Gå til innhold

Simple og sunne midddager?

Anbefalte innlegg

Hvilke simple middager lager du?

Jeg er en sånn som liker å spise middag, men hater å lage. Det går ofte i pannekake og tomatsuppe. Har du noen enkle middager i den kategorien som også er sunn? I tomatsuppen f.eks. har jeg makaroni, pølse, egg og gulrøtter for å gjøre den mer mettende og sunnere. 

Anonymkode: c760f...43e

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144452081-simple-og-sunne-midddager/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hehe, morsom bruk av ordet simpel 🙈 Måtte google nå og se om jeg hadde helt feil i min forståelse av ordet. Fant at det betyr `tarvelig, sjofel, dårlig` som jeg ville brukt det. Men fant også at fra gammelt av ble det også brukt om `enkel, alminnelig`, men at det var en litt foreldet bruk ;)

Uansett, regner med du er på jakt etter enkle middager.

Lapskaus med kjøttdeig er veldig enkelt og godt. Frossen pose med lapskausblanding og kjøtteig.

https://tomsmatprat.blogg.no/lapskaus-med-kjottdeig.html

Mine unger elsker fish & chips, en langpanne med bakepapir, strør ut pommes frites og fiskepinner fra frysedisken, 15 min i ovnen og vips har de middag. Ikke så veldig sunn, men veldig godt. Jeg kjøper de fiskepinnene med 100% fiskefilet i da, så det er skikkelig torskefilet i dem.

Pytt i panne er også veldig populært, det lager jeg alltid etter potetmiddager. Koker litt for mange poteter, og neste dag steker jeg resten av potetene sammen med en eller annen type kjøttkake, karbonader i terninger, pølsebiter e.l. og steker egg til.

Pai er også enkelt å lage, kjøp en ferdig paideig på rull (som en ferdig pizzadeig) og ha i en eggestand og hva du enn måtte ønske av grønnsaker og kjøtt. Litt ost på toppen og du har en deilig pai.

https://meny.no/oppskrifter/Pai/pai-med-skinke/

Anonymkode: d70bc...e1a

Pølse er dessverre ikke så sunt. Egg og gulrøtter er derimot bra :)

Enkel og sunn mat: Lag en variant av omelett eller eggerøre du liker. Vi liker å ha i soyasaus i eggene, og lage tamagoyaki. Heller litt og litt egg i panna av gangen og ruller sammen etterhvert (google eller søk på YouTube. Går helt fint an med rund stekepanne også, det bruker jeg). Kan også has i stekepanna. Og server med grønnsaker/salat til.

Om du lager en vanlig omelett kan du ha grønnsaker du liker i den også! Brokkoli for eksempel.

Anonymkode: 83133...283

Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Enkel og sunn mat: Lag en variant av omelett eller eggerøre du liker. Vi liker å ha i soyasaus i eggene, og lage tamagoyaki. Heller litt og litt egg i panna av gangen og ruller sammen etterhvert (google eller søk på YouTube. Går helt fint an med rund stekepanne også, det bruker jeg). Kan også has i stekepanna. Og server med grønnsaker/salat til.

Om du lager en vanlig omelett kan du ha grønnsaker du liker i den også! Brokkoli for eksempel.

kommer ann på vilken type pølser man kjøper da man kan kjøpe god og mager, vil da påstå at det er helt inna for når det kommer fra enering eksperter

Anonymkode: 854f5...a24

Annonse

Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Nå ville jo HI ha simpel mat så da er jo pølser helt i riktig gate😅

Anonymkode: 0d636...4d9

- frossen grønnsaksblanding i en form, feks denne https://meny.no/sok/?query=Grønnsaker+Ovnsbakte+Sitron%2CHvitløk  ha kyllingfilet, fiskefilet, kjøttboller eller karbonader i i en annen form. Stek det samtidig i ovnen
- fiskekaker/fiskeburger i hamburgerbrød med råkostmix
- stekt laks med grønnkålmix
- quesadilla med skinkepålegg og revet ost, ha en ferdigsalat ved siden av
- fiskepinner i tortillalefse med oppkuttede grønnsaker, hjertesalat og en dressing
- pytt i panne mix med stekt egg, kan gjerne ha i litt løk og gulrot
- wokmix med kyllingfilet og en woksaus
- toro blomkålsuppe, ha i litt paprika litt før den er ferdig, stek kyllingfilet i biterog ha i suppeskålene
- stekt blomkålris - 1 pose med  ferdig blomkålris, gulrot, løk, sukkererter, erter, pølsebiter eller skinke og egg. Ha blomkålris og egg i til slutt. Ha i en eller annen saus - f.eks soyasaus eller sweet chilli saus
- fiskefilet i ovn med eldorado stekegrønnsaker
-  stekt kotelett med søtpotetmos, evt potetmos og aspargesbønner - ha bønnene i panna med kotelettene

jeg liker godt å bare hive alt på en bakepapirkled plate i ovnen - dele den f.eks i 3, noe sånt som dette
https://iform.nu/sunne-oppskrifter/middag/stekeplate-med-kylling
https://iform.nu/sunne-oppskrifter/middag/stekeplate-med-speilegg

1 grønnsaker (f.eks tomater, rosenkål, gulrotstaver, tomater, blomkål, løk, bønner eller hva en vil ha)
 2  f.eks fiskefileter, kyllingfilet, fiskeburger, kyllinglår
 3  f.eks potetbåter eller søtpotetbåter - kjøpt ferdigkuttet

Her spises det ikke så mye saus, men det er mange ferdigsauser å få, som bare skal varmes.

Anonymkode: 56086...1e3

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Nå ville jo HI ha simpel mat så da er jo pølser helt i riktig gate😅

Anonymkode: 0d636...4d9

nå skrev jeg ikke bar pølser da men med grønnsaker

det er så mange der som påstor at dem vet hva som er sunt og ikke og skal gi så mange feil råd til dem som spørr

jeg vet nok mere enn dere når jeg har vært hos enering fysjolog som jeg vil da mene at dem vet hva dem snakker om

man kan stort sett spise helt vanelig mat så lenge man tar lett veriant

bytte ut smør med olje

100g kjøtt blir det lite kjøtt kan man ta bønner eller linser

to små poteter eller en stor, eller man kan ta 1 dl pasta\ris

masse grønnsaker ved siden av orker man ikke skjære kan man kjøpe pakker

og man skal ikke kutte ut kjøtt som mange også tror men man bør ta magert

noen av fjorlad pakkene er også ok med fisk eller kylling

man bør ha vegetar en gang i uke

1200 kalorier om dagen, middag bør ligge på 500

mange greie oppskrifter på vektklubben.no så får man greie råd på serien 16 uker helvete

Den raskeste middagen jeg lager, som faktisk er relativt sunn, er fiskekaker på skive. Altså da steker jeg fiskekaker, skreller noen gulrøtter i mellomtiden som kan spises før, underveis eller etterpå, og legger fiskekakene på skiver av grovt brød. Noen ganger steker jeg egg i tillegg. Det tar maks 10 minutter fra jeg går ut på kjøkkenet og til middagen både er ferdig og alt annet enn fatene vi spiser av, også er vasket opp og ryddet bort.

En annen lettvint og helt ok sunn middag er å kjøpe en ferdiggrillet kylling (spiser ikke skinnet, kun kjøttet), varmer frossen pommes frites i air-fryeren, altså ingen olje, og mens den jobber, skjærer opp stenger med agurk og paprika + slenger med cherrytomater. Dette tar også bare 10 minutter. 

Anonymkode: 68e81...7d9

Anonym bruker skrev (12 timer siden):

nå skrev jeg ikke bar pølser da men med grønnsaker

det er så mange der som påstor at dem vet hva som er sunt og ikke og skal gi så mange feil råd til dem som spørr

jeg vet nok mere enn dere når jeg har vært hos enering fysjolog som jeg vil da mene at dem vet hva dem snakker om

man kan stort sett spise helt vanelig mat så lenge man tar lett veriant

bytte ut smør med olje

100g kjøtt blir det lite kjøtt kan man ta bønner eller linser

to små poteter eller en stor, eller man kan ta 1 dl pasta\ris

masse grønnsaker ved siden av orker man ikke skjære kan man kjøpe pakker

og man skal ikke kutte ut kjøtt som mange også tror men man bør ta magert

noen av fjorlad pakkene er også ok med fisk eller kylling

man bør ha vegetar en gang i uke

1200 kalorier om dagen, middag bør ligge på 500

mange greie oppskrifter på vektklubben.no så får man greie råd på serien 16 uker helvete

Hvem har stjålet dine store bokstaver og punktum?

Min enkleste middag er grillede kyllinglår, ris og grønnsaksblanding. Klart på 30 minutt, smakfullt og helt greit sunt. 

Anonymkode: fe9bb...115

Annonse

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hvilke simple middager lager du?

Jeg er en sånn som liker å spise middag, men hater å lage. Det går ofte i pannekake og tomatsuppe. Har du noen enkle middager i den kategorien som også er sunn? I tomatsuppen f.eks. har jeg makaroni, pølse, egg og gulrøtter for å gjøre den mer mettende og sunnere. 

Anonymkode: c760f...43e

Fjordland, ferdig fryst pasta av alle slag fra frysedisken. 

Anonymkode: a258f...7f1

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Den raskeste middagen jeg lager, som faktisk er relativt sunn, er fiskekaker på skive. Altså da steker jeg fiskekaker, skreller noen gulrøtter i mellomtiden som kan spises før, underveis eller etterpå, og legger fiskekakene på skiver av grovt brød. Noen ganger steker jeg egg i tillegg. Det tar maks 10 minutter fra jeg går ut på kjøkkenet og til middagen både er ferdig og alt annet enn fatene vi spiser av, også er vasket opp og ryddet bort.

En annen lettvint og helt ok sunn middag er å kjøpe en ferdiggrillet kylling (spiser ikke skinnet, kun kjøttet), varmer frossen pommes frites i air-fryeren, altså ingen olje, og mens den jobber, skjærer opp stenger med agurk og paprika + slenger med cherrytomater. Dette tar også bare 10 minutter. 

Bare for å ødelegge litt, mange frosne pommes frites er fritert før de er fryst ned, og trenger bare varmes. Det er altså ikke bare frosne poteter, men friterte poteter fulle av olje.

Det gjelder ikke alle da, så du må sjekke. Men tror det gjelder alle ekspress variantene som bare skal ha 10 min i ovnen....

Lag hjemmelagt og enkel mat, mange av forslagene er ultraprossesert, fulle av salt, sukker og tilsetningsstoffer. Det er vanskelig å holde seg unna det 100%, men vær litt mer bevisst på hva man handler og putter i munnen. Krever bare litt mer gjennomtenkt handleliste og ikke halvveis på impuls når man er småsulten. 

Hjemmelagde fiskepinner er enkelt og langt sunnere, sammen med ovsstekte poteter (ikke ferdig pommes fra frysedisken)
Skal du ha noe kjapt er kikertgryte enkelt, sunt og godt. Har du poteter i så trenger du ikke koke ris til og du har alt i en gryte. 
Hjemmelaget tomatsuppe med masse grønnsaksrester tar ikke lang tid, vil du ha mer mat oppi så kok opp egg/pasta osv ved siden av mens du koker suppa. 

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Bare for å ødelegge litt, mange frosne pommes frites er fritert før de er fryst ned, og trenger bare varmes. Det er altså ikke bare frosne poteter, men friterte poteter fulle av olje.

Det gjelder ikke alle da, så du må sjekke. Men tror det gjelder alle ekspress variantene som bare skal ha 10 min i ovnen....

Jeg har sjekket, og disse er ok, og det går mye fortere i airfryer enn i ovnen. Så selv om det står 25 min på pakken, så holder det med 10 min i airfryer. 

Anonym bruker skrev (På 17.1.2025 den 11.37):

Jeg har sjekket, og disse er ok, og det går mye fortere i airfryer enn i ovnen. Så selv om det står 25 min på pakken, så holder det med 10 min i airfryer. 

Hvilken type pommes frites er det?

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hvilken type pommes frites er det?

Nå har jeg sittet og sjekket, for jeg trodde ærlig talt det var mer olje i ekspressvariantene enn i typene som skal være lenger i ovnen.

Men så vidt jeg kan se er det ca 94% potet og 6% olje i de alle sammen 🙈

Så skal du ha oljefri poteter må du kjøpe de rå og ta de airfryeren uten olje.

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Nå har jeg sittet og sjekket, for jeg trodde ærlig talt det var mer olje i ekspressvariantene enn i typene som skal være lenger i ovnen.

Men så vidt jeg kan se er det ca 94% potet og 6% olje i de alle sammen 🙈

Så skal du ha oljefri poteter må du kjøpe de rå og ta de airfryeren uten olje.

Jeg var nok litt upresis, men jeg mente at det ikke er nødvendig med mer olje, altså de blir ikke fritert. Og nå måtte jeg sjekke. Vi pleier å kjøpe Coop eller REMA sine, gjerne familiepakker, og de er det 96 % potet og 4 % olje i, begge to. Så joda, litt er det, men ikke så mye at jeg synes det blir et problem. 

Skal jeg ha lynrask mat så lager jeg omelett, helst med masse purre, sopp og paprika. Annen enkel, kjapp og ganske sunn mat er wok. Jeg kjøper ferdig, fersk wokblanding (den frosne har jeg aldri fått noe greie på), kylling eller laks og wokker i vei og smaker til med soyasaus, teriyakisaus eller hva annet jeg har lyst på. Ris eller nudler ved siden av om jeg føler for det. Ellers er pitabrød med fyll. Sleng de i brødristeren og fyll med salat og andre grønnsaker og kylling, reker, falafel el. annet. 

Slår et slag for supper. 

Bak de grønnsakene du vil ha i ovnen, gjerne med hvitløk, så bare putter du alt i en blender med litt kokosmelk og kraft. Kun fantasien som setter grenser. 

Jeg er veldig glad i en blanding av søtpotet, gulrot og paprika. 

Anonymkode: 84196...e96

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...