Gå til innhold

Dere med laktoseintoleranse

Anbefalte innlegg

Jeg har, sammen med ernæringsfysiolog, funnet ut at jeg har IBS, og som en del av dette har jeg utviklet laktoseintoleranse (forhåpentligvis midlertidig). Det er fortsatt litt nytt og uvant dette, ikke minst å faktisk oppleve å ha en mage som er stille og rolig, og ha fått normal avføring igjen, nå som jeg har prøvd meg fram og funnet ut hva jeg tåler og ikke tåler (det er langt mer enn bare laktose jeg må være forsiktig med). Innimellom går jeg jo selvfølgelig på en smell, som i går.

Greien er at jeg lurer på om det faktisk var laktose som var problemet, eller noe annet jeg har fått i meg tidligere på dagen og som tilfeldigvis slo inn akkurat da, men jeg skjønner ikke helt hva det skulle være. Jeg hadde laget middag, og visste at det var litt laktose i den, og har tidligere hatt god erfaring med å ta laktase-tabletter i slike tilfeller og da heller ikke fått noen videre reaksjon utover kanskje litt mer luft i magen enn vanlig en time eller to etterpå. I går glemte jeg imidlertid tablettene og mot slutten av måltidet, omtrent 15-20 minutter etter at jeg var begynt å spise første porsjon, fikk jeg skikkelig knip i magen. Det romestrerte så voldsomt at selv ungene kommenterte det. Deretter fulgte en time-halvannen med masse knip, luft og litt løs mage. Kan dette ha vært middagen, altså laktosen i den? SÅ fort? Tidligere, da jeg systematisk prøvde å gjeninnføre laktose, tok det en times tid eller så før jeg merket noe, og da ble jeg såpass dårlig at jeg egentlig har prøvd å holde meg mest mulig unna laktose siden.

Anonymkode: 18e02...3e4

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452092-dere-med-laktoseintoleranse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det kan være middagen. Jeg kjenner det raskt etter inntak at her blir det trøbbel. Men det skjer ikke hver gang. Desto flinkere jeg er til å holde meg unna laktose, desto mindre reagerer jeg på små mengder. Men f.eks. fløte tåler jeg ingenting av.

Anonymkode: 87cdb...ad0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...