Gå til innhold

Hva gjør deg glad, hva får deg til å smile, føle deg vel med deg selv?

Anbefalte innlegg

Jeg har alt, en fantastisk mann, 3 flotte barn, hus, 2 biler, hytte, god økonomi og god jobb.

Men, 2024 var et veldig tøft år, har aldri vært så mye sykemeldt, både samlet tid jeg var sykemeldt, og antall forskjellige ting.

Jeg er frisk nå, og klar for å legge alt det vonde bak meg, men har problemer med å finne igjen gleden, smiler lite, ler nesten ikke.
Føler jeg lever i et vakuum. Bare eksisterer, men ikke lever på en måte.

Har veldig lyst til å gjøre noe med det, og lurer på om dere kan inspirere meg til hvordan.
Hva gjør deg glad, hva får deg til å smile, føle deg vel med deg selv?

Anonymkode: 92502...dde

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

En smertefri dag, de er det langt mellom.

Anonymkode: 6be24...6b5

Men og

rådyr som tusler utenfor vinduet mitt, eller som ligger å koser seg i sola i hjørnet av hagen
valpen til søsteren min som blir over seg av glede når vi treffes
sola som skinner

Å gå ut. Ut i naturen og kjenne sola varme i kinnene. Det er klisje,men klisjer har oppstått av en grunn.

Sette seg på en stein eller benk og drikke kaffi/kakao.

Å få selskap av en venninne selv om en kanskje egentlig ikke hadde energi til besøk. Det blir jo aldri feil. Altså det å tvinge seg til å være litt sosial selv om alt skriker nei,nei,nei.

Hjelpe noen. Gi en fremmed et komplimang. Jeg vet selv hvor glad jeg blir når det skjer mot meg, så det prøver jeg å gi videre når det passer seg slik.

Trene. Ja, jeg vet.. det er tungt, men det er fint når treningsøkten er over. OG når du har fått trening inn i hverdagen din som en vane, det er jo først da du merker forskjellen på humøret skikkelig godt. Når du gjør det for deg selv liksom.

Hva med å melde deg inn i Røde Kors eller andre lignende organisasjoner?

Jeg heier på deg! :)

Anonym bruker skrev (1 time siden):

En smertefri dag, de er det langt mellom.

Jeg er fult klar over at det fins mange der ute som har det verre enn meg.
Ja, jeg har kroniske smerter selv, og det er sjeldent jeg har en smertefri dag jeg også, men jeg her heldig siden det ikke er verre enn at jeg klarer å holde meg i full jobb, og smertene styrer ikke livet mitt så veldig mye.

Det gir meg ingen glede av at andre har det verre enn meg.

Jeg må da få lov til å spørre om råd selv om det fins andre der ute som har det verre enn meg?

HI

*Nøtta* skrev (37 minutter siden):

Å gå ut. Ut i naturen og kjenne sola varme i kinnene. Det er klisje,men klisjer har oppstått av en grunn.

Sette seg på en stein eller benk og drikke kaffi/kakao.

Å få selskap av en venninne selv om en kanskje egentlig ikke hadde energi til besøk. Det blir jo aldri feil. Altså det å tvinge seg til å være litt sosial selv om alt skriker nei,nei,nei.

Hjelpe noen. Gi en fremmed et komplimang. Jeg vet selv hvor glad jeg blir når det skjer mot meg, så det prøver jeg å gi videre når det passer seg slik.

Trene. Ja, jeg vet.. det er tungt, men det er fint når treningsøkten er over. OG når du har fått trening inn i hverdagen din som en vane, det er jo først da du merker forskjellen på humøret skikkelig godt. Når du gjør det for deg selv liksom.

Hva med å melde deg inn i Røde Kors eller andre lignende organisasjoner?

Jeg heier på deg! :)

Tusen takk.

Prøver å være ute mye, og komme meg opp i skogen. Har hund så det burde være en lett ting å gjøre mer av :)
Venninner er det dessverre ikke mye tid til siden vi bor et stykk fra meg, og vi alle er opptatte med barn og jobb så det passer litt for sjeldent. 

Har planer om å komme meg i gang med trening igjen, det at det hjelper, takk for at du minnet meg på det :)

HI

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Å låse seg inn og møte en logrende hund😊

Anonymkode: 54342...552

Det gjør jeg hver dag, og det hjelper veldig :)

HI

Jeg smiler og er glad etter en god treningsøkt eller en løpetur. Gir meg masse glede (i etterkant) for det re-setter hodet mitt. 

smiler når jeg får gode samtaler med ungdomen, når jeg leker med barna eller drikker et glass vin med mannen. 

lever med leddgikt, hjertefeil og UC så absolutt ingen smertefrie dager men det er jeg vant til og har akseptert at slik er hverdagen. Har god fleksibilitet i arbeidshverdagen og er glad for det. 

Anonymkode: a9783...79b

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Jeg er fult klar over at det fins mange der ute som har det verre enn meg.
Ja, jeg har kroniske smerter selv, og det er sjeldent jeg har en smertefri dag jeg også, men jeg her heldig siden det ikke er verre enn at jeg klarer å holde meg i full jobb, og smertene styrer ikke livet mitt så veldig mye.

Det gir meg ingen glede av at andre har det verre enn meg.

Jeg må da få lov til å spørre om råd selv om det fins andre der ute som har det verre enn meg?

HI

Det var da ikke ment som kritikk mot deg, takk for den.

De øyeblikkene jeg glemmer alt og bare er tilstede. Det det er litt forskjellig hva det er. Ett fantastisk lys på vei til jobb. En konsert. En film/ serie. Når jeg har gode samtaler med venner. Øyeblikk dattern min gidder å gjøre noe sammen med meg.

Øyeblikkene kan bare noen minutter eller et par timer. 
Felles for dem alle er at jeg glemmer mobiltelefonen…

Jeg tror forresten at det er ganske vanlig å være sliten en stund etter en tøff tid, selv om ting er bedre eller normalt. Så en liten depresjon som jeg tenker vil gi seg etterhvert som overskuddet kommer.

Og du, vet ikke hvor gammel du er. Men denne vinteren er lettere for meg en tidligere vintre, og forskjellen er at jeg har begynt med østrogen pga overgangsalderen.

Anonymkode: 9dd48...c22

Ingenting er som endorfinkicket etter en treningsøkt.

Du sier du liker å gå i skogen, det er veldig bra for deg! Hva med å planlegge en litt lenger tur, en helg eller langhelg på fjellet for eksempel, der du går en topptur eller går langs vakre daler og/eller vidder, med overnatting på en hyggelig, betjent DNT-hytte? Det er ingenting som gjør meg mer avslappet, fornøyd med meg selv og avkoblet fra hverdagens mas som det.

Anonymkode: aef2a...b4d

Finne tilbake til mysteriet i naturen vi har rundt oss. Det er beviselig at nervesystemet ditt får en positiv effekt av bare noen minutter ute i skogen. Det er så mye i naturen som kan fascinere, alle tilfeldighetene, alle egenskapene bygd over lang tid. Kompleksiteten i dette. 

Jeg har vært som deg siden 2020, ene krisen har avlastet den andre, vært i konstant beredskap. Kom oss helskinnet gjennom de alle, men mine følelser var helt flate. Til nå. Nå kjenner jeg at jeg er på vei tilbake til meg selv. Det tar lang tid. 

Noe du kan er å justere hva kropp og sinn blir utsatt for. Fint å være oppdatert, men når du er nede, da trenger du ikke ta inn all elendighet i verden du ikke får gjort noe med. Skjerm deg selv. Reduser kaffe til en kopp eller to om morgen, kutt all «gift» som nikotin, alkohol, prosessert mat. Få i deg grønnsaker og frukt. Gå turer, kjenn sola, se natur. Stopp opp og la deg undre litt over alt det rare som vokser og gror på denne planeten. Synes ofte Brian Cox kan bringe litt magi tilbake, når han viser hvordan dette universet er og alt det rare og forunderlige. Det tar mysteriet tilbake i en verden hvor man ikke helt ser mening i noe. 

Anonymkode: 84ff0...dc1

Annonse

Jeg ser det er flere som trenger en treningsøkt for å få et løft i humøret. Det hjelper mot alt for meg. Spesielt det å slite seg ut skikkelig. Enten det er styrketrening eller joggeturer. Men også spaserturer, spesielt om kvelden når det er mørkt, da bygger jeg opp en fin ro og indre glede. For meg må det alltid starte innenfra, for at jeg skal få øye på ting som gleder meg. 
Men jeg er alltid avhengig av å ha noe å se fram til. Men den gleden må også komme innenfra, hvis ikke ser jeg ikke noe. For meg er sexlyst veldig viktig i dette. Hvis jeg kjenner på en stor lyst på sex da blir jeg positiv og det farger omtrent alle opplevelser, også de minste naturopplevelser. Da er det deilig bare å være til! Da kan de minste uskyldige detaljer gi meg en god følelse av glede og tiltakslyst. Så hormoner skal ikke undervurderes.

Anonymkode: 7d61b...045

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...