Gå til innhold

Behandlingsforsikring, kiropraktor eller fysio?

Anbefalte innlegg

Har en behandlingsforsikring, men har ikke brukt den tidligere. Siste årene har jeg slitt med mye vondt i skuldre, hoft osv. Hele kroppen verker når jeg våkner, spesielt om vinteren. Tenkte jeg skulle bruke denne forsikringen for en gang skyld. 

Men bør en velge fysio eller kiropraktor? Noen med erfaring hva som kan hjelpe? 

Anonymkode: bb1cc...3eb

Fortsetter under...

Hadde gått for Manuellterapaut hvis du har det i nærheten. Det er en fysioterapeut som er videreutdannet til å gjøre stort sett det samme som en kiropraktor. Ergo du får full pakke, er n bonus til er at Manuellterapaut kan sykmelde og henvise videre ved behov. 

Naprapat tar også hele kroppen, men de har foreløpig ikke samme rettighetene som Manuellterapaut. 

Anonymkode: 433e6...d1e

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Fysioterapi er en relativt anerkjent behandlingsform.

Kiropraktikk er langt på vei ikke-evidensbasert og potensielt skadelig. 

Anonymkode: 653e8...c06

Takk, det ga litt mening, ja. 

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hadde gått for Manuellterapaut hvis du har det i nærheten. Det er en fysioterapeut som er videreutdannet til å gjøre stort sett det samme som en kiropraktor. Ergo du får full pakke, er n bonus til er at Manuellterapaut kan sykmelde og henvise videre ved behov. 

Naprapat tar også hele kroppen, men de har foreløpig ikke samme rettighetene som Manuellterapaut. 

Tusen takk for oppklaring. Står manuellterapi også på listen 👍🏻

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Tusen takk for oppklaring. Står manuellterapi også på listen 👍🏻

Da hadde jeg uten tvil gått for det.

Erfaringen jeg har hatt med fysioterapeut var at timene gikk stort sett i å få beskjed om at jeg måtte stresse ned, sove bedre og trene mer. Jeg har allerede en hektisk hverdag som er toppet til randen, hvordan det å dytte inn mer trening og mer søvn skal medføre at jeg stresser ned aner jeg ikke. Vi gjorde i tillegg noen strikk øvelser som jeg skulle jobbe med hjemme. Men, det hjalp ikke på å få opp låsninger og avspenning av muskulatur. 

Når jeg kom til Manuellterapaut så sa jeg fra om at jeg viste jeg måtte trene mer, stresse mindre og sove mer. Men, slik er ikke verden min per i dag. Jeg trenger derfor hjelp til å få tatt spenninger og låsninger nå. Og det hjalp han meg med, i tillegg til at vi også hadde øvelser med strikk og kroppen som jeg skulle jobbe md hjemme mellom slagene. Så nå har jeg bøye/strekke øvelser som jeg gjør når jeg sitter foran tv/pc, strikkøvelser mens potetene koker eller mens jeg venter på at barna skal bli klar. Og jeg tar en ny runde hos han ca årlig med noen behandlinger. Det får meg og min kropp til å holde det gående. 

Jeg har i tillegg blitt tilbudt nåler, dette takker jeg pent nei til da jeg hater nåler 🙈

Annonse

Anonym bruker skrev (59 minutter siden):

Takk, det ga litt mening, ja. 

Det er ikke helt sant da.

Kiropraktorer har lang utdanning og de er en del av norsk helsevesen. De kan henvise til mr osv, de kan sykemelde, de er rett og slett anerkjent de også.

Anonymkode: c8e0b...acb

Hvis osteopat står på lista ville jeg valgt det. Etter årevis med behandling av alt som kan krype og gå er det den behandlingsformen som hjelper meg å holde meg i sjakk. Jeg blir aldri bra, men jeg har heller aldri vært så dårlig som da jeg var der første gang igjen

Anonymkode: a742d...c3f

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Da hadde jeg uten tvil gått for det.

Erfaringen jeg har hatt med fysioterapeut var at timene gikk stort sett i å få beskjed om at jeg måtte stresse ned, sove bedre og trene mer. Jeg har allerede en hektisk hverdag som er toppet til randen, hvordan det å dytte inn mer trening og mer søvn skal medføre at jeg stresser ned aner jeg ikke. Vi gjorde i tillegg noen strikk øvelser som jeg skulle jobbe med hjemme. Men, det hjalp ikke på å få opp låsninger og avspenning av muskulatur. 

Når jeg kom til Manuellterapaut så sa jeg fra om at jeg viste jeg måtte trene mer, stresse mindre og sove mer. Men, slik er ikke verden min per i dag. Jeg trenger derfor hjelp til å få tatt spenninger og låsninger nå. Og det hjalp han meg med, i tillegg til at vi også hadde øvelser med strikk og kroppen som jeg skulle jobbe md hjemme mellom slagene. Så nå har jeg bøye/strekke øvelser som jeg gjør når jeg sitter foran tv/pc, strikkøvelser mens potetene koker eller mens jeg venter på at barna skal bli klar. Og jeg tar en ny runde hos han ca årlig med noen behandlinger. Det får meg og min kropp til å holde det gående. 

Jeg har i tillegg blitt tilbudt nåler, dette takker jeg pent nei til da jeg hater nåler 🙈

Tusen takk for at du tok deg tiden. Høres veldig riktig ut. Jeg vet jo trening og søvn betyr mye, har gjort flere tiltak for å bedre søvn, men livet skjer. Trener noe, men det løsner ikke opp den sementen av noen skuldre som jeg får av å sitte på kontor. Sikkert noen bedre og mer riktige øvelser som skal til. 

Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Hvis osteopat står på lista ville jeg valgt det. Etter årevis med behandling av alt som kan krype og gå er det den behandlingsformen som hjelper meg å holde meg i sjakk. Jeg blir aldri bra, men jeg har heller aldri vært så dårlig som da jeg var der første gang igjen

Anonymkode: a742d...c3f

Takk, skal sjekke det ut. 

Jeg hadde samme problem som deg og gikk til naprapat. Veldig dyktig og jeg ble bedre. Har inntrykk av at han gjorde det fysioterapeut ville gjort bare enda mer. Helseforsikring (min i alle fall) tar egenandel hos fysioterapi/naprapat på 250kr pr time. 

Anonymkode: a63cf...21b

Hvordan gjør dere det med behandlingsforsikring? Først fastlege, få henvisning, kontakte forsikringsselskapet også velge behandler? Betaler forsikringen direkte til behandler eller til deg selv, så betaler du fullt til behandleren? 

Anonymkode: e5843...631

Hva du skal velger, kommer an på hva du trenger hjelp til.  Og ALL type behandling kan gi skader om man er uheldig.  Det gjelder enten man skal ha en stor operasjon med verdens beste kirurg eller ta en blodprøve, for å sette det på spissen. Og det trenger heller ikke å være noen som har gjort noe galt heller. 

Det er alltid noen som skriker opp om skader hos kiropraktorer av en eller annen grunn.  Kiropraktorer er autorisert helsepersonell, og det hadde de aldri blitt om de var farligere enn annet helsepersonell.  

Anonymkode: 21818...a29

Annonse

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvordan gjør dere det med behandlingsforsikring? Først fastlege, få henvisning, kontakte forsikringsselskapet også velge behandler? Betaler forsikringen direkte til behandler eller til deg selv, så betaler du fullt til behandleren? 

Anonymkode: e5843...631

Avhenger litt av hva, henvisning kan være nødvendig, men her er det unntak for fysikalsk. Så jeg må bare melde skade selv. 

Usikker på betaling ennå, har ikke brukt den tidligere. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...