Gå til innhold

Be for oss - hvorfor skulle det hjelpe?

Anbefalte innlegg

Hvis gud har startet en naturkatastrofe, feks skogbrann, og du er truet av den. Hvorfor skulle det hjelpe at en eller annen sitter og ber for deg? Altså, hvorfor skulle gud bry seg om bønner fra vanlige mennesker, når han først har tenkt at det skal være en skogbrann? Jeg synes det er så vanskelig å finne noen som helst logikk i religion. 

Anonymkode: c88ce...af9

Fortsetter under...

Det er jo det halmstrået de har når verden rundt dem rakner. Hvorfor går folk rundt i Gaza og roper på Gud, en gud som ikke har hjulpet dem en dritt så langt? Fordi det er alt de har. Det er ikke alt man trenger å forstå. En som ikke tror selv kan umulig forstå en som tror.

Anonymkode: 5349f...204

Jeg er ikke religiøs, men har ikke noen problemer med å se verdien av å bli bedt for. 

1. den som ber for andre uttrykker omsorg og omtanke, dette oppleves godt for en som står i krise og kaos

2. om den det gjelder også er troende vil verdien av bønnen sikkert også omfatte en viss tro på at bønnen «virker»

Anonymkode: 72105...1a3

Jeg ser ingen logikk jeg heller. Men jeg ser verdien i trøsten, har selv et kristent familiemedlem. Hun spør om hun kan bed for deg, tenker det er en fin gest, selv om jeg ikke tror på det selv. 

Tenker at placebo er en målbar effekt og denne kommer uten en snev av bivirkninger 😃

Anonymkode: dc126...4cc

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Hvis gud har startet en naturkatastrofe, feks skogbrann, og du er truet av den. Hvorfor skulle det hjelpe at en eller annen sitter og ber for deg? Altså, hvorfor skulle gud bry seg om bønner fra vanlige mennesker, når han først har tenkt at det skal være en skogbrann? Jeg synes det er så vanskelig å finne noen som helst logikk i religion. 

Anonymkode: c88ce...af9

Utgangspunkt ditt vil ikke stemme med slik mange religiøse ser verden. De mener ikke at Gud skaper det vonde i verden. Noen mener det er onde krefter, f.eks. djevelen, som står bak det vonde. Andre mener det er menneskers frie vilje. Stort sett alt har en årsakssammenheng og om man ikke skal styre menneskets frie vilje, er det dessverre mye vondt som skjer. Så dermed tenker de ikke at Gud har startet noen storbrand eller krig. 

Det er mange religiøse som tror på bønn. De tror det hjelper å prate med Gud. Både på egne vegne og på andres. 

Bønn kan oppleves som en trøst og omtanke. Både for den som ber for noen og den som blir bedt for.

Av og til står man i situasjoner der det er ingen som kan gjøre noe. Da kan bønn hjelpe mot den avmakt man kanskje føler. Den som ber for noen kan også føle at den gjør noe for å hjelpe selv om den ikke har helse til f.eks. fysisk å gå manngard, bor for langt unna den som har det vondt, osv

Anonymkode: d2b06...430

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...