Gå til innhold

Noen som har tatt overvekts-operasjon

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg tok gastric sleeve i 2016. Gikk strålende. Begynte å slite enda mer med galleblæra så den opererte jeg i 2021. Sleit med den før og det ble verre. Men det gikk bra. Gikk ned masse «gratis» og jobba for de siste 10 kiloene 

Begynte på medisiner i 2022 som gjorde at jeg la på meg, og de i tillegg til operasjonen gjør at forbrenninga mi er helt tullete. Kan ikke spise mer enn 900 kalorier om dagen hvis jeg skal gå ned i vekt. (Har vært hos ernæringsfysiolog og lege med dette så ikke noe jeg bare føler)

alt i alt veldig fornøyd! Er langt lettere enn jeg var, dog tyngre enn da jeg var på mitt laveste 

Anonymkode: 90af5...514

Ja, i 2014. Sleeve. 

Det fungerte bra, jeg holder vekten og det var absolutt verdt det. Har en del bivirkninger i form av matvarer jeg ikke tåler, oppkasttendens og besvimelser om jeg spiser feil. 

I dag ville jeg selvsagt heller forsøkt med Wegovy, men denslags effektiv medisinering fantes ikke da jeg ønsket det. 

Anonymkode: 5336c...e94

Tok gastric bypass I 2011. Har tatt 4 operasjoner etter dette der jeg har fjernet overflødig hud. Å ta slankeoperasjon er det beste valget jeg noensinne har tatt! Fra 120 kg fordelt over 163 cm høye meg, til i dag å veie 60 kg, slank, i god form, og ikke en eneste plage. Anbefales på det sterkeste!!

Anonymkode: a8498...3a4

Jeg ville ikke tatt. Har selv vektproblemer, men jeg kjenner til for mange som har tatt med til dels katastrofale følger. To av dem er døde i dag, den ene pga komplikasjoner, den andre pga alkoholmisbruk. Den ene avhengigheten ble erstattet med en annen. Det er ganske mye forskning som viser økt forekomst av alkoholmisbruk blant slankeopererte. Du må jobbe med hodet og psyken, ikke bare krympe magen.

Anonymkode: 66e46...997

Annonse

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Jeg ville ikke tatt. Har selv vektproblemer, men jeg kjenner til for mange som har tatt med til dels katastrofale følger. To av dem er døde i dag, den ene pga komplikasjoner, den andre pga alkoholmisbruk. Den ene avhengigheten ble erstattet med en annen. Det er ganske mye forskning som viser økt forekomst av alkoholmisbruk blant slankeopererte. Du må jobbe med hodet og psyken, ikke bare krympe magen.

Dette har ingenting med slankeoperasjonen å gjøre, bare hodet. 

Anonymkode: 35ca3...7dc

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo absolutt et poeng om man vil ha noen effekt. Da må hodet henge med. 

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Joda, det har mye med slankeoperasjon å gjøre. Jeg jobber med avhengighet og det er lenge siden noen av mine kollegaer dro videre for å forske på akkurat dette. Man fjerner muligheten for å spise følelsene sine, så man drikker de isteden. All avhengighet sitter i hodet, men når man fjerner én avhengighet uten å jobbe med årsaken så legger man til rette for en ny en 

Anonymkode: 90af5...514

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og jeg kjenner en haug med folk som har tatt operasjonen, og samtlige har fått et nytt liv og anbefaler det varmt!

Anonymkode: a8498...3a4

Tok bypass i 2020, da hadde jeg allerede gått ned 40 kg fra topp vekta, men kom ikke videre. Hadde noen andre helseutfordringer knyttet til tarm og hormonelle reguleringene som gjorde det avgjørende for meg å fortsette vektnedgangen. Jeg som deg var skeptisk, redd for bivirkninger og inngrepet som sådan. Jeg er av typen utålmodig og når jeg først har bestemt meg vil jeg at det skal skje NÅ, jeg hadde også økonomi til å kjøre privat. Men legen på lokalsykehuset mitt var utrolig god, jeg fulgte opplegget et tre kvart år med kurs, samtaler osv. det gjorde mye med hodet mitt å bruke litt tid på forberedelsene. Ble operert august 2020. Har gått ned 40 kg til, ligger nå stabilt og greit med bmi på 21/22 ca. Dvs at vekta passer til høyden nå. Kroppen er friskere- som var målet mitt! Føler meg dog dvask med flate pupper og sleng i låra. Har satt meg på ventelist for plastikk både her og der, men vet ikke om jeg orker smertene. Har få eller ingen bivirkninger forøvrig, ingen smerter i mage/tarm, i den grad det er noe så kan jeg bli kvalm av og til dersom jeg spiser for fort/mye/ rask blodsukkerstigning- men ingenting jeg tenker på i det daglige. Spiser alt og normalt. 

jeg tenker at den operasjon virket som den skulle, angrer på at jeg ikke gjorde det før. Men det er basert på MIN totale helse. Kanskje kan det være et tips å teste ozempic el wegoeay el noe før en evt operasjon? Det kommer jo an på hvor mye du skal ned? 

Og til sist sier jeg som legen sa; husk at de som roper høyest er de som er misfornøyd, de fleste som er fornøyde sier ingenting. Og det gjennomføres tusenvis av sånne operasjoner i Norge hvert år….. sjansen for at resultatet blir bra er vesentlig større enn det motsatte. 

lykke til med valget 

Anonymkode: c71d2...fd8

Annonse

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Tok bypass i 2020, da hadde jeg allerede gått ned 40 kg fra topp vekta, men kom ikke videre. Hadde noen andre helseutfordringer knyttet til tarm og hormonelle reguleringene som gjorde det avgjørende for meg å fortsette vektnedgangen. Jeg som deg var skeptisk, redd for bivirkninger og inngrepet som sådan. Jeg er av typen utålmodig og når jeg først har bestemt meg vil jeg at det skal skje NÅ, jeg hadde også økonomi til å kjøre privat. Men legen på lokalsykehuset mitt var utrolig god, jeg fulgte opplegget et tre kvart år med kurs, samtaler osv. det gjorde mye med hodet mitt å bruke litt tid på forberedelsene. Ble operert august 2020. Har gått ned 40 kg til, ligger nå stabilt og greit med bmi på 21/22 ca. Dvs at vekta passer til høyden nå. Kroppen er friskere- som var målet mitt! Føler meg dog dvask med flate pupper og sleng i låra. Har satt meg på ventelist for plastikk både her og der, men vet ikke om jeg orker smertene. Har få eller ingen bivirkninger forøvrig, ingen smerter i mage/tarm, i den grad det er noe så kan jeg bli kvalm av og til dersom jeg spiser for fort/mye/ rask blodsukkerstigning- men ingenting jeg tenker på i det daglige. Spiser alt og normalt. 

jeg tenker at den operasjon virket som den skulle, angrer på at jeg ikke gjorde det før. Men det er basert på MIN totale helse. Kanskje kan det være et tips å teste ozempic el wegoeay el noe før en evt operasjon? Det kommer jo an på hvor mye du skal ned? 

Og til sist sier jeg som legen sa; husk at de som roper høyest er de som er misfornøyd, de fleste som er fornøyde sier ingenting. Og det gjennomføres tusenvis av sånne operasjoner i Norge hvert år….. sjansen for at resultatet blir bra er vesentlig større enn det motsatte. 

lykke til med valget 

Problemet er jo at risikoen for komplikasjoner er der, og den er relativt stor sånn statistisk sett. 
https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/gastrisk-bypass/gastrisk-bypass-komplikasjoner 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Problemet er jo at risikoen for komplikasjoner er der, og den er relativt stor sånn statistisk sett. 
https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/gastrisk-bypass/gastrisk-bypass-komplikasjoner 

Åpenbart! Men noe viktig som ikke framkommer i statistikken, og som et grunnen til at jeg nevnte forberedelsestiden i det offentlige er at statistikken ikke sier noe om hvordan du forholder deg etter operasjonen. Endel komplikasjoner er selvsagt «tekniske» og ting som kan oppstå, men endel komplikasjoner handler om at individene ikke justere livet i tråd med anbefalingene enten det handler om matinntaket, fysisk aktivitet, tilstrekkelig mengde proteiner osv. videre sier heller ikke statistikken noe om vår tålegrense for bivirkninger eller helseplager sånn at innmeldingene er anslag ut fra den enkeltes opplevelse. Min reise har vært med få bivirkninger(ingen? Uteover de første mnd), men jeg brukte tid på forberedelser og matinntak, aktivitet osv både året før og året etter. Nå tar jeg ikke så mange hensyn lengre, men noen av de jeg kurset med i forkant gikk rett tilbake til cola, burger og whatever- og noen av disse fikk plager som smerter, galletrøbbel og sånt etterpå. Fra mitt perspektiv handler ikke det om operasjonen, men om hvordan du lever livet etter at du har fått et verktøy.

MEN jeg anerkjenner at det er risiko…… som med alt annet i livet. Derfor skal du ikke ta lett på valget! 

Anonym bruker skrev (På 17.1.2025 den 21.37):

Og vil fortelle litt om det og resultatet etterpå? Jeg vurderer operasjonen, men synes det høres litt skummelt ut.

Anonymkode: 60abd...d29

Viss du går all in for dette, er det nok en grei løsning!

MEN 10 av 12 som jeg kjenner som har tatt denne, har ikke klart å holde kosthold og trening, så de har lagt på seg nesten alle kilo igjen . 

3 av de sliter med mye bivirkninger( smerter, mat problemer osv)

Får du nok hjelp og er disiplinert nok, go for it, ellers hadde jeg nok testet sprøyter først!

Anonymkode: aa9e8...7d1

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Viss du går all in for dette, er det nok en grei løsning!

MEN 10 av 12 som jeg kjenner som har tatt denne, har ikke klart å holde kosthold og trening, så de har lagt på seg nesten alle kilo igjen . 

3 av de sliter med mye bivirkninger( smerter, mat problemer osv)

Får du nok hjelp og er disiplinert nok, go for it, ellers hadde jeg nok testet sprøyter først!

Anonymkode: aa9e8...7d1

Kan du kildehenvise det du viser til her? 

Jeg tok operasjon i 2013, tok av ca 25 kg og har gått opp alle igjen. Operasjonen gjorde ingenting med grunnen til at jeg overspiser. Har ingen fysiske bivirkninger da, merker kun at jeg blir raskere mett enn andre. 

Anonymkode: 0f988...580

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kan du kildehenvise det du viser til her? 

Hi spør etter erfaringer, da er det jo personlige erfaringer og svogerforskning man får, ikke kildehenvisninger 🙈

Jeg personlig kjenner 6 stykker som har tatt operasjonen, bare en av dem har et 100% vellykket resultat. Hun gikk ned over 40 kg og har holdt seg slank siden, er sikker nærmere 20 år siden hun ble operert.

En gikk mye ned, gikk opp igjen alle kiloene og mere til. Han ble fortere mett og måtte spise oftere, men magen ble utvidet igjen og han døde av kostholdsrelaterte ting. Det er onkelen til mamma.

En gikk ned nærmere 50 kg, og opp igjen halvparten. Han sier han ikke angrer, for han er 25 kg lettere enn før han opererte seg, men slank er han ikke. Det er en nabo.

En har gått ned mye og er slank, men sliter selv etter 10-15 år med at han må spise veldig lite om gangen. Han sa her for ikke lenge siden at han bare kunne spise mengden det er plass til i en liten kaffekopp med mat ellers kastet han opp. En barndomsvenn av mannen min.

En har blitt alkoholiker, byttet ut en avhengighet med en annen. Sliter psykisk og når hun ikke lenger kunne spise følelsene sine fant hun et annet alternativ. En bekjent fra barndommen.

Siste er skikkelig syk, mager og gjennomsiktig. Hun var den største av de jeg kjenner før operasjonen og har gått ned vannvittig mange kg. Hun angrer veldig. Hun har blitt ufør, sliter med fatigue og mange andre ting. Klarer ikke holde på maten og er underernært og syk. Hun har barn på alder med sønnen min og de driver idrett sammen, så jeg har snakket en del med denne dama hele veien. Hennes historie skremmer meg. Jeg var 98 kg selv, men hun sier jeg aldri må vurdere det engang, det er ikke verdt det. Da hun var overvektig var hun i jobb og følte seg stor og tur med de plagene det innebar, men hun var ikke syk som nå.

Jeg fikk tilbud om den slankesprøyta av legen min, men jeg har virkelig gått inn for å prøve selv først. I dag tidlig veide jeg 87kg, men jeg sliter med å komme særlig lavere.... Jeg har vært nede på 85, men gikk opp litt igjen i jula 

Anonymkode: 1325a...84f

Jeg hadde to kollegaer som gjorde det. Hun ene hadde mye trøbbel i etterkant med infeksjoner, besvimelser og følte seg mye dårlig. Om det ble bedre og om hun lyktes med vekktap vet jeg ikke, for hun måtte slutte fordi hun klarte ikke jobben lenger  pga alle komplikasjonene og bivirkningene av operasjonen.

Hun andre gikk ned en god del de to årene etter operasjonen som vi jobbet sammen. Nå er er hun veldig mye større enn hun var før operasjonen.

Jeg er selv veldig overvektig, og har den samme skepsisen som deg.

Anonymkode: fd848...ff6

Jeg er normalvektig men om jeg hadde vært overvektig og ikke klarte å gå ned i vekt så hadde jeg aldri tatt fedmeoperasjon. Jeg hadde heller tatt ozempic, wegovy eller det andre merket av slankemedisin som er kommet på markedet nå. 

Nå er ikke jeg helt for slike medisiner til alle å enhver men om du tenker på å ta en slik drastisk operasjon så bør du jo heller prøve disse nye medisinene. Selv om du ikke får ozempic nå uten å ha diabetes så kan du enda få wegovy eller den andre på hvit resept. Mye billigere og mindre farlig enn en slik operasjon. Bare min tanke. 

Anonymkode: 50002...50b

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er normalvektig men om jeg hadde vært overvektig og ikke klarte å gå ned i vekt så hadde jeg aldri tatt fedmeoperasjon. Jeg hadde heller tatt ozempic, wegovy eller det andre merket av slankemedisin som er kommet på markedet nå. 

Nå er ikke jeg helt for slike medisiner til alle å enhver men om du tenker på å ta en slik drastisk operasjon så bør du jo heller prøve disse nye medisinene. Selv om du ikke får ozempic nå uten å ha diabetes så kan du enda få wegovy eller den andre på hvit resept. Mye billigere og mindre farlig enn en slik operasjon. Bare min tanke. 

Anonymkode: 50002...50b

Mye billigere enn en operasjon er det da ikke. slankemedisiner koster flere tusen i måneden.

Anonymkode: fd848...ff6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...