Gå til innhold

Datteren min vil donere egg

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Og jeg sliter med å godta det. Hun ønsker ikke barn selv og tenker at hun kan gjøre en god gjerning ved å hjelpe andre. Men jeg får helt hetta av å tenke på at det lever et barn med vår dna som vi ikke får kjenne. 

Er tankene mine helt sprø eller kan noen relatere til følelsene mine om denne saken?

Og ja, jeg vet at hun er voksen og bestemmer selv, men så lenge hun diskuterer det med meg så har jeg lov til å ha en mening. 

Anonymkode: bd5b3...a90

Fant du ikke noe annet å lage drama av i dag? 

Anonymkode: c77da...b74

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Skjønner deg veldig godt. Hvis mitt barn forteller meg om en slik intensjon, så vil jeg si ifra tydelig hva jeg mener - dette er ikke helt uproblematisk, et barn som er 50% genetisk vår familie som absolutt ikke har kjennskap eller tilknytning til oss er ikke greit. Hvis det er så sterkt ønske at det ikke går an å ombestemme seg, så kan jeg strekke meg til åpen donasjon sånn at barnet kan finne sin genetisk familie..

Anonymkode: f80ab...f3c

Men du har ikke noe med hva ditt voksne barn gjør. De trenger ikke fortelle deg det engang. 

Anonymkode: 518a9...d81

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan blir hi sitt svar på tilsvarende avhør? Hvorfor vil hun overtale datteren til å la vær?

Anonymkode: c5637...49d

Jeg ønsker ikke å overtale henne til noe, men å komme med innspill som hun kanskje ikke har sett selv. 

Det er så mye snakk om hvor viktig det er å kjenne sitt biologiske opphav og jeg er ambivalent til å ‘miste kontrollen’ over ens arvemateriale. Og også er min skepsis knyttet til det å vite at det finnes et barn som kunne vært mitt barnebarn - egoistisk og gjerne irrasjonelt - men det er jeg også ærlig om. 

hi

Jeg ønsker ikke å overtale henne til noe, men å komme med innspill som hun kanskje ikke har sett selv. 

Det er så mye snakk om hvor viktig det er å kjenne sitt biologiske opphav og jeg er ambivalent til å ‘miste kontrollen’ over ens arvemateriale. Og også er min skepsis knyttet til det å vite at det finnes et barn som kunne vært mitt barnebarn - egoistisk og gjerne irrasjonelt - men det er jeg også ærlig om. 

hi

Hvorfor har du problemer med å miste kontrollen over arvematerialet og hvorfor skal dine egoistiske tanker ha betydning for din datter?

Annonse

Hvorfor har du problemer med å miste kontrollen over arvematerialet og hvorfor skal dine egoistiske tanker ha betydning for din datter?

Hi står da, på lik linje med deg, fritt til å dele nøyaktig hvilke tanker hun vil med datteren sin. Og hun har forklart ganske grundig nå hvorfor hun ikke ønsker at datteren skal donere egg. Så hva er det egentlig du lurer på?

Anonymkode: bb123...dd7

Min mening har betydning for henne fordi hun diskuterer dette med meg. Er du ukjent med konseptet?

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Hvorfor skal det ha noe å si?

Det er jo helt og holdent opp til hi sin datter hvor mye eller lite vekt hun tillegger  sin mors meninger? Ytrer du aldri meninger og synspunkter til personer du er i en nær relasjon med?

Anonymkode: bb123...dd7

Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Du er nok inne på noe her. Jeg respekterer valget hennes, og forstår det til en viss grad, men det er klart at det er en sorg at jeg aldri blir mormor. Hun tåler fint mine følelser rundt dette og jeg tror at argumentene mine mot har gitt henne noe ekstra å tenke over. 

Jeg er glad for at vi kan diskutere slike ting. 

hi

Det er et veldig godt utgangspunkt 😃 Skal en lære om andres behov og følelser, er den åpenheten viktig, selv om retten til å ta valg ligger hos en selv. 

Du er i hvert fall ikke sprø som har disse tankene, det er veldig forståelig og vil tro ganske normalt. For de følelsene knytter seg jo til selve urinstinktet til mennesket, det er kanskje litt sterkere hos deg som har født barn, da våkner det noe i oss som er vanskelig å sette ord på for noen som ikke har kjent på det samme.  

Anonymkode: 9b168...b39

Annonse

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Hvorfor skal det ha noe å si?

Hvorfor er det vanskelig for deg å skjønne at mor og datter har et åpent forhold og diskuterer det meste? Plager åpenheten vår deg på noen måte?

Anonym bruker skrev (På 18.1.2025 den 8.01):

Definitivt. Både å leke helgen og donere, og å ikke ville ha barn selv, er pinlig navlebeskuende valg og hun vil ikke bli bedre med alderen. Folk som velger bort barn er forvokste barn selv, evig pubertale navlebeskuere.

Anonymkode: c8e5b...857

Leke helgen og donere? Skjønner ikke hvordan det skal være egoistisk, men mistenker du prøver å provosere? Å donere egg er fysisk belastende. Å gå gjennom hormonstimulering og egguttak med alle bivirkninger og mulige risikoer er ikke bare bare. Dette vet alle som har vært gjennom IVF. Og kompensasjonen er minimal. 
Mannlige donorer har det derimot veldig lett! 

Anonymkode: be2ce...a33

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...