Anonym bruker Skrevet 16. januar #1 Del Skrevet 16. januar Jeg skal snart i gang med IVF for å (forhåpentligvis) bli mamma til et donorbarn. Det jeg reagerer på er at man, dersom man utfører denne behandlingen i Norge, ikke får bestemme donor selv. Det er behandlende lege som velger. Mange kan synes det er greit, mens jeg for min del vil ha kontroll på noe selv i denne prosessen. Man kan heller ikke gjøre dette privat i Norge uten at valget av donor (femti prosent av genmaterialet til mitt barn) faller på behandlende lege. Synes det er en utrolig merkelig lov. Kan noen som deler denne tankegangen (at legen skal få velge) forklare HVORFOR behandlende lege skal bestemme dette og ikke kvinnen selv? Anonymkode: 75e96...1a9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar #2 Del Skrevet 16. januar Hadde du vært i stand til det så hadde du fått barn uten kunstig hjelp. Anonymkode: f7851...3ba Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175576 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar #3 Del Skrevet 16. januar Fordi legen legger det medisinske til grunn og ikke velger ut fra at man ønsker grønne øyne og mørkt hår, for eksempel. Jeg er i mot å shoppe barn, og er glad for å høre at det er stenge regler knyttet til dette. Lykke til❤️ Anonymkode: 96848...0f3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar #4 Del Skrevet 16. januar Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Fordi legen legger det medisinske til grunn og ikke velger ut fra at man ønsker grønne øyne og mørkt hår, for eksempel. Jeg er i mot å shoppe barn, og er glad for å høre at det er stenge regler knyttet til dette. Lykke til❤️ Anonymkode: 96848...0f3 Kvinner velger i virkeligheten hvem de vil ha barn med også. Vil ikke si at det å velge donor er det samme som å "shoppe barn." Men det er bare min mening. Takk ❤️ Anonymkode: 75e96...1a9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175581 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar #5 Del Skrevet 16. januar Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jeg skal snart i gang med IVF for å (forhåpentligvis) bli mamma til et donorbarn. Det jeg reagerer på er at man, dersom man utfører denne behandlingen i Norge, ikke får bestemme donor selv. Det er behandlende lege som velger. Mange kan synes det er greit, mens jeg for min del vil ha kontroll på noe selv i denne prosessen. Man kan heller ikke gjøre dette privat i Norge uten at valget av donor (femti prosent av genmaterialet til mitt barn) faller på behandlende lege. Synes det er en utrolig merkelig lov. Kan noen som deler denne tankegangen (at legen skal få velge) forklare HVORFOR behandlende lege skal bestemme dette og ikke kvinnen selv? Anonymkode: 75e96...1a9 Det skjønner jeg kjempegodt! Jeg er mor til to donorbarn (første i Danmark, andre i Norge) og har valgt donor selv. For meg var det viktig å velge donor selv, føle at man har litt kontroll og vet litt i hvertfall om det mennesket man får barn med genene til. Jeg fikk jo selvfølgelig ikke vite alt om donoren, men det er en ganske utfyllende profil hvor man får vite en del om familiehistorie, helse, utdannelse, interesser, personlighet og utseende (høyde, kroppsbygning, øyefarge, hårfarge). For meg betydde det mye å vite litt og velge en jeg følte at jeg hadde en del til felles med, den jeg selv følte var en god match hvis jeg kan si det sånn. Anonymkode: 59c37...f2a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar #6 Del Skrevet 16. januar Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det skjønner jeg kjempegodt! Jeg er mor til to donorbarn (første i Danmark, andre i Norge) og har valgt donor selv. For meg var det viktig å velge donor selv, føle at man har litt kontroll og vet litt i hvertfall om det mennesket man får barn med genene til. Jeg fikk jo selvfølgelig ikke vite alt om donoren, men det er en ganske utfyllende profil hvor man får vite en del om familiehistorie, helse, utdannelse, interesser, personlighet og utseende (høyde, kroppsbygning, øyefarge, hårfarge). For meg betydde det mye å vite litt og velge en jeg følte at jeg hadde en del til felles med, den jeg selv følte var en god match hvis jeg kan si det sånn. Anonymkode: 59c37...f2a Jeg er enig! For meg handler det om å vite mest mulig både for min egen del men også for at jeg skal kunne svare barnet mitt på spørsmål i størst mulig grad. I tillegg er det, som du sier, mye kontroll i å kunne ta et slikt valg selv. Så det blir nok Danmark for meg også. Anonymkode: 75e96...1a9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar #7 Del Skrevet 16. januar Donorer screenes sannsynligvis ganske strengt mtp genetikk, arvelige sykdommer, nevrotypisk problematikk, diagnoser osv osv, sett opp mot dine biologiske disposisjoner. Det må da virkelig være trygt og godt å vite at det ligger medisinsk vurdering til grunn for å gi barnet ditt det beste genetiske utgangspunktet i livet. Hvis du heller vil til Danmark til et firma som gjør god butikk på at du kan shoppe riktig øyenfarge og hårfarge så står du helt fritt til det. Jeg tenker du får det beste utgangspunktet for et friskt barn om du ser bort fra det overfladiske. Barnet vil uansett med stor sannsynlighet bli veldig likt deg, i uttrykk, væremåte, holdninger og verdier mm. Det er du som former barnet ditt, uavhengig av om dere begge har krøller og blå øyne eller ikke. Anonymkode: 0b73b...6f4 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175595 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar #8 Del Skrevet 16. januar Anonym bruker skrev (35 minutter siden): Jeg er enig! For meg handler det om å vite mest mulig både for min egen del men også for at jeg skal kunne svare barnet mitt på spørsmål i størst mulig grad. I tillegg er det, som du sier, mye kontroll i å kunne ta et slikt valg selv. Så det blir nok Danmark for meg også. Anonymkode: 75e96...1a9 Men du kan gjøre det i Norge også nå, jeg valgte donor selv og gjorde det i Norge med yngstebarnet. Anonymkode: 59c37...f2a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar #9 Del Skrevet 16. januar Anonym bruker skrev (50 minutter siden): Det skjønner jeg kjempegodt! Jeg er mor til to donorbarn (første i Danmark, andre i Norge) og har valgt donor selv. For meg var det viktig å velge donor selv, føle at man har litt kontroll og vet litt i hvertfall om det mennesket man får barn med genene til. Jeg fikk jo selvfølgelig ikke vite alt om donoren, men det er en ganske utfyllende profil hvor man får vite en del om familiehistorie, helse, utdannelse, interesser, personlighet og utseende (høyde, kroppsbygning, øyefarge, hårfarge). For meg betydde det mye å vite litt og velge en jeg følte at jeg hadde en del til felles med, den jeg selv følte var en god match hvis jeg kan si det sånn. Anonymkode: 59c37...f2a En del til felles med, ja. Tror du det er NOEN som velger donor med lav eller ingen utdannelse, selv om de selv mangler utdannelse? 🤣 Tviler sterkt på at det er kriteriet «har mye til felles med meg» som står i fokus, altså… Anonymkode: c07d5...b63 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175606 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar #10 Del Skrevet 16. januar Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Donorer screenes sannsynligvis ganske strengt mtp genetikk, arvelige sykdommer, nevrotypisk problematikk, diagnoser osv osv, sett opp mot dine biologiske disposisjoner. Det må da virkelig være trygt og godt å vite at det ligger medisinsk vurdering til grunn for å gi barnet ditt det beste genetiske utgangspunktet i livet. Hvis du heller vil til Danmark til et firma som gjør god butikk på at du kan shoppe riktig øyenfarge og hårfarge så står du helt fritt til det. Jeg tenker du får det beste utgangspunktet for et friskt barn om du ser bort fra det overfladiske. Barnet vil uansett med stor sannsynlighet bli veldig likt deg, i uttrykk, væremåte, holdninger og verdier mm. Det er du som former barnet ditt, uavhengig av om dere begge har krøller og blå øyne eller ikke. Anonymkode: 0b73b...6f4 Selvfølgelig screenes donorene strengt, de testes og dybdeintervjues grundig. Det er likevel ikke noen grunn til at ikke kvinnene selv kunne fått velge blant de godkjente donorene. Anonymkode: 59c37...f2a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175610 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. januar #11 Del Skrevet 16. januar Det er bare logisk at kvinner får bestemme hva en putter i sin kropp. I og med at kvinner kan bestemme hvem en ikke får barn med burde kvinner også få velge hvem en får barn med. Jeg synes det er tragisk at vi ikke får velge selv når det er utgangspunktet for de aller fleste andre land. Der er ingen god grunn bak til at det ikke er lov. Anonymkode: 54d66...8d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175611 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar #12 Del Skrevet 17. januar Det er jo en helt annen diskusjon, selvfølgelig…men det er ingen av dere som tenker på barnet i første rekke, da… Det er jeg vil vite jeg vil velge jeg vil ha Anonymkode: 53984...506 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175627 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar #13 Del Skrevet 17. januar Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er jo en helt annen diskusjon, selvfølgelig…men det er ingen av dere som tenker på barnet i første rekke, da… Det er jeg vil vite jeg vil velge jeg vil ha Anonymkode: 53984...506 Hvordan skal barnet velge, tenker du? Anonymkode: 54d66...8d3 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175628 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pobie Skrevet 17. januar #14 Del Skrevet 17. januar Anonym bruker skrev (8 timer siden): Donorer screenes sannsynligvis ganske strengt mtp genetikk, arvelige sykdommer, nevrotypisk problematikk, diagnoser osv osv, sett opp mot dine biologiske disposisjoner. Det må da virkelig være trygt og godt å vite at det ligger medisinsk vurdering til grunn for å gi barnet ditt det beste genetiske utgangspunktet i livet. Hvis du heller vil til Danmark til et firma som gjør god butikk på at du kan shoppe riktig øyenfarge og hårfarge så står du helt fritt til det. Jeg tenker du får det beste utgangspunktet for et friskt barn om du ser bort fra det overfladiske. Barnet vil uansett med stor sannsynlighet bli veldig likt deg, i uttrykk, væremåte, holdninger og verdier mm. Det er du som former barnet ditt, uavhengig av om dere begge har krøller og blå øyne eller ikke. Anonymkode: 0b73b...6f4 ALLE donorer testes for de vanligste arvelige sykdommer og kjønnssykdommer, og intervjues mtp psykisk helse. All donorsæd i Norge er derfor fra friske donorer, og det finnes dermed ingen god grunn til å nekte kvinner å velge selv. Når man har ganske sterk garanti for at sæden er av god kvalitet fra en frisk donor, kan man faktisk overlate det til kvinnen å velge utifra ting som er viktig for henne. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175629 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar #15 Del Skrevet 17. januar Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Det er jo en helt annen diskusjon, selvfølgelig…men det er ingen av dere som tenker på barnet i første rekke, da… Det er jeg vil vite jeg vil velge jeg vil ha Anonymkode: 53984...506 Selvfølgelig tenker vi på barnets beste vi også, som de fleste som ønsker å sette barn til verden gjør. Du har jo misforstått dette helt, det er jo snakk om å velge blant friske, testede, godkjente donorer og legen gjør ikke noen medisinske vurderinger, det er ikke slik at noen av donorene bør jeg få barn med og andre ikke. Anonymkode: 59c37...f2a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175630 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar #16 Del Skrevet 17. januar Jeg er enig med HI her. Skulle jeg hatt ett donorbarn så hadde jeg ønsket at donor hadde i alle fall fargene til meg eller far. Det er ille nok med bygdedyret som det er, trenger ikke å skulle måtte forklare hvorfor jeg har fått ett barn med asiatisk eller afrikansk utseende Tror ikke far heller hadde vært like fornøyd med å måtte gå på bygda å fortelle at han ikke virker som mann og at en annen må indirekte trå inn. Så ja, jeg mener man må få bli med på den bestemmelsen selv. Anonymkode: 25a2a...67d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175658 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 17. januar #17 Del Skrevet 17. januar Anonym bruker skrev (28 minutter siden): Jeg er enig med HI her. Skulle jeg hatt ett donorbarn så hadde jeg ønsket at donor hadde i alle fall fargene til meg eller far. Det er ille nok med bygdedyret som det er, trenger ikke å skulle måtte forklare hvorfor jeg har fått ett barn med asiatisk eller afrikansk utseende Tror ikke far heller hadde vært like fornøyd med å måtte gå på bygda å fortelle at han ikke virker som mann og at en annen må indirekte trå inn. Så ja, jeg mener man må få bli med på den bestemmelsen selv. Anonymkode: 25a2a...67d Men legene putter da ikke hånden i en krukke og trekker opp en tilfeldig lapp. De velger ut fra medisinske kriterier, men de tar selvsagt også hensyn til etnisitet og andre fysiske egenskaper. Jeg kan skjønne at legene skal bestemme ut fra et medisinsk ståsted, samtidig så skjønner jeg hi. Vi som får barn på "vanlig" måte velger jo også vår "spermdonor" selv om det valget stort sett blir følelsesstyrt. Og selv om man velger donor med blå øyne og krøller så er det ikke garantert at det ikke er mørkere gener litt lenger ut i slektstre som kan slå gjennom nå, for eksempel, så om man skal ta hensyn til bygdedyret bør man ikke få barn i det hele tatt Det gjelder for så vidt også biologiske barn, min søster fikk en ordentlig rødtopp selv med lyse/blonde forfedre så langt øyet rekker. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175669 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar #18 Del Skrevet 17. januar MissSaigon skrev (4 minutter siden): Men legene putter da ikke hånden i en krukke og trekker opp en tilfeldig lapp. De velger ut fra medisinske kriterier, men de tar selvsagt også hensyn til etnisitet og andre fysiske egenskaper. Jeg kan skjønne at legene skal bestemme ut fra et medisinsk ståsted, samtidig så skjønner jeg hi. Vi som får barn på "vanlig" måte velger jo også vår "spermdonor" selv om det valget stort sett blir følelsesstyrt. Og selv om man velger donor med blå øyne og krøller så er det ikke garantert at det ikke er mørkere gener litt lenger ut i slektstre som kan slå gjennom nå, for eksempel, så om man skal ta hensyn til bygdedyret bør man ikke få barn i det hele tatt Det gjelder for så vidt også biologiske barn, min søster fikk en ordentlig rødtopp selv med lyse/blonde forfedre så langt øyet rekker. Hvordan kan man vite at etnisitet og utseende er tatt høyde for hvis HI ikke får vite noe om donor? Jeg skjønner fortsatt at HI er skeptisk. Selv om det er valgt f.eks. etnisk norsk, så er det like fullt ikke kult hvis begge foreldrene er mørk og brunøyd. Mens barnet kommer ut blond og blåøyd eller vis a versa. Eventuelt med knall rødt hår uten at det finnes i slekten fra før… Anonymkode: 25a2a...67d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175676 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar #19 Del Skrevet 17. januar Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg er enig med HI her. Skulle jeg hatt ett donorbarn så hadde jeg ønsket at donor hadde i alle fall fargene til meg eller far. Det er ille nok med bygdedyret som det er, trenger ikke å skulle måtte forklare hvorfor jeg har fått ett barn med asiatisk eller afrikansk utseende Tror ikke far heller hadde vært like fornøyd med å måtte gå på bygda å fortelle at han ikke virker som mann og at en annen må indirekte trå inn. Så ja, jeg mener man må få bli med på den bestemmelsen selv. Anonymkode: 25a2a...67d Tror du virkelig dette er tilfelle? Da har du misforstått! Legen velger donorer som ligner på foreldrene! Anonymkode: 90805...4bd Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175702 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar #20 Del Skrevet 17. januar Altså, en lege vil naturligvis velge en donor som er kompatibel med mottaker, også med tanke på etnisitet. Det er jo, all den tid rasisme og annet dessverre fortsatt eksisterer, til barnets beste å ligne mest mulig på sin foresatte. I tillegg vil jeg tro at HI kan be legen om dette, samt motta noen opplysninger om donor. Og da tenker jeg at det er helt greit at en lege velger nettopp fordi vedkommende vil se hva som er best for barnet. Anonymkode: 18fb1...92a Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar #21 Del Skrevet 17. januar MissSaigon skrev (2 timer siden): Men legene putter da ikke hånden i en krukke og trekker opp en tilfeldig lapp. De velger ut fra medisinske kriterier, men de tar selvsagt også hensyn til etnisitet og andre fysiske egenskaper. Jeg kan skjønne at legene skal bestemme ut fra et medisinsk ståsted, samtidig så skjønner jeg hi. Vi som får barn på "vanlig" måte velger jo også vår "spermdonor" selv om det valget stort sett blir følelsesstyrt. Og selv om man velger donor med blå øyne og krøller så er det ikke garantert at det ikke er mørkere gener litt lenger ut i slektstre som kan slå gjennom nå, for eksempel, så om man skal ta hensyn til bygdedyret bør man ikke få barn i det hele tatt Det gjelder for så vidt også biologiske barn, min søster fikk en ordentlig rødtopp selv med lyse/blonde forfedre så langt øyet rekker. Det at vi som blir gravide på «gamlemåten» velger «donor» selv (eller far til barnet, da…), er jo ikke et argument for at dette også skal gjelde de som må velge kunstig befruktning. Det ER en helt annen prosess, og legene har et ansvar og et mandat som en random kvinne på gata ikke har. Hvis kunstig befruktning skal ligne mest mulig på ordinær befruktning, så kan jo bare legene la hvem som helst være donor, ikke sjekke dna for sykdommer eller annet og la kvinnen ta elle-melle-leken for å velge sperm. Det er jo ikke sånn at kvinner får DNA-testet partnerne sine for arvelige sykdommer når de ønsker å få barn. Anonymkode: c07d5...b63 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175709 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pobie Skrevet 17. januar #22 Del Skrevet 17. januar Anonym bruker skrev (1 time siden): Det at vi som blir gravide på «gamlemåten» velger «donor» selv (eller far til barnet, da…), er jo ikke et argument for at dette også skal gjelde de som må velge kunstig befruktning. Det ER en helt annen prosess, og legene har et ansvar og et mandat som en random kvinne på gata ikke har. Hvis kunstig befruktning skal ligne mest mulig på ordinær befruktning, så kan jo bare legene la hvem som helst være donor, ikke sjekke dna for sykdommer eller annet og la kvinnen ta elle-melle-leken for å velge sperm. Det er jo ikke sånn at kvinner får DNA-testet partnerne sine for arvelige sykdommer når de ønsker å få barn. Anonymkode: c07d5...b63 Men alle donorene er jo sjekket. Alle donorene er friske, ellers ville de ikke vært donor. Så da gjenstår det å velge noen som passer kvinnen, og hvis legen da velger utifra utseende, utdannelse, etnisitet osv, dvs nøyaktig det samme som kvinnen velger utifra, hvorfor ikke la kvinnen velge? Hva skader det at kvinnen velger utifra sine kriterier? Du mener da vel ikke seriøst at legen bryr seg mer om barnet enn kvinnen gjør? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175743 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissSaigon Skrevet 17. januar #23 Del Skrevet 17. januar Anonym bruker skrev (4 timer siden): Hvordan kan man vite at etnisitet og utseende er tatt høyde for hvis HI ikke får vite noe om donor? Jeg skjønner fortsatt at HI er skeptisk. Selv om det er valgt f.eks. etnisk norsk, så er det like fullt ikke kult hvis begge foreldrene er mørk og brunøyd. Mens barnet kommer ut blond og blåøyd eller vis a versa. Eventuelt med knall rødt hår uten at det finnes i slekten fra før… Anonymkode: 25a2a...67d Jeg regner med at informasjonen om dette er grundig dokumentert og det vil overraske meg stort om det ikke tas hensyn til etnisitet. Som sagt har min søster sitt biologiske barn nydelig rødt hår helt uten at vi vet hvor det kommer fra (og ja, far er helt sikkert biologisk far). Gener er en spennende og merkelig ting. Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det at vi som blir gravide på «gamlemåten» velger «donor» selv (eller far til barnet, da…), er jo ikke et argument for at dette også skal gjelde de som må velge kunstig befruktning. Det ER en helt annen prosess, og legene har et ansvar og et mandat som en random kvinne på gata ikke har. Hvis kunstig befruktning skal ligne mest mulig på ordinær befruktning, så kan jo bare legene la hvem som helst være donor, ikke sjekke dna for sykdommer eller annet og la kvinnen ta elle-melle-leken for å velge sperm. Det er jo ikke sånn at kvinner får DNA-testet partnerne sine for arvelige sykdommer når de ønsker å få barn. Anonymkode: c07d5...b63 Er det noen som har hevdet at kunstig befruktning skal ligne mest mulig på ordinær? Det har ikke jeg fått med meg. Det er bare dumt å diskutere hva/hvis på noe som aldri kommer til å skje. Ingen kommer til å få satt inn usjekkede egg og det vil alltid være bedre kontroll med IVF enn naturlig befruktning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175755 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar #24 Del Skrevet 17. januar Kan jeg spørre hva du ønsker å velge? Ikke på en spydig måte, men av oppriktig nysgjerrighet? Regner med at alle donorer har blitt helsesjekket, så er det utseende, intelligens, etnisitet eller noe annet? Anonymkode: 5bbd6...c93 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 17. januar #25 Del Skrevet 17. januar Anonym bruker skrev (23 timer siden): Hadde du vært i stand til det så hadde du fått barn uten kunstig hjelp. Anonymkode: f7851...3ba De hjerteligste gratulasjoner til deg for dagens mest akwarde dustekommentar. Anonymkode: d4ce4...56c Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452089-behandlende-lege-velger-donor-hvorfor/#findComment-150175927 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå