Gå til innhold

Jeg bobler over av irritasjon - hele tiden

Anbefalte innlegg

Særlig i jobbmøter og overfor mannen min. I jobbmøter skjuler jeg det godt - overfor mannen, not so much. Enkelte dager er verre enn andre. Alt folk sier irriterer meg.

Jeg er 47 og lurer på om overgangsalderen nærmer seg.

Andre som har det på samme måte? 

Anonymkode: 120f1...304

Fortsetter under...

Jeg er bare 40, men har det på samme måte. Alle irriterer meg, så jeg skjønner jo at det ligger på meg og ikke andre. Har fått skikkelig aversjoner mot ei kollega nå og må unngå å møte blikket hennes for jeg er redd det smeller for meg. 

Anonymkode: f09a8...221

Det er veldig vanlig i den alderen du er nå.

Gjennomsnittsalderen for å minste mensen i Norge er 52 år, men overgangsalderen starter jo mye før det. Hormonsvingningene er større i overgangsalderen enn i puberteten, men siden vi er voksne kvinner som "vet å oppføre seg" er det meningen man skal holde litt igjen da, og ikke rase og buse ut med alt ;)

Det er en grunn til at det er mange skilsmisser i denne alderen, kombinasjonen av kvinner i overgangsalder og barn som forlater redet gjør at forholdene går til helvete. Akkurat i denne perioden er det ikke lett å være menn altså.

Kvinner reagerer med humørsvingninger, aversjon mot sex og nærhet, dårlig søvn, ofte psykisk ubalanse, etterhvert hetetokter og tørre slimhinner. Det er klart det er verst for kvinnen selv, men mennene som ikke kjenner dette på kroppen sin skal ha en engels tålmodighet for å holde ut. Så at du er irritert på mannen hele tiden er normalt, men er nok styrt av dine hormoner og ikke at han har blitt en mye dårligere person helt plutselig.

Jeg kom tidlig i overgangsalderen, er 51 år nå og vært uten mens et par år allerede. For meg var hetetoktene verst, men for storesøsteren min var psykisk ubalanse verst. Man er forskjellig og kroppene reagerer forskjellig på svingningene.

Les litt om perimenopause, tiden før overgangsalderen og se om du kjenner deg igjen. Men det kan godt hende du som meg er litt tidligere enn gjennomsnittet og allerede er midt i overgangsalderen også.

Min mens ble mer og mer uregelmessig og kom sjeldnere og sjeldnere før den forsvant, men søsteren min hadde regelmessig mens helt til den plutselig ble borte fra den ene måneden til den andre. Så vi kvinner er forskjellig der også...

https://www.volvat.no/tjenester/overgangsalder/perimenopause---tiden-for-overgangsalderen/

Anonymkode: 504ff...6bb

hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster

Om ikke fastlegen hører på deg, gå til gynekolog. reddet livet mitt da dette oppsto

Anonymkode: 1891f...a60

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Særlig i jobbmøter og overfor mannen min. I jobbmøter skjuler jeg det godt - overfor mannen, not so much. Enkelte dager er verre enn andre. Alt folk sier irriterer meg.

Jeg er 47 og lurer på om overgangsalderen nærmer seg.

Andre som har det på samme måte? 

Dumme mannen. 

Anonymkode: 7e3fa...22f

Annonse

Anonym bruker skrev (55 minutter siden):

hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster hormonplaster

Om ikke fastlegen hører på deg, gå til gynekolog. reddet livet mitt da dette oppsto

Anonymkode: 1891f...a60

Ikke alle kan bruke hormoner.

Anonymkode: c7d7c...f02

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Hvor? Denne tråden handler om hi, ikke hvor dum mannen er.

Anonymkode: a3bc5...f96

Ikke alle som leser like godt. Nå bobler irritasjonen min. Over folk uten leseforståelse 😂😂

HI

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ikke alle som leser like godt. Nå bobler irritasjonen min. Over folk uten leseforståelse 😂😂

HI

Jeg forstår så altfor godt, kjære deg. 

Anonymkode: 7e3fa...22f

Kjenner meg igjen, for meg går det i bølger(enda iallefall). Har ikke mistet mensen enda, men den er uregelmessig. Ville hørt med lege eller gynekolog om hormonbehandlig hvis du er veldig plaget. Ingen grunn til å plages i årevis hvis en ikke trenger det. Hvis du kan bruke hormoner, da.

Anonymkode: 2d577...37c

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

HI

Det er sinnsykt slitsomt å være tenåring på nytt 🙈

Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Minus alt det kjekke og spennende i tenårings-tida 😅😅

HI

Hehe, ja 🙈 det er helt grusomt. Men fordelen nå er at vi er eldre og erfarne og skjønner hvorfor det er sånn 

Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Hehe, ja 🙈 det er helt grusomt. Men fordelen nå er at vi er eldre og erfarne og skjønner hvorfor det er sånn 

Det er egentlig som om vettet forsvinner 😂

HI

amandine skrev (29 minutter siden):

Perimenopause på sitt beste. Det er fandens verk hele greia. Jeg så ikke hvor sprø jeg var før jeg var ferdig med det, at mannen og ungene holdt ut er komplett uforståelig. 

Hvor lenge varer den perioden egentlig? Blir man liksom ferdig med overgangsalderen på et eller annet tidspunkt?

Anonymkode: 07cad...02c

Hvor lenge varer den perioden egentlig? Blir man liksom ferdig med overgangsalderen på et eller annet tidspunkt?

Det er jo en grunn til at selvmordsfaren er høyest for kvinner mellom 47 og 55 og at lykkekurven deretter bare går oppover

Anonymkode: a7dd5...553

Det er vel individuelt.. men det kan ta tid? Det har tatt tid for meg, men jeg har ikke brukt noe hormoner eller noe sånt. Det er mye å lese på nettet, mye informasjon som er tilgjengelig nå de siste par årene. Sjekk instagram, menopausebyanita ( tror jeg? Hårreisende navn men bra innhold) og mye å le av også. For det er jo skikkelig kjipt, men det er blir lettere med fellesskap og litt galgenhumor.

amandine skrev (9 timer siden):

Det er vel individuelt.. men det kan ta tid? Det har tatt tid for meg, men jeg har ikke brukt noe hormoner eller noe sånt. Det er mye å lese på nettet, mye informasjon som er tilgjengelig nå de siste par årene. Sjekk instagram, menopausebyanita ( tror jeg? Hårreisende navn men bra innhold) og mye å le av også. For det er jo skikkelig kjipt, men det er blir lettere med fellesskap og litt galgenhumor.

Jeg tror du er inne på essensen. Humor. Livets viktigste overlevelsesstrategi 😅

Anonymkode: da0ab...843

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Ikke alle kan bruke hormoner.

Anonymkode: c7d7c...f02

Nettopp!  Jeg har hormonsensitiv brystkreft - eller har hatt.  Og kreftlegen min ble veldig lettet da jeg sa at jeg ikke har brukt østrogen.   Mine to døtre har blitt anbefalt å ikke bruke det heller når de en gang kommer i overgangsalderen. I alle fall ikke uten  teste seg først.  (Og da ble jeg minnet på at det må jeg snakke med legen min om, for vi kom ikke lenger enn at det ble nevnt da jeg fikk påvist min)

Anonymkode: 16422...14c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...