Gå til innhold

63% av voldtektsdømte i Sverige har innvandrerbakgrunn

Anbefalte innlegg

Det er en kraftig overrepresentasjon av innvandrere i voldtektsstatistikken, som ikke kan forklares med sosioøkonomisje faktorer. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/forskere-63-prosent-av-voldtektsdomte-i-sverige-har-innvandrerbakgrunn/s/5-95-2234735

Anonymkode: 08661...c1c

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er en kraftig overrepresentasjon av innvandrere i voldtektsstatistikken, som ikke kan forklares med sosioøkonomisje faktorer. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/forskere-63-prosent-av-voldtektsdomte-i-sverige-har-innvandrerbakgrunn/s/5-95-2234735

Ja, selvfølgelig er det... Det er da ingen overraskelse. 

Anonymkode: c665f...fca

Det finnes ingen forbud i koranen eller hadithene mot å voldta. Det er forbudt å ha sex med noen man ikke er gift med, men det er ikke forbudt å voldta. Derimot er det forbudt i islam for kvinner å friste menn.

Anonymkode: 91b77...d4f

Annonse

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Studien beskriver hvem som blir dømt, ikke hvem som voldtar. 

Fra norske forhold vet vi at de fleste som voldtar verken blir anmeldt eller dømt. 

Anonymkode: d0ea6...bdd

Også glemmer man at 63% av de dømte er fra en minoritet i befolkningen så dette tallet er veldig stort.

Anonymkode: f21ff...866

Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Studien beskriver hvem som blir dømt, ikke hvem som voldtar. 

Fra norske forhold vet vi at de fleste som voldtar verken blir anmeldt eller dømt. 

Så du tror ikke det er noen sammenheng mellom hvem som voldtar og hvem som blir dømt?

Og hva er det som tilsier at denne gruppen ikke også er overrepresentert i antallet saker som ikke er anmeldt?

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Så du tror ikke det er noen sammenheng mellom hvem som voldtar og hvem som blir dømt?

Og hva er det som tilsier at denne gruppen ikke også er overrepresentert i antallet saker som ikke er anmeldt?

Touché

Anonymkode: b302a...aec

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Derimot er det forbudt i islam for kvinner å friste menn

Snakk om ansvarsfraskrivelse, som om det er kvinners skyld at de er født attraktive for menn! Skal de virkelig gjemme seg for menn, fordi menn ikke kan beherske seg? Er det dette som er så flott å få til Norge, dette vi bygger hundrevis av moskeer for å innføre til Norge? Det blir et utrolig trist Norge vi etterlater til våre barn. Vi har importert Midt-Østen.

Anonymkode: 670f4...795

Anonym bruker skrev (På 17.1.2025 den 8.22):

Det finnes ingen forbud i koranen eller hadithene mot å voldta. Det er forbudt å ha sex med noen man ikke er gift med, men det er ikke forbudt å voldta. Derimot er det forbudt i islam for kvinner å friste menn.

Står det noe i Bibelen om at det ikke er lov å voldta?

Anonymkode: 0de2f...d5e

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Edit - Google er min venn. Her er det som står i Bibelen om voldtekt:

5. mosebok
23 Om en mann treffer en ung jente i byen, en jomfru som er lovet bort til en annen mann, og han ligger med henne, 24 da skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, jenta fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne. Slik skal du rydde ut det onde hos deg.
25 Men er det ute på marken at en mann treffer en jente som er lovet bort, og tar henne med makt og ligger med henne, da skal bare mannen som lå med henne, dø. 26 Jenta skal du ikke gjøre noe; hun har ikke gjort noen dødssynd. For dette er en lignende sak som når en mann overfaller en annen mann og slår ham i hjel. 27 For han traff henne ute på marken. Jenta skrek, men ingen hjalp henne.
28 Om en mann treffer en jente som er jomfru og ikke er lovet bort, og han forgriper seg på henne og ligger med henne, og de blir oppdaget, 29 da skal mannen som lå med jenta, betale hennes far femti sjekel sølv. Hun skal være hans kone fordi han krenket henne, og han får ikke skille seg fra henne så lenge han lever.

Så da er mitt spørsmål hva kommentaren deres er til dette? 

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Edit - Google er min venn. Her er det som står i Bibelen om voldtekt:

5. mosebok
23 Om en mann treffer en ung jente i byen, en jomfru som er lovet bort til en annen mann, og han ligger med henne, 24 da skal dere føre begge to til byporten og steine dem i hjel, jenta fordi hun ikke ropte om hjelp enda hun var i en by, og mannen fordi han krenket en annen manns kvinne. Slik skal du rydde ut det onde hos deg.
25 Men er det ute på marken at en mann treffer en jente som er lovet bort, og tar henne med makt og ligger med henne, da skal bare mannen som lå med henne, dø. 26 Jenta skal du ikke gjøre noe; hun har ikke gjort noen dødssynd. For dette er en lignende sak som når en mann overfaller en annen mann og slår ham i hjel. 27 For han traff henne ute på marken. Jenta skrek, men ingen hjalp henne.
28 Om en mann treffer en jente som er jomfru og ikke er lovet bort, og han forgriper seg på henne og ligger med henne, og de blir oppdaget, 29 da skal mannen som lå med jenta, betale hennes far femti sjekel sølv. Hun skal være hans kone fordi han krenket henne, og han får ikke skille seg fra henne så lenge han lever.

Så da er mitt spørsmål hva kommentaren deres er til dette? 

Det ble ganske stilt i tråden etter dette sitatet… hva kan det komme av, tro?

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men selv om det ikke står spesifikt at det ikke er lov til å voldta,noe jeg ikke tror på.Står det heller ikke at det ER lov!Så denne diskusjonen her,er kun for å spre hat!

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Du mener du satte folk på plass? Jeg er ikke enig. Hva som står i bibelen, koranen eller andre religiøse skifter er ikke viktig så lenge folk ikke følger det. Om vi tar bibelen så skulle det som stod der dekke hygieneråd, økonomiske råd, juss osv. Bibelen må dermed leses i sin kontekst. Samfunnet er ikke lenger slikt det var; blant annet er helsevesenet bedre, og vi trenger ikke være bokstavtro til skriftene. Når de sees i kontekst av samfunnet er det mulig å modernisere hvordan man forholder seg til disse skriftene. 

Jødedommen, kristendommen og islam bygger på hverandre, så det er naturlig at de har en del som er likt. Det som er den store forskjellen er praktiseringen av religionen. Om noen står i Bibelen, men det er ingen som følger det, er det langt mindre farlig enn om noe tilsvarende står i en annen religøs tidsskrift og der det som står følges og er en grunnholdning i kulturen. 

Anonymkode: 69837...c43

Østerdølen skrev (2 minutter siden):

Men selv om det ikke står spesifikt at det ikke er lov til å voldta,noe jeg ikke tror på.Står det heller ikke at det ER lov!Så denne diskusjonen her,er kun for å spre hat!

Det er jeg enig med deg i. Altså denne diskusjonen er vinklet slik at den er lite fruktbar og bidrar bare til å lage et oss og dem og ødelegger en åpen diskusjon der man er konstruktiv, men samtidig våger å ta i det. 

Man kan fint diskutere hvorfor innvandrerer er overrepresentert i voldtektsstatistikken, men da må man trekke inn forskning og målet må være å få ned antall tilfeller av voldtekt (uavhengig av etnisitet, selv om tiltakene må være målrettet og kan variere mellom ulike grupper). Det å stenge grensene er ingen fiks. Det kommer heller ikke til å skje.  

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Den som følger islam mener at bibelen er forandret. Så det har ikke noe å si om det er forbudt eller ikke i bibelen å voldta, den som følger islam leser ikke bibelen.

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

At du bommer totalt når du tror at den som følger islam følger bibelen.

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Det er jeg enig med deg i. Altså denne diskusjonen er vinklet slik at den er lite fruktbar og bidrar bare til å lage et oss og dem og ødelegger en åpen diskusjon der man er konstruktiv, men samtidig våger å ta i det. 

Man kan fint diskutere hvorfor innvandrerer er overrepresentert i voldtektsstatistikken, men da må man trekke inn forskning og målet må være å få ned antall tilfeller av voldtekt (uavhengig av etnisitet, selv om tiltakene må være målrettet og kan variere mellom ulike grupper). Det å stenge grensene er ingen fiks. Det kommer heller ikke til å skje.  

Dessuten er premisset for diskusjonen fortsatt feil idet man hevder at innvandrere er overrepresentert i voldtektsstatistikken.

Undersøkelsen sier nemlig ikke noe om hvem som voldtar mest, kun om hvem som blir dømt. 

Vi vet at en forsvinnende liten del av de som voldtar blir anmeldt og enda færre blir dømt. Det er f. eks lettere å anmelde overfallsvoldtekter enn en kompis på fest eller en man har vært på date med. 

Så slik denne undersøkelsen blir brukt i denne tråden, er den ubrukelig til annet enn å piske opp fremmedhat. 

Dessuten er premisset for diskusjonen fortsatt feil idet man hevder at innvandrere er overrepresentert i voldtektsstatistikken.

Undersøkelsen sier nemlig ikke noe om hvem som voldtar mest, kun om hvem som blir dømt. 

Vi vet at en forsvinnende liten del av de som voldtar blir anmeldt og enda færre blir dømt. Det er f. eks lettere å anmelde overfallsvoldtekter enn en kompis på fest eller en man har vært på date med. 

Så slik denne undersøkelsen blir brukt i denne tråden, er den ubrukelig til annet enn å piske opp fremmedhat. 

Det er absolutt ingenting som tyder på at menn fra andre land voldtar mindre på fest og i nære relasjoner enn menn fra Norge. 

Statistikken (også i Norge) tilsier at voldtekt av fremmede/overfallsvoldtekter i større grad utføres av menn med minoritetsbakgrunn.

Det er selvfølgelig noe som bør offentlig debatteres. For å redusere antall overfallsvoldtekter. 

Anonymkode: 9263c...e78

Fremmedhat hva er det? Tror du virkelig det er mange som hater andre bare fordi de er fremmede? Da må du vanke i et spesielt miljø om du har den erfaringen med nordmenn.

Vi nordmenn er mer opplyst og bereiste enn de aller fleste folkeslag. Voldtektsstatistikken er bare en av statistikkene som slår veldig dårlig ut for innvandrere. Vi vet at innvandrere dominerer alle statistikkene. Enten det er slossing, knivstikking, ran og tyveri, eller narkotikahandel. Det kan rett og slett ikke bortforklares. Det handler om kultur, og kanskje enda mer, om at de ikke passer inn rett og slett. Det betyr heller ikke at de anses for å være dårligere mennesker, bare så veldig annerledes enn vi ønsker å være. Det er mer enn nok for de fleste. Det er ikke et hat mot noen som helst. Hatet må være mot norske politikere som nekter å ta hensyn til virkeligheten, og påfører oss denne belastningen, og i tillegg forventer at vi skal betale hele prisen. Både sosialt, økonomisk og samfunnsmessig. 

Omtrent alle er med på å ta vare på mennesker som ikke har det bra. Vi nordmenn har en veldig god og lang historie i å ville hjelpe andre mennesker, uansett hvilket verdenshjørne de befinner seg i. U-hjelp kalte vi det før, før det også ble krenkende. Men det finnes mye bedre måter å hjelpe enn å hente alt for mange til et samfunn de ikke hører hjemme i. Det er den nye måten å hjelpe på, ved å forsøke å gjøre dem til nordmenn, som er den katastrofale feilen. En feil myndighetene gjør alt de kan for å skjule ved å forby en åpen debatt, og ved å holde igjen mest mulig av statistikk som er uheldig for vårt syn på innvandring.

Anonymkode: 670f4...795

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er absolutt ingenting som tyder på at menn fra andre land voldtar mindre på fest og i nære relasjoner enn menn fra Norge. 

Statistikken (også i Norge) tilsier at voldtekt av fremmede/overfallsvoldtekter i større grad utføres av menn med minoritetsbakgrunn.

Det er selvfølgelig noe som bør offentlig debatteres. For å redusere antall overfallsvoldtekter. 

Hvis du leser det jeg skrev, så hevder jeg ikke at innvandrermenn voldtar mindre eller at dette ikke bør diskuteres. 

Men hvis man skal bruke forskning til å bevise et poeng, er det uredelig å bruke en undersøkelse som handler om noe annet. 

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Hvis du leser det jeg skrev, så hevder jeg ikke at innvandrermenn voldtar mindre eller at dette ikke bør diskuteres. 

Men hvis man skal bruke forskning til å bevise et poeng, er det uredelig å bruke en undersøkelse som handler om noe annet. 

Det som finnes av statistikk tilsier jo at de voldtar mer. 

Altså et helt kurant utgangspunkt for debatt. Så må man selvstendig være oppmerksomme på at det finnes store mørketall i statistikken, knyttet til nettopp den type voldtekter jeg nevner. Det er svært lite sannsynlig at det gjør det knyttet til f.eks overfallsvoldtekter. 

Liker du debatten bedre om utgangspunktet defineres som "menn med innvandrerbakgrunn er grovt overrepresenterte når det kommer til overfall og voldtekt av fremmede kvinner"?

Selv mistenker jeg at debatten ikke vil se helt ulik ut med dét mer spesifikke utgangspunktet. 

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Det som finnes av statistikk tilsier jo at de voldtar mer. 

Altså et helt kurant utgangspunkt for debatt. Så må man selvstendig være oppmerksomme på at det finnes store mørketall i statistikken, knyttet til nettopp den type voldtekter jeg nevner. Det er svært lite sannsynlig at det gjør det knyttet til f.eks overfallsvoldtekter. 

Liker du debatten bedre om utgangspunktet defineres som "menn med innvandrerbakgrunn er grovt overrepresenterte når det kommer til overfall og voldtekt av fremmede kvinner"?

Selv mistenker jeg at debatten ikke vil se helt ulik ut med dét mer spesifikke utgangspunktet. 

"det som finnes av statistikk"? Vis gjerne til slik statistikk for Norge, for jeg har ikke sett det. 

Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

"det som finnes av statistikk"? Vis gjerne til slik statistikk for Norge, for jeg har ikke sett det. 

Jeg er da ikke bibliotekaren din. 

SSB og politiet er gode utgangspunkt for søk. Statistikken er vanskelig tilgjengelig og noe begrenset (fordi vi i Europa ikke har tradisjon for å registrere etnisitet, men fødeland). Politiet har ofte fått tyn for å være åpne om minoritetsgruppers overrepresentasjon innen ulike typer kriminalitet, antagelig som følge av en slags misforstått antirasisme. Etter 2019 ser de ikke ut til å ha publisert den oversiktlige "Voldtektssituasjonen i Norge" som de tidligere utga årlig, men rapoortene er fremdeles aktuelle. Fenomenet er ikke ulikt mange diskusjoner her inne.

Jeg frykter at dette bidrar til at ytre høyre får monopolisere en debatt vi lenger mot venstre stikker hodet i sanden for: Innvandring fører til økt kriminalitet, særlig hva gjelder vold - seksuell og fysisk.

Det er et samfunnsproblem at det er så godt som umulig å debattere dette uten at noen hyler rasisme og nekter å ta tak i utfordringene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...