenker jeg at laget vil rakne, da foreldregruppa er veldig sær. Alle skal med, men ingen vil bidra, og faren har gjort alt for laget siden det ble startet da de var 5 år. 

Likevel. Alt i alt har dere nok rett. Samtlige her sier «bytt.» Vi snakket mye sammen i går, og vi vil nok ta en rolig overgang. Ingen dramatikk. Begynner med litt prøvetrening på nabolaget, så over til høsten når noen har meldt seg som ny lagleder/ trener her.

Takk for tips og innspill!

HI

Jeg tror du krisemaksimerer her. Din gutt (og familie) er nok veldig opptatt av fotball, men for de fleste er det bare en fritidsaktivitet. Du sier selv de andre (hverken barn eller foreldre) er så veldig engasjert. Sannsynligvis er dette glemt om et par uker. Det kan tenkes dette bidrar til at laget går i oppløsning litt fortere enndet ellers ville gjort, men det er ikke noe stort tap. Dessuten kan det tenkes det blomstrer opp også, som i eksempelet over her.

Ikke trekk ut overgangen. Fortere gjort, fortere glemt.

Anonymkode: ba3df...ac9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...