Gå til innhold

Sykepleier venninne sendte bilder

Anbefalte innlegg

Selv er hun sykemeldt og i konflikt med tidligere arbeidsgiver som hun vil saksøke pga det hun mener er brudd på taushetsplikt.

Jeg mottok plutselig og ut av intet et bilde av hennes eget søskenbarn hvor man kunne se et gult og slitent ansikt fra sykesengen på sykehuset og hvor det også var avbildet Urinax pose. Sammen med bildet skrev hun; dette er "A", hun er på sykehus pga alkohol problemer. Jeg tror ikke hun klarer seg denne gang.

Jeg er faktisk helt opprørt over at hun sendte slik bilde! Hva synes dere og bør jeg foreta meg noe?

Anonymkode: 1cbf1...15e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452120-sykepleier-venninne-sendte-bilder/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva har hennes relasjon til arbeidsgiver med saken å gjøre? Samt hennes sykmelding? Er det for å sette henne i dårlig lys? 
Og dere er venninner?? Og du lurer på og har litt lyst til å kontakte hennes arbeidsgiver du vet hun har konflikt med og fortelle at hun har tatt bilde av søskenbarnet sitt som privatperson på et sykehus? Var det det du hadde lyst til? 
og ser kanskje for deg at hun blir tatt for brudd på taushetsplikten sin? 
Hvis du ikke liker henne, og i den grad har lyst å sverte henne så finn deg andre venner. Du kan jo prøve, og du får nok til svar at hva hun gjør som privatperson utenfor jobb ikke er lovbrudd som er jobbrelatert. Hva svarte du på meld? Jeg jobber med barn, men har likevel lov å ta bilde av mine nieser og sende til venninner. 

Anonymkode: 5714d...57d

Annonse

Kan du ikke heller vise henne medfølelse om hun er lei seg fordi hun mister en kjør slektning? Hun trenger jaggu ikke fiender når hun har venner som deg, hi. At du i det hele tatt kan kalle deg venninne er jo helt utrolig. 

Anonymkode: 2f6fa...43c

Helt irrelevant at hun har konflikt med arbeidsgiver eller er sykmeldt. 

Men som medmenneske så ville jeg nok svart at dette er ikke informasjon jeg synes du skal dele om andre til random mennesker som meg. Handler om respekt for den det gjelder. 

Anonymkode: 2b129...de7

Dette bildet har ingenting med jobben hennes å gjøre, så lenge hun ikke er på jobb.  Så dette er ingen sak for arbeidsgiver.  Men hadde jeg mottatt et sånt bilde av en venn eller slektning ville jeg nok ha spurt om hun har fått tillatelse av XX til å sende et sånt bilde og om XX er i stand til å vurdere om det er et bilde som kan sendes.  

Anonymkode: c5c71...b01

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Dette bildet har ingenting med jobben hennes å gjøre, så lenge hun ikke er på jobb.  Så dette er ingen sak for arbeidsgiver.  Men hadde jeg mottatt et sånt bilde av en venn eller slektning ville jeg nok ha spurt om hun har fått tillatelse av XX til å sende et sånt bilde og om XX er i stand til å vurdere om det er et bilde som kan sendes.  

Om jeg hadde mottatt et sånt bilde av en venninne ville det vært sendt med i fortrolighet, og jeg ville selvfølgelig ikke stilt meg til doms over min venninne og spurt henne om hvilke vurderinger hun la til grunn for å sende meg dette bildet? Har du virkelig venner du ville stilt disse spørsmålene? 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Om jeg hadde mottatt et sånt bilde av en venninne ville det vært sendt med i fortrolighet, og jeg ville selvfølgelig ikke stilt meg til doms over min venninne og spurt henne om hvilke vurderinger hun la til grunn for å sende meg dette bildet? Har du virkelig venner du ville stilt disse spørsmålene? 

Håper ikke det.  For jeg håper ikke at noen av mine venner vil gjøre sånne ting, men det er lett for alle å gjøre ubetenksomme ting av og til.  Men om jeg har, så hadde jeg selvfølgelig spurt, på en ordentlig måte selvfølgelig, om hun eller han har fått tillatelse til å dele dette bildet fordi bildet er så privat, og så ville jeg nok slengt på at det er et bilde av en veldig sårbar situasjon og jeg ville ikke ha likt det.  Og så hadde jeg selvfølgelig slettet bildet jeg fikk. 

Annonse

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Håper ikke det.  For jeg håper ikke at noen av mine venner vil gjøre sånne ting, men det er lett for alle å gjøre ubetenksomme ting av og til.  Men om jeg har, så hadde jeg selvfølgelig spurt, på en ordentlig måte selvfølgelig, om hun eller han har fått tillatelse til å dele dette bildet fordi bildet er så privat, og så ville jeg nok slengt på at det er et bilde av en veldig sårbar situasjon og jeg ville ikke ha likt det.  Og så hadde jeg selvfølgelig slettet bildet jeg fikk. 

Men ditt spørsmål vil jo da være stilt med utgangspunkt i at du ikke føler deg trygg på din venninnes dømmekraft? 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men ditt spørsmål vil jo da være stilt med utgangspunkt i at du ikke føler deg trygg på din venninnes dømmekraft? 

Ikke dømmekraft, men ubetenksomhet - og det kan skje den beste. Noen tenker rett og slett ikke over det fordi vi har blitt så vant til å sende / legge ut bilder.  Nå er jeg ekstremt nøye på hva jeg legger ut av andre og jeg spør "alltid", men om jeg nå likevel skulle glippe litt og gjøre det, så håper jeg at noen minner meg på det. 

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Ikke dømmekraft, men ubetenksomhet - og det kan skje den beste. Noen tenker rett og slett ikke over det fordi vi har blitt så vant til å sende / legge ut bilder.  Nå er jeg ekstremt nøye på hva jeg legger ut av andre og jeg spør "alltid", men om jeg nå likevel skulle glippe litt og gjøre det, så håper jeg at noen minner meg på det. 

Glippe litt er å sende ut et bilde av ditt eget barn og overse at det er noen andre med i bakgrunnen. Det som HI sin venninne sendte ut er ikke "å glippe litt". Får jeg et slikt bilde av en venninne er det fortrolig og en fortvilet melding hun trenger å snakke om. Jeg har ingen venninner som sender slike bilder til bekjente og "få gøy". Jeg hadde dermed ikke trengt å minne noen på at dette ikke er lov eller å rapportere det til noen. 

Så med andre ord. Hadde jeg fått et slik bilde av en venninne hadde vi snakket om det fordi venninnen min stod i en tøff situasjon der hun trengte å betro seg til noen og bildet var en del av en fortrolig situasjon

Anonymkode: fff7c...fd7

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Glippe litt er å sende ut et bilde av ditt eget barn og overse at det er noen andre med i bakgrunnen. Det som HI sin venninne sendte ut er ikke "å glippe litt". Får jeg et slikt bilde av en venninne er det fortrolig og en fortvilet melding hun trenger å snakke om. Jeg har ingen venninner som sender slike bilder til bekjente og "få gøy". Jeg hadde dermed ikke trengt å minne noen på at dette ikke er lov eller å rapportere det til noen. 

Så med andre ord. Hadde jeg fått et slik bilde av en venninne hadde vi snakket om det fordi venninnen min stod i en tøff situasjon der hun trengte å betro seg til noen og bildet var en del av en fortrolig situasjon

Tuller du? Både jeg og flere venner har vært i slike situasjoner, trenger ikke bilde av faren til venninnen min som ligger med vann i lungene og hjertesvikt for å vite at det er tøft. Holder langt å si det. Det er så nedrig å ta bilde av noen i en sårbar situasjon og deretter dele det rundt. 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Tuller du? Både jeg og flere venner har vært i slike situasjoner, trenger ikke bilde av faren til venninnen min som ligger med vann i lungene og hjertesvikt for å vite at det er tøft. Holder langt å si det. Det er så nedrig å ta bilde av noen i en sårbar situasjon og deretter dele det rundt. 

Tuller med hva? Jeg har aldri fått et slikt bilde, men om jeg hadde fått det hadde jeg tenkt det var fortrolig i en vanskelig situasjon. Ikke at det var en glipp og at hun trengtes å bli minnet på at slikt ikke er greit eller at jeg offisielt måtte rapportere det til noen. 

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det er ikke «å dele det rundt» om du sender det fortrolig til en venninne. 

Hi her,

Jeg vet ikke om bildet ble sendt fordi hun var fortvilet, eller om det var for å sverte den sårbare personen. Jeg vet heller ikke hvor mange hun sendte bildet til, men jeg spurte hvorfor hun sendte dette og etterpå ble jeg blokkert, så jeg har ikke mottatt svar på det. Selv synes jeg at en sykepleier, selv om hun er sykemeldt, burde latt være å sende bilder av pasienter, uansett om hun er ansvarlig sykepleier. Jeg forventer at om noen hadde besøkt meg på sykehus, uansett ville jeg ikke ha likt at bilde av meg ble distribuert. Ville du ha likt det?

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Hi her,

Jeg vet ikke om bildet ble sendt fordi hun var fortvilet, eller om det var for å sverte den sårbare personen. Jeg vet heller ikke hvor mange hun sendte bildet til, men jeg spurte hvorfor hun sendte dette og etterpå ble jeg blokkert, så jeg har ikke mottatt svar på det. Selv synes jeg at en sykepleier, selv om hun er sykemeldt, burde latt være å sende bilder av pasienter, uansett om hun er ansvarlig sykepleier. Jeg forventer at om noen hadde besøkt meg på sykehus, uansett ville jeg ikke ha likt at bilde av meg ble distribuert. Ville du ha likt det?

Slektningen hennes er ikke hennes pasient selv om hun er sykepleier. Du må virkelig lære seg å skille skitt og kanel, som det heter. 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hi her,

Høres jo ikke ut som dere har noe nært forhold når du så enkelt blir blokkert. Og da er det jo litt merkelig å sende deg slike bilder? Hvor vanlig er det egentlig å blokkere folk? Det er heller ikke vanlig å sende bilder for å sverte andre, enda mer uvanlig om de er dødssyk, og enda mer sprøtt å sende det til bekjente. Hadde en venninne sent er slikt bilde hadde jeg visst hvorfor det ble sendt, jeg hadde ikke trengt å spekulere. Og om jeg skulle sende et slikt bilde hadde jeg visst hjem jeg sendte det til....

Det finnes jo mange rare mennesker, men det er få som går over grensen med onde hensikter og som avslører seg selv ved å sende beviset rundt.....

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Slektningen hennes er ikke hennes pasient selv om hun er sykepleier. Du må virkelig lære seg å skille skitt og kanel, som det heter. 

Jeg forventer faktisk mer av en sykepleier enn som så, uansett om hun har ansvar eller ikke! 

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hi her,

Nei, jeg ville ikke ha likt om bilde av meg ble publisert uten mitt samtykke. Om noen hadde delt et bilde av meg uten mitt samtykke hadde det da vært revnende likegyldig om den som publiserte bilde av meg var sykepleier, lærer, regnskapsfører, snekker eller astronaut.

Anonymkode: 1ae8f...066

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...